پايگاه خبري تحليلي «پارس»- آذر صدارت- «خندوانه»! يک برنامه جذاب و سرگرم کننده که ساعتِ 10 هر شب از شبکه نسيم، مهمانِ خانه‌هاي‌ ماست. اگر مشتري و مخاطب اين برنامه هستيد، حتما قبول داريد که خندوانه هرچند تازگي سري قبلي‌اش را ندارد اما يک برنامه هوشمندانه و حداقل در تلويزيون ايران، نو است که يک سر و گردن از فرمِ متعارفِ برنامه‌هاي‌ تلويزيون بالاتر است. فقط يک نگاهِ کلي به تيتراژ و عنوان عوامل و ايده پردازانِ اين برنامه که مجموعه جذابي از نويسنده و کارگردان و گرافيست و موزيسين و روانشناس و ... خوش فکر است، کافي است تا متوجه شويم با برنامه متفاوتي روبه روييم؛ نام هايي مثل رامبد جوان، برادرانِ صفاريان پور، بزرگمهر حسين پور، بهرام عظيمي، محمدرضا شهيدي فرد، بهراد جوانبخت، سجاد افشاريان و... که همگي در حوزه تخصصي خودشان، چهره‌هاي‌ موفق و خلاقي هستند، به علاوه دکتر عباس اردکانيان که دکتراي «اوقات فراغت» است و براي ايده پردازيِ خندوانه، به مطالعه و ترجمه بيش از نهصد مقاله در ارتباط با نشاط و سرگرمي پرداخته است.

تمرينِ شادي و خنــده
خندوانه، يک تمرينِ يک ساعته براي شادي و خنده است. يک تجربه شيرين با تمرين‌هاي‌ ساده مثل آيتم خنده‌هاي‌ بي دليلِ از تهِ دلِ، آيتم سرودهاي شادِ دسته جمعي، کف زدن‌ها و پاکوبيدن‌ها و تحرکِ فيزيکي، بازي‌هاي‌ گروهي، خاطره‌ها و لطيفه‌هاي‌ مناسبِ جمع و حتي گپ و گفتِ ساده و صميمي با يک مهمان، که به ما نشان مي‌دهد شادي و خوشرويي و خنديدن، اصلا کار سختي نيست و نيازي به خيلي کارها هم ندارد.خندوانه برنامه‌اي‌ است درباره تاثير عميق خنده و شادي بر روح و جسم و زندگي فردي و اجتماعيِ آدم ها؛ موضوعي که در جهان مسئله مهمي به حساب مي‌آيد و ما در ايران به دليل کمبود آگاهي، بيشتر در موردش شعار مي‌دهيم.

ساختار جذاب و متنوع
ساختار کليِ خندوانه به شکلِ «استندآپ کمدي» يا به قولِ رامبد جوان «ايستاده خنداندن» است. يک استوديو با طراحي ميني مال و چشم نواز، يک مجري خلاق، يک سري تماشاگرِ باهوش و چندين کمدينِ طنـــاز، به علاوه يک مهمان که حتي اگر ظاهرِ شادي نداشته باشد، به خوبي از پسِ انعکاسِ نکاتِ مثبتِ شاد بودن برمي آيد با سوالات جزئي و بازي‌هاي‌ جذابي که بخشِ گفت و گو را از قالبِ تاک شوهاي معمول و تکراري، درمي آورد. به همه اين‌ها اضافه کنيد گروه‌هاي‌ موسيقيِ «کلـــم» و «بُمراني» را که با ساده ترين اشياء، برنامه را متنوع‌تر مي‌کنند. هر شب، بعد از سلام و احوالپرسيِ مجــري برنامه، طبق قاعده اينجور برنامه ها، يک «cold open» يا يخ شکن در قالبِ اجراي يک موقعيت بداهه طنز از بازيگرِ ثابتِ اين مجموعه، «نيـــما» مي‌بينيم که يخِ مخاطب را آب مي‌کند و حواسش را جمع مي‌کند و با بخش‌هاي‌ متنوع برنامه، همراه مي‌کند.

سرگرمي‌هاي‌ ساده و دلچسب
به سرگرمي‌هاي‌ ساده‌اما جذابي که در خندوانه ارائه مي‌شود، دقت کرده‌ايد؟ بازي هايي مثل پانتوميم، سنگ کاغذ قيچي، جملـه سازي، هُپ، مسابقه پرتاب دارت، تعريفِ يک ماجراي ساده و بانمک، تعريفِ يک لطيفه، مرور يک خاطره قديمي، شوخي‌هاي‌ مناسب و دورهمي‌هاي‌ دلچسب. تقريبا هيچکدام از اين سرگرمي‌ها که نتيجه اش صميميت و شادي و خنده است، نياز به وسيله و امکانات و هزينه ويژه‌اي‌ ندارد. کافي است با يک الگوگيريِ مناسب از اين برنامه جذاب، روش‌هاي‌ شاد بودن و شاد کردن را براي وقت هايي که با خانواده، دوستان يا جمعِ فاميل دور هميم، ياد بگيريم و اجرا کنيم. کافي است باور کنيم عليـــرغمِ تمام مشکلات و کمي و کاستي‌هاي‌ زندگي، مي‌شود خنديد. حتي اگر اين خنده در ابتدا مصنوعي و زورکي باشد، کم کم طبيعي و واقعي و از تهِ دل مي‌شود و آنجاست که معجزه اتفاق مي‌افتد: معجــزه شادي و آرامش!

مي‌خواهيم از خنده تصنعي به خنده واقعي برسيم
مريم ضيغمي- گفت و گويي با محوريت تاثير «خندوانه» روي زندگي مردم با «نيما شعبان نژاد» بازيگر اين برنامه داشتيم که پاسخ‌هاي‌ کوتاهش را مي‌خوانيد:

 نيما

مردم چه چيزهايي از «خندوانه» ياد مي‌گيرند تا در زندگي خود به کار بگيرند؟

مردم از «خندوانه» صميميت، راحتي و اميد به زندگي را مي‌آموزند و اين که مي‌توان در هر شرايطي شاد بود. خنده مقدمات بخصوصي نمي‌خواهد. خنده فوايد بسيار دارد در صورتي که غم، غصه، افسردگي و حتي مخدرهاي شادي آور که در دنيا وجود دارد، اين فوايد را ندارد. يک خنده شرايط مطلوبي براي کل بدن به وجود مي‌آورد. افرادي که زياد مي‌خندند بشاش تر هستند و زندگي شان بر وفق مراد است و با مشکلات هم راحت تر دست و پنجه نرم مي‌کنند.

پس خنده تاثير مثبتي روي انسان‌ها دارد؟

من تحقيقي درباره خنديدن انجام نداده‌ام، اما رامبد جوان و عوامل توليد برنامه خندوانه تحقيقاتي در اين باره داشتند. در زندگي کوچک ترين چيزها انسان را خوشحال مي‌کند. مثلا اگر از سوي والدين و يا همسر محبت ببينيد خوشحال مي‌شويد. انسان در تمام طول زندگي يعني از بدو تولد براي خوشحال شدن تلاش مي‌کند. چرا يک نفر درس مي‌خواند تا شغل خوبي انتخاب کند؟ چون در زندگي خوشحال باشد. معمولا آدم هايي که موفق هستند و در زندگي اجتماعي شان در جايگاه خوبي قرار گرفته‌اند، خوشحال هستند.

آيا خنده تصنعي در برنامه سبب نمي‌شود که مخاطب بعد از يک مدت بگويد اين‌ها همه ساختگي است؟

رامبد جوان توضيح داد که مي‌خواهيم از خنده تصنعي به خنده واقعي برسيم؛ يعني جدي و الکي بخنديم تا آرام آرام به خنده واقعي تبديل شود.

درست است که خنده روي انسان تاثير دارد اما اگر به صورت تصنعي تکرار شود لذت اوليه را براي مخاطب ندارد...

اولا خنده تصنعي در شروع برنامه است که مي‌خواهد به خنده واقعي تبديل شود. در آيتم هايي که ما بازي مي‌کنيم تماشاچي واقعا مي‌خندد و تصنعي نيست. تمام تلاش ما اين است که تنها يکي دو برداشت بگيريم تا لوس نشود.

مردم چه لذتي از«خندوانه» مي‌برند؟

مردم صميميت و خودماني بودن برنامه را دوست دارند. «خندوانه» برنامه‌اي‌ است که آيتم‌هاي‌ کمدي و مستقلي دارد و مردم برنامه‌هاي‌ سرگرم کننده‌اي را که بتواند درباره‌اميد به زندگي پيام دهد، دوست دارند. برنامه هايي که درباره مثبت نگري است براي مردم هيجان دارد.