به گزارش پارس نیوز به نقل از فرارو  ، پراید صفرکیلومتر آرام‌آرام به پایان داستان خود نزدیک می‌شود. دقیقا دو سال بعد از خروج پراید از خط تولید سایپا حالا روی هم ۱۴ مدل صندوقدار و هشت‌تا نسخه هاچ‌بک در سایت دیوار وجود دارد و اغلب این آگهی‌ها را در پلتفرم‌های دیگری مثل شیپور و... پیدا می‌کنیم. همین معدود مدل‌های صفرکیلومتر را برخی فروشنده‌ها ۳۰۰ میلیون تومان یعنی رقمی نزدیک به قیمت تیبا، ساینا و کوییک دنده‌ای آگهی کرده‌اند و شاهد رشد تقریبا ۵۵ درصدی ارقام پیشنهادی فروشنده‌های پراید صفرکیلومتر نسبت به یک سال قبل هستیم. حالا قیمت پراید صفرکیلومتر تقریبا با شش هزار و ۷۰۰ دلار آمریکا برابری می‌کند و با پول آن در بازار مدل‌های دست‌دوم می‌شود نیم‌نگاهی به امثال جک J۳، تندر ۹۰ دنده‌ای یا ام‌وی‌ام ۳۱۵ داشت.

هفت نکته خواندنی درباره قیمت پراید صفر کیلومتر/ با این قیمت چه ماشین‌های می‌شود خرید؟

۱- تعداد پرایدهای صفرکیلومتر صندوقدار در پلتفرم‌های معروف خرید و فروش خودرو به ۲۰ تا نمی‌رسد. الان در سایت دیوار ۱۴ تا پراید صفرکیلومتر صندوقدار بین آگهی‌ها به‌چشم می‌خورد و تعداد مدل‌های هاچ‌بک یا همان پراید ۱۱۱ کمتر از ۱۰ تاست. همین معدود مدل‌های فعلی پراید صفرکیلومتر در سال ۹۹ یعنی همان سالی که پراید از خط تولید خارج شد، راهی بازار شدند که البته فروشنده‌های آنها هنوز موفق به پیدا کردن مشتری نشدند.

۲- قیمت پراید صفرکیلومتر هاچ‌بک حدود ۲۹۵ میلیون است و نسخه صندوقدار ۲۸۵ میلیون آگهی می‌شود. البته این اعداد را باید میانگین قیمت پراید صفرکیلومتر هاچ‌بک یا صندوقدار بدانیم. چون بین همان معدود مدل‌های صفرکیلومتری که در دیوار آگهی شده‌اند، رقم ۳۰۰ میلیون تومانی را برای پراید صفرکیلومتر ۱۳۱ مدل ۹۹ می‌بینیم و در طرف مقابل یکی از فروشنده‌هایی پراید صفرکیلومتر صندوقدار، رقم پیشنهادی به خریداران را ۲۸۰ میلیون تومان اعلام کرده است. پراید صفرکیلومتر هاچ‌بک هم نهایتا ۳۰۰ میلیون فروخته می‌شود و برای یکی از ارزان‌ترین گزینه‌ها رقم ۲۷۳ میلیون تومان را درنظر گرفتند که البته این یکی مدل ۹۸ است.

۳- قیمت پراید صفرکیلومتر حالا فرق زیادی با تیبا، ساینا و کوییک ندارد. درحالی که تا یک سال پیش پراید صفرکیلومتر را ۲۰ تا ۳۰ میلیون ارزان‌تر از ساینا و کوییک معامله می‌کردند، الان قیمت ساینا دنده‌ای صفرکیلومتر به ۳۱۰ میلیون رسیده و کوییک دنده‌ای صفرکیلومتر را تقریبا با همین قیمت دست به‌دست می‌کنند. قیمت تیبا صندوقدار و تیبا هاچ‌بک نیز به‌طور متوسط ۳۰۵ و ۳۱۰ میلیون تومان است و به‌این ترتیب پراید صفرکیلومتر به لطف کمیاب شدن، تقریبا معادل تیبا، ساینا و کوییک فروخته می‌شود.

۴- قیمت پراید صفرکیلومتر در یک سال گذشته حدود ۵۵ درصد افزایش پیدا کرده است. الان درباره پراید ۳۰۰ میلیونی صحبت می‌کنیم، اما بهمن پارسال یعنی درست یک سال پیش قیمت نسخه‌های هاچ‌بک تقریبا ۱۹۰ میلیون بود و بابت پراید صندوقدار صفرکیلومتر ۱۷۰ میلیون رد و بدل می‌شد. پنج سال پیش قیمت پراید صفرکیلومتر در بازه ۲۱ تا ۲۳ میلیون تومان قرار داشت. ۱۰ سال قبل پراید صفرکیلومتر را ۱۶ تا ۱۷ معامله می‌کردند و نخستین نسخه‌های پراید را اوایل دهه ۷۰ بین یک میلیون و ۹۰۰ هزار تومان تا دو میلیون و ۲۰۰ هزار تومان می‌فروختند.

۵- قیمت پراید صفرکیلومتر الان تقریبا معادل شش هزار و ۷۰۰ دلار است. اگر نرخ دلار آزاد را با گردکردن به سمت پایین، ۴۴ هزار و ۵۰۰ تومان حساب کنیم، آنوقت قیمت پراید صفرکیلومتر دقیقا با شش هزار و ۷۴۱ دلار آمریکا برابری می‌کند. آن‌هایی که به‌قصد سرمایه‌گذاری سراغ پراید صفرکیلومتر می‌روند، می‌توانند به‌جای ۳۰۰ میلیونی که بابت این خودرو رد و بدل می‌شود، ۱۴۲ گرم طلای ۱۸ عیار، ۱۲ قطعه سکه امامی یا ۳۲ قطعه سکه ربع‌بهار آزادی بخرند.

۶- قیمت منصفانه پراید دست‌دوم با احتساب ۱۰ سال کارکرد، تقریبا ۱۰۰ میلیون کمتر از مدل‌های صفرکیلومتر است. درحالی که قیمت پراید صفرکیلومتر به مرز ۳۰۰ میلیون رسیده، قیمت کارشناسی نسخه‌های تولید شده در سال ۹۱ را با فرض ۲۰۰ هزار کیلومتر –سالی ۱۰ هزار کیلومتر- نزدیک ۲۰۰ میلیون تخمین زده می‌شود. بین آگهی‌های مربوط به فروش پراید دست‌دوم، با مدلی روبه‌رو می‌شویم که فروشنده آن ۱۹۸ میلیون تومان را به‌عنوان قیمت پیشنهادی در کادر مربوط قرار داده است. این پراید طبق ادعای فرشنده از حیث فنی ایرادی ندارد، اما در توصیف وضعیت بدنه آن به داشتن چند خط و خش اشاره شده است.

۷- قیمت پراید صفرکیلومتر در بازار مدل‌های دست‌دوم با خودروهایی مثل تندر ۹۰، ام‌وی‌ام ۳۱۵ یا حتی جک J۳ برابری می‌کند. مثلا تندر ۹۰ دنده‌ای مدل ۸۹ را درحالی ۲۹۰ میلیون آگهی کرده‌اند که در این سال‌ها ۱۸۰ هزار کیلومتر راه رفته و فروشنده سالم بودن وضعیت فنی و بدنه آن را تضمین کرده است. ام‌وی‌ام ۳۱۵ مدل مدل ۹۲ را با کارکرد ۱۳۸ هزارکیلومتر ۲۸۰ میلیون تومان می‌فروشند و فروشنده جک J۳ مدل ۹۲ رقم ۲۹۵ میلیون تومان را برای فروش زیرنظر دارد. البته دوررنگ بودن این مدل در شیوه قیمت‌گذاری آن بی‌تاثیر نبوده است.