به گزارش پارس نیوز ،  غذا خوردن اهمیت زیادی در زندگی بشر دارد. اما باید دقت کنید که فقط برای رفع گرسنگی هرچه که دم دستتان بود را نخورید، بلکه با هدف تامین ویتامین‌ها و مواد معدنی حیاتی بدن غذا بخورید. اگر با این هدف غذا بخورید، غذاهایی را انتخاب می‌کنید که حتما سالم و مقوی باشند. هیچ غذای بیرونی و رستورانی هم جای غذای خانگی را برای حفظ سلامتی جسم و روان نمی‌گیرد. با توجه به پیشرفت تکنولوژی و گسترده شدن زندگی ماشینی به مرور تک تک ما به دنبال راهی برای سرعت بخشیدن در همه امورات خود هستیم از رو آوردن به غذاهای فست فود و حاضر و آماده تا عجله در خوردن غذا. بیشتر افراد وقتی گرسنه می‌شوند بدون فکر راحت‌ترین راه را انتخاب می‌کنند و به سمت تلفن همراهشان می‌روند و غذای انتخابی را سفارش می‌دهند. 

ممکن است طعم فست فودها خوشمزه‌تر از غذاهای خانگی باشد، اما مواد اولیه بیشتر فست فودها فرآوری نشده‌اند، به همین دلیل برای بدن مضر هستند. اما غذاهای خانگی حاوی مواد طبیعی و سالم‌اند که جسم و روح ما برای فعالیت سالم به آن‌ها نیاز دارند. در این گزارش برایتان طرز تهیه یک خوراکی مقوی و خوش طعم که خیلی هم راحت آماده می‌شود را تدارک دیده‌ایم. 

در کمتر از یک ساعت شما یک غذای مقوی، سالم و خوش طعم دارید.

* یک غذای محلی تهرانی/ با سه قلم یک غذای مقوی و آسان بپزید

اگر عجله دارید و می‌خواهید یک غذای فوق العاده آسان درست کنید، گزینه‌های زیادی پیش رویتان قرار دارید که یکی از آن‌ها کله گنجشکی یا سر گنجشگی است. این غذا انتخاب فوق العاده‌ای است، چراکه سنتی، مقوی و خوش طعم است و به سرعت هم آماده می‌شود. 

این غذای خوشمزه با دستورهای مختلفی تهیه می‌شود. اما در این گزارش ما سعی کرده‌ایم آسان‌ترین و سالم‌ترین طرز تهیه را برایتان بیاوریم. اگر در خانه‌تان گوشت چرخ کرده، پیاز، سیب زمینی، رب گوجه فرنگی، زردچوبه، فلفل سیاه، نمک و روغن و مرزه خشک شده دارید، پس دست به کار شوید. اگر هم گوشت قرمز مصرف نمی‌کنید یا گوشت قرمز در منزل نداشتید، باکی نیست، می‌توانند کله گنجشکی را با مرغ درست کنید. اگر هم دوست داشتید می‌توانید این غذا را با سویا بپزید. البته ابتدا باید سویا را ۱۵ دقیقه در آب گرم خیس کنید، سپس با آب سرد از صافی رد کنید و آن را هم چرخ کنید. 

وقتی شروع به پخت کله گنجشکی کنید به راز نامگذاری این غذا پی می‌برید.

* کله گنجشکی چطور کله گنجشکی شد؟ 

اگر کله گنشجکی درست کرده باشید که احتمالا می‌دانید چرا این غذا به این اسم معروف است، اگر هم درست نکردید وقتی دست به کار شوید به راز اسم با نمک این غذا پی می‌برید. در ابتدا یک پیاز را رنده کنید و آب آن را بگیرید. گوشت‌های چرخکرده را با نمک فلفل و پیاز و پودر سیر ورز دهید. بعد از آنکه به خوبی ورز دادید به اندازه یک گردو (کله گنجشک!) از گوشت‌ها بردارید و با کف دست گرد کنید. می‌توانید گرد کردن آن را به بچه‌ها بسپارید. هم به آن‌ها همکاری در غذا پختن را آموزش داده‌اید هم اعتماد به نفس‌شان زیاد می‌شود و هم مهارت‌های ذهنی‌شان تقویت می‌شود. نگران نباشید اگر خراب شد، دوباره می‌توانید خودتان گرد کنید. تجربه به یادماندنی برایشان رقم می‌زنید.

حالا فهمید چرا اسم این غذا را کله گنجشکی گذاشته‌اند؟! به دلیل شکل خاص گوشت‌های آن به سر گنجشکی، کوفته ریزه یا کوفته قلقلی هم می‌گویند. حالا گوشت‌ها را کنار بگذارید و بروید سراغ سس کله گنشجکی. یک پیاز را نگینی خورد کنید و داخل تابه با روغن بریزید. توصیه ما به شما استفاده از روغن ارده کنجد یا روغن زیتون یا روغن حیوانی است. چراکه برای بدن مفید‌تر هستند. هرچقدر هم می‌توانید کمتر روغن بریزید. بعد از آنکه پیازها طلایی شد، وقت اضافه کردن سیب زمینی‌های نگینی یا اگر شابلون داشتید با طرح دلخواهتان آن را شکل دهید. کمی که تفت دادید، زردچوبه و نمک فلفل را اضافه کنید. 

حالا وقت اضافه کردن رب گوجه فرنگی است. البته توصیه ما به شما این است که تا حد امکان از رب گوجه فرنگی مصرف نکنید و از گوجه فرنگی تازه در تهیه این خوراک خوشمزه بهره ببرید تا طعم واقعی و عالی آن را بهتر بچشید. 

بعد از اینکه گوجه فرنگی‌های رنده شده را هم تفت دادید و آبش گرفته شد، سه چهارم قابلمه را با آب جوشیده پر کنید. حالا وقت اضافه کردن کله‌های گنجشک است. اصلا هم نیازی به سرخ کردن گوشت‌های گردالو نیست. به شما اطمینان می‌دهیم که در همان سس به خوبی می‌پزد. نیم ساعت تا یک ساعت بعد غذای شما آماده است. 

* اسرار کله گنجشکی

یکی از اسرار خوشمزه شدن کله گنجشکی و جا افتادن این است که از حرارت ملایم در طبخ و آماده‌سازی بهره ببرید تا بتوانید مزه و طعم بی نظیر سر گنجشکی را حس کنید. برای لعاب انداختن کله گنجشکی هم می‌توانید بعد از پخت نصف مواد را داخل میکسر ریخته و بعد از خورد شدن داخل خورشت‌تان بریزید هم خوشمزه می‌شود و هم لعاب می‌اندازد. برای خوش عطر شدن کله گنجشکی هم می‌توانید در پنج دقیقه پایانی هم مرزه خشک را به دلخواه به خورشت اضافه کنید. کله گنجشکی محبوب دلِ خیلی از بچه‌هاست.

این غذای خوشمزه را می‌توانید با نان یا برنج سرو کنید. نوش جان.