به گزارش پارس نیوز به نقل از ثریا ، نسل جدید سری Z Flip به چیپ قدرتمند اسنپدراگون ۸ نسل ۲، اندروید ۱۳ و دوربین اصلی دوگانه ۱۲ مگاپیکسلی هم مجهز شده تا تجربه کاربری بهتری را ارائه دهد؛ اما آیا این گوشی می‌تواند انتخاب مناسبی برای خرید یک گوشی پرچمدار باشد؟
 

اگر اهل گوشی‌های تاشو با طراحی کتابی و نمایشگر بزرگ هستید باید سراغ گلکسی زد فولد ۵ بروید که حدود ٩۰ تا ١۰۰ میلیون تومان قیمت دارد. با این حال اگر به گوشی‌های تاشوی بزرگ علاقه چندانی ندارید، سامسونگ باز هم دستتان را در حنا نخواهد گذاشت. سری گلکسی Z Flip سامسونگ، شامل خانواده گوشی‌های تاشوی کوچک‌تر سامسونگ با فرم‌فکتور خاص فلیپ‌فون‌هاست.

این گوشی‌ها در حالت بسته از نمایشگر خارجی کوچکی بهره‌مند هستند تا بدون نیاز به باز کردن نمایشگر اصلی، همه چیز را زیر نظر داشته باشید. سامسونگ با تعبیه نمایشگر خارجی بزرگ‌تر، این قاعده را بیش از پیش در نسل جدید گوشی تاشوی خود رعایت کرده است. سامسونگ زد فلیپ ۵ را بهینه‌تر از قبل طراحی کرده و استفاده از آن برای کاربران ساده‌تر از قبل خواهد بود. نسل جدید چیپست پرچمدار کوالکام و وعده ۴ سال پشتیبانی اساسی نرم‌افزاری، گلکسی Z Flip ۵ را به بهترین فلیپ‌فون سامسونگ تبدیل کرده‌اند. این دستگاه در بدو ورود به بازار کشورمان با برچسب قیمتی حدود ۵۵ میلیون تومان به‌فروش می‌رسد و انتظار داریم که طی هفته‌های آتی شاهد کاهش قیمت آن باشیم.

گلکسی زد فلیپ ۵ زبان طراحی نسبتا مشابهی با نسل قبل دارد؛ اما شاهد دو مورد جدید در آن هستیم: حذف شکاف بین نمایشگر در حالت بسته و به‌کارگیری نمایشگر خارجی بزرگ‌تر. این تغییرات در نسل جدید زد فلیپ منجر به بهبود کارآیی دستگاه به‌عنوان یک گوشی تاشو شده است؛ بنابراین زد فلیپ ۵ را می‌توان کامل‌ترین دستگاه از نسل خودش قلمداد کرد.

زد فلیپ تازه‌وارد همچنان طراحی شکیل و زیبایی دارد و یکی از زیباترین گوشی‌های تاشوی بازار محسوب می‌شود. کره‌ای‌ها این گوشی را در ۸ رنگ مختلف عرضه کرده‌اند و دیجیاتو رنگ سبز نعنایی آن را برای بررسی در اختیار دارد.

قاب پشتی گلکسی زد فلیپ ۵ به دو قسمت تقسیم می‌شود. قسمت بالای آن مشکی رنگ بوده و نمایشگر بیرونی، دوربین اصلی و فلش LED در آن جا خوش کرده‌اند. چینش دوربین‌ها در این گوشی از حالت عمودی به افقی تغییر کرده است. در بخش پایینی هم چیزی جز شیشه رنگی قاب پشتی با حالت مات به چشم نمی‌خورد. نمایشگر بیرونی بزرگ‌تر در گلکسی زد فلیپ ۵ با نام «Flex Window» کاربردی‌تر از همیشه شده و به‌تقریب ۸۰ درصد بزرگ‌تر از نسل گذشته است؛ بنابراین می‌توانید محتوای نمایش داده روی آن را با وضوح بیشتری مشاهده کنید. این نمایشگر ثانویه قابلیت شخصی‌سازی‌های خاص خودش را هم دارد که در ادامه بررسی به آن خواهم پرداخت. لوگوی سامسونگ نیز روی لولای گلکسی زد فلیپ ۵ نیز دیده می‌شود.

سامسونگ با استفاده از «Flex Hinge» به‌عنوان فناوری جدید لولا در گوشی‌های تاشوی خود، از شر شکاف بین نمایشگر خلاص شده است. پیش‌تر اگر گوشی‌های تاشوی سامسونگ را در حالت بسته قرار می‌دادید، به‌طور کامل بسته نمی‌شدند و شکاف مشخصی بین نمایشگر آن‌ها پدید می‌آمد. این شکاف می‌توانست سبب ورود گردوغبار و افزایش احتمال آسیب‌دیدگی دستگاه شود؛ اما حالا به‌لطف لولای Flex Hinge، این شکاف از بین رفته و دستگاه در حالت بسته ظاهری کاملا تخت خواهد داشت.

لولای به‌کار رفته در گلکسی زد فلیپ ۵ به‌مانند نسل‌های پیشین از کیفیت بسیار خوبی برخوردار است. سامسونگ ادعا می‌کند که می‌توانید تاشو‌های جدیدش را تا ۲۰۰ هزار بار بدون مشکل باز و بسته کنید که از کیفیت ساخت بالای آن اشاره دارد. در نتیجه نیازی به نگرانی حین باز و بسته کردن دستگاه نیست. طراحی جدید و مدرن‌تر سامسونگ در گلکسی زد فلیپ ۵ به کاهش تقریبا ۲ میلی‌متری ضخامت دستگاه در حالت بسته منجر شده است.

حسگر اثر انگشت ادغام شده با دکمه پاور، کلید‌های ولوم، بلندگو، میکروفون‌ها، خشاب سیم‌کارت و پورت USB-C روی فریم گلکسی زد فلیپ جدید مستقر شده‌اند. سرعت حسگر اثر انگشت مورد استفاده در پرچمدار تاشوی سامسونگ بسیار بالاست و قفل‌گشایی دستگاه به‌وسیله آن در کسری از ثانیه انجام می‌گیرد. مجموعه بلندگوی گلکسی زد فلیپ ۵ از نوع استریو بوده و شامل دو بلندگو، یکی در بالا و دیگری در پایین گوشی می‌شود. بلندگو‌های این گلکسی تاشو کیفیت و رسایی بالایی دارند و بلندی آن‌ها نیز تا حدودی بهتر از نسل قبلیست.

نوبت به قاب جلویی می‌رسد. زد فلیپ تازه‌وارد سامسونگ در این بخش تقریبا هیچ تفاوتی با قبل ندارد و صرفا حاشیه‌های دور نمایشگر ۶.۷ اینچی به‌میزان خیلی کمی کاهش پیدا کرده‌اند. نسبت تصویر کشیده ۲۲:۹ در نمایشگر اصلی زد فلیپ ۵ نیز به‌قوت خود باقیست. استفاده از این نمایشگر عموما سخت نیست، اما در برخی موارد شاید دسترسی به گوشه و کناره‌های آن حین کار کردن با یک دست چالش‌برانگیز باشد. سامسونگ همچنان فرورفتگی یا همان چروک وسط نمایشگر دستگاه را حذف نکرده و احتمالا این موضوع در استفاده روزمره توی ذوقتان بزند. در هر صورت، اما باید با این فرورفتگی کنار بیایید و پس از مدتی به آن عادت کنید. این فرورفتگی حتی از نمونه موجود در نسل قبل بیشتر شده و از هر زاویه‌ای که به نمایشگر نگاه می‌کنید، آن را هم می‌بینید.

فلیپ‌فون جدید کره‌ای‌ها در بخش کیفیت ساخت بین بهترین گوشی‌های تاشوی بازار قرار می‌گیرد. حس در دست گرفتن این گوشی با بدنه شیشه‌ای و فریم آلومینیومی مخصوصش تجربه جذابیست که از همان لحظه اول احساس خوبی را به کاربر منتقل می‌کند. قاب پشتی گلکسی زد فلیپ ۵ تماما با شیشه گوریلا گلس ویکتوس ۲ محافظت می‌شود. این شیشه محافظ تا ۲۵ درصد مقاومت بیشتری در برابر ضربات و خط و خش‌ها دارد. بهره‌مندی این گوشی تاشو از استاندارد IPX۸، به آن اجازه مقاومت در برابر آب تا عمق ۱.۵ متری را به‌مدت نیم ساعت می‌دهد که ویژگی حائز اهمیتی تلقی برای یک گوشی تاشو می‌گردد.

نمایشگر

یکی از اصلی‌ترین تغییرات گلکسی زد فلیپ ۵ به بخش نمایشگر‌های آن مربوط می‌شود. گوشی تاشوی جدید کره‌ای‌ها به دو نمایشگر مجهز شده که هردو از پیشرفت‌های محسوسی بهره‌مند شده‌اند. صفحه نمایش داخلی ۶.۷ اینچی زد فلیپ جدید که به پنل داینامیک امولد ۲X با رزولوشن ۱۰۸۰ در ۲۶۴۰ پیکسلی مجهز شده، حالا حداکثر روشنایی خودکار ۱۷۵۰ نیتی دارد. این مقدار روشنایی تقریبا ۴۵ درصد بیشتر از نمونه مورد استفاده در زد فلیپ ۴ است.

کیفیت تصویر نمایشگر اصلی نیز عالیست و همه‌چیز به‌شکل چشم‌نوازی نمایش داده می‌شود. پشتیبانی از نرخ رفرش متغیر ۱۲۰ هرتزی یکی دیگر از ویژگی‌های مهم این نمایشگر به‌حساب می‌آید. سامسونگ به شما اجازه می‌دهد که نرخ رفرش نمایشگر اصلی را برای صرفه‌جویی در مصرف باتری به ۶۰ هرتز نیز کاهش دهید.

نمایشگر خارجی گلکسی زد فلیپ ۵ با اندازه ۳.۴ اینچی دست‌خوش تغییرات محسوسی شده و اندازه آن بسیار بزرگ‌تر از نسل قبل است. این نمایشگر کوچک‌تر بیشتر برای نمایش سریع اطلاعات مورد نیاز کاربر کاربرد دارد. نمایشگر ثانویه از پنل سوپر امولد با رزولوشن ۷۲۰ در ۷۴۸ پیکسلی برخوردار شده است. کیفیت تصویر آن نیز به‌طرز محسوسی بهبود یافته و محتوای نمایش داده شده روی آن هیچ نقصی ندارد. شاید تنها ایراد نمایشگر خارجی این نسل از زد فلیپ، محدود شدن نرخ رفرش آن به ۶۰ هرتز باشد؛ چرا که نمایشگر ثانویه گوشی تاشوی موتورولا Razr ۴۰ Ultra نه‌تن‌ها بزرگ‌تر است، بلکه از نرخ رفرش ۱۴۴ هرتزی هم پشتیبانی می‌کند.

نرم‌افزار و رابط کاربری

مدرن‌ترین ترکیب نرم‌افزاری دنیای اندروید، یعنی اندروید ۱۳ با پوسته اختصاصی One UI ۵.۱.۱ روی گلکسی زد فلیپ ۵ به‌شکل پیش‌فرض در دسترس کاربران قرار می‌گیرد. جذابیت این بخش در گلکسی تاشوی سامسونگ به‌لطف دریافت ۴ نسل آینده آپدیت‌های اندروید و ۵ سال آپدیت امنیتی دو چندان می‌شود. تجربه کاربری استفاده ترکیبی از گلکسی زد فلیپ ۵ را می‌توان یکی از جذاب‌ترین تجربه‌ها در دنیای فلیپ‌فون دانست.

سامسونگ با به‌کارگیری نمایشگر ثانویه Flex Window با ابعاد بزرگ‌تر، به شما اجازه شخصی‌سازی هرچه بیشتر آن را می‌دهد. در این شخصی‌سازی می‌توانید ویجت‌ها، لاک‌اسکرین و چینش محتوا را مطابق سلایق خود شخصی‌سازی کنید. روی نمایشگر ۳.۴ اینچی پشت گلکسی زد فلیپ ۵ می‌توانید اپ‌های مختلف را هم به‌اجرا در بیاورید. برای این کار کافیست که اپ Good Lock سامسونگ را نصب کرده و پلاگین مخصوص این ویژگی را روی دستگاه نصب نمایید؛ بنابراین با نمایشگر بیرونی این فلیپ‌فون می‌توانید بازی هم بکنید، اما این کار چندان بهینه انجام نمی‌شود و نسبت تصویر نمایشگر برای این کار کمی عجیب است. با این حال تجربه استفاده از اپ‌های اسپاتیفای، یوتوب، کروم و اپ دیجیاتو روی نمایشگر Flex Window در این گوشی قابل‌قبول بود.

گلکسی زد فلیپ ۵ با بهره‌گیری از بهبود‌های اخیر One UI، پیشرفت محسوسی در مالتی تسکینگ و مدیریت حافظه رم داشته است. ویژگی Flex Mode نیز در نسل جدید فلیپ‌فون سامسونگ حضور دارد تا با قرار دادن گوشی در حالت نیمه تا شده، بتوانید محتوای اصلی را به قسمت بالایی منتقل کنید. این قابلیت در گالری، دوربین، تقویم و یوتوب پشتیبانی می‌شود. انتظار داریم که سامسونگ در آینده را اپ‌های بیشتری برای استفاده از این ویژگی به لیست پشتیبانی خود اضافه کند.

استفاده چند روزه از گلکسی زد فلیپ ۵ تجربه به‌یاد ماندنی داشت. هماهنگی سخت‌افزار قدرتمند و نرم‌افزار بهینه در این دستگاه سبب شده که در استفاده‌های سبک و سنگین، با مشکلی مواجه نشوید و همه چیز به روان‌ترین اجرا شود.

عملکرد سخت‌افزاری

جدیدترین فلیپ‌فون سامسونگ از قدرتمندترین چیپست مورد استفاده در سایر پرچمداران این شرکت، یعنی اسنپدراگون ٨ نسل ٢ با ٨ گیگابایت رم LPDDR۵ و ٢۵۶ یا ۵١٢ گیگابایت حافظه داخلی UFS ۴.۰ بهره می‌برد. البته چیپ مورد استفاده از این گوشی، نسخه «برای گلکسی» است که حداکثر فرکانس کاری‌اش به ٣.٣۶ گیگاهرتز می‌رسد و شاهد اورکلاک آن هستیم. این چیپست قدرتمند از پس انجام هرکاری بر می‌آید؛ اما گلکسی زد فلیپ ۵ سیستم خنک‌سازی چندان پیشرفته‌ای ندارد و باتری آن نیز نسبت به سایر پرچمداران مجهز به این چیپ کوچک‌تر است. حال آیا این محدودیت می‌تواند جلوی عملکرد قدرتمند اسنپدراگون ۸ نسل ٢ در نسل جدید زد فلیپ را بگیرد؟

برخلاف نسل قبل که محدودیت زیادی در عملکرد داشت، گلکسی زد فلیپ ۵ با چیپ اسنپدراگون ٨ نسل ٢ امتیازات فوق‌العاده‌ای را در تست‌های مختلف کسب می‌کند. این گوشی در تمامی بنچمارک‌ها پیشرفت چشمگیری داشته و بر اساس آن‌ها، می‌توان گفت که عملکرد بسیار درخشان‌تری را نسبت به نسل پیشین به‌نمایش می‌گذارد. در ادامه نگاهی به امتیازات بنچمارک کسب شده توسط گلکسی زد فلیپ ۵ و زد فلیپ ۴ در کنار گلکسی زد فولد ۵ بیندازید:

 

سامسونگ گلکسی زد فلیپ ۵؛ تاشوی همه‌کاره

با وجود این‌که گلکسی زد فلیپ ۵ عملکرد بسیار خوبی در تست‌های شبیه‌سازی شده دارد، اما همان‌طور که گفتیم این قدرت سخت‌افزاری بالا در استفاده سنگین به‌صورت ممتد، با محدودیت مواجه می‌شود. بر اساس تست پایداری ۳DMark، قدرت سخت‌افزاری دستگاه پس از انجام کار سنگین طولانی‌مدت تا ۵٢ درصد افت عملکرد را به همراه دارد. دلیل این اتفاق، همان ابعاد نسبتا کوچک زد فلیپ ۵ و عدم وجود سیستم خنک‌کننده پیشرفته است.

گلکسی تاشوی جدید سامسونگ در اجرای بازی‌ها هم عملکردی مشابه حرف‌های پاراگراف قبلی دارد. اگر بازی‌های نسبتا سنگین مانند کال‌آو‌دوتی موبایل و آسفالت ٩ را با این گوشی اجرا کنید با مشکل خاصی جز گرم شدن دستگاه مواجه نمی‌شوید و می‌توانید به بازی خود ادامه دهید. با این حال پس از گذشت مدت کوتاهی از اجرای بازی فوق‌سنگین گنشین ایمپکت روی گلکسی زد فلیپ ۵، دمای آن تا حد زیادی بالا رفت و نرخ فریم دستگاه مقداری کاهش یافت به حدی که شاهد خاموش شدن گوشی بودیم. در کل، اما می‌توان گفت که تجربه بازی کردن با این گوشی نسبتا مناسب بود.

دوربین

گلکسی Z Flip ۵ برای عکاسی ساخته نشده و نمی‌تواند با پرچمداران گران‌قیمت بازار در این بخش رقابت کند. با این وجود می‌توانید روی آن برای تجربه داشتن عکاسی قابل‌قبول حساب باز کنید. مشخصات دوربین‌های گلکسی تاشوی سامسونگ عبارتند از:

  • دوربین عریض ١٢ مگاپیکسلی با لرزشگیر اپتیکال و اندازه ١/١.٧۶ اینچی / ضریب اف ١.٨ / فوکوس خودکار Dual Pixel
  • دوربین فوق‌عریض ١٢ مگاپیکس
  • لی با ضریب اف ٢.٢
  • دوربین سلفی ١۰ مگاپیکسلی با ضریب اف ٢.٢
  • قابلیت فیلم‌برداری با کیفیت ۴K و نرخ ۶۰ فریم بر ثانیه

به‌دلیل وجود نمایشگر خارجی، سامسونگ به شما اجازه می‌دهد که با استفاده از دوربین‌های اصلی گلکسی زد فلیپ ۵ برای گرفتن سلفی استفاده کنید. می‌توانید برای عکس‌های گروهی از دوربین فوق‌عریض این گوشی هم بهره بگیرید. با این حال به این بخش نمی‌پردازیم و از بررسی کیفیت دوربین اصلی شروع می‌کنیم.

 

مان‌طور که گفته شد، گلکسی Z Flip ۵ بهترین سیستم دوربین بین گوشی‌های تاشو را ندارد؛ اما کیفیت عکس‌هایی که با آن می‌گیرید رضایت‌بخش هستند. در نور روز هیچ مشکلی برای عکاسی با زد فلیپ جدید نخواهید داشت و به‌لطف پردازش تصویر قدرتمند چیپست آن، بافت‌های سوژه با جزئیات بالا به‌نمایش در می‌آیند. غنای رنگ‌ها، شارپنس، کنتراست و گستره دینامیکی تصاویر روز نیز در وضعیت خوبی قرار دارند.

تصاویر ثبت شده با دوربین این گوشی در نور شب مسلما به‌پای پرچمداری مانند گلکسی اس ٢٣ اولترا نمی‌رسد و نباید انتظار بیش از حد داشته باشید. در کل، اما می‌توان در برخی شرایط با دوربین گلکسی زد فلیپ ۵ در شب هم عکس‌های خوبی را به‌شرط حضور منبع نور مناسب گرفت. اکثر تصاویر گرفته شده در شب با گلکسی زد فلیپ ۵، از شارپنس خوبی برخوردارند.

دوربین فوق‌عریض فلیپ‌فون تازه‌وارد کره‌ای‌ها کارتان حسابی راه می‌اندازند. این دوربین کمی فراتر از انتظاراتمان ظاهر شد و عکس‌هایی که با آن ثبت کردیم - با فاکتور گرفتن جزئیات از دست رفته در گوشه‌های تصویر - کاملا خوب بودند. این دوربین در نور روز عملکرد خیلی خوبی دارد. برای عکاسی در شب هم اگر محیط عکاسی خیلی پیچیده‌ای را انتخاب نکنید، باز هم پاسخگوی نیازتان خواهد بود.

دوربین سلفی مورد استفاده در گلکسی Z Flip ۵ روی کاغذ تغییری نسبت به نسل پیشین نداشته و دارای رزولوشن ١۰ مگاپیکسلی است. دوربین مورد اشاره برای گرفتن عکس‌های سلفی مختلف تصاویر خوبی را به‌ثبت می‌رساند، اما برای عکاسی سلفی می‌توانید از دوربین‌های پشت گوشی هم استفاده کنید که نیاز به تنظیم زاویه درست حین عکاسی دارد.

باتری و شارژ

گلکسی زد فلیپ ۵ از همان باتری ٣٧۰۰ میلی‌آمپر-ساعتی نسل گذشته استفاده می‌کند؛ اما تفاوت مهمی بین این دو نسل وجود دارد. گلکسی زد فلیپ ۵ حالا از چیپست بهینه‌تری بهره می‌برد و شارژدهی آن به همین دلیل بالاتر از گذشته است. البته با وجود این پیشرفت مهم، همچنان نمی‌توان روی شارژدهی طولانی‌مدت گلکسی زد فلیپ ۵ حساب باز کرد. بر اساس بررسی‌های دیجیاتو، با استفاده روزمره از این گوشی می‌توانید تا حداکثر ١ روز آن را همراه خود داشته باشید.

برای شارژ دستگاه نیز باید شارژر ٢۵ واتی سیمی یا ١۵ واتی بی‌سیم سامسونگ را خودتان تهیه کنید. با استفاده از شارژر ٢۵ واتی سامسونگ، طی ٣۰ دقیقه تقریبا نصف ظرفیت باتری پر می‌شود. شارژ کامل گوشی نیز حدود یک ساعت و ١۵ دقیقه زمان می‌برد.

جمع‌بندی بررسی سامسونگ گلکسی زد فلیپ ۵

گلکسی زد فلیپ ۵ شاهکار سامسونگ و یا نوآوری قرن نیست؛ اما یکی از بهترین فلیپ‌فون‌های بازار محسوب می‌شود. سامسونگ در نسل جدید گلکسی‌های تاشوی خود یعنی زد فولد و زد فلیپ، بهای بیشتری به گلکسی زد فلیپ داده و شاهد پیشرفت‌های مهم‌تری در آن هستیم. این گوشی در کنار بهره‌مندی از نمایشگر خارجی کاربردی‌تر و طراحی مدرن‌تر، به بدنه‌ای با کیفیت ساخت بالا، سخت‌افزار قدرتمند و جدیدترین ترکیب نرم‌افزاری سامسونگ با ۴ سال پشتیبانی اساسی اندروید مجهز شده است.

مدل پایه گلکسی Z Flip ۵ در ایران با قیمت حدودی ۵۵ میلیون تومان فروخته می‌شود. انتظار داریم که قیمت این پرچمدار تازه‌وارد سامسونگ تا چند وقت دیگر کاهش بیشتری را پیدا کند و به زیر ۵۰ میلیون تومان هم برسد. خرید گلکسی Z Flip ۵ را نمی‌توان به کاربران عادی پیشنهاد کرد، زیرا گلکسی اس ٢٣ اولترا با قیمت کم‌تر، مشخصات خیلی بهتری را در دسترستان قرار می‌دهد. با این وجود اگر علاقه‌مند به تهیه گوشی‌های تاشو و ورود به این دنیای جالب هستید، زد فلیپ ۵ می‌تواند از گزینه‌های جذاب بازار باشد.

منبع: دیجیاتو