به گزارش پارس نیوز ، 

مریم رنگ‌آمیز طوسی در گفت‌وگو با ایسنا، در این باره اظهار کرد: سالیانی است که کام معلمان کشورمان به نوید رتبه‌بندی و امید تکریم واقعی جایگاه مربیان تعلیم و تربیت شیرین شده و در هر مرحله از اجرا به‌واسطه عدم تدوین و تصویب آیین‌نامه اجرایی درست و یا عدم اجرای درست آن، این شیرینی به تلخی می‌گراید و موجی از ناامیدی و یاس بر تجربه‌های قبلی افزوده می‌شود افزود: معلمانِ منتظر، از این ‌مرحله به آن مرحله، ماه‌ها همراهی کردند که شاید شیرینی اجرای رتبه‌بندی به کامشان ماندگار شود که متاسفانه اجرای این چنینی رتبه‌بندی سالی را برای آنها به انتظار سپری و سالی را به تلخی آغاز کرد و شد آنچه نباید می‌شد.

 

نماینده فرهنگیان در شورای عالی آموزش وپرورش با بیان اینکه در شورای عالی آموزش و پرورش موضوع رتبه‌بندی مطرح و نگاه قاطبه فرهنگیان به جمع سیاستگذاران منتقل شد گفت: بارها از سوی اعضای شورای عالی نسبت به نقص آیین‌نامه و اجرای ناقص آن تذکراتی به وزیر وقت داده می‌شد، ولی چون آیین‌نامه رتبه‌بندی معلمان، خارج از شورای عالی آموزش و پرورش تدوین و تصویب شده بود، اراده‌ای از سوی وزیر وقت برای تغییر در شیوه تدوین و اجرای آن مشاهده نشد.

طوسی ادامه داد: بارها به نمایندگی از معلمان متذکر شدیم که این شیوه عملکرد هیچ کمکی به کیفیت‌بخشی آموزشی، اثربخشی معلمی و افزایش شوق و انگیزه در معلمان نمی‌کند؛ چراکه وزارت آموزش و پرورش و مجلس مصوبه را در قالب اعتبار موجود خرد کرده و در بخش‌های مختلف از سر و ته عملکرد معلمان زدند تا بزرگی رتبه معلم را به اندازه ظرف حقیر اعتبار، کوچک کنند.

وی با اشاره به اینکه اکنون که دوباره امواج امیدبخشی  (در ادامه آنچه در ۱۶ ماهِ گذشته رفته) تابیدن گرفته است، زمزمه مصاحبه‌ها و جدل‌های رسانه‌ای به گوش می‌رسد گفت: در این میان پیشنهاد می‌شود آیین‌نامه رتبه‌بندی معلمان از سوی مجلس شورای اسلامی برای بررسی مجدد و رفع نقایص آن به شورای عالی آموزش و پرورش ارجاع شود و دیگر اینکه یک‌بار برای همیشه رتبه‌بندی فارغ از اعتبار موجود، به صورت کامل اجرا و مازاد بر اعتبار آن در دیون همکاران ثبت شود، نه آنکه از سر و ته رتبه‌بندی زده شود.

نماینده فرهنگیان در شورای عالی آموزش وپرورش افزود: نکته مهمی که از آن غفلت شده این است که چرا آیین‌نامه اجرایی رتبه‌بندی با این درجه از اهمیت در شورای عالی آموزش و پرورش که مهم‌ترین نهاد سیاست‌گذاری و تصمیم‌سازی در حوزه نظام تعلیم و تربیت است بررسی و تصویب نشده و معیارهای امتیازآوری که حقوق قانونی را در پی دارد حاصل تصمیم کدام مرجع قانونگذاری در آموزش و پرورش است؟.

طوسی با تاکید براینکه کافی است متولیان امر که گاه حس می‌شود با کف مدرسه بیگانه‌اند، پس از بازگشایی مدارس در سال جدید سری به جمع معلمان می‌زدند تا به‌واقع در می‌یافتند که چگونه اجرای بد یا ناقص یک قانون موجی از یاس و ناامیدی همراه با سرخوردگی و اعتراض را نقل محفل معلمان کرده است که اگر باز هم متانت و مسئولیت‌شناسی معلمان را شاهد نبودیم، معلوم نبود این قصه چه پایانی داشت گفت: با توجه به اینکه شورای عالی آموزش و پرورش شعبه کوچکی از مجلس شورای اسلامی در نظام تعلیم و تربیت کشور است و مسائل مهم و تخصصی این نظام در آن بررسی، کارشناسی و تصویب می شود، آیین‌نامه رتبه‌بندی معلمان که یکی از تکالیف سند تحول بنیادین آموزش و پرورش است برای بررسی و کار کارشناسی و تخصصی بر روی آن از سوی مجلس به شورای عالی آموزش و پرورش ارجاع شود.

وی تصریح کرد: ضمانت اجرای دقیق رتبه‌بندی معلمان در گروی تهیه، تدوین و تصویب آیین‌نامه‌ای بدون نقص است که بتواند معیارهای منطقی اجرای رتبه‌بندی را تعیین و مهیا کند تا معلمان با شور و نشاط در کلاس‌های درس حضور یابند.

حق معلمان را در رتبه بندی به آنها باز می‌گردانیم

 از صبح امروز رسیدگی به اعتراضات معلمان در خصوص رتبه بندی آغاز شده است.

بر اساس «دستورالعمل نظارت و پاسخگویی به اعتراض‌های رتبه بندی معلمان»، کارگروه‌هایی با حضور معاونت‌های آموزش متوسطه، آموزش ابتدایی، پرورشی و فرهنگی، تربیت‌بدنی و توسعه منابع در ادارات آموزش و پرورش و مناطق تشکیل خواهد شد.

این کارگروه‌ها مسئولیت رسیدگی به اعتراضات را بر عهده دارند و دبیرخانه رسیدگی به اعتراضات در اداره ارزیابی و عملکرد مستقر خواهد بود.

رضا مراد صحرایی سرپرست وزارت آموزش و پرورش در خصوص این مرحله از اجرای رتبه بندی گفت: اگر معلم مدرکی را در سیستم بارگذاری نکرده باشد؛ یا مدرک خود را در جای درستی قرار نداده یا علی‌رغم بارگذاری، مدرکش دیده نشده است حقش را به وی بر می‌گردانیم.

صحرایی در خصوص معلمانی که فاقد رتبه هستند گفت: معلمانی که فاقد رتبه هستند لازم است که اعتراض داشته باشند. اگر اعتراض کنند اعتراضشان بررسی می‌شود و اگر اعتراضی از سوی آنان مطرح نشود طبیعی است که فاقد رتبه خواهند ماند.

سرپرست وزارت آموزش و پرورش همچنین با اشاره به اینکه بیش از ۵۴ میلیون سند در حوزه رتبه‌بندی معلمان بررسی شد؛ گفت: هدف اصلی رتبه بندی بهبود کیفیت مدارس است؛ لذا باید مسیر رشد معلم را ترسیم کنیم، آموزش‌های خاصی برای توسعه شایستگی‌های معلمی باید برگزار شود و معلم باید دائم به‌روز شود؛ دانش‌آموزان ما تغییرات بسیاری را تجربه می‌کنند، لذا باید برای به‌روزآوری معلمان در راستای هدایت نسل تلاش کنیم.

معلمان معترض به رتبه بندی به این سامانه مراجعه کنند | رتبه بندی ها به صورت کامل اجرا شد

وزارت آموزش و پرورش با صدور اطلاعیه‌ای اعلام کرد: رؤسای ادارات آموزش و پرورش و مدیران مدارس با حضور در نشست مجازی که چهارشنبه ۲۴ اسفند ماه برگزار شد، می‌توانند از جزئیات نحوه رسیدگی به اعتراضات معلمان نسبت به رتبه‌های اعلام شده، مطلع شوند.

بر اساس این اطلاعیه، تمام مدیران کل استان‌ها و رؤسای ادارات آموزش و پرورش و مدیران مدارس با حضور در این نشست مجازی، می‌توانند از جزئیات نحوه رسیدگی به اعتراضات معلمان نسبت به رتبه‌های اعلام شده، مطلع شوند.
 
احکام رتبه‌بندی همه معلمان صادر شده است و ۳۱ درصد آنها نسبت به حکمشان اعتراض دارند.

نماینده مردم گنبدکاووس در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: در این رتبه‌بندی در مرحله نخست به صورت احکام استقراری بوده و در سال‌های بعد ارتقاء این احکام صورت می‌گیرد و معلمان احکام پنجگانه خواهند گرفت.

وی ادامه داد: در این رتبه‌بندی پایه حقوق معلمان از ۷ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان شروع می‌شود و سقف آن با توجه به آخرین حکم رتبه‌بندی به ۲۷ میلیون تومان خواهد رسید.

شادمهر گفت: آموزش و پرورش در شرایط نامناسب قرار دارد و در حال حاضر در این حوزه ۲۰ نوع مدرسه و ۱۷ نوع احکام وجود دارد که سبب آشفتگی در آموزش و پرورش شده و جذب نیرو را دچار مشکل کرده است.

معلم‌ها حسابشان را چک کنند + توضیحات وزیر آموزش و پرورش

 نوری وزیر آموزش و پرورش با اعلام این خبر گفت: خوشبختانه بودجه مورد نظر برای پرداخت معوقات فرهنگیان امروز عصر تخصیص پیدا کرد.

وی افزود: بلافاصله این بودجه میان استان‌ها و با توجه به حجم معوقات تقسیم شده و دستور پرداخت صادر شد.

وزیر آموزش و پرورش گفت: متأسفانه در برخی از اخبار اینگونه القا شده بود که طرح رتبه بندی اجرا نشده است که این موضوع صحت ندارد.

نوری گفت: پرداختی فعلی ما به التفاوت رتبه اولیه و رتبه اختصاص یافته به همکاران است که در حال حاضر توسط بانک‌ها در حال پرداخت است.

واریز بخشی از حق‌التدریس معلمان و حقوق معلمان خرید خدمات تا فردا

مصطفی بابایی سارویی رئیس مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش در گفت‌وگو با خبرنگار آموزش و پرورش خبرگزاری فارس از تخصیص اعتبار بخشی از حق‌التدریس معلمان و خرید خدمات خبر داد و اظهار کرد: با دستور رئیس‌جمهور و اتفاق خوبی که در مجموعه دولت افتاد، اعتبار 4 ماه از حق‌التدریس(اضافه تدریس) معلمان دریافت شد.

وی ادامه داد:  همچنین با همکاری خوبی که در حوزه‌های مالی به وجود آمده است، امیدواریم ان‌شاءالله امشب این مبلغ برای بانک‌های عامل ارسال شود و حق‌التدریس‌ها، فردا در حساب معلمان باشد.

بابایی در خصوص حقوق معلمان خرید خدمات نیز گفت: اعتبار حقوق دو ماه معلمان خرید خدمات دریافت شده است و قرار است امشب این اعتبار به استان‌ها ابلاغ شود و ان‌شاءالله فردا بخش‌های ذی‌حسابی در استان‌ها نسبت به توزیع آن اقدام می‌کنند. 

پرداخت معوقات رتبه‌بندی فرهنگیان با جدیت پیگیری می شود

بابایی گفت: پیگیری‌ها و بررسی‌های لازم ادامه دارد و در سه روز گذشته با دستور ویژه رئیس جمهور، جلساتی با حضور معاون اول رئیس جمهور ، وزیر آموزش و پرورش، رئیس سازمان برنامه و بودجه برگزار شده است.

وی افزود: جلسه ای نیز با حضور معاونان دستگاه‌های مرتبط برگزار شده و موضوع به صورت جدی در حال پیگیری است.

بابایی با تاکید بر اینکه باوجود انتشار برخی شایعات، جای نگرانی در این باره وجود ندارد و به زودی نتایج را اعلام خواهیم کرد ، گفت: نتایج خوبی حاصل شده است و به محض جمع‌بندی، جزئیات را به فرهنگیان اعلام می‌کنیم.

اطلاعیه مهم درباره تصمیم عدم پرداخت معوقات رتبه‌ بندی معلمان

معاونت برنامه‌ریزی و توسعه منابع آموزش و پرورش شایعات منتشر شده درباره اتخاذ تصمیم برای عدم پرداخت معوقات رتبه بندی را تکذیب کرد.

در متن تکذیبیه این نهاد آمده است: «شایعات منتشر شده در فضای مجازی درباره اتخاد تصمیم برای عدم پرداخت معوقات رتبه بندی به جد تکذیب می شود.

همچنین، گزارش‌های خبری منتشر شده در فضای رسانه‌ای و خبری از سوی معاون وزیر، پیرامون میزان تخصیص و زمان پرداخت اعتبارات حق التدریس و اخباری پیرامون نبود اعتبارات خزانه داری نیز از سوی این معاونت تکذیب می شود.

در بخش دیگری از این اطلاعیه آمده است: گفتنی است اخبار رسمی صرفاً از درگاه رسمی وزارت آموزش و پرورش انتشار می‌یابد.

همچنین عنوان شده است: بدیهی است جعل اخبار مورد پیگرد قانونی قرار می گیرد.

در چند روز گذشته شایعاتی در فضای مجازی مبنی بر عدم پرداخت معوقات رتبه بندی فرهنگیان منتشر شده بود.

جزئیات تازه از پرداخت حقوق اسفند معلمان

 پس از آنکه با وجود وعده‌های مسئولان حقوق فرهنگیان و معوقات رتبه‌بندی آنها تا 29 اسفند 1401 پرداخت نشد، دیروز وزیر آموزش و پرورش وعده داده بود که حقوق معلمان از ساعت 5 صبح اول فروردین واریز می‌شود. 

یوسف نوری اظهار کرده بود که حقوق اسفند فرهنگیان کامل و تمام پرداخت شد.

با این حال امروز خبرگزاری تسنیم در گزارشی اعلام کرده که بر اساس اعلام فرهنگیان هنوز بخش زیادی از معلمان در استان‌های مختلف کشورمان حقوق اسفند ماه خود را به‌صورت کامل دریافت نکرده‌‌اند!

جزئیات تازه از پرداخت حقوق اسفند معلمان

اما طی شب گذشته (اول فروردین) و صبح امروز بسیاری از فرهنگیان از عدم واریز کامل حقوق خود تا پایان سه‌شنبه شب گله داشتند؛ بنابر اعلام این دسته از فرهنگیان پس از اعلام وزیر آموزش و پرورش و بانک مرکزی مبنی بر پرداخت کامل حقوق اسفند ماه در 29 اسفند و اول فروردین، حقوق اسفند آنها طی این دو روز در قالب چندین واریزی خرد به حساب آنها واریز شده (واریز مبالغ یک میلون، 3 میلون، 2 میلیون و ...) اما با این حال، هنوز سقف این واریزی‌های پراکنده به حد حقوق اسفند آنها نرسیده است.

واریز نشدن کامل حقوق ماه اسفند فرهنگیان در حالیست که قرار بود در روزهای آخر اسفند، فرهنگیان در کنار حقوق ماه پایانی سال 1401، حقوق مربوط به رتبه‌بندی خود بر اساس «رتبه استحقاقی» خود را نیز دریافت کنند که این وعده نیز عملی نشد./ اکوایران

نحوه ثبت اعتراضات معلمان به نتایج رتبه‌بندی / اولویت با کیست ؟

صادق ستاری‌فرد خطاب به مدیران کل آموزش و پرورش استان‌ها اظهار کرد: در راستای اجرای نظام رتبه بندی معلمان در اجرای مواد ۸ و ۱۴ آیین نامه اجرایی، قانون نظام رتبه بندی معلمان مصوب جلسه ۱۴۰۱.۳.۱۸ هیئت وزیران و بند ب ماده ۵ شیوه نامه آیین‌نامه اجرایی ابلاغ و مسئولیت نظارت بر حسن اجرای آن به مدیر کل ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات و در سطح استان به مدیر کل آموزش و پرورش و رئیس هیئت ممیزه استانی واگذار شده است.

در مقدمه این دستورالعمل آمده است: اکنون در اجرای جزء (۲) بند الف ماده ۶۳ قانون برنامه پنج ساله ششم توسعه و به منظور اجرای کیفی فرایند تعلیم و تربیت، اعتلای کرامت و منزلت اجتماعی فرهنگیان، استمرار نظام پرداخت‌ها بر اساس تخصیص شایستگی، تقویت انگیزه و رضایت‌مندی شغلی معلمان و در راستای عمل به سند تحول بنیادین وزارت آموزش و پرورش، نظام رتبه‌بندی معلمان با مشارکت و تلاش کلیه اعضای هیئت ممیزه مرکزی استان و مناطق، فرایند تخصیص رتبه و صدور احکام مربوطه را اجرا کرده‌اند.

در راستای وظایف قانونی رسیدگی به اعتراضات رتبه‌بندی و به منظور استیفای حقوق همکاران و در اجرای مواد ۸ و ۱۴ آیین‌نامه اجرایی قانون نظام رتبه بندی معلمان مصوب جلسه ۱۴۰۱.۳.۱۸ هیئت وزیران و بند ب ماده ۵ شیوه‌نامه آیین‌نامه اجرایی در راستای ایجاد وحدت رویه و اتخاذ فرآیند مشترک رسیدگی به شکایات، دستورالعمل رسیدگی و پاسخگویی به اعتراضات رتبه‌بندی معلمان ابلاغ می‌شود.

در ادامه به برخی بندهای مهم دستورالعمل مذکور اشاره می‌شود:

 میز تکریم و پاسخگویی به مراجعین رتبه‌بندی تشکیل می‌شود

تبیین اهداف قانون رتبه بندی معلمان، اطلاع‌رسانی و تبیین نحوه رسیدگی به اعتراضات رتبه‌بندی هدف مدنظر از تشکیل میز تکریم و پاسخگویی است. باید فضای مناسب گفت‌وگو و دریافت نظرات، انتقادات و پیشنهادات همکاران در خصوص نحوه اجرای رتبه‌بندی فراهم شود.

راهبری و نظارت بر میزهای تکریم و پاسخگویی مناطق یا میز پاسخگویی استان با مسئولیت رئیس اداره ارزیابی استان خواهد بود.

نحوه رسیدگی به اعتراضات رتبه‌بندی معلمان

- ثبت اعتراض: با توجه به ماده (۸) آیین نامه اجرایی، قانون هرگونه اعتراض فردی به نحوه رسیدگی ارزیابی و رتبه تعیین شده همکاران مشمول نظام رتبه بندی معلمان به صورت الکترونیکی و از طریق سامانه رتبه بندی معلمان انجام می‌پذیرد.

- کلیه مراحل ثبت اعتراض رسیدگی و تعیین رتبه همکاران به صورت الکترونیکی در بستر سامانه MYMEDU.IR و به صورت شفاف و به تفکیک مولفه‌ها انجام خواهد شد.

- ثبت اعتراضات در هیئت ممیزه بالاتر و پس از رویت کارنامه رتبه بندی توسط همکاران ذی نفع آغاز و تا ۱۰ روز قابل ویرایش است.

- پذیرش و ثبت اعتراض خارج از سامانه مربوط و یا خارج از مهلت مقرر قانونی، امکانپذیر نیست.

- اعلام اعتراض از رویه و عملکرد کلی یا تصمیمات نوعی - تصمیماتی که برای همه یا تعداد زیادی از مشمولین حق یا تکلیف ایجاد می‌کند- هیئت‌های ممیزه شهرستان منطقه ناحیه و یا استان از طریق سامانه پاسخگویی به شکایات وزارت آموزش و پرورش و بدون قید، زمانی قابل دریافت و رسیدگی است.

- مرجع رسیدگی به اعتراضات فردی مشمولین به ترتیب در رتبه های آموزشیار معلم و مربی معلم؛ هیئت ممیزه استان و مشمولین رتبه های استادیار، معلم دانشیار معلم و استاد معلم؛ هیئت ممیزه مرکزی است.

 فرآیند رسیدگی به اعتراضات

کارگروه تخصصی نظارت و پاسخگویی به اعتراضات حوزه ستاد و استان با بهره‌گیری از ظرفیت کارگروه‌های تخصصی استان و مناطق به عنوان بازوان اجرایی، نسبت به رسیدگی به موارد اعتراضی در سطح منطقه استان و ستاد به شرح زیر اقدام می‌کند:

- اولویت رسیدگی به پرونده‌ها جهت تکریم همکاران پیشکسوت و با سابقه رسیدگی به اعتراضات با اولویت بازنشستگان همکاران دارای سنوات ۳۰ سال و بالاتر سپس به ترتیب سنوات صورت می‌گیرد.

- به استناد بند (ب) ماده ۵ شیوه‌نامه نظام رتبه‌بندی معلمان، فرآیند رسیدگی به موارد اعتراضی با مسئولیت کارگروه نظارت و پاسخگویی به اعتراض توسط کارگروه‌های تخصصی آغاز و مراتب به فوریت در کارگروههای تخصصی هیئت ممیزه ذیربط، بررسی و چنانچه با استفاده از طرق ممکن قانونی ملاحظه و بررسی مجدد مدارک و اسناد بارگذاری شده قبلی، استعلام جدید از مراجع قانونی به عمل آید و یا مراجع ارزیابی مندرج در آیین نامه اجرایی، قانون کسب، اطلاع مشاهدات رفتاری و مصاحبه و عند اللزوم دعوت از فرد معترض و بررسی حضوری مدارک و مستندات ابرازی یا مورد ادعا و ... اعتراض همکار مشمول وارد تشخیص داده شود، پیشنهاد اصلاح امتیازات مؤلفه ها و عناوین مورد اعتراض به صورت سیستمی به هیئت ممیزه بالاتر ارجاع خواهد شد.

معلم

- در صورت اعتراض به عناوینی که نیاز به ارائه مستند نداشته و جنبه توصیف رفتار همکار را دارند کمیته‌های تخصصی، اعتراض را در شاخص‌های رفتاری ذیل، بررسی و گزارش رفتار می‌کنند.

- مستنداتی که در هر یک از شایستگی‌های مورد اعتراض بارگذاری شده، توسط کارگروه تخصصی بر اساس مولفه‌های " تاریخ، موضوع، صحت امضا، تطابق با شایستگی و تکراری بودن مورد بررسی قرار می‌گیرد و یکی از گزینه‌های تعریف شده در سامانه انتخاب می‌شود.

- در صورت عدم وضوح و یا عدم احراز صحت سند، کارگروه تخصصی می‌تواند همکار را جهت دریافت مستندات مورد نظر دعوت کند.

- پس از بررسی پرونده در صورت نیاز و یا صلاحدید، کارگروه تخصصی می‌تواند مستندات مربوط به شایستگی‌های حرفه‌ای و تخصصی را به ارزیاب ارجاع کند.

- چنانچه در ارائه مدارک و مستندات مورد نیاز برای سنجش شایستگی‌های معلمی و تجربه افراد مشمول، محرز شود که فردی اطلاعات خلاف واقع در اختیار هیئت ممیزه قرار داده است قطعا مراتب جهت رسیدگی به هیئت بدوی رسیدگی به تخلفات اداری استان ارجاع داده می‌شود./ایسنا

وزیر آموزش و پرورش : احکام قطعی رتبه‌بندی تمام معلمان صادر شد

  یوسف نوری وزیر آموزش و پرورش در گفت‌وگو با فارس درباره آخرین وضعیت صدور احکام رتبه‌بندی معلمان اظهار کرد: احکام قطعی رتبه‌بندی تمام معلمان صادر شد.

وی ادامه داد: برخی فرهنگیان به رتبه قطعی یا امتیاز کسب شده‌شان، اعتراض‌هایی داشتند که باید اعتراض‌ها را در سامانه ثبت کنند.

نوری با بیان اینکه سامانه my.medu.ir برای ثبت اعتراض‌ها پیش‌بینی شده است، تصریح کرد: تمام اعتراض‌ها در هیأت ممیزه‌های بعدی بررسی شده و به آنها رسیدگی می‌شود.

احکام رتبه بندی معلمان در ایستگاه آخر

حقوقی و امور مجلس وزیر آموزش و پرورش گفت: تعداد افراد مشمول طرح رتبه بندی یک میلیون نفر است که تاکنون احکام نیم میلیون نفر از فرهنگیان نهایی شده و بقیه نیز تا پایان سال تعیین تکلیف می‌شوند.

قاسم احمدی‌لاشکی چهارشنبه در جمع خبرنگاران در بوشهر افزود: طرح رتبه بندی فرهنگیان کار بسیار سنگین و پیچیده ای به شمار می‌رود که اکنون با تلاش دست اندرکاران وزارت آموزش و پرورش در حال انجام است.

وی اضافه کرد: تعداد اعضای هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی، دانشگاه‌های دولتی و علوم پزشکی ۹۰ هزار نفر است فقط تعداد افرادی که از تاریخ شهریورماه ۱۴۰۰ در آموزش و پرورش بازنشسته شده اند، ۱۳۵ هزار نفر است و قابل مقایسه با دیگر دستگاه‌ها نیست.

معاون حقوقی و امور مجلس وزارت آموزش و پرورش تاکید کرد: تمام سعی ما بر این است حق هیچ شخصی ضایع نشود.

وی یادآور شد: کسانیکه نسبت به احکام خود معترض هستند پس از ثبت اعتراض، درخواست آن‌ها در هیات ممیزی استان بررسی می‌شود و اگر مجدد معترض باشند، در هیات ممیزی کشور اعتراض آن‌ها مورد بررسی قرار می‌گیرد./ تجارت‌نیوز

پرداخت معوقات حقوق معلمان خرید خدمت تا چند روز آینده

صادق ستاری‌فرد در گفت‌وگو با ایسنا ، درباره زمان پرداخت حقوق عقب افتاده چند ماهه معلمان خرید خدمت و حق‌التدریسی اظهار کرد: شرمنده این عزیزان هستیم. تخصیص منابع به طور کامل و ۱۰۰ درصدی انجام شده است و حقوق مهر و آبان ماه این گروه از معلمان به‌زودی و طی چند روز آینده پرداخت می‌شود.

وی افزود: فرایند تخصیص، تامین و توزیع چند روزی زمان می‌برد. هفته گذشته تخصیص انجام شده بود و در چند روز اخیر نسبت به تامین نقدینگی آن از خزانه‌داری کل کشور اقدام کردیم. 

معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش‌وپرورش با بیان اینکه چون این گروه از معلمان باید حقوقشان را به صورت غیرمستقیم از شرکت‌ها دریافت کنند همین باعث طولانی شدن فرایند پرداخت می‌شود گفت: البته برای سایر ماه‌ها یعنی چهارماه باقی مانده تا آخر سال پیشنهاداتی ارائه کرده‌ایم که جابه‌جایی اعتبار انجام شود و امیدواریم سازمان برنامه و بودجه هم همراهی کند.

ستاری‌فرد ادامه داد: رقمی که برای معلمان خریدخدمت پیش‌بینی و تصویب شد کفاف لازم نمی‌داد زیرا با افزایش ۵۷ درصدی حقوق کارگری مواجه بودیم، در حالی که در ردیف بودجه سال گذشته ، ۲۰ درصد افزایش درنظر گرفته بودند و این ناترازی وجود داشت که به امسال موکول شد و امیدواریم با پیش‌بینی جابه‌جایی اعتبار و ذیل قانون بودجه ۱۴۰۲ این ناترازی اصلاح و جبران شود.

وی در پایان تاکید کرد: پرداخت معوقات حق التدریس‌ها را نیز دنبال می‌کنیم. 

 ۴۱۱ هزار معلم رتبه‌بندی  شدند ؛ ثبت اعتراضات از ۹ اسفند

صادق ستاری‌فرد در نشستی خبری با بیان اینکه تا کنون ۹۳۰ هزار پرونده رتبه بندی تشکیل شده که شامل شاغلین و بازنشستگان می‌شود گفت: ۱۳۰ هزار نفر از این تعداد نو معلمان هستند.

وی افزود: تاکنون احکام قطعی ۴۱۱ هزار و ۷۷۰ نفر از این تعداد صادر شده که ۶۶ هزار و ۲۶۳ نفر بازنشسته و ۳۴۵ هزار و ۶۰۷ نفر از شاغلین هستند.

وی توزیع معلمان در رتبه بندی را اعلام کرد و گفت: تاکنون۳۱ هزار و ۵۹۲ نفر رتبه یک، ۸۱ هزار و ۲۸ نفر رتبه دو، ۲۱۸ هزار و ۵۸۱ رتبه سه، ۱۳ هزار و ۱۶۸ تن رتبه چهار و ۱۲۳۸ نفر رتبه پنجم را کسب کرده اند و نویدبخش آن است که تا آخر اسفند رتبه بندی را به سرانجام برسانیم. رتبه‌ها در سامانه my.medu.ir قابل مشاهده هستند و از روز سه شنبه ۹ اسفند ماه امکام ثبت اعتراضات در این سامانه فراهم می‌شود.

معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش افزود: معلمانی که نسبت به رتبه خود اعتراض دارند می‌توانند اعتراض خود را در سامانه مربوطه ثبت کنند.

ستاری فرد با بیان اینکه در سال آینده با سونامی بازنشستگی روبه رو هستیم و حدود ۸۴ هزار نفر مشمول بازنشستگی داریم گفت: برآورد ما این است که از این تعداد ۲۰ درصد بمانند و استمرار خدمت دهند و حدود ۷۰ هزار نفر بازنشسته شوند. راهکار مطلوب ما این است که خروجی دانشگاه فرهنگیان، جایگزین شوند، اما اکنون میزان خروجی‌ها کفاف نیاز آموزش و پرورش را نمی‌دهد. هرچند حمایت‌های جدی برای ارتقای زیرساخت‌ها انجام دادیم، اما هنوز کفایت نمی‌کند.

وی ادامه داد: یکی از راهکار‌ها آزمون استخدامی بر اساس ماده ۲۸ اساسنامه دانشگاه فرهنگیان است تا از این چالش عبور کنیم. آزمون پیش رو تغییرات جدی پیدا کرده و منجر به شناسایی و جذب نیروی باکیفیت خواهد شد.

معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اینکه پیش بینی ما این بود که آزمون استخدامی در اسفندماه برگزارشود که به سال ۱۴۰۲ موکول شد تا هم فرصت مطالعاتی وجود داشته باشد و هم با اختلالی در آزمون به جهت تعطیلی مراکز آموزشی مواجه نشویم. آزمون را ۸ اردیبهشت سال آینده یعنی اولین فرصت بعد از ماه مبارک رمضان برگزار می‌کنیم. ثبت نام از پایان هفته یعنی نهم یا دهم اسفندماه شروع و مختص جذب آموزگاران ابتدایی است.

ستاری فرد افزود: در مجموع ۲۸ هزار و ۱۷ آموزگار دوره ابتدایی، استثنایی، عشایری و مرزی جذب خواهند شد.

وی درباره تغییرات آزمون گفت: منابع و مواد آزمونی اصلاح شده‌اند که اطلاع رسانی می‌شود. فرایند مصاحبه و گزینش و موارد امتیاز آور در ۲۳ حیطه به صورت کامل مشخص شده است. به دنبال آن هستیم در ارزیابی تکمیلی یا همان مصاحبه بتوانیم از ظرفیت نیروی غیر بومی ارزیابان حرفه‌ای استفاده کنیم. قبلا مصاحبه‌ها در سطح استانی انجام می‌شد. به دنبال تربیت ارزیابان حرفه‌ای هستیم. تغییر دیگر مربوط به "سن" است. قبلا تفکیکی برای مدرک ارشد وجود داشت، اما این را برداشته‌ایم و امسال طبق قانون، حداقل سن ۲۰ و حداکثر سن ۴۰ سال است تا بتوانیم دهه شصتی‌ها را هم در آزمون شاهد باشیم.

معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: در مصوبه ۸۳۳ شورای عالی انقلاب فرهنگی آمده مدت زمان فعالیت تمام وقت در مراکز آموزشی دولتی از سقف سن، کسر می‌شود که در دفترچه آزمون قید خواهد شد. همچنین شرایط احراز شغل را تغییر داده‌ایم که مهمترین تغییر آزمون خواهد بود. در آزمون سال ۱۴۰۰ حدود ۷۰ درصد شرکت کنندگان فارغ‌التحصیل دانشگاه آزاد، غیردولتی و پیام نور بودند، در سال ۹۹ و ۹۸ هم همینطور بود. از طرفی آزمون تیمز و پرلز حاکی از عملکرد ضعیف دانش آموزان در مهارت خواندن و نوشتن و محاسبات ریاضی است.

ستاری‌فرد افزود: یک علت این است که معلم دوره ابتدایی باید از بنیه علمی قوی برخوردار بوده و مهارت‌های چندساحتی داشته باشد. قبلا عمده رشته‌ها روانشناسی، مشاوره و... بود و فرصتی برای سایر دانش آموختگان که شم معلمی دارند وجود نداشت لذا نسبت به بسط رشته‌ها در حوزه‌های علوم اسلامی، علوم انسانی و علوم پایه در آزمون پیش رو اقدام کردیم. البته یک تبصره هم داریم و حافظان قرآن کریم با شرط داشتن مدرک کارشناسی مورد تایید دانشگاهی وزارت علوم می‌توانند در آزمون شرکت کنند.

وی همچنین به شاخص‌ها و ویژگی‌های شخصیتی شغل معلمی اشاره کرد و گفت: شایستگی‌های عمومی در قالب ۲۳ شاخص در دفترچه مشخص شده که در مصاحبه سنجیده می‌شود. حدنصاب را تیز اصلاح کرده‌ایم و میانگین نمره سه نفر اول هر منطقه مبنای حدنصاب قرار می‌گیرد و کمک می‌کند افراد بیشتری وارد فرایند ارزیابی تکمیلی و مصاحبه شوند. متاسفانه سال گذشته از مجموع سهمیه‌های دریافت شده، ۹هزار و ۷۷۵ صندلی ما خالی ماند و در مرحله تکمیل ظرفیت دیدیم که نمرات منفی است. باید اجازه دهیم نخبگان سایر رشته‌ها نیز در آزمون شرکت کنند. ما تقویت علوم ریاضی و علوم پایه را در دوره ابتدایی مدنظر داریم.

معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش افزود: قبلا سهم نمره آزمون کتبی ۷۰ درصد و مصاحبه ۳۰ درصد بود که در آزمون پیش رو سهم آزمون ۴۰ و سهم مصاحبه ۶۰ درصد خواهد بود. تغییر بعدی افزایش طول زمان گزینش است. نتایج نهایی آزمون نیمه تیرماه اعلام می‌شود و تا اواخر شهریور فرصت شرکت در دوره مهارت آموزی فراهم می‌شود. به بیان دیگر کل آزمون ۱۰۰۰ امتیاز دارد که ۴۰۰ امتیاز مربوط به آزمون کتبی و ۶۰۰ امتیاز مربوط به ارزیابی تکمیلی است. حداقل نمره برای قبولی ۴۷۰ امتیاز است. در واقع ورود و شرکت در آزمون تسهیل شده، اما قبولی سخت‌تر شده است.

ستاری‌فرد اضافه کرد: اعتقادداریم امروز مدرسه تنگه احد انقلاب اسلامی است و هرکسی دغدغه تعلیم و تربیت دارد باید به ما کمک کند. ما تقریبا یک ماه به صورت شبانه روزی درگیر نهایی شدن فرایند آزمون استخدامی بودیم و جا دارد از سازمان اداری و استخدامی تشکر کنم. کاهش تراکم کلاسی و تقویت نیروی انسانی در هنرستان‌ها و مدارس شبانه روزی مدنظر ماست.

وی در پاسخ به اینکه آیا برای نیرو‌های حق التدریس و نهضتی امتیازی در این آزمون خواهند داشت؟ اظهار کرد: در آزمون مذکور چندگروه می‌توانند شرکت کنند؛ نخست داوطلبان آزاد، دوم معلمانی که غیررسمی با آموزش و پرورش در حال همکاری هستند اعم از نیرو‌های خرید خدمات، معلمان مدارس غیردولتی و حق التدریسی‌ها و سوم دانش آموختگان حوزوی هستند.

معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش در پاسخ به سوال دیگری درباره جاماندگان از رتبه بندی و مهلت ثبت مدارک و مستندات عنوان کرد: فعلا سامانه مسدود نشده است و امکان ثبت مدارک وجود دارد، اما توصیه ما این است هرچه سریعتر ثبت مدارک انجام دهند که مرحله ارزیابی و تعیین رتبه به اطلاله نیانجامد و حقوق خودشان تضییع نشود. جاماندگان هرچه زودتر اقدام کنند.

ستاری‌فرد افزود: اکنون ۳۸ هزار بازنشسته به صورت حق التدریس با آموزش و پرورش همکاری می‌کنند./ خبرگزاری دانشجو

صدور رتبه ۴۰۰ هزار معلم در روزهای آینده

یوسف نوری ظهر پنجشنبه در جلسه شورای آموزش و پرورش خلخال اظهار کرد: قانون رتبه‌بندی معلمان با همکاری مجلس و تأیید شورای نگهبان و تلاش مؤثر دولت در حال اجرا است و ما قدردان دولت هستیم که این لایحه را به خاطر منابع زیاد پس نگرفت.

وی تصریح کرد: قرار است ۳۸ هزار میلیارد تومان اعتبار رتبه‌بندی به شکل کامل به اجرای مرحله به مرحله این قانون اختصاص پیدا کند که رئیس سازمان برنامه و بودجه نیز قبول کردند به جای ۳۴ هزار میلیارد تومان، همان ۳۸ هزار میلیارد تومان را برای اجرای این طرح اختصاص دهند.

وزیر آموزش و پرورش از سرعت گرفتن صدور احکام معلمان در قالب رتبه‌بندی خبر داد و گفت: ۴۰۰ هزار رتبه آماده صدور است و مابقی احکام نیز به سرعت صادر می‌شود.

نوری از پرداخت ۲۶ هزار میلیارد تومان در قالب قانون رتبه‌بندی به معلمان خبر داد و افزود: مابقی مبلغ نیز تا یک ماه آینده پرداخت خواهد شد تا معلمان معوقات خود را دریافت کنند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: هر چند ممکن است امسال معلمان رتبه‌های حقیقی خود را دریافت نکنند اما از ابتدای سال آینده رتبه حقیقی معلمان اعمال شده و بر اساس آن مزایای رتبه‌بندی نیز به آنها پرداخت خواهد شد.

نوری علت طولانی بودن اجرای این طرح را مشخص شدن دقیق رتبه معلمان عین دانشگاه‌ها اعلام کرد و ادامه داد: همان طور که در دانشگاه‌ها اعمال رتبه سال‌های زیادی طول می‌کشد کسب رتبه استحقاقی معلمان نیز در یک فرآیند تدریجی انجام می‌شود.

وی اضافه کرد: این کار شروع شده و به هیچ وجه به مرحله پایانی نرسیده و به تدریج شاهد اعمال رتبه واقعی معلمان خواهیم بود.

نوری مباحث مطرح شده در فضای مجازی را غیرواقعی خواند و بیان کرد: آنهایی که اعلام می‌کنند رتبه‌بندی معادل هیچ چیز است، سخت در اشتباه هستند چرا که معلمان از مزایای رتبه‌بندی به معنای واقعی بهره‌مند شده و در کنار تأثیر آن در فرآیند آموزشی معلمان، مهندسی پرداخت‌ها به ویژه پرداخت عادلانه نیز اعمال می‌شود.

وی در ادامه سخنان خود اظهار کرد: قرار بود پرداختی ترمیمی ۳۵ درصد نیز در آموزش و پرورش اعمال شود که مجلس این بند را حذف کرد و امیدواریم در بودجه سال آینده این ۳۵ درصد نیز در نظر گرفته شود.

نوری تصریح کرد: با همکاری مجلس تلاش می‌کنیم تا اعمال ترمیم ۳۵ درصد برای کارکنان و فرهنگیان انجام شود که قطعاً در سقف اعتباری مجلس امکان پرداخت برای دولت مهیا خواهد شد.

معلم

وی گفت: تمام معلمان و بازنشستگان بعد از شهریور ۱۴۰۰ از مزایای رتبه‌بندی بهره‌مند می‌شوند و با نظارت و اشرافیت کامل دستگاه‌های مختلف سعی بر این است تا فعالیت‌ها و اقدامات در این حوزه به شکل مؤثر انجام شود.

وزیر آموزش و پرورش در مورد نیروهای اداری نیز افزود: آنهایی که شامل رتبه‌بندی نشدند نیز از سایر مزایا به ویژه فوق‌العاده ویژه بهره‌مند خواهند شد./ مهر

دور جدید اجرای رتبه بندی معلمان | واریز عیدی و حقوق فرهنگیان آغاز شد

واریز حقوق بهمن ماه کارکنان و شاغلان آموزش و پرورش در حال انجام است. بر همین اساس جهت مشاهده فیش حقوقی و جزئیات می توانید به سایت پنجره واحد الکترونیک مراجعه کنید.

بر اساس اطلاعیه واریز حقوق بهمن فرهنگیان عیدی در فیش حقوقی درج نمی شود. پرداختی مربوط به رتبه بندی معلمان در این ماه نحواهد بود.

چند معلم تاکنون رتبه بندی شده‌اند؟

معاون برنامه‌ریزی و توسعه وزارت آموزش و پرورش - درباره آخرین وضعیت رتبه‌بندی معلمان گفت: حدود ۹۲۰ هزار نفر معلم شاغل و بازنشسته مدارک خود را در سامانه مربوط به اجرای طرح رتبه بندی بارگذاری کرده‌اند.

وی افزود: حدود ۸۰۰ هزار نفر به مرحله ارزیابی نهایی و تعیین رتبه توسط هیأت‌های ممیزه رسیدند که از این تعداد حدود ۵۰۰ هزار نفر تعیین رتبه شدند و حدود ۳۲۰ هزار نفر آماده صدور احکام هستند.

ستاری‌فرد گفت: بازنشستگانی که از ۳۱ شهریور سال ۱۴۰۰ به بعد بازنشست شدند، در اولویت هستند. تا الان احکام این عزیزان صادر نشده و باید آنان را در اولویت صدور احکام قرار می‌دادیم.

اگر معلمی به رتبه‌اش اعتراض داشت چگونه اقدام کند؟

معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش نحوه رتبه‌بندی نومعلمان، ثبت اعتراض به رتبه‌های اعلامی و روند رسیدگی به تخلفات ناشی از درج اطلاعات خلاف واقع برای رتبه‌بندی را اعلام کرد.

به گزارش ایسنا، صادق ستاری‌فرد در بخشنامه‌ای که نیمه اول بهمن ماه سال جاری در ۱۲ بند نگاشته و ابلاغ شده است، خطاب به مدیران کل آموزش‌وپرورش استان‌ها نکاتی را در خصوص اجرای رتبه‌بندی معلمان تبیین کرده است.

کلاس آنلاین

در این بخشنامه‌ آمده است که به منظور اجرای صحیح قانون نظام رتبه‌بندی معلمان مصوب ۱۴۰۰/۱۲/۱۵ مجلس شورای اسلامی، آیین‌نامه اجرایی مصوب هیئت وزیران با اصلاحات و الحاقات بعدی و شیوه‌نامه اجرایی آن، مصوبه ذیل پس از بررسی و تأیید هیئت ممیزه مرکزی وزارت آموزش و پرورش (موضوع ماده ۷ قانون و ماده ۱۶ آیین نامه اجرایی آن) به شرح ذیل ابلاغ می شود:

۱-به استناد ماده ۲ و تبصره ماده ۴ قانون مشمولان رتبه‌بندی عبارتند از:

الف) معلمان موضوع جزء۱ ماده۲، اشخاص موضوع تبصره ماده۴ قانون و عناوین معادل آنها در طرح طبقه‌بندی مشاغل معلمان کشور

ب) افراد موضوع لایحه قانونی راجع به استفاده کارکنان کادر اداری وزارت آموزش و پرورش که برای خدمت معلمی استخدام شده‌اند از طرح طبقه‌بندی مشاغل معلمان کشور و احتساب سوابق تجربی آنان مصوب ۱۳۵۸ شورای انقلاب جمهوری اسلامی ایران و اصلاحات بعدی آن

تبصره ۱: افراد مشمول بند ب صرفاً شامل معلمانی است که در ادارات مناطق/ نواحی/ شهرستان‌ها/ استان‌ها/ ستاد وزارتخانه و سازمان‌های وابسته به وزارت مشغول خدمت هستند.

تبصره ۲ : اشخاصی که هم اکنون رسالت خطیر تعلیم و تربیت دانش آموزان را در نظام تعلیم و تربیت رسمی عمومی بر عهده ندارند از قبیل کارکنان مأمور یا انتقالی به سایر دستگاه‌های اجرایی (اعم از: با حفظ پست سازمانی یا بدون آن، با پرداخت حقوق از مبدا یا از مقصد)، کارکنان مأمور به مدارس غیر دولتی (به استثنای مدیران و معاونینی که معلم بوده و از آموزش و پرورش حقوق دریافت می‌کنند)، افراد انتقالی به دانشگاه‌های فرهنگیان و تربیت دبیر شهیدرجایی و همچنین دانشجومعلمان متعهد خدمت شاغل به تحصیل در دانشگاه‌های فرهنگیان و تربیت دبیر شهید رجایی مشمول رتبه‌بندی معلمان نیستند.

نیروهای اداری تحت چه شرایطی رتبه بندی می‌شوند؟

۲- به استناد تبصره ۲ ماده ۳ آیین نامه اجرایی قانون نظام رتبه‌بندی معلمان، آن دسته از نیروهای اداری شاغل در پست‌های کارشناسی و بالاتر که بر اساس ضوابط و شرایط مربوط در یکی از عناوین موضوع طرح طبقه بندی مشاغل معلمان اشتغال یابند، از زمان تغییر سمت (برابر ضوابط قانونی) و شروع به خدمت معلمی مشمول نظام رتبه‌بندی می‌شوند. در صورت بازگشت مجدد به کار در سمت‌های اداری، حسب شرایط ذی‌ربط از فوق‌العاده رتبه‌بندی برخوردار نخواهند بود.

۳- به استناد تبصره ۴ اصلاحی ماده ۴ آیین نامه اجرایی قانون، هیئت‌های ممیزه جهت احراز شایستگی‌های عمومی با استعلام از مراجع ذی‌صلاح قانونی یا از دیگر طرق قانونی از جمله هیئت‌های رسیدگی به تخلفات اداری، گزینش و حراست مجاز به ارزیابی خواهند بود.

اگر معلمی حداقل امتیاز لازم برای احراز رتبه را کسب نکند، چه می‌شود؟

۴- به استناد بند ۱۱ شیوه نامه موضوع تبصره ۳ ماده ۴ و ماده ۵ آیین نامه اجرایی قانون، آن دسته از مشمولانی که پس از ارزیابی، نخست، حداقل امتیاز لازم برای احراز رتبه آموزشیار معلم را کسب نکنند از تاریخ عدم احراز رتبه و با اعلام هیئت ممیزه ذی‌ربط برای مدت یک سال از فوق‌العاده رتبه آموزشیار معلمی برخوردار خواهند شد. این معلمان می‌توانند در فرصت یک‌ساله با کسب امتیاز لازم و شرکت در ارزیابی مجدد و با تایید هیئت ممیزه ذی‌ربط در رتبه استحقاقی قرار گیرند. بدیهی است در صورت عدم کسب امتیاز لازم در فرصت اعطایی یک ساله، فوق‌العاده رتبه آموزشیار معلمی در پایان یک سال، قطع خواهد شد.

مدرسه

۵- سابقه خدمت معلمی مندرج در تبصره ۳ ماده ۵ قانون، شامل ایام خدمت مشمولان (تا ۳۱ شهریور ۱۴۰۰) موضوع کسب رتبه دانشیار معلم، استاد معلم که متضمن عهده‌داری و ایفای عملی رسالت موضوع بند ۱ ماده ۲ قانون (یعنی صرفاً رسالت خطیر تعلیم و تربیت دانش آموزان در نظام تعلیم و تربیت رسمی عمومی در قالب یکی از عناوین (آموزگار، دبیر، هنرآموز، مربی امور تربیتی، مشاور واحد آموزشی، مراقب سلامت، نیروهای توانبخشی مدارس استثنایی، مدیر و معاون در واحدهای آموزشی و تربیتی) که توسط متصدی امور اداری مناطق /نواحی/ شهرستان از طریق فرم ۵۰۲ پرسنلی یا پرونده خوانی محاسبه می‌شود.

درج سابقه خدمت معلمی خلاف واقع، تخلف است

درج سابقه خدمت معلمی خلاف واقع در هر زمان که محرز شود، مطابق ماده ۲۴ آیین نامه اجرایی قانون، تخلف اداری محسوب شده و مشمول قانون رسیدگی به تخلفات اداری مصوب ۱۳۷۲ خواهد بود. سوابق مشمولان تبصره ذیل ماده (۴) قانون نظام رتبه‌بندی معلمان چه در کادر آموزشی و چه در سایر رشته‌های شغلی بنا به حکم ماده واحده لایحه قانونی راجع به استفاده کارکنان کادر اداری وزارت آموزش و پرورش که برای خدمت معلمی استخدام شده اند از طرح طبقه بندی مشاغل معلمان و احتساب سوابق تجربی آنان مصوب ۱۳۵۸/۹/۱۷ و اصلاحیه بعدی به طور کامل قابل محاسبه است.

۶- در صورتی که فردی مشمول رتبه‌بندی معلمان شود و سپس به سایر دستگاه‌های اجرایی مأمور شود اعم از اینکه با حفظ پست سازمانی یا بدون آن باشد یا با پرداخت حقوق از مبدا یا مقصد باشد، از شمول رتبه‌بندی معلمان خارج خواهد شد و حکم کارگزینی فرد مأمور شده اصلاح می‌شود.

۷- تاریخ اعمال مزایای رتبه‌بندی در احکام مشمولان طرح مهرآفرین بر اساس نظریه سازمان اداری و استخدامی شماره ۷۲۳۷۵ مورخ ۱۴۰۱/۹/۱۹ و شماره ۷۹۵۴۱ تاریخ ۱۴۰۱/۱۰/۱۰، به استناد ماده واحده قانون اصلاح قانون بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور و ترمیم حقوق کارکنان و بازنشستگان کشوری و لشکری مصوب ۱۴۰۱/۸/۸، از اول مهرماه ۱۴۰۱ خواهد بود. (توضیح ایسنا: البته اخیرا وزارت آموزش و پرورش تاریخ رتبه‌بندی مهرآفرین‌ها را نیز از اول مهر ۱۴۰۰ اعلام کرد.)

۸- نومعلمان (استخدامی‌های پس از ۱۴۰۰/۰۶/۳۱ ) مشمول قانون نظام رتبه‌بندی معلمان هستند./ مثلث آنلاین

اعمال رتبه‌بندی در احکام کارگزینی نومعلمان چگونه است؟

تبصره: با توجه به وحدت ملاک تبصره ۳ ماده ۶ قانون، تاریخ اعمال فوق‌العاده رتبه‌بندی در احکام کارگزینی نومعلمان که حداقل امتیازات لازم برای احراز یکی از رتبه‌های پنج‌گانه را کسب کرده باشند، تاریخ شروع به خدمت معلمی آنها است و برای مشمولانی که موفق به کسب حداقل امتیاز رتبه آموزشیار معلم نشوند به استناد ماده ۵ آیین نامه اجرایی قانون از تاریخ عدم احراز رتبه و با اعلام هیئت ممیزه ذی ربط برای مدت یک سال به آنها فوق‌العاده رتبه آموزشیار معلمی پرداخت خواهد شد.

۹- به استناد ماده ۱۱ آیین‌نامه اجرایی قانون، چنانچه در ارائه مدارک و مستندات مورد نیاز برای سنجش شایستگی‌های معلمی و تجربه افراد مشمول قانون، محرز شود فردی اطلاعات خلاف واقع در اختیار هیئت‌های ممیزه قرار داده است، مراتب جهت رسیدگی به هیئت بدوی رسیدگی به تخلفات اداری استان ارجاع می‌شود تا زمان تعیین تکلیف قطعی موضوع در آن مرجع، رسیدگی به پرونده رتبه‌بندی متوقف خواهد شد.

۱۰- با توجه به صراحت تبصره ۳ ماده ۶ قانون در خصوص کلیه مدارک و مستندات مشمولان قانون علاوه بر درج اطلاعات دقیق و صحیح، می‌بایست مربوط به بازه زمانی تا ۳۱ شهریور ۱۴۰۰ باشد. بدیهی است مدارک بارگذاری شده پس از این تاریخ در ارزیابی امتیازات مربوط به رتبه‌بندی معلمان در دوره، استقرار ملاک محاسبه قرار نخواهد گرفت و ضمنا ارائه اطلاعات خلاف واقع مصداق حکم ماده ۱۱ آیین نامه خواهد بود و تا تعیین تکلیف قطعی به اطلاعات موضوع در هیئت رسیدگی به تخلفات اداری، استان‌ها پرونده رتبه‌بندی متوقف خواهد شد.

تبصره: بازه زمانی مذکور در این بند برای نومعلمان مشمول قانون تا تاریخ شروع به خدمت معلمی آنها محاسبه می شود و مدارک و مستندات مربوطه بعد از تاریخ مزبور حتی در صورت بارگذاری در سامانه، ملاک رسیدگی، عمل و ارزیابی قرار نخواهد گرفت.

نحوه ثبت اعتراض به رتبه‌ها

۱۱- در صورتی که هر یک از ارزیابی شوندگان نسبت به نحوه رسیدگی و ارزیابی و رتبه تعیین شده خود، اعتراضی داشته باشد می‌تواند حداکثر ظرف ۱۰ روز از ابلاغ رتبه، درخواست خود را از طریق سامانه به دبیرخانه هیئت ممیزه سطح بالاتر ارائه کند. در صورت وارد بودن اعتراض متقاضی، رتبه وی توسط هیئت ممیزه رسیدگی کننده به اعتراض تعیین و تاریخ اجرای حکم وی از تاریخ استحقاق خواهد بود.

۱۲- به استناد قسمت ب از جز ۵-۲- بند ۵ شیوه نامه ابلاغی کارگروه تخصصی نظارت و رسیدگی به اعتراضات با مسئولیت مدیرکل ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات و با عضویت نمایندگان دفتر حقوقی و دفتر هماهنگی هیئت‌های رسیدگی به تخلفات اداری و نیز کارگروه متناظر آن صرفاً در سطح، استان تحت نظر هیئت ممیزه ذیربط تشکیل می‌شود.

رتبه بندی معلمان

در این قانون رتبه‌های آموزشیار معلم، مربی معلم، استادیار معلم، دانشیار معلم و استاد معلم پیش‌بینی شده است؛ هر معلم برای کسب رتبه آموزشیار معلم باید ۴۶۰ امتیاز، مربی معلم ۵۳۰ امتیاز، استادیار معلم ۶۰۰ امتیاز، دانشیار معلم ۷۵۰ امتیاز و استاد معلم ۹۰۰ امتیاز کسب کند.

یوسف نوری وزیر آموزش و پرورش به خبرنگار فارس می‌گوید: هدف اصلی رتبه‌بندی، ارتقای کیفیت نظام تعلیم و تربیت، ارتقای شایستگی‌های معلمی و رقابت در نظام تعلیم و تربیت است یعنی اگر رتبه‌بندی این سه را انجام ندهد، ماهیت خود را از دست خواهد داد و البته اصلاح نظام پرداخت هم چهارمین بند آن است که باید انجام شود و در حال حاضر به بند چهارم آن پرداخته می‌شود.

وی ادامه می‌دهد: اعتبار رتبه‌بندی معلمان ۳۸ هزار میلیارد تومان است. رئیس سازمان برنامه و بودجه معتقد است که اول باید همه احکام را صادر کنیم تا رقم نهایی از این ۳۸ هزار میلیارد تومان بالاتر نرود و بعد پرداخت‌ها را آغاز کنیم. ممکن است اینگونه باشد یک تعدادی از معلمان، رتبه‌های بالاتر بگیرند اما رقم ریالی ما در سال جاری نرسد یعنب رتبه افراد را اعلام می‌کنیم اما چون قانونگذار سقف تعیین کرده است، نتوانیم امسال پرداخت کامل داشته باشیم.

ماجرای جاماندگان

بنا بر گفته صادق ستاری‌فرد سرپرست معاونت برنامه‌ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش، قریب به ۸۰ درصد از مشمولان، مزایای رتبه آموزشیار معلم و حدود ۹۰ درصد از فرهنگیان، مزایای ترمیم حقوق را دریافت کرده‌اند.

ستاری‌فرد می‌گوید: برای معلمان مشمول احکام آموزشیار معلم صادر شده است که مزایای آن، ۴۵ درصد مجموع حق شغل، حق شاغل و فوق‌العاده شغل است که از از ۳۱ شهریور ۱۴۰۰ اعمال شده اسد اما وجوه و معوقات در آبان امسال از اول فروردین ۱۴۰۱ به مدت ۸ ماه پرداخت شده است.

وی با بیان اینکه طبق قانون استخدام کشوری و قانون مدیریت خدمات کشوری، برای همکاران تابع صندوق بازنشستگی کشوری، مقرری ماه اول (افزایش حقوق نسبت به ماه قبل) از ترمیم حقوق و رتبه‌بندی کسر شده است و البته مقرری ماه اول در زمان واریز معوقات ۱۴۰۰ دیگر کسر نخواهد شد، ادامه می‌دهد: برای جاماندگان یعنی ۲۰ درصد باقی مانده مشمولان رتبه‌بندی از جمله منتقل‌شدگان درون دستگاهی و بازنشستگان و ۱۰ درصد باقی مانده ترمیم حقوق، احکام صادر و همزمان با حقوق آذرماه به همراه معوقات پرداخت می‌شود؛ جای نگرانی نیست قطعا در پرداختی بعدی همه مشمولان لحاظ خواهند شد.

وی با بیان اینکه درصدد هستیم با هماهنگی سازمان برنامه و بودجه، معوقات ۱۴۰۰ نیز پرداخت شود، اضافه می‌کند: با توجه به اینکه در چندماه گذشته علی الحسابی به میزان تقریبا ۵۰ درصد از معادل ریالی رتبه آموزشیار معلم برای مدت ۹ ماه (۶ ماهه سال ۱۴۰۰ و ۳ ماه ۱۴۰۱) واریز شده است، در فیش حقوقی این کسور تحت عنوان برگشت جبرانی منظور شده است‌

 

چرا برخی فرهنگیان مشمول طرح رتبه‌بندی معلمان نشدند ؟

 طرح رتبه‌بندی معلمان با وجود تأکید بر آن در سند بالادستی آموزش‌وپرورش، یعنی سند تحول بنیادین، یکی از طرح‌های بلاتکلیف و پربحث نظام تعلیم و تربیت در 11سال گذشته بود.

این طرح برای اینکه تأیید مجلس و هیأت دولت را هم بگیرد، سال‌های سال در بهارستان و پاستور منتظر ماند تا اینکه در 31شهریور 1400اعلام شد قابلیت اجرا دارد. البته برای اینکه این طرح به قانون تبدیل شود، باز 6ماهی زمان برد. تا اینکه سرانجام در اسفندماه 1400با اخذ مصوبه مجلس به قانون تبدیل شد تا پایانی باشد بر انتظار معلمان. قانونی که هدف از اجرایش افزایش کیفی فرایند تعلیم و تربیت، اعتلای کرامت و منزلت اجتماعی معلمان، استقرار نظام پرداخت‌ها براساس تخصص و شایستگی‌ها، عملکرد رقابتی معلمان، مهندسی نیروی انسانی، توسعه مستمر و نظام‌مند شایستگی‌های عمومی، تخصصی، حرفه‌ای و تربیتی و کیفیت عملکرد معلمان، تقویت انگیزه و رضایتمندی شغلی و ارتقای تعهد و تقویت هویت حرفه‌ای معلمان براساس نقشه جامع علمی کشور و سند تحول بنیادین آموزش‌وپرورش است.

معلم

سیدابراهیم رئیسی که خبر از انتظار 11- 10ساله معلمان برای اجرایی شدن این قانون را داشت، سریعاً در تاریخ 23اسفند1400 نسبت به ابلاغ این قانون برای اجرا به آموزش‌وپرورش اقدام کرد. بعد از این ابلاغیه بود که وزارت آموزش‌وپرورش هم موظف به تدوین آیین‌نامه اجرایی این قانون شد و به‌گفته مسئولانش، این آیین‌نامه را با مشارکت خود معلمان تهیه و تنظیم کرد.

براساس این آیین‌نامه، شایستگی‌های عمومی، تخصصی، حرفه‌ای و تجربه، ملاک رتبه‌بندی معلمان است. درواقع در اجرای طرح رتبه‌بندی معلمان، بسته ارزیابی عملکرد آموزشی، اداری و تجربی معلمان 30درصد، بسته ارزیابی سنجش عمومی دانش، بینش و مهارت‌های تعلیم و تربیت در ابعاد شایستگی عمومی، تخصصی و حرفه‌ای 40درصد و ارزیابی حرفه‌ای و تخصصی 30درصد در رتبه‌بندی معلمان تأثیرگذار است.

معلم

با این ملاک‌هاست که در نهایت معلمان در ۵گروه آموزشیار معلم، مربی‌معلم، استادیارمعلم، دانشیارمعلم و استادمعلم طبقه‌بندی می‌شوند و برای دستیابی به‌هرکدام از این رتبه‌ها، به جز آموزشیار معلم که تا ۵۰۰امتیاز را شامل می‌شود، برای سایر رتبه‌ها به‌ترتیب حداقل ۵۰۰، ۶۰۰، ۷۵۰ و ۹۰۰ امتیاز ضرورت دارد.

با توجه به قوانین وضع‌شده برای قانون رتبه‌بندی، معلمانی که امتیازات لازم برای ارتقا به یکی از رتبه‌های موضوع این قانون را کسب کرده‌اند، هر 5سال یک‌بار مجدداً طبق ضوابط این آیین‌نامه اجرایی مورد ارزیابی قرار می‌گیرند و اگر امتیاز لازم را برای حفظ رتبه کسب نکنند، به رتبه پایین‌تر تنزل پیدا خواهند کرد.

چنین معلمانی به‌دنبال این موضوع موظف به گذراندن دوره بازآموزی در دانشگاه‌های وابسته به آموزش‌وپرورش می‌شوند و اگر این مورد برای بار دوم تکرار شود، معلم از رسته آموزشی و فرهنگی خارج خواهد شد. به‌گفته وزیر آموزش‌وپرورش، بالغ بر 900هزار تا یک‌میلیون نفر از معلمان مشمول رتبه‌بندی فرهنگیان می‌شوند.

یوسف نوری در این‌باره می‌گوید: «با اجرای طرح رتبه‌بندی معلمان مبلغ 2میلیون و 300هزار تومان به‌طور میانگین به حقوق این افراد اضافه خواهد شد. میانگین حقوق معلمان براساس آخرین اعلام خزانه کشور، 7 میلیون و 728هزار تومان است که درصورت اجرای رتبه‌بندی، افزایش خوبی خواهد داشت.» او با بیان اینکه برای اجرای این طرخ نیاز به آموزش ارزیابان بود و این کار با آموزش حدود 3هزار نفر حدود 3ماه طول کشید، می‌گوید: «از بین آنها 2هزار نفر برای مشارکت در اجرای این قانون انتخاب شدند.» قدردان صبوری معلمان هستیم وزیر آموزش‌وپرورش درخصوص آخرین وضعیت رتبه‌بندی می‌گوید: «مراحل پایانی رتبه‌بندی در حال انجام است؛ هرچند ابهاماتی در رتبه‌بندی برخی از همکاران وجود دارد که به‌تدریج در حال برطرف شدن است.» او ضمن تأیید روند کند انجام رتبه‌بندی‌ها می‌گوید: «طبیعی است طرح رتبه‌بندی برای نخستین‌بار در حال انجام است و قطعاً با کندی پیش می‌رود تا ابهامات موجود در آن شفاف شود. از صبوری فرهنگیان در موضوع رتبه‌بندی تشکر می‌کنم و امیدوارم فرهنگیان با سعه‌صدر بستری را فراهم کنند تا همکاران رتبه‌بندی را به‌درستی انجام دهند.»

 

نوری همچنین می‌افزاید: «رتبه اول همه همکاران به جز همکارانی که قانون ثبت، رتبه‌بندی آنها را منع کرده است، ثبت شده است. ابهام در رتبه برخی از معلمان وجود دارد که در حال بررسی است.» به‌گفته او، رتبه‌بندی معلمان مهرآفرین هم انجام شده است. نوری ادامه می‌دهد: «‌من به همکاران هم گفتم که با این لکه‌گیری‌ها رتبه‌بندی حتماً تا پایان سال انجام خواهد شد و اعتبار داده شده برای امسال تخصیص خواهد یافت.» صدور احکام رتبه‌بندی بازنشستگان آموزش‌وپرورش به‌عنوان نخستین گروه از معلمان رتبه‌بندی شده از 23بهمن‌ماه آغاز شد. کارگروه اجرایی رتبه‌بندی معلمان وزارت‌آموزش‌وپرورش با اعلام این خبر در قالب اطلاعیه‌ای خطاب به روسای هیأت‌ممیزه رتبه‌بندی معلمان استان‌ها قید کرده است که: «حسب برنامه‌ریزی انجام شده در هیأت ممیزه مرکزی، صدور احکام رتبه‌بندی همکاران بازنشسته مشمول طرح رتبه‌بندی معلمان از تاریخ ۲۳بهمن ۱۴۰۱ اجرا خواهد شد.

معلم

مقتضی است مسئولان میز کار رتبه‌بندی استان و مناطق نسبت به تمهید مقدمات، برنامه‌ریزی و اجرای مناسب، فرایند صدور احکام بازنشستگان در ادارات کل استان‌ها و مناطق تابعه اقدام کنند.» در ادامه این اطلاعیه آمده است: «بدیهی است احکام شاغلان نیز بلافاصله پس از طی مراحل اجرایی صادر خواهد شد. شایسته است هماهنگی و آمادگی عوامل اجرایی صدور احکام در سطح استان و مناطق در هفته جاری به‌صورت تمام‌وقت مورد نظر قرار گیرد.» بازنشستگانی که در این حکم از آنها سخن گفته شده است، افرادی هستند که از تاریخ 31شهریور 1400یعنی زمان اجرای قانون رتبه‌بندی به بعد بازنشسته شده‌اند؛ بنابراین این افراد از مزایای رتبه‌بندی متناسب با رتبه اکتسابی برخوردار می‌شوند و احکام بازنشستگی آنها برابر مقررات اصلاح خواهد شد.

شرط حضور در کلاس

ر روزهایی که طرح رتبه‌بندی معلمان در وزارت آموزش‌وپرورش دنبال می‌شد، خبرهایی از محرومیت برخی از معلمان از رتبه‌بندی در برخی استان‌ها رسید. صادق ستاری‌فرد، معاون وزیر آموزش‌وپرورش در پاسخ به این ابهامات می‌گوید: «در آیین‌نامه رتبه‌بندی 4دسته صلاحیت عنوان شده است. در بخش شایستگی عمومی حداقل امتیاز برای کسب رتبه ۱۵۰ از ۳۰۰ است و هرکدام از مشمولان که ۱۵۰امتیاز را کسب نکنند، رتبه پنج‌گانه را نمی‌گیرند و اگر همکاری یکی از رتبه‌های یک تا 5 را احراز نکند به‌مدت یک‌سال مزایای رتبه یک را مشمول شده و بعد از یک‌سال مجددا ارزیابی می‌شود و اگر بعد از یک سال صلاحیت لازم را کسب نکند، رتبه‌بندی‌اش قطع خواهد شد. این صراحت آیین‌نامه است.» طی ابلاغیه شماره 250982مورخ 24/5/1401مبلغ 83هزار میلیارد ریال بابت علی‌الحساب خالص پرداختی اجرای طرح رتبه‌بندی معلمان به‌مدت 11‌ماه (مهر 1400لغایت مرداد 1401) به وزارت‌آموزش‌وپرورش، ادارات کل آموزش‌وپرورش استان‌ها اختصاص یافته و به‌حساب مشمولین واریز شده است.

رئیس سازمان برنامه‌وبودجه با بیان اینکه آیین‌نامه اجرایی قانون رتبه‌بندی معلمان پس از سال‌ها در دولت سیزدهم تصویب و ابلاغ شد و سازمان برنامه‌وبودجه خود را مکلف به اجرای قانون می‌داند، می‌گوید: به‌محض صدور احکام، افزایش حقوق لحاظ خواهد شد و حتی منابع مورد نیاز در خزانه برای اجرای این کار درنظر گرفته شده است. مسعود میرکاظمی با بیان اینکه اعتبار موردنیاز جهت رتبه‌بندی معلمان درنظر گرفته شده که پس از صدور احکام معلمان در سقف بودجه پرداخت خواهد شد، ادامه می‌دهد: «امیدواریم اجرای این طرح علاوه بر کمک به بهبود معیشت معلمان عزیز به بهبود سطح کیفیت آموزش در مدارس نیز منجر شود.»/صد آنلاین

آغاز صدور احکام رتبه بندی فرهنگیان بازنشسته

در اطلاعیه شماره ۸ کارگروه اجرایی رتبه بندی معلمان،  که خطاب به روسای محترم هیئت ممیزه رتبه بندی معلمان استان‌ها نوشته شده، آمده است:

حسب برنامه ریزی انجام شده در هیئت ممیزه مرکزی، صدور احکام رتبه بندی همکاران بازنشسته مشمول طرح رتبه بندی معلمان از تاریخ ۱۴۰۱/۱۱/۲۳ اجرا خواهد شد. مقتضی است مسئولان محترم میز کار رتبه بندی استان و مناطق برای تمهید مقدمات، برنامه ریزی و اجرای مناسب فرایند صدور احکام بازنشستگان در ادارات کل استان‌ها و مناطق تابعه اقدام کنند.

بدیهی است احکام شاغلان نیز بلافاصله پس از گذراندن مراحل اجرایی صادر خواهد شد. شایسته است هماهنگی و آمادگی عوامل اجرایی صدور احکام در سطح استان و مناطق در هفته جاری به صورت تمام وقت مورد نظر قرار گیرد.

طرح رتبه بندی معلمان

آموزش و پرورش همچنان در پی رتبه بندی معلمان

وزیر آموزش و پرورش گفت: وزارت آموزش و پرورش باید فرآیند رتبه بندی معلمان را تا پایان سال به انجام برساند. تاکنون امور بیش از ۱۰۰ هزار نفر از بازنشستگان رتبه ۳ تا ۵ انجام شده و احکام رتبه بندی برخی اجازه صدور پیدا کرده است.

یوسف نوری همچنین گفت که فضای آموزشی کشور برای هر دانش آموز با کمبود مواجه است و «فاصله مشهودی با سند تحول بنیادین دارد.».
 
وزیر آموزش و پرورش گفت «برای رفع مشکل کمبود فضای آموزشی به منابع مالی و روش‌های جدید نیاز داریم.»/ صدا و سیما

تکلیف جاماندگان رتبه بندی

یوسف نوری در گفت‌گو با خبرنگار مهر در پاسخ به این سوال که جاماندگان از رتبه بندی از جمله فرهنگیان طرح مهرآفرین و قرارداد کار معین از چه زمانی مشمول قانون رتبه بندی خواهد شد، گفت: تاکنون ۸۱۰ هزار نفر شامل قانون رتبه بندی معلمان شدند و تعداد کمی از همکاران ما که همکاران زحمتکش و بسیار شایسته ای هم هستند فعلاً از رتبه بندی محروم ماندند در حال تلاش هستیم تا هم از جهت حقوقی و هم به لحاظ کاری مشکل شأن را به را برطرف کنیم.

 

نوری با بیان اینکه بسیاری از این معلمان آزمون ورودی ندادند؛ گفت: قانون هم تعیین کرده است که برای اینکه هر فرهنگی مشمول رتبه بندی باشد آزمون الزامی است؛ این آزمون به زودی از آنها گرفته خواهد شد و وارد چرخه کارشان خواهند شد و مشکلی وجود ندارد.

معلمان

 

وزیر آموزش و پرورش در خصوص زمان برگزاری آزمون و پیوستن جاماندگان به رتبه بندی گفت: من در ابتدا توصیه کرده بودم که این آزمون تا پایان شهریور گرفته شود اما دوستان نظرشان این بود که ممکن است فرصت آمادگی برای آزمون را همکاران نداشته باشند؛ فکر می‌کنم که اوایل مهرماه آزمون رتبه بندی برگزار شود و بلافاصله هم پس از آزمون، رتبه بندی برای این همکاران اعمال خواهد شد.

رتبه بندی معلمان از ۲۶ مرداد اجرا می‌شود

معاون تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش درباره رتبه بندی معلمان گفت: پیش بینی می‌شود مدت زمان بررسی رتبه بندی تا اعمال حکم یک ماه تا یک ماه و نیم زمان نیاز داشته باشد.

صادق ستاری فرد به هماهنگی وزارتخانه با سازمان برنامه و بودجه برای پرداخت مطالبات فرهنگیان و اشاره کرد و گفت: تا پایان شهریورماه بخشی از مطالبات فرهنگیان در خصوص موضوع رتبه بندی معلمان پرداخت خواهد شد تا از ماه‌های آینده با صدور حکم رتبه بندی نسبت به اجرای کامل نظام رتبه بندی اقدام شود.

استخدام معلمان حق التدریس

ستاری فرد افزود: قرار است ورود به سامانه برای ثبت داده‌ها و مستندات بر اساس ترتیب رقم اول شماره ملی انجام تا نظم بخشی لازم ایجاد شود.

به گفته وی، معلمان بر اساس چهار شایستگی عمومی، تخصصی، حرفه‌ای و تجربه رتبه بندی خواهند و ارزیابی معلمان بر اساس مدارک و مستنداتی که در سایت بارگذاری شده از جمله مدارک تحصیلی، شرکت دردوره‌های آموزشی، توانمندیهای فردی، مهارت‌هایی که کسب کردند و کیفیت تدریس و تجربه انجام خواهد شد و معلمان به پنج رتبه تقسیم خواهند شد.

معاون وزیر آموزش و پرورش گفت: اجرای طرح رتبه بندی معلمان در راستای افزایش رضایت شغلی معلمان و کیفیت بخشی آموزشی اجرا می‌شود.

روند اجرایی شدن قانون رتبه بندی معلمان شروع شده است

گردهمایی مشترک مدیران کل آموزش و پرورش استان‌های کشور با اعضای شورای معاونان و با حضور وزیر آموزش و پرورش به صورت مجازی برگزار شد.

این گردهمایی با هدف بررسی آخرین موضوعات و مسائل آموزش و پرورش برگزار شد و در آن آخرین مراحل اجرایی قانون رتبه بندی معلمان و آئین نامه اجرایی آن مورد بحث و بررسی قرار گرفت و اعضای شورای معاونان و مدیران کل آموزش و پرورش استان‌های کشور در جریان نحوه اجرای این قانون در استان‌ها و مناطق کشور قرار گرفتند.

یوسف نوری وزیر آموزش و پرورش در این نشست قانون رتبه بندی معلمان را فرصتی برای ارتقا نظام تعلیم و تربیت، صلاحیت‌های معلمی و معیشت معلمان دانست و بر اهمیت اجرای دقیق رتبه بندی معلمان از سوی ادارات کل آموزش و پرورش استان‌ها تاکید کرد.

وی با تاکید بر نقش هیأت‌های ممیزه در اجرا و تسریع این قانون، هیأت‌های ممیزه استانی را مأمور تسریع روند اجرایی این قانون در مناطق و استان‌ها کرد.

وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: با تصویب نهایی آئین نامه رتبه بندی در دولت و رفع ایرادهایی که از سوی کمیسیون تلفیق مجلس به آن گرفته شده بود، روند اجرایی شدن این قانون شروع شده است.

رتبه بندی معلمان

در این گردهمایی، میزکار رتبه بندی با حضور مدیران کل حوزه‌های فناوری، برنامه ریزی و توسعه منابع انسانی و سنجش و پایش کیفیت آموزشی تشکیل شد و نحوه تشکیل این ستادها در سطوح پایین‌تر از جمله استان‌ها و مناطق تشریح و وظایف و مأموریت‌های این میزهای کار شرح داده شد.

در این نشست مدیران مرکز فناوری، برنامه ریزی و توسعه منابع انسانی و سنجش و پایش کیفیت آموزشی وزارت آموزش و پرورش هریک بخش‌های مرتبط با آئین نامه اجرایی رتبه بندی را که مرتبط با حوزه‌های خود بودند، تشریح کردند.

نحوه انتخاب و فعالیت ارزیابان حرفه‌ای در استان‌ها، اعمال آخرین مدرک تحصیلی برای اجرای رتبه بندی، انجام خود اظهاری برای تکمیل فرم‌های فردی، تکمیل روند امتیازبندی و قرار گرفتن هریک از همکاران در رتبه‌های مختلف به صورت سامانه‌ای و.. از جمله مهم‌ترین موارد مطرح شده در این نشست مجازی بود.

لایحه رتبه بندی معلمان اصلاح شد

محمدباقر قالیباف در جلسه علنی امروز مجلس در میان بررسی ها و مذاکرات بودجه ای نمایندگان مجلس گفت: شورای نگهبان ایراداتی را نسبت به لایحه رتبه بندی معلمان مطرح کرده است، ما نیز لایحه را به کمیسیون آموزش ارجاع داده و کمیسیون نیز پس از بررسی های لازم، اصلاحات مورد نظر شورای نگهبان را انجام داده است.

وی افزود: بر اساس ماده ۱۸۲ قانون آیین نامه داخلی مجلس، در دستور بررسی بودجه باید بلا انقطاع در کل ایام هفته جلسات بررسی بودجه را ادمه دهیم و موضوع دیگری را دستور جلسه قرار ندهیم، ولی این ماده تبصره ای نیز  دارد که می گوید اگر مطالب فوری و فوتی اعم از طرح ها و لوایح دو فوریتی و غیره پیش آید که به تشخیص مجلس تأخیر آن موجب زیان شود باید درباره آن تصمیم گیری شود، پس اکنون در جلسه رای گیری خواهیم داشت تا پیشنهاد کمیسیون آموزش برای اصلاحات این لایحه مورد بررسی و رای گیری قرار گیرد.

پس از اظهارات رییس مجلس نیز بررسی یا عدم بررسی اصلاحات کمیسیون آموزش نسبت به ایرادات شورای نگهبان به لایحه رتبه بندی معلمان به رای گیری گذاشته شد، پس از موافقت این موضوع از سوی نمایندگان نیز اصل اصلاحات کمیسیون آموزش در لایحه رتبه بندی نیز به تصویب نمایندگان مجلس رسید و بدین شکل اصلاحات شورای نگهبان به این لایحه در جلسه علنی امروز مجلس رفع شد.