به گزارش پارس نیوز به نقل از جام جم آنلاین ، دکتر کوروش جعفریان درباره نکاتی که زائران اربعین بهتر است، رعایت کنند، گفت: افرادی که در پیاده‌روی اربعین حضور پیدا می‌کنند‌ باید چند نکته برای سلامت و تغذیه بهتر مورد توجه قرار دهند.

وی با اشاره به اینکه مهمترین فاکتور بحث آب مورد نیاز بدن است، افزود:‌ زائران باید مراقب باشند که دچار کم آبی نشوند. البته پیشگیری از کم آبی ‌کار آسانی نیست و شخص فقط با نوشیدن آب نمی‌تواند، مطمئن شود که دچار کم آبی نخواهد شد.

دکتر جعفریان ادامه داد: در این بین ویژگی و شرایط جسمانی افراد نیز مهم است، زیرا برخی افراد تعریق کمی‌ دارند. اما برخی همراه با تعریق مقداری سدیم نیز از دست می‌دهند‌.

استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران عنوان کرد: افرادی که هنگام تعریق مقداری سدیم از دست می‌دهند، بهتر است با مشورت پزشک ‌مصرف نمک را اندکی افزایش دهند، زیرا افزایش مصرف نمک در افرادی که به ‌فشار خون یا مشکلات کلیوی دچار هستند باید با نظر پزشک انجام شود‌.

وی درباره اهمیت مصرف سبزی و میوه نیز به زائران اربعین توصیه کرد: برای نگه داشت آب در بدن باید به اندازه کافی سبزی و میوه نیز مصرف کرد. به همین دلیل زائران باید در طول پیاده‌روی میوه و سبزیجات را نیز در برنامه غذایی خود بگنجانند.

اهمیت نوشیدن آب در طول روز

رژیم غذایی مناسب برای پیاده‌روی اربعین

 ‌دکتر جعفریان درباره اهمیت ‌نوشیدن آب در طول روز نیز توضیح داد: زائران باید همیشه یک بطری آب همراه داشته باشند و به مرور زمان آب بنوشند.

استاد دانشگاه  علوم پزشکی تهران عنوان کرد: فراموش نکنید که در طول روز باید آب بنوشید و اگر نوشیدن آب را به زمان استراحت و یا شب هنگام موکول کنید، برنامه خواب شما بهم می‌ریزد و اگر نتوانید به درستی استراحت کنید، فشار و استرس بیشتری به بدن شما وارد می‌شود.

 وی با اشاره به اینکه زائران باید بهداشت مواد غذایی را نیز رعایت کنند، توضیح داد:‌ برخی مواد غذایی مانند گوشت و شیر ‌راحت‌تر آلوده می‌شوند. به همین دلیل هنگام مصرف چنین موادی از سلامت آنها اطمینان پیدا کنید. ‌‌

دکتر جعفریان ادامه داد: زائران باید از مصرف ‌غذای گرمی که سرد شده و در محیطی خارج از یخچال نگهداری شده است نیز خودداری کنند.  

استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران با اشاره به اینکه زائران نباید برای خوردن غذا و‌ نوشیدن مایعات از ظروف مشترک استفاده کنند‌، گفت: علاوه بر این نوشیدن چای در ظروف پلاستیکی و خوردن غذا در ظروف نامناسب نیز به سلامت افراد آسیب می‌زند.

وی افزود: هرچند ممکن است آسیب‌های این مساله در بلند مدت آشکار شود. اما خطر ابتلا به برخی بیماری‌ها را افزایش خواهد داد.

 به گفته دکتر جعفریان زائران بهتر است از نوشیدن آب معدنی‌هایی که یخ زده‌اند نیز خودداری کنند.‌‌

استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران تاکید کرد: زائران باید توجه داشته باشند که مواد غذایی مورد نیاز بدن را در برنامه غذایی خود قرار دهند، یعنی ‌نان و غلات، پروتئین و حبوبات، سبزی و میوه، لبنیات و روغن مناسب را نیز در رژیم غذایی خود بگنجانند. ‌

وی با اشاره به نقش سیستم ایمنی بدن در پیشگیری از بیماری عنوان کرد‌: زائران باید آگاه باشند که استرس ناشی از پیاده‌روی بر ‌سیستم ایمنی بدن نیز تاثیر می‌گذارد و به این شکل بدن افراد مستعد ابتلا به بیماری‌های عفونی می‌شود‌. به همین دلیل بهتر است با تغذیه مناسب شرایط را برای بهبود عملکرد سیستم ایمنی بدن فراهم کرد.