به گزارش تجارت‌نیوز،‌ سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۱۴۰۲ از مصوبه این کمیسیون درباره تعیین نرخ مالیات بر خانه‌ها و خودروهای لوکس در سال آینده خبر داد.

رحیم زارع در نشست خبری امروز خود به تشریح آخرین مصوبات کمیسیون تلفیق بودجه ١۴٠٢ پرداخت و توضیح داد: در لایحه دولت پیشنهاد شده که مالیات واحدهای مسکونی و باغ ویلاهای مجاز که ارزش آن‌ها با احتساب عرصه و عیان بیش از ۲۰ هزار میلیارد تومان (همت) است، مازاد بر این مبلغ مشمول مالیات دو در هزار شوند. کمیسیون تلفیق این را اضافه کرد که این مالیات شامل زمین‌های فاقد اعیانی و دارای کاربری مسکونی در شهرهای بالای ۱۰۰ هزار نفر هم می شود.

وی ادامه داد: دولت در لایحه بودجه تنها مالیات مالیات واحدهای مسکونی و باغ ویلاها را آورده بود که کمیسیون تلفیق زمین‌های فاقد اعیانی و دارای کاربری مسکونی در شهرهای بالای ۱۰۰ هزار نفر را به آن اضافه کرد.

زارع با ارائه مثالی توضیح داد: اگر واحد مسکونی، باغ ویلا و زمین‌های فاقد اعیانی در شهرهای بالای صد هزار نفربه ارزش روز ۲۰ میلیارد تومان باشد، از پرداخت مالیات معاف است اما اگر مثلا ۲۵ میلیارد تومان باشد، باید به ازای ۵ میلیارد تومان مازاد ۲ در هزار مالیات بپردازند؛ این مالیات بر عهده شخصی است که در ابتدای هر سال مالک باشد.
 

سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۱۴۰۲ درباره مالیات خودروهای لوکس گفت: در لایحه دولت آمده که انواع خودرو سواری و وانت دو کابین دارای شماره انتظامی شخصی در اختیار مالکین اعم از اشخاص حقیقی و حقوقی که قیمت روز خودروی آن ها بیش از یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان است، نسبت به مازاد این مبلغ مشمول مالیات سالیانه خودرو به نرخ یک درصد می شوند؛ کمیسیون تلفیق این رقم را به ۳ میلیارد تومان ارزش خودرو افزایش داد.

زارع توضیح داد: طبق مصوبه کمیسیون اگر ارزش روز خودرویی ۳ میلیارد تومان باشد معاف از مالیات است و بالاتر از آن مشمول مالیات یک درصد می شود.