به گزارش پارس نیوز به نقل از ایسنا، براساس برنامه ریزی های صورت گرفته مقرر شده است که امروز(سه شنبه)  ۴ ایستگاه جدید در خط ۶ متروی تهران شامل ۹ کیلومتر مسیر تازه مترو و همچنین عملیات حفاری خط ۱۰ مترو با حضور رئیس جمهور افتتاح شود.

با افتتاح ایستگاه‌های شهر زیبا، شهران، کوهسار و ۶ کیلومتر مسیر جدید در خط ۶ مترو و ایستگاه میدان کتاب و ۳ کیلومتر مسیر جدید در خط ۷ مترو، ۹ کیلومتر به شبکه ریلی پایتخت نیز افزوده می‌شود و به این ترتیب، بر اساس برآوردهای اولیه، دست‌ کم ۷۰ هزار سفر روزانه به ظرفیت سفرهای مترو اضافه خواهد شد.

خط ۶ مترو به طول ۴۲ کیلومتر، از شهرک کن در شمال غربی تهران آغاز و با گذر از خیابانها و بزرگراه‌های مهم پایتخت، به منطقه دولت‌آباد در جنوب شرقی تهران منتهی می‌شود و همچنین مسیر توسعه جنوبی خط ۶ مترو از دولت‌آباد آغاز و نهایتاً در ایستگاه شهرری (تقاطع با خط یک مترو) پایان می‌یابد. در واقع این خط از ۹ منطقه شهر عبور می‌کند.

طبق آخرین وضعیت بهره‌برداری از خط ۶ مترو قبل از افتتاح ایستگاههای سه‌گانه امروز، ۲۷ کیلومتر از مسیر خط ۶ مترو به همراه ۱۷ ایستگاه، بهره‌برداری شده است که از این تعداد در ۵ ایستگاه امکان تبادل مسافر با سایر خطوط مترو میسر گردیده است؛ این ایستگاهها عبارتند از : ایستگاه میدان شهدای هفتم‌تیر(خط ۱)، ایستگاه میدان امام حسین(ع) (خط ۲)، ایستگاه میدان حضرت ولیعصر(عج) (خط ۳)، ایستگاه میدان شهداء (خط ۴) و ایستگاه دانشگاه تربیت مدرس (خط ۷)، ایستگاههای قطعه شمالی خط ۶ مترو در محدوده منطقه ۵ شهرداری تهران واقع شده است. که از این قطعه، ۲ ایستگاه شهید اشرفی اصفهانی و شهید ستاری طی سالهای گذشته به بهره‌برداری رسیده‌اند.

از ابتدای سال جاری، بهره‌برداری از ۵ کیلومتر مسیر تونلی قطعه شمالی خط ۶  مترو حدفاصل ایستگاه شهید ستاری تا انتهای خط (واقع در محدوده کوهسار) و همچنین ۵ ایستگاه باقی مانده آن به عنوان بخشی از برنامه عملیاتی سال ۱۴۰۲ تعریف شد که در مرحله اول، مهر ماه ۳ ایستگاه شهر زیبا، شهران و کوهسار به بهره‌برداری خواهد رسید؛ ۲ ایستگاه آیت الله کاشانی و شهدای کن نیز تا پایان سال افتتاح خواهند شد.

ایستگاه شهر زیبا در مجاورت بزرگراه شهید باکری و در میدان کودک شهر زیبا واقع شده است که در  ۲۵ متری از سطح زمین و با زیربنای ۴۸۳۰ متر مربع ساخته شده است و همچنین ایستگاه شهران در ابتدای بلوار کوهسار و مجاورت بزرگراه شهید همت واقع شده است و با ۸ دستگاه پله برقی و ۶ دستگاه آسانسور فعال به بهره برداری می رسد و ایستگاه کوهسار نیز در انتهای بلوار کوهسار ( به سمت سولقان) واقع شده است. 

بررسی ها نشان داده است که  افتتاح ۳ ایستگاه جدید در قطعه شمالی خط ۶ مترو نه تنها تعداد ایستگاه های فعال شبکه مترو در منطقه ۵ را از ۸ ایستگاه فعلی به ۱۱ ایستگاه ارتقاء می دهد بلکه سبب افزایش حداقل ۲۰ درصد سفرهای روزانه این خط خواهد شد.

همچنین قرار است عملیات حفاری خط ۱۰ مترو به طول ۴۵ کیلومتر شامل ۳۳ ایستگاه نیز امروز آغاز شود که از محله وردآورد در منتهی‌الیه غرب تا فلکه سوم تهرانپارس در منتهی‌الیه شرق تهران امتداد دارد و ۶ منطقه شامل مناطق ۱، ۲، ۳، ۴، ۵ و ۲۲ را تحت پوشش قرار خواهد داد.