پایگاه خبری تحلیلی «پارس»- نشریه «ساندی تایمز» انگلیس خبرداده است: نیروی هوایی ایران اجرای وظایف نظامی خود در خاک سوریه را آغاز کرده است. 

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «پارس»، بر اساس خبرهای منتشره از سوی رسانه های گروهی، از انتقال نیروهای دو اسکادران مختلط (در حدود بیست فروند هواپیما) به پایگاه هوایی تیاس که در صحرای میان شهر حمص و پالمیرا واقع شده و توسط تروریستهای داعشی تصرف شده است و همچنین، انتقال قوای چهار هزار نفره سپاه پاسداران انقلاب اسلامی همراه با تسلیحات سنگین نظامی و از جمله، تیر بارهای سنگین سخن در میان است. پیش از این، متخصصان و مهندسان نظامی در این پایگاه هوایی حضور یافته و تا حدودی، زیر ساخت های این فرودگاه نظامی را بازسازی کرده اند. قرار است که این گروه از ایرانی ها در عملیات نظامی آزاد سازی شهر پالمیرا شرکت داشته باشند. 

بر اساس خبرهای منتشره از سوی رسانه های گروهی، هواپیماهای نیروی هوایی ایران به همراه هواپیماهای جنگنده، هواپیماهای تهاجمی و بمب افکن های روسیه پرواز خواهند کنند.

در اوایل ماه نوامبر، خبرهایی در خصوص استفاده روسیه از چهار پایگاه برای حمله نظامی علیه تروریستهای داعش، النصره و گروه تروریستی موسوم به ارتش آزاد منتشر شد. به موازات فرودگاه باسل الاسد در شهر لاذقیه که یگان های اصلی نیروی هوایی ما در آنجا پایگاه دارند، واحدهای هلیکوپتری نیز به فرودگاه تیاس و همچنین 

پایگاه هایی در شهر حماء و شایرات در نزدیکی شهر حمص منتقل شده اند. در آن زمان، خبری منتشر شد که بر اساس فیلم های ویدئویی و برنامه های تلویزیونی پخش شده از سوی رسانه های گروهی، روسیه از این پایگاه ها به عنوان فرودگاه های موقتی استفاده می کند 

هفته پیش، نشریه انگلیسی «د تایمز» خبر دادند که روسیه بعد از استقرار در فرودگاه باسل الاسد، خود را برای استقرار در دومین پایگاه هوایی- فرودگاه شایرات در ٣٥ کیلومتری جنوب شرقی شهر حمص، واقع در مرکز سوریه، آماده می کند. بر اساس خبرهای رسانه های گروهی، قرار است در پایگاه جدید، بیش از پنجاه فروند هواپیما، دسته تجسسی و نیروی ویژه و همچنین، پرسنل کمکی استقرار یابند. در روز ٤ ماه دسامبر نیز خبرگزاری «رویترز» با استناد بر اطلاعات سازمان مدافع حقوق بشر Syrian Observatory for Human Rights گفت که روسیه تجهیزات لازم برای فرودگاه ها را به دو پایگاه هوایی جدید در سوریه منتقل می کند.

دولت روسیه این خبرهای منتشره را بدون تفسیر گذاشته، اما به گفته کارشناسان نظامی، روسیه راهی جز استقرار نیروهای مکمل خود در سوریه ندارد.

بر اساس اطلاعیه های منتشره در خصوص جبهه های سوریه، نیروی هوایی روسیه از اقدامات ارتش سوریه، متحدان ایرانی و لبنانی خود نه فقط در مناطق جنوبی شهر حلب، در شمال شهر لاذقیه و در استان حمص، بلکه در رویکرد پالمیرا نیز حمایت می کند. به گفته کارشناسان، احتمال دارد، در حمله به شهر پالمیرا علاوه بر اهداف سیاسی (این شهر به سازمان جهانی یونسکو تعلق دارد)، هدف استراتژیکی نیز در کار بوده باشد- کنترل بر تقاطع جاده ها در مرکز صحرای سوریه. گفتنی است که هلیکوپترهای روسیه به بلندی های جولان واقع در چند کیلومتری شهر پالمیرا حمله کرده اند. افزون بر آن، خبرهای مبنی بر این که قوای سوریه خود را برای تصرف این شهر قدیمی آماده می کند نیز از راه می رسند.

*آناتولی نسمیان، کارشناس نظامی، خاطر نشان می کند: 

- حمله به شهر پالمیرا که یک ماه پیش خبر آن منتشر شد، از آن جهت ضروری است که بتوان شبه نظامیان را از فرودگاه دیرالزور دور کرد، یعنی راه ورودی به بخش جنوبی مرز کشور را برای آنان مسدود کرد.

- در آن منطقه، گروهک های جداگانه زیادی فعالیت دارند- نیروهای ویژه ایرانی، چریک هایی از کشورعراق، هزاره های افغانی، آنان مستقل از یکدیگر می جنگند. از این رو، ایرانی ها راهی جز این ندارند که نیروی هوایی خود را برای حمایت هوایی از سپاه پاسداران انقلاب اسلامی وارد عمل کنند. زیرا، در این منطقه، همکاری با هواپیماهای روسی بسیار دشوار است. با توجه به این که تعداد ایرانی ها در سوریه چندان زیاد نیست، به ویژه در این منطقه، از این رو، گروه هوایی متشکل از ٢٠ فروند هواپیما برای آنان کافی است. 

«sp»: - نیروی هوایی اسرائیل به رغم آن که جنبش حزب الله لبنان، متحد موقعیتی ما در سوریه است، به بمباران مواضع «حزب الله» در سوریه و از جمله، در حوالی شهر دمشق ادامه می دهد. آیا احتمال دارد که در هوا میان هواپیماهای اسرائیلی و ایرانی حادثه ای رخ دهد؟

- بعید است. زیرا، اسرائیلی ها به طور دقیق بر اوضاع نظارت دارند و به احتمال قوی، حد فاصل ها مشخص شده اند. یعنی، اسرائیل از طریق ما و یا به طور مستقیم به گوش ایران رسانده است که شعاع خارج از این خطوط برای پرواز هواپیماهای این کشور مسدود است و اگر پرواز کنند ما آنها را سرنگون خواهیم کرد. اما، اگر ایرانی ها شهر پالمیرا، فرودگاه دیرالزور و غیره را بمباران کنند، هیچ حادثه ای پیش نخواهد آمد.

*الکساندر خرامچیخین، معاون مدیر انستیتوی تحلیل سیاسی و نظامی، معتقد است: 

انتظار می رفت که هواپیماهای نیروی هوایی ایران به سوریه وارد شوند و البته، اگر به واقع این بار چنین اقدامی عملی شده باشد، زیرا هنوز این خبر تأیید نشده است.

- تهران از مدت ها پیش، باید بمب افکن ها و هواپیماهای تهاجمی خود را به سوریه منتقل می کرد. به خصوص که در ساختار نیروی هوایی ایران به غیر از تولیدات آمریکایی، فرانسوی، هواپیماهای تولید داخلی ساخته شده بر اساس هواپیمای F-٥Е/F (صاعقه، آذرخش) و هواپیمای F-٥ В (سیمرغ)، هواپیماهای میگ- ٢٩، سوخوی- ٢٤ و سوخوی- ٢٥ نیز وجود دارند (هفت فروند هواپیمای سوخوی- ٢٥ که در سال ١٩٩١ میلادی، از عراق به سوی ایران پرواز کردند و در سال ٢٠١٤ میلادی، این هواپیماها برای مبارزه علیه گروه تروریستی داعش به عراق باز گردانده شدند؛ به احتمال زیاد، این هواپیماها همچنان به نیروی هوایی ایران تعلق دارند). این تفکر که در موقعیت کنونی، هواپیماهای روسی از فرودگاه های ایرانی عازم ماوریت شوند، منطقی تر است، به خصوص هواپیمایی دور پرواز. و اما، در رابطه با ایراد این سخنان که در آسمان سوریه همه چیز فشرده تر خواهد شد باید گفت که حریم هوایی سوریه آنقدر کوچک نیست که هواپیماهای کشورهای گوناگون با یکدیگر برخورد کنند. در هر حال، سوریه موناکو نیست. از این رو، کوچک نشان دادن آسمان سوریه مبالغه آمیز خواهد بود.

*سمن باغداساراف، مدیر مرکز مطالعات کشورهای خاورمیانه و آسیای مرکزی، نیز این موضوع را رد نمی کند که خبر مربوط به انتقال ٢٠ فروند هواپیمای ایرانی به فرودگاه تیاس می تواند حقیقت داشته باشد.

-گفتنی است که به رغم تلاش های سوری ها با متحدانش، آنان در نهایت نیز موفق نشدند جاده ٩٨ کیلومتری از ترکیه را مسدود کنند که از آنجا، شبه نظامیان را فعالانه تغذیه می کنند و همچنین محل خروج کامیون های نفت کش از سوریه است. و اما، به گزارش رسانه های گروهی، نیروهای ویژه ارتش ترکیه وارد خاک سوریه شده و چندین پست کنترلی خود را در نزدیکی مرز خود در منطقه تپه تل ذیاب مستقر کرده اند. از این طریق، کار تشکیل منطقه حائل جریان گرفته که طی آن تُرک ها با حمایت آمریکا می خواهند مهاجران را استقرار دهند و از این طریق، از این منطقه در برابر حملات هوایی ما دفاع کنند (و به تأکید تحلیلگران ما، البته با موافقت آنان) .

روسیه روی قراردادهای نظامی با ایران حساب می کند 

در عین حال ولادیمیر کوژین، معاون رئیس جمهور روسیه در امور همکاری نظامی- فنی، به نشریه «ایزوستیا» گفت: لغو تحریم های اعمالی علیه ایران می تواند به طور چشمگیری بسته سفارشات برای تسلیحات روسیه را گسترش دهد. بعد از پنج سال، تحریم نظامی لغو خواهد شد. در حقیقت، در حال حاضر نیز با تصویب سازمان ملل متحد، بخشی از تولیدات نظامی را می توان به ایران ارسال کرد. مسکو روی قرارداد نظامی با ایران حساب می کند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «پارس»، می گوید: «زمانی که تمامی محدودیت ها و تمامی تحریم ها لغو شوند، ما در زمینه همکاری نظامی- فنی شاهد توسعه جدی خواهیم بود و در حال حاضر نیز تا حدودی، این همکاری در خصوص آن دست از تولیداتی که مشمول تحریم ها نیستند در جریان است و بعد از این نیز ما روی اجرای پروژه های بسیار بزرگ حساب می کنیم. خواسته های طرف ایرانی بسیار گسترده است. ایرانی ها در عمل به نوسازی جدی تمامی نیروهای مسلح خود نیاز دارند و در تمامی رویکردها. تمامی نیروهای مسلح ایران به مدرنیزه و نوسازی شدن نیاز دارند.»

بر اساس قطعنامه ١٩٢٩ شورای امنیت سازمان ملل متحد، ارسال نفربرهای زرهی، خودروهای نظامی پیاده نظام، سیستم توپخانه ای کالیبر بزرگ، هواپیماهای نظامی، هلیکوپترها، کشتی های جنگی و موشک ها به جمهوری اسلامی ایران ممنوع است. در سال ٢٠١١ میلادی، دیمیتری مدودف، رئیس جمهور سابق روسیه، در رابطه با این قطعنامه، ارسال سیستم های دفاع ضد هوایی «اس- ٣٠٠» به ایران را ممنوع کرد که قرارداد فروش آن در سال ٢٠٠٧ میلادی، منعقد شده بود. در سال ٢٠١٥ میلادی، پرزیدنت ولادیمیر پوتین این ممنوعیت را لغو کرد.

چندی قبل از دیدار ماه نوامبر ولادیمیر پوتین از تهران، دیمیتری روگوزین، معاون نخست وزیر روسیه که مسئول مجموعه نظامی- صنعتی است، به ایران سفر کرده بود.

طی سال های انزوا، ایران توانست صنعت نظامی خود را سر و سامان دهد. در ایران، اسلحه پیاده نظام، نارنجک انداز، تانک، هلیکوپتر، موشک های دور برد و حتی کشتی تولید می شوند. 

بخشی از ناوگان های هوایی متعلق به دوره گذشته است، یعنی هواپیماهای مدل «اف- ٤» و «اف- ٥» . برخی از هواپیماها و از جمله، هواپیمای «میگ- ٢٩»، به طور غیر منتظره ای در اختیار ایران قرار گرفته اند- خلبانان عراقی از وحشت حملات ائتلاف در دوره جنگ با عراق، به سمت فرودگاه های ایران پرواز کرده بودند. ایران این هواپیماها را پس نداد، اما تکنیک آنها نیز دیگر قدیمی شده است.

کارشناسان خاطر نشان می کنند که گرم شدن کنونی روابط میان مسکو و تهران و مبارزه مشترک علیه داعش، می تواند برای شرکت های تولید جنگ افزار تدافعی روسیه، سفارشاتی را به همراه داشته باشد. در سال های آینده، ارسال بخشی از این سفارشات عملی خواهد شد و برای ارسال دیگر سفارشات باید 5 سال صبر کرد.

روسلان پوخوف، مدیر مرکز تحلیل راهبردی و فنی، معتقد است: خلاصه این که ایران به همه اینها نیاز دارد. نوسازی تسلیحات در مورد همه رسته های نیروهای ایران ضرورت دارد. اما، محفوظ ماندن تحریم ها به مدت پنج سال، طبعاً، ضرورت اولویت بندی ها را آشکار می کند. سیستم های غیر تهاجمی ارسال خواهند شد: دفاع ضدهوایی، تجهیزات مبارزه رادیو الکترونیکی، هواپیمای بدون سرنشین، تجهیزات ارتباطی و تجسسی.

این کارشناس معتقد است که ایران در زمینه همکاری نظامی- فنی، به روسیه و چین روی خواهد آورد و در این میان، این کشور به چین اعتماد ویژه ای خواهد داشت، زیرا صادرکنندگان چینی هرگز از ارسال سفارشات امتناع نکرده اند، اما روسیه در زمینه لغو قرارداد مربوط به مجموعه «اس- ٣٠٠» سابقه منفی دارد.

رجب صفراُف، مدیر مرکز مطالعات ایران معاصر، پیش بینی می کند: این بازار تقسیم خواهد شد. ٧٠- ٦٠ درصد برای بخش روسیه و ٤٠- ٣٠ درصد برای بخش چینی. ایران روی همکاری با روسیه حساب می کند و در زمینه همکاری نظامی- فنی پیشرفت چشمگیری صورت خواهد گرفت، زیرا ایران به خاطر حفظ امنیت خود، نگاه مشکوکی به فن آوری غربی دارد.