به گزارش پارس نیوز به نقل از مهر، حمید طریفی حسینی، در گردهمایی ارزیابان و تسهیلگران آزمون استخدامی آموزگاران مناطق ۱۹ گانه شهر تهران، از معلم به عنوان مهم‌ترین رکن جریان کیفیت بخشی و کارآمدسازی نظام تعلیم و تربیت و مدارس کشور یاد کرد و افزود: در نظام آموزش ابتدایی که اصل و اساس کار تربیت بر عهده یک معلم پایه است، این امر از اهمیت بیشتری برخوردار می‌شود. لذا برای انتخاب بهترین و شایسته‌ترین افراد به عنوان معلم دوره ابتدایی باید دقت بیشتری داشته باشیم.

 

وی، برگزاری آزمون‌های استخدامی، تغییر شیوه جذب معلمان و استخدام معلمان جدید را یک فرصت تاریخی بی نظیر برای نوسازی و تقویت سرمایه انسانی در نظام آموزش ابتدایی دانست که باید مغتنم شمرده شود.

طریفی حسینی ادامه داد: فرزندان و کودکان کشور که به عنوان امانت‌هایی در نظام تعلیم و تربیت به ما سپرده شده‌اند لایق شایسته‌ترین افراد به عنوان معلم هستند و ما باید بتوانیم دسترسی این کودکان را به آنچه شایسته آن هستند تضمین کنیم و این امر رقم نمی‌خورد مگر آنکه ما یک معلم با شایستگی‌های مورد تاکید سند تحول بنیادین آموزش و پرورش برای آنها فراهم کنیم.

به گفته معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش، کار شناسایی، انتخاب و گزینش معلم مبتنی بر مدل شایستگی محور که یک مدل جدید و کارآمد در مدیریت سرمایه انسانی است برای اولین بار در این مقیاس در نظام اداری و استخدامی کشور اتفاق افتاد و وزارت آموزش و پرورش در اجرای این مدل ارزیابی و جذب نیروی انسانی در سال گذشته موفق عمل کرد و این تجربه موفق در اجرای مطلوب‌تر این مدل ارزیابی در آزمون استخدامی کنونی وزارت آموزش و پرورش مورد توجه قرار می‌گیرد.

طریفی حسینی در ادامه از به کارگیری این مدل ارزیابی به عنوان بخشی از فرایندهای جذب معلمان از طریق کنکور سراسری در دانشگاه فرهنگیان در آینده نیز خبر داد و تصریح کرد: در این مدل ارزیابی شایستگی‌های معلمی هر داوطلب توسط چندین ارزیاب حرفه‌ای و از زوایای مختلف و با آزمون‌ها و ابزارهای گوناگون تحت بررسی قرار می‌گیرد و تلاش بر این است که توانمندترین و شایسته‌ترین افراد شناسایی شده و جذب وزارت آموزش و پرورش شوند.

معاون وزیر آموزش و پرورش افزود: این مدل سه وجهی که مبتنی بر ارزیابی شایستگی‌های عمومی، تخصصی و حرفه‌ای شغل آموزگاری ابتدایی طراحی شده است هم در بخش کتبی آزمون استخدامی و هم در مرحله ارزیابی تکمیلی این آزمون که ۶۰ درصد نمره داوطلب را تشکیل می‌دهد، لحاظ شده و ابزارهای ارزیابی نیز برای سنجش و احراز این شایستگی‌ها طراحی و به کار گرفته می‌شوند.

طریفی حسینی گفت: ارزیابان حرفه‌ای به عنوان افرادی که نقش اصلی ارزیابی را دارند اولین چیزی که باید بدانند این است که با دید حرفه‌ای در کار ارزیابی و قضاوت داوطلبان ورود کرده و دقت لازم، بدون هیچ گونه سوگیری و تعصب را برای احراز شایستگی‌های عمومی، شایستگی‌های تخصصی که مبتنی بر دانش موضوعی شغل معلمی و شایستگی‌های حرفه‌ای که در واقع مبتنی بر مهارت‌ها و تجارب فردی و خصلت‌های ذاتی داوطلب نسبت به شغل معلمی است، داشته باشند.

معاون وزیر آموزش و پرورش ضمن برشمردن سه گام اصلی در آموزش ارزیابان حرفه‌ای، تاکید کرد: ارزیابان حرفه‌ای در گام اول باید چیستی و ابعاد و مؤلفه‌ها و شاخص‌ها و مصادیق رفتاری مورد نظر در این مدل شایستگی که قرار است مبتنی بر آن کار ارزیابی انجام شود را به بهترین شکل ممکن درک کنند.

وی برای ارزیابان، درک چرایی و منطق انجام این نوع ارزیابی برای جذب معلمان را گام ضروری دیگری دانست و بر ایجاد باور و ایمان نسبت به بکارگیری این روش ارزیابی برای پایبندی به اصول ارزیابی حرفه‌ای و ظرافت‌ها و دقت لازم در انجام کار تاکید نمود.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش، تسلط بر چگونگی انجام کار و نحوه استفاده از ابزارها و آزمون‌ها و اجرای دقیق و صحیح ابزارها توسط ارزیابان را سومین گام آموزش ارزیابان حرفه‌ای دانست و تسلط بر نحوه نمره دهی و استفاده از ابزارهای ارزیابی را ضروری دانست.

طریفی حسینی در پایان بر ضرورت تشخیص ویژگی‌ها و روحیات، مهارت‌ها و توانایی‌های فرد داوطلب متناسب با شغل آموزگاری در دوره ابتدایی و انتخاب افرادی برای تحقق بخشیدن به تربیت تمام ساحتی در دوره ابتدایی تاکید کرد و لازمه این امر را توجه ارزیابان به هویت و اهداف دوره ابتدایی و مختصات و ویژگی‌های این دوره تحصیلی که در ابزارها و شاخص‌های ارزیابی مورد نظر نیز به آنها توجه شده است، برشمرد.