به گزارش پارس نیوز به نقل از مشرق ، میثم لطیفی، معاون رییس جمهور و رئیس سازمان اداری و استخدامی با بیان این مطلب اعلام کرد: گزارش مفصلی از برنامه‌ها و اقداماتی که برای تحقق عدالت در پرداخت مزایای جانبی به کارکنان دستگاه‌های اجرایی ارائه کرد.

رییس سازمان اداری و استخدامی در پاسخ به این پرسش که آیا در نیمه دوم سال حقوق کارمندان و بازنشستگان افزایش خواهد یافت؟ گفت: حقوق بازنشستگان در اختیار ما نیست و درخصوص افزایش حقوق کارکنان در نیمه دوم سال نیز فعلاً برنامه‌ای نداریم، البته اگر بودجه لازم تأمین شود، تلاش می‌کنیم براساس آیین نامه‌ای که پیشنهاد دادیم، بحث مربوط به مزایای جانبی که برای دستگاه‌های اجرایی پیش بینی شده را از طریق شورای حقوق و دستمزد به صورت عادلانه اجرا کنیم.

داستان چیست؟

داستان افزایش حقوق و همسان‌سازی، ماجرای پیچیده‌ای دارد چرا که دولت با کسری منابع مواجه است و اگر هم قرار باشد که حقوق‌ها همسان و به میزان ۲۰ درصد برای کارکنان و بازنشستگان در نیمه دوم امسال رشد کند، ابتدا باید به فکر منابع آن باشد. بدیهی است که وقتی پولی در خزانه دولت نباشد، افزایش حقوق یعنی استقراض دولت و ایجاد تورم بیشتر و این همان سیکل باطل است. افزون بر اینکه پیش از این دولت یک لایحه دوفوریتی برای اصلاح قانون بودجه به مجلس فرستاده بود تا کسری منابع بودجه امسال را به نحوی پوشش دهد که مجلس نه با فوریت آن موافقت نکرد. با این حال گفته معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان اداری و استخدامی نشان می‌دهد که پولی برای افزایش حقوق‌ها نیست.

تدبیر دولت

دولت اما با هدف نظم دادن و عدالت در پرداخت مزایای جانبی به کارکنان دستگاه‌های اجرایی، در بخشنامه‌ای جدید اعلام کرده که همه دستگاه‌ها موظف هستند در پرداخت مزایای جانبی به کارکنان‌شان به گونه‌ای اقتدام کنند که در هر ماه حداکثر مزایای جانبی از ۴ برابر حداقل مزایا فراتر نرود. البته بر اساس این بخشنامه هر کارمند دولت سالانه دستکم ۱۰ میلیون تومان به دلیل مناسبت‌های خاص دریافت می‌کند که شامل عید سعید مبعث، ماه مبارک رمضان، عید سعید غدیر خم و عید سعید قربان، سالروز ولادت پیامبر اسلام (ص)، سالروز ولادت حضرت فاطمه (س)، سالروز ولادت حضرت علی (ع)، اعیاد شعبانیه، سالروز پیروزی انقلاب، بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها و روزهای خاص کارکنان نظیر روز معلم یا پرستار و روز کارمند می‌شود.

وام ۳۰۰ میلیونی

یکی از مزیت‌های پرداختی به کارمندان دولتی، پرداخت وام تا سقف ۳۰۰ میلیون تومان است که بر اساس بخشنامه معاون اول رئیس جمهور، سقف انواع تسهیلات بانکی قرض‌الحسنه قابل پرداخت به مشمولان از هر محل و تحت هر عنوان، مطابق با سقف مصوب شورای پول و اعتبار در سال ۱۴۰۲ برابر با سه میلیارد ریال خواهد بود که نحوه بازپرداخت تسهیلات در بانک‌ها و بیمه‌های دولتی و شرکت‌هایی که از منابع داخلی خود برای این منظور استفاده می‌کنند، بر اساس ضوابط داخلی و با تایید بالاترین مقام اجرایی دستگاه و در سایر دستگاه‌های اجرایی خواهد بود. البته مشمولانی که در اجرای آیین‌نامه پرداخت تسهیلات به کارکنان بانک‌های دولتی و غیردولتی از تسهیلات قرض‌الحسنه برخوردار می‌شوند، مجاز به استفاده از تسهیلات ۳۰۰ میلیون تومانی نخواهند بود.

تفکیک سهم مزایای جانبی کارکنان دولت

نوع مزایا

سهم از بودجه مزایا

موضوع

معیشتی

۳۰ تا ۷۰ درصد

خوراک، حمل و نقل، مسکن و بهداشت

رفاهی

۲۵ تا ۵۵ درصد

تفریحی و ورزشی، انگیزشی و تشویقی و هدایا

جوانی جمعیت

۵ تا ۵۰ درصد

تحکیم خانواده و افزایش جمعیت

حداکثر مبلغ کمک هزینه مسکن

  • برای همه مشمولان: ۱۲.۰۰۰.۰۰۰ ریال
  • به ازای سرپرست خانوار: ۵.۰۰۰.۰۰۰ ریال
  • به ازای هر فرزند: ۴.۰۰۰.۰۰۰ ریال

پاداش ازدواج و فرزندآوری

موضوع

ریال

ازدواج

۲۰.۰۰۰.۰۰۰

تولد فرزند اول

۱۵.۰۰۰.۰۰۰

تولد فرزند دوم

۳۰.۰۰۰.۰۰۰

تولد فرزند سوم

۴۰.۰۰۰.۰۰۰

تولد فرزند چهارم

۵۰.۰۰۰.۰۰۰

تولد فرزند پنجم و بالاتر

۶۰.۰۰۰.۰۰۰

کمک هزینه ماهانه مهد کودک مادران شاغل

۲.۵۰۰.۰۰۰