به گزارش پارس نیوز به نقل از تیتر کوتاه، حقوق بازنشستگان به عنوان یک جزء مهم در سیستم حمایت اجتماعی، به افرادی که از دوران کاری خود بازنشسته شده‌اند، تعلق می‌گیرد. این حقوق شامل پرداخت مبالغ از سوی صندوق بازنشستگی و حقوق پس از کارکرد طی دوران کاری می‌شود. در بسیاری از کشورها، حقوق بازنشستگان به شدت به این فردان کمک می‌کند تا روزگار پس از کارکردشان را به طرزی راحت‌تر بگذرانند، از جمله به دست آوردن مراقبت پزشکی و امکانات دیگری که به آن‌ها ارائه می‌شود. با این حال، در برخی موارد همچنان تلاش‌های بیشتری برای بهبود شرایط بازنشستگان انجام می‌شود، به ویژه در جوامعی که با فقر و از دست دادن حقوق کارگری مواجه هستند.

مجلس شورای اسلامی روز گذشته دو تصمیم مهم در ارتباط با بازنشستگان اتخاذ کرد؛ یکی افزایش سن بازنشستگی و دیگری همسان‌سازی حقوق بازنشستگان.

بر این اساس، قرار است سن بازنشستگی برای آقایان ۶۲ سال و برای خانم‌ها ۵۵ سال باشد. درباره مصوبه کمیسیون تلفیق متناسب‌سازی که شامل همه بازنشستگان می‌شود هم دولت مکلف است حقوق بازنشستگان را تا ۹۰ درصد با حقوق شاغلان هم‌تراز کند.

بازنشستگان امروز بیش از هر زمان دیگری با مشکلات معیشتی دست به گریبان هستند و تورم بالای ۴۰ درصد فشاری زیادی را به زندگی آنها تحمیل کرده است. در چنین شرایطی حقوق آنها بسیار اندک و بیشتر از ۸۰۰ هزار نفر از بازنشستگان دریافتی کمتر از پنج میلیون تومان دارند که پاسخگوی هزینه‌های آنها نیست و به همین دلیل شاهد روی آوردن آنها به مشاغل با ارزش افزوده پایین مثل مسافرکشی هستیم. در همین ارتباط، کمیسیون تلفیق لایحه برنامه هفتم تصویب کرد تا حقوق بازنشستگان و شاغلان متناسب‌سازی شود و حقوق بازنشستگان به ۹۰ درصد حقوق شاغلان برسد. البته اگر این مهم در ادامه به مرحله اجرا برسد.

۳ نکته درباره همسان‌سازی حقوق بازنشستگان

در ارتباط با همسان‌سازی حقوق بازنشستگان، احسان ارکانی- عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس به سه نکته اشاره کرده و به خانه ملت گفته است: اولاً تا دو سال آینده هیچ تغییری در سنوات بازنشستگی کارگران و کارمندان رخ نخواهد داد.

 ثانیاً بعد از دو سال آینده روند افزایش سنوات بازنشستگی به صورت پلکانی خواهد بود، در صورتی که دولت به دنبال اجرای یکسان افزایش دو ساله سنوات برای همه از هم اکنون باشد.

ثالثاً در مقابل این افزایش سنوات بازنشستگی، مجلس با وجود مخالفت دولت همسان‌سازی حقوق بازنشستگان تا ۹۰ درصد حقوق دریافتی شاغلان را پیش‌بینی کرده است.