پايگاه خبري تحليلي «پارس»- معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش گفت: تاثیر 35 درصدی مثبت و منفی نمرات دبیرستان در کنکور سال 1394 اعمال نخواهد شد.

علی زرافشان معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش در گفتگو با پايگاه خبري تحليلي «پارس» اظهار داشت: تاثیر ٢٥ درصدی نمرات در کنکور سال 94 اعمال خواهد شد ولي در کنکور‌ سال آينده(٩٥) نمرات دبیرستان تاثير ٣٥‌ درصد در نتیجه کنکور خواهد داشت.

وي درخصوص تاثير اين موضوع در امتحانات مقاطع محتلف تحصيلي دبيرستان گفت: تأثیرگذاری سوابق تحصیلی در همین مدت هم تاثیرش را خیلی زود نشان داده؛ همین الان توجهی که مدارس به امتحانات نهایی دارند، یکی از تأثیرات این موضوع است. 

زرافشان افزود: به عنوان نمونه امسال نسبت به پارسال تعداد قبولی‌ها افزایش پیدا کرده و ٨٥‌ درصد بچه‌ها در امتحانات نهایی قبول شدند. 

وي اضافه كرد: معدل دانش‌آموزان هم افزایش پیدا کرده به ‌طوری که امسال میانگین معدل امتحانات نهایی ١٢,٥ بوده است که این نسبت به‌ سال گذشته ١.٥ نمره افزایش داشته است. امیدواریم برای‌ سال آینده این تأثیرگذاری ٢٥‌درصدی در کنکور را به ٣٥‌درصد افزایش دهیم؛ چون درحال حاضر چهار درس پیش ‌دانشگاهی هم به‌ صورت نهایی برگزار می‌شود. امسال هم قرار بود که این چهار درس به صورت نهایی برگزار شود اما متاسفانه در بین راه مسیر تغییر کرد.

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش در مورد طرح حذف كنكور گفت: کنکور برای رشته‌هایی که رقابت بر سر آنها سنگین است، حذف نمی‌شود و در قانون حذف کنکور سه روش پیش‌بینی شده است.

زرافشان افزود: روش اول صرفا براساس سوابق تحصیلی است. روش دوم سابقه تحصیلی و دروس کنکور عمومی است، مانند رشته زبان، یعنی جاهایی که تعداد ظرفیت با داوطلبان برابری می‌کند و اختلاف خیلی زیاد نیست، در روش سوم سوابق تحصیلی، کنکور عمومی و کنکور اختصاصی اعمال می‌شود؛ روش سوم برای حدود آن ١٥‌درصد ظرفیتی است که رقابت برای کسب آنها سنگین است که برای همیشه کنکور آنها حذف نخواهد شد.

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش درمورد تعداد معلمان مقطع متوسطه و كمودهاي موجود گفت: در دوره اول متوسطه ما ١٢٩‌هزار و ٤٦٨ کلاس داریم که با این تعداد کلاس با ضریب چهار پنجم، ١٧٦‌هزار و ٥٤٧ معلم نیاز داریم که از این تعداد، ٥٠‌هزار معلم کمبود داریم. 

زرافشان افزود: در دوره دوم متوسطه هم ١٥٢‌هزار و ٧٣٤ کلاس داریم که حدود ٢٠٠‌هزار معلم در آنها مشغول به کارند.‌ سال آینده در دوره دوم متوسطه با توجه به این‌که یک پایه نخواهیم داشت، تعدادی از همکاران ما کلاس برای تدریس ندارند که ٤٩‌هزار نفرند و باید در دوره دوم و اول به کار بگیریم.