به گزارش پارس نیوز به نقل از  ایسنا، سازمان هواشناسی با صدور هشدار سطح نارنجی از تشدید ناپایداری محلی و رشد ابرهای همرفتی، رگبار باران و رعد و برق و وزش باد شدید و برخی نقاط تگرگ به‌ویژه درساعات بعدازظهر و اوایل شب از دوشنبه تا چهارشنبه (۲۹ تا ۳۱ خرداد) خبر داد.

این شرایط جوی روز دوشنبه در ارتفاعات و دامنه در نیمه‌جنوبی سیستان و بلوچستان، شرق و شمال هرمزگان و جنوب شرق کرمان، سه‌شنبه در شمال استان‌های آذربایجان شرقی و آذربایجان غربی و چهارشنبه در شمال استان‌های آذربایجان‌شرقی و آذربایجان‌غربی پیش‌بینی می‌شود.

بر اثر این مخاطره جوی، آبگرفتگی معابر عمومی و جاری شدن روان‌آب، بالا آمدن ناگهانی سطح آب رودخانه‌ها و مسیل‌ها، صاعقه، خسارت به سازه‌های موقت از جمله بنرها، داربست‌ها و تابلوهای تبلیغاتی و اختلال در پروازها و در نواحی کوهستانی احتمال سقوط سنگ پیش‌بینی می‌شود.

سازمان هواشناسی برای جلوگیری از آسیب‌های ناشی از این شرایط جوی، اجتناب از هر گونه تردد و توقف در حاشیه رودخانه‌ها و مسیل‌ها، احتیاط در سفرهای بین‌ شهری، پرهیز از فعالیت‌های کوهنوردی، خودداری از چرای دام و تردد عشایر در حاشیه رودخانه‌ها و نواحی مرتفع، اطمینان از استحکام سازه‌های موقت، رعایت فاصله از ساختمان‌های در دست ساخت یا نیمه‌کاره، با توجه به احتمال رخداد تگرگ اتخاذ تمهیدات لازم جهت جلوگیری از خسارت به بخش کشاورزی و پارک خودروها در مناطق مسقف را توصیه می‌کند.

این سازمان هواشناسی همچنین با صدور هشدار سطح زرد از افزایش وزش باد شمال، شمال غربی حداکثر تا ۳۰ نات و افزایش ارتفاع موج در سواحل تا حداکثر ۲.۵ متر و در نواحی دوراز ساحل تا حداکثر ۳ متر از بعد از ظهر سه‌شنبه (۳۰ خرداد) تا ظهر جمعه ( ۲ تیر) خبر داد.

این شرایط جوی روز سه‌شنبه در نواحی غربی دریای خزر، مناطق ساحلی و دور از ساحل استان گیلان و روز جمعه در دریای خزر، مناطق ساحلی و دور از ساحل استان‌های گلستان، مازندران و گیلان پیش‌بینی می‌شود.

بر اثر این مخاطره جوی احتمال غرق شدن شناگران، آسیب به قفس‌ها و تورهای صیادی و قفس‌های پرورش ماهی، خسارت به قایق‌ها و شناورهای کوچک و اختلال در ترددهای دریایی شناورهای سبک، صیادی و مسافربری مورد انتظار است.

سازمان هواشناسی برای کاهش آسیب‌ها و مخاظرات ناشی از این شرایط جوی منع شنا و تفریحات دریایی، اتخاذ تمهیدات لازم در ترددهای دریایی به‌ویژه تردد با شناورهای سبک و قایق‌های صیادی و تفریحی، اتخاذ تمهیدات لازم جهت تردد ایمن شناورهای مسافربری و کشتی‌های تجاری فعالیت‌های دریایی فراساحل و در صورت لزوم خودداری از تردد شناورهای سبک را توصیه می‌کند.

به گزارش ایسنا در هشدار نارنجی ‌ رنگ سازمان هواشناسی پیش‌بینی می‌شود که پدیده‌ای جوی اثرات منفی به دنبال داشته باشد و خسارت‌های احتمالی را سبب شود. هشدار نارنجی برای آماده‌باش دستگاه‌های مسئول برای مقابله با یک پدیده خسارت‌زا صادر می‌شود.هشدار زردرنگ به معنای این است که پدیده‌ای جوی رخ خواهد داد که ممکن است در سفرها و انجام کارهای روزمره اختلالاتی را ایجاد کند. این هشدار برای آگاهی مردم صادر می‌شود تا بتوانند آمادگی لازم را برای مواجهه با پدیده‌ای جوی داشته باشند که از حالت معمول کمی شدت بیشتری دارد. از سوی دیگر مسئولان نیز در جریان این هشدارها قرار می‌گیرند تا اگر لازم باشد تمهیداتی را بیندیشند.