به گزارش پارس نیوز به نقل از ایسنا، از دفاتر پیشخوان برای انجام کارهای دولتی و عمومی استفاده می‌شود و آن‌ها متعلق به بخش خصوصی هستند. به طور کلی می‌توان گفت دفاتری جزء دفاتر پیشخوان به حساب می‌آیند که بتوانند کارهای الکترونیکی مردم را در سراسر کشور انجام دهد و یا به‌بیان دیگر این دفاتر برای انجام خدمات الکترونیکی در سراسر کشور تاسیس شده‌اند.

تمامی دستگاه‌های اجرایی دولت در کشور باید شرایط را به گونه‌ای فراهم کنند که تمامی خدمات آن‌ها در این دفاتر انجام بپذیرد. ایجاد شدن این دفاتر دلایل بسیار زیادی دارد ولی مهم‌ترین دلیل ایجاد این دفاتر این است که از موازی کاری دستگاه‌های دولتی جلوگیری شود و یک دولت الکترونیک در دسترس مردم باشد.

در همین رابطه اخیرا، شهرام حی‌شاد- مدیرکل دفتر نظارت بر خدمات پستی و دفاتر پیشخوان خدمات رگولاتوری- با اشاره به اینکه سامانه ارزیابی و رتبه‌بندی دفاتر پیشخوان خدمات و ICT  روستایی در طی چند سال گذشته به صورت بر خط راه‌اندازی شده است، گفت: با توجه به اینکه تمامی تعاملات رگولاتوری با دفاتر پیشخوان از زمان ثبت خود اظهاری برای تعیین رتبه دفتر تا تاییدیه نهایی و اختصاص خدمات دستگاه‌ها براساس رتبه دفاتر به صورت الکترونیکی انجام می‌شود، دارندگان پروانه دفاتر پیشخوان باید با مراجعه به این سامانه مطابق با دستورالعمل اجرایی تکمیل اطلاعات پایه دفاتر پیشخوان، اطلاعات خود را بررسی کرده و درصورت وجود مغایرت، آن را رفع کنند.

وی با تاکید بر اینکه ارزیابی و رتبه‌بندی شش ماهه اول سال ۱۴۰۲ براساس اطلاعات این سامانه انجام می‌شود، افزود: دارندگان پروانه دفاتر می‌توانند پس از مطالعه دستورالعمل اجرایی تکمیل اطلاعات پایه با مراجعه به سامانه ارزیابی و رتبه‌بندی دفاتر پیشخوان خدمات و ICT روستایی به آدرس https://geps.cra.ir اطلاعات خود را بررسی و تکمیل کنند.