حسین قاسمی نوشت: 

۱- ۲۲ مرداد ۱۳۵۷ در رستوران خوانسالار تهران انفجاری رخ داد. روزنامه اطلاعات فردای ان  روز نوشت:

 "در انفجار رستوران سنتی خوانسالار تهران واقع در حوالی میدان آرژانتین، یک تن کشته و ۴۵ نفر زخمی شدند که حال پنج تن از آنان وخیم گزارش شده است. در اثر این انفجار دست و پای عده‌ای قطع شد و یک نفر شنوایی خود را از دست داد. به هنگام انفجار حدود ۷۰ نفر در رستوران بودند. ده تن از زخمی‌ها آمریکایی بودند."

۲- گروه صف شاخه نظامی سازمان فجر اسلام با صدور اطلاعیه ای مسولیت این انفجار را برعهده گرفت.محسن کنگرلو رهبر فجر اسلام در خصوص این انفجار می گوید:

" در تهران ما یک عملیات داشتیم که عملیات رستوران خوان سالار بود. به این صورت که بمبی آن جا کار گذاشتیم و یک دفعه سقفش آمد پایین...این انفجار درست شب نوزدهم ماه مبارک رمضان افتاد. خوان سالار مرکز آمریکایی ها بود و نه مشروب فروشی یا چیزی دیگر."(۱)

علی تحیری که جز تیم انفجار در رستوران خوانسالار بوده است در این خصوص اظهار داشته است:

"[خوانسالار] رستورانی بود که محل تجمع امریکایی‌ها بود.ما خوانسالار را با شهید احمدی شناسایی کردیم و آنجا رفت‌و‌آمدهای زیادی داشتیم، طوری هم برخورد داشتیم که تمام نقاط شک و تردید را پوشانده بودیم. خیلی راحت می‌رفتیم، می‌آمدیم. با آن انعام‌هایی که به گارسون‌های آنجا می‌دادیم، بخصوص به دربان‌ها می‌دادیم، تقریباً آن احساس شکی که در آنها وجود داشت، آنها را اصلاً از بین برده بودیم و راحت می‌رفتیم و می‌آمدیم.

تا شب انفجار چندین‌بار ما آن ساک انفجار را بردیم، با لباس‌های مختلف با کراوات، بدون کراوات، لباس‌های اسپرت، حتی با لباس‌های ورزشی آنجا می‌رفتیم، منتها بدون اینکه داخلش مواد منفجره باشد. تا آن شبی که رفتیم برای انفجار... بعد از انفجار خوانسالار، به دو زبان انگلیسی و فارسی اعلامیه‌های بسیار زیادی را – حتی می‌توانم بگویم با آن نیروهایی که داشتیم – در سراسر کشور پخش کردیم...ما یک طرح عملیاتی را هم در خیابان نیروی هوایی، در رابطه با انفجار سرویس مینی‌بوس‌های حامل امریکایی‌ها داشتیم...من فکر می‌کنم آن روز هفت امریکایی کشته شدند. بعداً از طریق جراید داخلی و خارجی متوجه شدیم که هفت امریکایی آنجا کشته شدند." (۲)

تحیری علاوه بر انفجار در خوانسالار ، به پرتاب نارنجک به مینی بوس حامل آمریکایی ها نیز اشاره می کند.

این گروه در روز ۱۹ مهر نیز۱۳۵۷ با انفجار بمبی در اتوبوس حامل آمریکایی‌های مقیم اصفهان چند تن از آنان به سختی مجروح نمودند. همزمان با انفجار دراتوبوس حامل امریکایی ها،گزارش دیگری نیز از انفجار در یک هلی‌کوپترحامل مستشاران امریکایی  واحدهای هوانیروز در اصفهان حکایت داشت.گروه صف در اطلاعیه دیگری علاوه بر پرتاب بمب به سوی اتومبیل حامل نظامیان آمریکایی، مسئولیت انفجار هلی‌کوپتر را نیز به عهده گرفت.(۳) 

۳- عزت الله مطهری معروف به عزت شاهی ازمبارزین قبل ازانقلاب درگفتگو با نشریه چشم انداز ایران ( شماره ۳۸،تیرومردادماه۱۳۸۵)به نفوذ ساواک درگروه صف و نقش ساواک در انفجاررستوران خوانسالار محل تجمع نظامیان ومستشاران امریکایی پرداخته است:

'' ساواک از بعضی عملیات اطلاع داشت و حتی خودش همکاری می‌کرد. انفجار رستوران خوانسالار پیش از سال ۵۷، ماشین عملیات را ساواک داده بود. کار یک آقایی به‌نام "ب" بود که از زندان اوین آزاد شده بود. او حبس ابد گرفته بود و در بازجویی‌های اول، خوب بود، اما از ۵۴و۵۵ به بعد برید. کمی در زندان همکاری کرد و بعد آزادش کردند و پس از آزادی با این گروه و حاج‌مهدی عراقی قاطی شد و تمام تلفن‌ها و مکالمات اینها را به ساواک گزارش می‌داد.

[چشم انداز ایران]:او همان کسی است که با رسولی (بازجوی معروف ساواک)ارتباط داشت؟

[عزت شاهی]: بله، برای این عملیات هم گروه ماشین نداشت، آن آقا ماشین ساواک را می‌گیرد و در اختیار گروه می‌گذارد و عملیات انجام می‌شود. بعد از انقلاب هم این شخص در بنیاد مستضعفان، دوجانبه کار می‌کرد.

هر خانه‌ای را که بچه‌ها می‌خواستند بروند و تخلیه کنند، او زودتر اطلاع می‌داد و وقتی می‌رسیدند خانه تخلیه شده بود؛ که در آخر محسن رضایی و بچه‌های سپاه و گروه صف به این نتیجه رسیدند که این کدهای داده شده نشان می‌دهد شخصی در آنها نفوذ کرده است. بعد از پیگیری به آن مرد مشکوک شدند و زمانی که آقای هاشمی وزیر کشور بود، حکم فرمانداری مسجدسلیمان رابرای این آقا نوشت.

 همین‌که آن فرد حکم را گرفت و از پله‌ها پایین می‌آمد که به مسجدسلیمان برود، بچه‌های سپاه او را گرفته و می‌برند. او هم همه‌چیز را لو می‌دهد و قضیه روشن می شود."

۳- آیا دست پنهان ساواک را در پشت عملیات علیه مینی بوس حامل امریکایی ها در تهران و اتومبیل حامل نظامیان امریکایی در اصفهان و...نیز می توان دید؟ ایا می توان پذیرفت با وجود دهها عملیات نظامی علیه مستشاران امریکایی و خانواده هایشان که منجر به کشته و زخمی شدن عده ای گردید  و کارگاه تولید نارنجک و دادن اموزش های سنگین نظامی و...ساواک و سایر سرویس های اطلاعاتی همسو توانایی شناسایی اقدام  انها را نداشته اند؟

(۱) - http://defapress.ir/fa/news/27105/محمد-بروجردی-از-هر-جهت-آدم-خوبی-بود

(۲)- http://www.tarikhirani.ir/Modules/News/Phtml/News.PrintVersion.Html.php?TypeId=4&NewsId=594

(۳)- https://goo.gl/V9TpHa