به گزارش پارس ، به نقل ازایسنا، نخستین گلخانه ی کشت گیاهان تراریخته کشور که با بنای تقریبی ۱۴۰۰ متر مربع به بهره برداری رسیده مجهز به امکانات منحصر به فردی است که از مهمترین آنها می توان به سیستم های تهویه و فیلتراسیون هوا، قفل هوا، جمع آوری و ضدعفونی پساب، سیستم نوردهی، آبیاری و سیستم هوشمند مرکزی اشاره کرد.

مطالعه و احداث این گلخانه پیشرفته با سطح ایمنی مناسب برای انجام تحقیقات کاربردی مهندسی ژنتیک از سال ۸۴ آغاز شد و در آبان ماه سال ۹۱ پیرو قرارداد بین معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری عملیات اجرایی ساخت این گلخانه که به عنوان یک طرح کلان ملی فناوری و نوآوری مورد تایید ستاد توسعه زیست فناوری و مرکز طرح های کلان ملی فناوری معاونت علمی نیز قرار گرفته آغاز و ظرف مدت کمتر ازهفت ماه به دست متخصصان داخل با در نظر گرفتن بالاترین استانداردهای ملی و بین المللی به اتمام رسید. با بهره برداری از این طرح ملی، تولید و رهاسازی محصولات تراریخته میسر خواهد شد.

به گزارش ایسنا، همزمان با افتتاح نخستین گلخانه ی کشت گیاهان تراریخته از چهار هزار و ۲۱۵ پروژه بخش کشاورزی در سراسر کشور و هشت دستاورد شاخص تحقیقات کشاورزی رونمایی شد.