به گزارش پارس به نقل از فارس، ظهر امروز نشست خبری معاون نظارت راهبردی رئیس جمهور در محل این معاونت برگزار شد.

محمدباقر نوبخت با اشاره به گزارش اجمالی وضعیت رسیدگی به بودجه ۹۳ کل کشور اظهار داشت: روز گذشته با بیش از ۷۶ درصد یعنی ۳.۴ آراء نمایندگان بودجه ۹۳ به تصویب و تائید رسید.

شاید نخستین بار است پس از سالها لایحه به موقع و قبل از ۲۲ بهمن به تصویب رسیده که نماد سطح همکاری مجلس و دولت است.

وی افزود: چیزی که سپاس دولت را از مجلس در این رابطه بیشتر می کند، کمترین تغییر در لایحه پیشنهادی بودجه دولت است و تغییرات درآمدی، هزینه ای و تفاوت بین مصوبه و لایحه بسیار کم و ناچیز بود.

معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور با بیان اینکه منابع بودجه کل کشور فقط ۱.۳ درصد تغییر کرده است، اظهار داشت: منابع درآمدی شامل بودجه عمومی، شرکت ها و بانکها است و در بودجه عمومی ۳ منبع بزرگ درآمدی از جمله مالیات، حقوق گمرک، واگذاری دارایی های سرمایه ای (فروش نفت) ، واگذاری دارایی های مالی (سهام شرکت ها و اوراق) وجود دارد.

نوبخت تاکید کرد: در بخش درآمدهای مالیات و گمرک ۹۲ هزار میلیارد تومان در لایحه پیش بینی شده بود که به ۹۹ هزار میلیارد تومان یعنی حدود ۷ درصد افزایش یافت. این افزایش ناشی از دو تصمیم مهم است که دولت هم مشروط با آن موافقت کرد.

به گفته معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور، افزایش یک درصد درآمد مالیات بر ارزش افزوده برای بهداشت و سلامت مردم و دیگری افزایش ۵ درصدی حقوق عوارض حقوق گمرکی خودروهای سواری خارجی است که منابع آن برای تجهیز آمبولانس های کشور در نظر گرفته شده است و در مجموع درآمدهای این دو بخش صرف سلامت و بهداشت مردم می شود.

وی در خصوص واگذاری دارایی های سرمایه ای یا همان فروش نفت، عنوان کرد: رقم ۷۹ هزار میلیارد تومان برای فروش نفت پیش بینی شد که از ضریب مقدار فروش، قیمت هر بشکه و نرخ برابری دلار با ریال به دست می آید و براین اساس نظر دولت در لایحه پیشنهادی توسط مجلس به تصویب رسید تا روزی یک میلیون بشکه نفت ۲۹۷ هزار بشکه میعانات گازی صادر و نیز ۱۲۰ هزار بشکه به پالایشگاه ها بدهیم که هر سه رقم دولت توسط مجلس پذیرفته شد و این موضوع به نگاه واقع بینانه نمایندگان برمی گردد.

نوبخت تأکید کرد: از ۲۲ هزار میلیارد فروش اوراق و سهام شرکت ها پیش بینی شده در لایحه، این رقم به ۳۰ هزار میلیارد افزایش یافت که مربوط به فروش سهام هلدینگ خلیج فارس است.

وی با اشاره به اینکه درآمدهای اختصاصی شرکت ها ۲صدم درصد افزایش یافته است، تصریح کرد: منابع بودجه دولتی از ۲۱۸ هزار میلیارد تومان به ۲۳۳ هزار میلیارد تومان با ۶.۹ درصد افزایش یافت.

همچنین منابع بودجه شرکت های غیرانتفاعی و بانک ها صفر بوده و تغییری نکرده است، در مجموع ۱.۳ درصد کل بودجه افزایش یافته که نسبت به سال گذشته بسیار متمایز است.

وی ادامه داد: همچنین در بخش هزینه ها از ۱۴۳ هزار میلیارد تومان به ۱۴۹ هزار میلیارد تومان با ۴.۷ درصد افزایش تصویب شد و نیز تملک دارایی های سرمایه ای از ۳۷ هزار میلیارد تومان ۵.۳ درصد افزایش داشت.

نوبخت در خصوص تملک دارایی های مالی اظهارداشت: ۱۴ هزار میلیارد تومان پیشنهاد شد که به ۲۰ هزار میلیارد تومان افزایش یافته است و جمع مصارف عمومی دولت به ۲۱۰ هزار میلیارد تومان رسید که ۷.۳ کاهش داده بودیم و مجلس به همان میزان آن را افزایش داده که ناشی از یک انضباط مالی است.

در مجموع مصارف بودجه کشور ۱.۳ درصد افزایش داشته است.