به گزارش پارس نیوز به نقل از مهر، «محمد اسلامی» رییس سازمان انرژی اتمی در نشست خبری که صبح امروز به مناسبت روز ملی فناوری هسته‌ای برگزار شد، با اشاره به طرح توسعه نیروگاه‌های اتمی، اظهار داشت: طرح ۲۰ هزار مگاوات را که مورد تاکید رهبر انقلاب بود، سال گذشته آغاز کردیم. این طرح در نیروگاه‌های ۲ و ۳ در بوشهر و سایر نیروگاه‌ها در سیستان و بلوچستان، هرمزگان و خوزستان آغاز شده است.

وی ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهدای هسته‌ای، ادامه داد: آنچه را ما در این حوزه اختیار داریم حاصل زحمات شهدای هسته‌ای است.

رییس سازمان انرژی اتمی گفت: اولین کنفرانس بین المللی هسته‌ای را در ماه اردیبهشت برگزار خواهیم کرد.

اسلامی تصریح کرد: در سال ۱۴۰۰ گفتیم تلاش می‌کنیم هیاهوی هسته‌ای را از بین ببریم و توسعه و پیشرفت هسته‌ای را در همه زمینه‌ها شتاب بدهیم و تأثیر آن را در زندگی مردم و اقتدارمان نشان دهیم.

وی افزود: در گام اول ریل گذاری برای تحقق این جهت‌گذاری را انجام دادیم و سند راهبردی را تدوین و تصویب کردیم. در همین راستا در ۱۴۰۱ شاهد بودید ۱۵۹ دستاورد دانشی و صنعتی را معرفی کردیم. در ۱۴۰۲ همین رویکرد پر شتاب ادامه داشت و دستاوردهای ما ۱۵۰ دستاورد بود که طی سال رونمایی شده یا از این تاریخ به بعد معرفی می‌شوند.

وی ادامه داد: در سال گذشته در راستای توسعه زیرساخت‌های پژوهشی و شتاب دادن تجاری‌سازی صنعت هسته‌ای اقدامات قابل توجه داشتیم و به طور مشخص حجم فعالیت‌ها در پرتودهی دو نیم برابر سال ۱۴۰۱ بود و این برای ما بسیار مهم بود چون پرتودهی در سلامت و امنیت غذایی و زیست محیطی تأثیر دارد. همچنین یکی از مواردی که در سال گذشته شاهد بودیم اقدام مؤثر در حوزه‌های هسته‌ای کلیه صنایع کشور بود که به خاطر تحریم‌ها حتی تعمیرات این اقلام را هم انجام نمی‌دادند و سازمان با ساخت تجهیزات تمام ایرانی این دغدغه را حل کرده است.

رییس سازمان انرژی اتمی عنوان کرد: در پزشکی و رادیودارو پانزده دستاورد جدید را ثبت کردیم که می‌توان ادعا کرد سازمان در رده سوم دنیا در این بخش حرکت می‌کند. رادیوداروهای ما از جنس درمانی است که تومورهای سرطانی از جمله پروستات را بهبود می‌بخشد.

وی گفت: در سال گذشته کلینیک زخم را افتتاح کردیم و در سه بیمارستان در تهران فعالیت‌ها پلاسمای سرد شروع شده است و واحدهای درمانی که بخواهند می‌توانیم کمک کنیم و می‌توانیم تا پنجاه مرکز را پشتیبانی کنیم.

اسلامی با اشاره به راه اندازی سامانه جت پلاسمایی که برای درمان زخم استفاده می‌شود، یادآور شد: این مورد در ۱۴۰۲ رونمایی شد و الان در اتاق عمل است که فاز بالینی خودش را طی کرده است و می‌توانیم در سراسر کشور گسترش دهیم تا به کمک درمان انواع سرطان‌ها بیاید.

اسلامی تصریح کرد: در سال ۱۴۰۰ گفتیم تلاش می‌کنیم هیاهوی هسته‌ای را از بین ببریم و توسعه و پیشرفت هسته‌ای را در همه زمینه‌ها شتاب بدهیم و تأثیر آن را در زندگی مردم و اقتدارمان نشان دهیم. وی افزود: در گام اول ریل گذاری برای تحقق این جهت‌گذاری را انجام دادیم و سند راهبردی را تدوین و تصویب کردیم.

وی گفت: در همین راستا در ۱۴۰۱ شاهد بودید ۱۵۹ دستاورد دانشی و صنعتی را معرفی کردیم. در ۱۴۰۲ همین رویکرد پر شتاب ادامه داشت و دستاوردهای ما ۱۵۰ دستاورد بود که طی سال رونمایی شده یا از این تاریخ به بعد معرفی می‌شوند.

اسلامی ادامه داد: در سال گذشته و در راستای توسعه زیرساخت‌های پژوهشی و شتاب دادن تجاری‌سازی صنعت هسته‌ای اقدامات قابل توجه داشتیم و به طور مشخص حجم فعالیت‌ها در پرتودهی دو نیم برابر سال ۱۴۰۱ بود و این برای ما بسیار مهم بود چون پرتودهی در سلامت و امنیت غذایی و زیست محیطی تأثیر دارد.

رییس سازمان انرژی اتمی افزود: همچنین یکی از مواردی که در سال گذشته شاهد بودیم اقدام مؤثر در حوزه‌های هسته‌ای کلیه صنایع کشور بود که به خاطر تحریم‌ها حتی تعمیرات این اقلام را هم انجام نمی‌دادند و سازمان با ساخت تجهیزات تمام ایرانی این دغدغه را حل کرده است.

اسلامی اضافه کرد: در پزشکی و رادیودارو، ۱۵ دستاورد جدید را ثبت کردیم که می‌توان ادعا کرد سازمان در رده سوم دنیا در این بخش حرکت می‌کند. رادیوداروهای ما از جنس درمانی است که تومورهای سرطانی از جمله پروستات را بهبود می‌بخشد.

وی گفت: در سال گذشته کلینیک زخم را افتتاح کردیم و در سه بیمارستان در تهران فعالیت‌ها پلاسمای سرد شروع شده است و واحدهای درمانی که بخواهند می‌توانیم کمک کنیم و می‌توانیم تا پنجاه مرکز را پشتیبانی کنیم.

اسلامی با اشاره به راه اندازی سامانه جت پلاسمایی که برای درمان زخم استفاده می‌شود، یادآور شد: این مورد در ۱۴۰۲ رونمایی شد و الان در اتاق عمل است که فاز بالینی خودش را طی کرده است و می‌توانیم در سراسر کشور گسترش دهیم تا به کمک درمان انواع سرطان‌ها بیاید.

رییس سازمان انرژی اتمی گفت: از پلاسما برای تصفیه فاضلاب صنعتی نیز استفاده خواهد شد که این مهم در سال جاری در مقیاس صنعتی بکار می‌رود. ما همچنین سامانه‌های پرتودهی را در ۱۲ قطب طراحی کرده ایم و مکان آنها انتخاب شده است.

اسلامی افزود: در سال جهش تولید با مشارکت مردم ما روی این موضوع تاکید داریم و این ۱۲ قطب زود هنگام‌تر به بهره برداری خواهد رسید تا در هر یک از این قطب‌ها حداقل یک سامانه وجود داشته باشد. گام اول که گام ریسک است را خود سازمان هزینه می‌کند و گام‌های بعدی را بخش خصوصی هزینه خواهند کرد.

اسلامی با بیان اینکه ما سامانه‌های پرتودهی از ضایعات ۳۰ میلیون تنی کشاورزی جلوگیری می‌کنیم خبر داد: این اقدام گام اساسی در جهش تولید را رقم خواهد زد؛ چراکه از ۱۳۰ میلیون تن محصولات کشاورزی کنونی، با توسعه سامانه‌های پرتودهی از ضایعات بالا جلوگیری می‌شود و به امنیت غذایی و سلامت کمک بزرگی خواهد کرد.

رییس سازمان انرژی اتمی افزود: در همین راستا از ماه اردیبهشت شروع به افتتاح این سایت‌ها با اولویت‌هایی که وزارت جهاد کشاورزی تعیین می‌کند خواهیم کرد. وی در پایان ضمن تشکر از اصحاب رسانه، عنوان داشت: استکبار تحمل خودباوری ما در صنعت هسته‌ای را ندارد اما کشور مسیر خود را در صنعت هسته‌ای دنبال کرده و این برگ زرینی در افتخارات ملت ایران است.