به گزارش پارس نیوز ؛ فارس نوجوان: یکی از مهارت‌هایی که نوجوانان برای رسیدن به موفقیت حتما باید به آن توجه کنند، مهارت مدیریت زمان و تنظیم وقت است. 

مدیریت زمان چیست؟

مدیریت زمان یعنی استفاده مطلوب از زمان برای اجرای برنامه‌ها و فعالیت‌ها متناسب با اهدافی که در زندگی داریم.

مراحل مدیریت زمان

برای اینکه بتوانیم اوقات فراغت خود را به درستی مدیریت کنیم باید مراحل زیر را انجام دهیم:

1- تعیین هدف

2- تهیه فهرست فعالیت‌ها

3- اولویت‌بندی فعالیت‌ها

تعیین هدف

اهداف از نظر زمانی به سه دسته تقسیم می‌شوند:

الف) اهداف بلندمدت مثل رسیدن به شغل دندانپزشکی

ب) اهداف میان مدت مثل قبولی در پایه تحصیلی

ج) اهداف کوتاه مدت مثل تهیه یک تحقیق علمی یا موفقیت در آزمون میان ترم و یا ارائه یک کنفرانس در کلاس

آنچه مهم است مشخص کردن اهداف به شما کمک می‌کند که همواره برنامه‌های درسی خود را بررسی کنید و به این سؤالات پاسخ دهید که آیا کارهایی که در دست اجرا دارید، در راستای رسیدن به اهداف‌تان است یا خیر؟ اگر پاسخ شما منفی بود معنایش این است که یا باید اهدافتان را تغییر دهید و یا اینکه فعالیت‌هایتان را با اهدافتان منطبق کنید و این به معنای مدیریت زمان است.

تهیه فهرست فعالیت‌ها

برنامه‌ها و فعالیت‌های هر فردی باید با اهدافش تناسب داشته باشد. از سوی دیگر هر فردی دارای فعالیت‌های جنبی و عادات خاص خود است که نمی‌توان آنها را نادیده گرفت. لذا با توجه به موارد فوق، فهرستی از فعالیت‌های‌تان را مشخص کرده و لیست کنید. 

اولیت‌بندی فعالیت‌ها

برای اینکه فعالیت‌های خود را اولویت‌بندی کنید ابتدا باید درجه اهمیت و فوریت کارهای خود را مشخص کنید. به طور مثال آماده شدن برای یک امتحان یا رسیدگی به بیماری ناگهانی یکی از اعضای خانواده همیشه در اولویت اول هستند. ولی به دوست پیامک زدن، تماشای یک بازی و یا دیدن یک برنامه تلویزیونی در اولویت‌های بعدی هستند.

یک نوجوان موفق سعی می‌کند با تنظیم وقت و برنامه‌ریزی مناسب، ابتدا بهترین زمان خود را به انجام امور اصلی و فعالیت‌های اولویت اول اختصاص دهد و سایر اوقات خود را صرف بقیه اولویت‌ها کند. 

منبع: کتاب مهارت‌های تحصیلی