به گزارش پارس نیوز به نقل از مهر، حجت‌الاسلام سید عبدالفتاح نواب ظهر جمعه در حرم مطهر رضوی با بیان اینکه فرآیند اعزام کاروان‌های عمره مفرده به کشور میزان با جدیت در حال پیگیری است، اظهار کرد: در نشست شورای برنامه‌ریزی بعثه مقام معظم رهبری و سازمان حج و زیارت با شورای عالی حج مقرر شده تا نمایندگان کمیته‌های سازمان حج و زیارت برای انعقاد قرارداد در حوزه‌های مختلف به کشور هدف اعزام شوند.

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت افزود: تا به امروز، گروه‌هایی به کشور میزبان اعزام شده‌اند و سفر کارشناسان کمیته‌های مسکن، تغذیه و تدارکات و حمل‌ونقل نیز ادامه دارد. آن‌چه مسلم است، این است که به لطف خدا سال جاری، سال احیای عمره مفرده و اعزام نخستین کاروان‌های ایرانی خواهد بود تا عزیزان هم‌وطن ما نیز بتوانند از فیض زیارت خانه خدا برخوردار شوند. نرم‌افزار موردنیاز برای ثبت‌نام از زائران عمره نیز آماده شده تا روند اخذ روادید حج به‌صورت الکترونیکی و در کوتاه‌ترین زمان انجام خواهد شد.

هتل‌های اقامتی، آماده پذیرایی از زائران ایرانی

وی خاطرنشان کرد: در گذشته بخشی از زائران ایرانی توسط پروازهای کشور میزبان انتقال پیدا می‌کردند، اما از سال ۱۳۹۸، همه این پروازها به همت ایران ایر صورت می‌گیرد و امسال نیز وضع به همین ترتیب است. علاوه بر این، برخی کشورها، حضور خود در مدینه النبی را به دو روز کاهش داده‌اند، اما برای ما دلچسب نیست عزیزان هم‌وطن از فیض زیارت کامل شهر پیامبر (ص) بی‌بهره بمانند. به‌موازات این، عربستان خواهان این است کشورهایی که بیش از ۳۰ هزار زائر دارند، حداکثر یک ماه اقامت داشته باشند و بر همین اساس، اگر بخواهیم یک ماه قبل از ذی الحجه، زائران را اعزام کنیم، باید زیرساخت‌های اقامتی مطلوب و باکیفیتی را در مکه و مدینه فراهم کنیم تا زائر هم‌وطن ما دچار گرفتاری و مشکل نشود.

نواب ادامه داد: همه عزیزانی که سالیان دراز انتظار کشیده‌اند و آن‌هایی که در حج ۹۹ ثبت‌نام کردند، اما به دلیل کرونا نتوانستند عازم سفر زیارت شوند، امسال در کاروان حج قرار گرفته‌اند و همین باعث شده تا میانگین سنی کاروان‌ها کمی بیشتر از همیشه باشد. یکی دیگر از ویژگی‌های کاروان حج ۱۴۰۲، کاهش خادمان و افزایش شمار زائران است و بر همین اساس، امسال شاهد افزایش اعزام زائران به میزان ۴ تا ۵ کاروان باشیم.

افزایش ظرفیت اعزام یک ضرورت است

نواب با تأکید بر ضرورت افزایش ظرفیت اعزام تصریح کرد: افزون بر ۹۷۰ هزارنفری که در صف تشرف هستند، نومستطیعان زیادی هم وجود دارند که شاید این آمار را به چهار یا پنج میلیون نفر برساند و بر این اساس، به دنبال افزایش ظرفیت حج هستیم که ماندگاری افراد در نوبت کاهش پیدا کند.

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت در ادامه سخنان خود با اشاره به تحولات اخیر فلسطین و نسل کشی مسلمانان غزه توسط رژیم صهیونیستی خاطرنشان کرد: یک جنبه مهم از امر حج، فریضه برائت از مشرکین است که انحصار در مناسک این زیارت مقدس نیز ندارد و بر هر مسلمان فرض و وظیفه است که در زندگانی خود به‌عنوان عضوی از یک جامعه الهی، حامی مظلوم و دشمن ظالم باشد. تجلی همه ظلم و جنایت جهان امروز ما در رژیم صهیونیستی متمرکز شده و این رژیم کودک کش، نماد توحش افسارگسیخته دولت‌هایی است که خود را کدخدای عالم می‌دانند و حتی برای زنده ماندن ملت‌ها نیز تصمیم‌گیری می‌کنند.