شهباز حسن‌پور بیگلری، عضو هیئت رئیسه کمیسیون اقتصادی مجلس در گفت‌وگو با پارس نیوز ، با اشاره به تغییرات نامتوازن شاخص بورس، اظهار داشت: بورس کشور از سال ۱۳۹۹ که‌ دچار آن تلاطمات خاص شد، دیگر روند عادی خود را طی نکرد. درواقع اعتمادی که نسبت به بازار بورس از دست رفته بود، برنگشت. منتهی‌ از سال گذشته شرایط بورس آرام آرام به ثبات نزدیک شد و شاهد رشد شاخص  بودیم، اما از آنجا به بعد، یک دفعه یک شوک به بازار وارد شد بازار روند نزولی پیدا کرد.

وی با تأکید بر نقش دولت بر بازار بورس، اضافه کرد: هر تصمیمی که دولت درباره بورس می‌گیرد، باید از ابتدا کارشناسی شود، چراکه شاخص‌های اقتصادی همه با هم در ارتباط هستند  و می‌توانند بر یکدیگر تأثیرگذار باشند.

عضو هیئت رئیسه کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: بطور مثال وقتی دولت نرخ خوراک برای شرکت‌ها را افزایش داد، طبیعتاً باعث افزایش بهای تمام شده محصولات می‌شود و زمانی هم که بهای تمام شده محصولات افزایش پیدا کند، سود شرکت‌ها کاهش می‌یابد، بنابراین کسانی که در بورس فعالیت می‌کنند، واکنش نشان می‌دهند.

حسن پور با بیان اینکه بورس را طی چند سال اخیر یک بازار جامانده نسبت به بازار‌های رقیب می‌بینیم، اضافه کرد: اگر نرخ  بازارهایی مانند لوازم خانگی، مواد غذایی، حتی خودرو و ارز یا هر بازار دیگری را در نظر بگیرید، نسبت به چند سال قبل چند برابر شده‌اند، اما شاخص بورس ما پایین آمد و وقتی می‌خواست مجددا یک رشد اندک را آغاز کند، دوباره آن شوک به بورس وارد شد؛ درواقع شرایط طوری بود که روزانه تقریبا هزار میلیارد تومان پول افراد حقیقی و آرام آرام اعتماد از دست رفته آن برمی‌گشت، اما ریزش‌هایی که اخیراً اتفاق افتاد، باعث شد آن اعتماد مجددا صلب شود.

وی تاکید کرد: کارشناسان باید تاثیر قوانین و مقررات و تصمیماتی که نهادهای حاکمیتی از جمله دولت و دیگر نهادها در ارتباط با بازار سرمایه می‌گیرند، را قبل از اجرا بر روی بورس بسنجد، این باعث می‌شود اعتماد به بورس نزد مردم باقی بماند.

عضو هیئت رئیسه کمیسیون اقتصادی مجلس بیان داشت: این حالتی که بورس ما از یک طرف صف خرید و از طرف دیگر در نقاطی صف فروش می‌شود و یا مثبت است یا منفی، برای بازار ما سم است؛ لذا مسئولین امر باید قوانین را طوری تدوین کنند که بازار بورس روال عادی داشته باشد و سرمایه‌های افراد در بورس به سادگی از بین نرود.