به گزارش پارس به نقل از تسنیم، همه چیز از یک خبر شروع شد" لغو تعطیلی پنج شنبه های مدارس از سال آینده" . همین یک جمله کافی بود تا موج خبری گسترده ای در رسانه ها ایجاد شود و برای خانواده های حدود ۱۲ میلیون دانش آموز و یک میلیون فرهنگی این سوال ایجاد شد که آیا از سال تحصیلی آینده باید پنج شنبه ها به مدارس بروند؟

هنوز چند ساعت از اعلام این خبر نگذشته بود که این بار خبر دیگری اعلام شد با عنوان" تکذیب لغو تعطیلی پنج شنبه های مدارس" و این بار نه تنها خانواده های دانش آموزان بلکه حتی اصحاب رسانه نیز دچار سردرگمی شدند و برای اغلب آن ها یک سوال مشترک پیش آمد که بالاخره پنج شنبه ها تعطیل است یا تعطیل نیست؟

پس از اعلام خبر" تکذیب لغو تعطیلی پنج شنبه های مدارس" ، حمیدرضا کفاش معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش عنوان کرد که قرار است از سال تحصیلی آینده" یک روز بدون کیف و کتاب" به صورت پایلوت در برخی از مدارس اجرا شود و باز هم با اعلام این خبر یک سوال دیگر به مجموعه سوالات افکار عمومی جامعه اضافه شد و آن این بود که یک روز بدون کیف و کتاب چیست؟

شاید این علی زرافشان معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش بود که در میان حجم انبوه از اخبار متفاوت پاسخی روشن را به خبرنگاران اعلام کرد و گفت: قرار نیست تا از سال آینده تعطیلی پنج شنبه های مدارس لغو شود، یک روز بدون کیف و کتاب به صورت پایلوت از سال آینده در برخی مدارس برگزار می شود که این طرح می تواند در روزهای مختلف هفته اجرا شود.

** احیای پنج شنبه های مدارس دشوار است

عطاءالله سلطانی رئیس کمیته آموزش و پرورش مجلس در گفت وگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم در رابطه با لغو تعطیلی پنج شنبه های مدارس و اجرای طرح یک روز بدون کیف و کتاب اظهار داشت: طرح لغو تطعیلی پنج شنبه های مدارس و اجرای یک روز بدون کیف و کتاب فعلاً خام است و باید بیش تر مورد بررسی قرار گیرد پس از آن نیز به صورت پایلوت در برخی از مدارس اجرا شود که در صورت دریافت نتایج مثبت قابلت تعمیم به سایر مدارس را دارد.

وی افزود: لغو تعطیلی پنج شنبه های مدارس نیاز به تحقیق و بررسی بیش تر دارد چرا که حجم انبوهی از اعضای جامعه با این طرح سر و کار دارند، هم اکنون تعطیلی پنج شنبه ها فرصتی برای تنفس به ویژه برای معلمان ابتدایی است اگر هم قرار است تا درهای مدارس در روزهای پنج شنبه باز شود باید صرفا فعالیت های پرورشی و فوق برنامه در این روز و آن هم به صورت داوطلبانه انجام شود اینکه بخواهیم وضعیت را به حالت قبل برگردانیم و مجددا در شرایطی که مردم به این وضعیت عادت کرده اند در روز پنج شنبه کلاس های درس را برگزار کنیم این کار ممکن نیست.

آنچه که هم اکنون به یک سوال جدی برای مردم تبدیل شده این است که آیا قرار است با اجرای طرح یک روز بدون کیف و کتاب تعطیلی پنج شنبه ها لغو شود؟ اگر قرار است دانش آموزان یک روز را بدون کیف و کتاب به مدرسه بیایند که ممکن است روزهای مختلف هفته باشد آیا باید پنج شنبه ها مجدداً به کلاس درس بازگردند؟ در روز بدون کیف و کتاب حضور تمام دانش آموزان و معلمان در مدارس اجباری است؟

بسته بودن درهای مدارس در روز پنج شنبه موضوعی است که همواره به عنوان یکی از نقاط ضعف در کارنامه حاجی بابایی وزیر سابق شناخته می شد و بارها کارشناسان و اعضای شورای عالی آموزش و پرورش عنوان کردند که بسته بودن درهای مدارس در روز پنج شنبه غیرقانونی است و باید در این روز فعالیت های فوق برنامه انجام شود، علی اصغر فانی وزیر آموزش و پرورش نیز در روزهای نخست حضورش در این وزارتخانه از تغییر در تعطیلات پنج شنبه مدارس خبر داد حال باید منتظر بود و دید که آیا سال تحصیلی آینده این بساط غیرقانونی برچیده می شود و درهای مدارس در روزهای پنج شنبه برای فعالیت های فوق برنامه باز خواهد شد؟