به گزارش پارس نیوز به نقل از تسنیم، زمان زیادی تا آغاز پیاده‌روی بزرگ اربعین حسینی باقی نمانده و بسیاری از هموطنان در حال آماده‌سازی و تدارک برای حضور در این مراسم باشکوه هستند؛ برخی از طریق 6 مرز زمینی و برخی دیگر از طریق مرزهای هوایی خود را به جمع عاشقان امام حسین (ع) خواهند رساند. 

سال گذشته بیش از 3 میلیون ایرانی در این راهپیمایی کردند که حدود 251 هزار نفر از آنها، مرزهای هوایی را برای عزیمت به عراق انتخاب کردند اگرچه نمی‌توان تعداد زائران اربعین امسال را به صورت دقیق پیش‌بینی کرد اما به هر حال لازم است آن دسته از زائرانی که از طریق مرزهای هوایی راهی عتبات عالیات می‌شوند، نکاتی را مدنظر داشته باشند.

نخست اینکه حضور زائرین در فرودگاه در پروازهای رفت از ایران، 3 ساعت قبل از پرواز به جهت انجام تشریفات اداری، گذرنامه، پرداخت خروجی و ... الزامی است؛ گیت خروج مسافران نیز در پروازهای خارجی یک ساعت قبل از پرواز بسته خواهد شد.

نکته دوم این است که حضور زائران در فرودگاه‌‌‌های نجف و بغداد جهت پروازهای برگشت، 5 ساعت قبل از پرواز الزامی است. با توجه به انجام دو مرحله بازرسی (خودرو و زائر) و صف‌های طولانی ایجاد شده در مسیر، لازم است زائران با در دست داشتن بلیت و گذرنامه، زمان حضور خود در فرودگاه را مدیریت کنند.

نکته سوم اینکه پیشنهاد می‌‌شود زائران، بلیت پروازهای رفت و برگشت خود را در ایران تهیه کنند؛ بلیت در فرودگاه‌های کشور عراق یا پای پرواز صرفاً به صورت دلاری فروخته می‌شود.

نکته چهارم اینکه لازم است زائران بلیت خود را از دفاتر فروش بلیت شرکت‌های هواپیمایی معتبر خرید کنند و در هنگام خرید شماره همراه در دسترس خود ارائه کنند تا هر گونه تغییر در ساعت پرواز و یا تاخیر احتمالی را شخصاٌ دریافت کنند.

و نکته آخر اینکه در صورت مفقود شدن گذرنامه زائران، لازم است با هماهنگی نماینده کنسولی در فرودگاه و یا نماینده شرکت هواپیمایی، پیگیری لازم از کنسول در نجف و یا بغداد به صورت حضوری توسط زائر انجام پذیرد. بنابراین در خصـوص این افراد زمان لازم برای رفت و برگشت به داخل شهر و اخذ نامه خروج از کشور عراق، نیز باید علاوه بر زمان 5 ساعت محاسبه شود.

 
به گزارش تسنیم، طبق آنچه رئیس سازمان هواپیمایی کشوری اعلام کرده، امسال با تعداد زیادی هواپیما به دو فرودگاه بغداد و نجف پرواز خواهیم داشت و بیشترین پروازها را در بازه زمانی 27 مرداد تا 20 شهریور ماه انجام می‌شود.
 
مطابق تمام محاسبات انجام شده و  با دستور وزیر راه و شهرسازی با رایزنی با ایرلاین‌ها، قیمت بلیت پرواز رفت و برگشت از تهران به نجف و بغداد  8 میلیون تومان مصوب شد. قیمت بلیت پروازهای رفت و برگشت مشهد به نجف و بغداد نیز 1.5 میلیون تومان بیشتر خواهد بود یعنی 9.5 میلیون تومان.