به گزارش پارس به نقل از فارس، باغ گیاه شناسی نوشهر در سال ۱۳۳۳ تاسیس شد.

مجاورت این باغ با بندر نوشهر باعث شد مسئولان برای حمل و نقل آسان تر و همچنین کاهش ترافیک کامیون های حمل کننده کالاهای بندر نوشهر به فکر ایجاد جاده از داخل این باغ باارزش بیفتند.

از آنجاییکه سال ۸۹ بحث تصرف و احداث جاده کمربندی در این باغ مطرح شد با اجرای این پروژه ۵۰ هزار درخت و چند هکتار از این باغ تخریب می شود که استانداری مازندران عملیات عمرانی احداث این جاده را از داخل باغ گیاه شناسی نوشهر آغاز می کند.

با اعلام این خبر جمع کثیری از فعالان محیط زیست از مدت ها قبل به گونه های مختلف اعتراض خود را به این مسئله نشان دادند.

امروز نیز قرار بود آغاز تخریب این باغ با حضور مسئولان اجرایی شود که با حضور فعالان محیط زیست و مردم روبرو باعث شد آغاز تخریب به روزهای آینده موکول شود.

این فعالان از روز گذشته با اطلاع رسانی به گونه های مختلف که بیشتر در فضای مجازی به اشتراک گذاشته شده بود باعث شد صبح امروز جمع کثیری از مردم در درب ورودی این باغ با در دست گرفتن پلاکاردهایی که شعار های مختلف روی آن هک شده بود حضور یابند.

این حضور که بیش از سه ساعت به طول انجامید با نوشتن طوماری و درخواست از حسن روحانی رئیس جمهور منتخب و امضا معترضان به پایان رسید.

همچنین در این حضور اعلام شد که اگر تخریبی صورت بپذیرد باز هم این فعالان و مردم به اعتراض و تجمع ادامه خواهند داد تا جلوی این کار را بگیرند.

بر همین اساس جلسه ویژه ای در فرمانداری چالوس با حضور مسئولان استانی و شهرستانی برگزار شد.

۷۰ سال است که مردم خواستار کاهش ترافیک شدند

در حاشیه این جلسه، سید عیسی هاشمی معاون امور عمرانی استاندار مازندران در گفت وگو با خبرنگار فارس در نوشهر گفت: این طرح از مصوبات دور سوم سفرهای استانی هیئت دولت بود و با توجه به اینکه بندر نوشهر جزء بندر مهم شمال کشور محسوب می شود دولت به این بندر توجه ویژه ای دارد.

وی افزود: برای توسعه این بندر طرح ایجاد جاده عبور برای کامیون هایی که ویژه حمل کالاهای این بندر به نقاط مختلف کشور است مطرح شد تا از ترافیک شهری جلوگیری شود.

هاشمی ادامه داد: بیش از ۷۰ سال است که مردم خواستار کاهش ترافیک و صف های طولانی حاصل از کامیون های حمل کالا در شهر هستند که ایجاد یک جاده برای کامیون های بندر نوشهر در دستور کار هیئت دولت قرار گرفت و به تصویب رسید.

وی گفت: بیش از ۲۰ جلسه برای بررسی این طرح انجام پذیرفت و مشاوران بررسی های مربوطه را انجام دادند که پنج مسیر در این باغ پیشنهاد شد که مسیرهای اولیه از میانه و محل های مهم گیاهی باغ عبور می کرد که در پایان، ضلع شرقی این باغ گیاه شناسی که درختان کم و عادی و هیچگونه گیاه باارزشی وجود نداشت انتخاب شد و مورد بررسی مشاوران قرار گرفت.

معاون عمرانی استاندار مازندران همچنین گفت: برای ایجاد این مسیر نیز جلسات متعددی با کارشناسان و مسئولان سازمان بنادر و محیط زیست برگزار شد که به توافق و مصوبه رسید.

این مسئول اذعان داشت: هیچگونه تخریبی صورت نخواهد گرفت و ما هم به حفظ و احیاب گیاهان و محیط زیست تاکید داریم اما گوشه ای از باغ به متراژ یک هزار و ۸۰۰ متر که گیاهی در آن وجود ندارد برای احداث جاده دیوارکشی می شود.

هاشمی در پایان گفت: عملیات این کار آغاز شد و با حفظ گیاهان دیوار کشی انجام می شود.

هیچگونه تخریب گیاهی صورت نخواهد پذیرفت

فرماندار نوشهر نیز به خبرنگار فارس گفت: حفظ محیط زیست و باغ اکولوژی برای همه ما مهم است و مطمئنا هیچگونه تخریب گیاهی صورت نخواهد پذیرفت.

محمدعلی قمی اویلی با بیان اینکه یک هزار و ۸۰۰ متر طولی از ۳۶.۵هکتار باغ اکولوژی جاده خواهد شد، گفت: این جاده از بخش کناری این باغ گیاه شناسی می گذرد و تنها ساختما های اشخاص حقیقی تخریب می شود.

وی افزود: این کار با نظر کارشناسان و مصوبه هیئت دولت انجام خواهد پذیرفت و مطمئنا هیچگونه گیاهی در این مسیر وجود ندارد.

قمی اضافه کرد: ما خودمان را در حفظ محیط زیست مسئول می دانیم و برای توسعه این باغ باقدمت و همچنین برای توسعه و آرامش مردم تلاش خواهیم کرد.

برای ایجاد جاده این بندر به خشکی توافق شد

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان مازندران نیز در گفت وگو با خبرنگار فارس با اشاره به اینکه راه ها شریان های جوامع اقتصادی اند، گفت: بنادر دروازه های اقتصادی اند و بندر نوشهر به عنوان یکی از سه بندر مهم شمال کشور نقش حایز اهمیتی برای کشور دارد.

سید نبی سیدپور اضافه کرد: کالاهای زیادی به بندر وارد می شود که نیاز است به سراسر کشور منتقل شود که مهم ترین راه ارتباطی جاده ها است که بسیار اهمیت دارند.

وی افزود: برای ایجاد جاده این بندر به خشکی مطالعات زیادی انجام گرفت و مورد توافق قرار گرفت.

سیدپور اذعان داشت: با انجام این طرح مسائل ترافیکی شهر چالوس کم می شود و کامیون ها راحت تر کالاها را انتقال خواهند داد و مردم نیز از این جاده سود خواهند برد.

  این باغ قدیمی ترین باغ گیاه شناسی نه تنها در ایران بلکه در کل خاورمیانه است و در این باغ گیاه شناسی گونه هایی وجود دارد که در هیچ جای جهان اثری از آن ها باقی نمانده است.

این باغ در سال ۱۳۸۵ در سازمان میراث فرهنگی ثبت ملی شد و نباید اجازه تخریب اینگونه سرمایه های ملی داده می شد.