یعقوب رضازاده ، عضو هیات رییسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با پارس نیوز،  با اشاره به اهمیت سفر وزیر امور خارجه به آفریقای جنوبی اظهار داشت: توسعه مناسبات با کشورهای قاره آفریقا یکی از سیاست های خوب دستگاه دیپلماسی محسوب می شود؛ زیرا این موضوع در گذشته مورد توجه نبوده است.

وی با اشاره به اینکه کشورهای آفریقایی ظرفیت های اقتصادی خوبی دارند و تعامل با آنها می تواند برای ایران ارزآوری داشته باشد، اظهار کرد: به عنوان مثال این کشورها دارای ظرفیت های خوبی در حوزه کشاورزی هستند و می توان کشت فراسرزمینی در این کشورها انجام داد؛ در این میان می توان خدمات پزشکی و تجهیزات پزشکی نیز به این کشورها صادر کرد.

عضو هیات رییسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: کشورهای آفریقایی دارای جمعیت زیادی است و بازارهای بکری برای محصولات ایرانی محسوب می شوند؛ بر این اساس کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و آفریقای جنوبی پس از سالها مجددا کار خود را از سر گرفته و در این راستا مقامات کشورمان به آفریقای جنوبی سفر داشته اند.

رضازاده با بیان اینکه بخشی از مردم آفریقای جنوبی مسلمان هستند و این موضوع بسترساز خوبی برای توسعه مراودات بشمار می رود، افزود: همچنین باید اذعان کرد حضور ایران در جغرافیای قاره آفریقا بیانگر شکست سیاست ایران هراسی است.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: نباید از یاد برد که ایران و کشورهای آفریقای جنوبی از نظر موقعیت جغرافیایی در محدوده استراتژیکی قرار گرفته اند و تعاملات مشترک ایران و آفریقای جنوبی می تواند به رفع انحصار در حوزه های مختلف اعم از دریایی کمک شایانی کند.