به گزارش پارس نیوز، در دوازدهمین ماه سال ۱۴۰۱، میزان ۶۰ لیتر سهمیه بنزین ماهانه به کارت‌های هوشمند سوخت شخصی واریز خواهد شد، همچنین سهمیه سوخت خودروهای عمومی و خدماتی مطابق جدول سهمیه طرح مدیریت مصرف سوخت واریز می‌شود.

طرح فعلی سهمیه‌بندی بنزین از ساعت صفر روز جمعه، ۲۴ آبان‌ماه سال ۱۳۹۸ بر اساس مصوبه شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران سه قوه، برای همه وسائل نقلیه بنزین‌سوز آغاز شد.

سقف ذخیره سهمیه بنزین کارت‌های هوشمند سوخت برای مالکان خودروهای شخصی و موتورسیکلت‌ها ابتدا شش ماه بود که به‌ دنبال گسترش ویروس کرونا در کشور و شرایط ویژه اعلام‌شده برای مقابله با گسترش آن، شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی در اطلاعیه‌ای این سقف را به ۹ ماه تغییر داد، بنابراین سهمیه واریزی ماهانه خودروهای شخصی و موتورسیکلت‌ها در صورت استفاده نکردن، حداکثر تا ۹ ماه در کارت‌های هوشمند سوخت قابل ذخیره خواهد بود.

نحوه اختصاص سهمیه‌ بنزین خانوارهای بدون خودرو

به تازگی مالک شریعتی سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس درباره نحوه اختصاص سهمیه بنزین به خانوارهای بدون خودرو توضیحاتی را ارائه داده است.برای اطلاع از این خبر باما همراه باشید.

مالک شریعتی گفت که با این مصوبه «دولت اجازه دارد بدون افزایش هرگونه قیمت سهمیه‌ای و آزاد بنزین، با استفاده از صرفه جویی‌ها، سهمیه‌ای را به خانوارهای بدون خودرو اختصاص بدهد.»

آقای شریعتی درباره این مصوبه توضیح داد در این گروه از خانوارها «به هر نفر ماهانه ۱۵ لیتر بنزین اختصاص داده می‌شود و امکان تبادل آن در بازار فراهم می‌شود.»

به گفته سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس، علاوه بر عادلانه‌تر شدن توزیع یارانه بنزین، شکل گیری چنین بازاری می‌تواند دولت را به تدریج از فشار قیمت گذاری خارج کند و تنها نقش تنظیم‌گر داشته باشد؛ «با این حال دولت باید بازاری ایجاد کند تا این سهمیه به یارانه نقدی تبدیل نشود و در پایان هر ماه تسویه کند تا کسی سهمیه‌های بنزین را جمع نکند.»

مالک شریعتی گفت «سهمیه‌های خودرو‌های سواری عمومی مانند تاکسی‌ها، تاکسی‌های اینترنتی، وانت‌بار‌ها، موتورسیکلت‌ها و خانوارهایی که دو خودرو در خانه دارند، حفظ می‌شود.» این نماینده همچنین تأکید کرد که «این مصوبه به کسی ضرر جدی نمی‌رساند و ارزش افزوده‌ای برای خانوارهای بدون خودرو فراهم کرده است.»

این مصوبه به دولت فرصت داده تا ابتدای خردادماه زیرساخت‌های اجرای چنین طرحی را به وجود بیاورد.

بر اساس آماری که آقای شریعتی ارائه داده، نزدیک ۴۵ درصد خانوار‌های کشور خودرو ندارند و سهمیه‌ای از یارانه بنزین هم دریافت نمی‌کنند.

کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۱۴۰۲ هم دیروز تأکید کرد که سال آینده قیمت بنزین افزایش پیدا نمی‌کند و سهمیه هزار و ۵۰۰ تومانی دولتی و سهمیه ۳ هزار تومانی آزاد ثابت خواهد بود.

1ALjVnEmzuyg

مصوبات کمیسیون تلفیق باید در نشست علنی به تصویب برسد و شورای نگهبان آن را تأیید کند تا به قانون تبدیل شود.

توضیح معاون وزیر نفت درباره سهمیه‌بندی بنزین

علی اکبر نژادعلی در یک برنامه تلویزیونی گفت: ناترازی‌ها قبل از برنامه اول توسعه اقتصادی وجود داشت و تا پایان برنامه پنجم نیز ناترازی داشتیم، اما در سال ۹۷ با راه اندازی فاز اول پالایشگاه ستاره خلیج فارس که بزرگترین تولید کننده بنزین در کشور است باعث شد ما به سمت تراز مثبت بین تولید و مصرف حرکت کنیم.

مدیر عامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ادامه داد: وضعیت تولید بنزین در کشور به یک عدد قابل قبولی رسید و در سال ۹۸ تراز مثبت را تجربه کردیم یعنی اولین باری بود که ما در چندین سال گذشته به سمتی رفتیم که تراز بین تولید و مصرف عدد مثبتی را نشان می‌داد.

نژادعلی افزود: اواخر سال ۹۸، ۹۹ و ۱۴۰۰ بحث کرونا را داشتیم و با شروع ویروس کرونا در کشور شاهد کاهش سفرها و کاهش مصارف بنزین در کشور را بودیم و این ناترازی که در تولید و مصرف داشتیم عددش را بزرگ جلوه می‌داد.

وی گفت: اواخر برنامه سوم بخش ایجاد سامانه هوشمند سوخت و استفاده از کارت هوشمند سوخت در مجلس طرح موضوع دادن که مصوب شد و اجرای این کار در سال ۸۶ یعنی دومین سال برنامه چهارم توسعه اتفاق افتاد و در سال ۸۵ بیشترین واردات بنزین را به عدد ۲۹ میلیون لیتر در روز داشتیم.

مدیر عامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی اضافه کرد: با راه اندازی سامانه هوشمند سوخت به یکباره مصرف بنزین به منفی ۱۲.۵ درصد نسبت به سال قبلش کاهش پیدا کرد و ۱۰.۲ درصد رشد مصرف در سال ۸۵ نسبت به سال ۸۴ بود و این منفی ۱۲.۵ درصد یعنی تقریبا ۲۲.۵ درصد کاهش مصرف داشتیم.

وی افزود: با ابزار غیر قیمتی رفته رفته قیمت بنزین افزایش پیدا کرد و توانستیم مصرف بنزین را با توجه به تعداد خودروهایی که هر ساله به تعداد خودورهای کشور اضافه می‌شدند ادامه بدهیم و در سال ۹۸ مصرف بنزین به ۱۰۰ میلیون لیتر در روز رسیده بود و با به کارگیری از سامانه هوشمند سوخت و سهمیه بندی مجدد باعث شد که مصرف به ۷۲ میلیون کاهش پیدا کند و با دو تجربه‌ای که در ارتباط سهمیهبندی سوخت انجام دادیم شاهد بودیم که ابزارهای غیر قیمتی می‌تواند به میزان مصرف و مدیریت در مصرف کمک بکند.

نژادعلی ادامه داد: به کارگیری ابزارهای غیرقیمتی و اعمال سیاست‌های مرتبط بر مدیریت مصرف بنزین تأثیر گذار خواهد بود.

وی اضافه کرد: سامانه هوشمند سوخت با جدیت فرآیند خود را ادامه می‌دهد و بحث اعتبار سهمیه‌ای را که در نرخ دوم کارت‌های هوشمند سوخت با عنوان تعدیلی که از ۲۵۰ به ۱۵۰ لیتر رسید آن هم یکی از اعمال سیاست‌ها است و باز سیاست‌های مختلفی را که دولت تبیین خواهد کرد و به فاز اجرای بیافتد تا بتوانیم از سامانه هوشمند سوخت در راستای مدیریت مصرف سوخت نهایت بهره برداری را ببریم.

 

افزایش ۶.۵ درصدی تولید بنزین کشور

نژادعلی از افزایش ۶.۵ درصدی میانگین تولید روزانه بنزین کشور از ابتدای امسال تا پنجم دی‌ماه خبر داد و بیان کرد: به‌واسطه بعضی از طرح‌های بهینه‌سازی، کیفیت و مقدار تولید در بعضی از واحدهای پالایشی افزایش یافته است، اما با افزایش روزافزون مصرف، باز هم فاصله تولید و مصرف کاهشی است و برای پوشش این حجم عظیم، خطوط لوله انتقال فرآورده کشور را به بنزین اختصاص داده و به‌ناچار، سوخت تحویلی به نیروگاه‌ها با نفتکش‌ها و مخزن‌دار ریلی جابه‌جا می‌شود.

وی ضمن تأکید بر لزوم مصرف بهینه سوخت افزود: دلایل مختلفی از جمله قاچاق سوخت به‌دلیل اختلاف بالای قیمت سوخت با کشورهای همسایه، رعایت نکردن مصرف بهینه و عادی شدن مصرف، اطلاع‌رسانی نامناسب درباره تولید فرآورده، ارزش واقعی تولید فرآورده و لزوم مصرف بهینه‌ آن از جمله دلایل این افزایش خیره‌کننده مصرف فرآورده در کشور است.

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ضمن ابراز امیدواری برای همکاری مردم در مدیریت مصرف سوخت کشور به‌ویژه در فصل زمستان به‌دلیل نیاز صنایع و بخش‌های نیروگاهی به سوخت دوم بیان کرد: امیدواریم بتوانیم با توجه به افزایش تولید در برخی از واحدهای پالایشی از جمله پالایشگاه آبادان، تهران و شازند اراک، بتوانیم ذخیره‌سازی مناسبی برای ایام نوروز انجام دهیم.

سهمیه‌بندی بنزین تغییری نمی‌کند

معاون وزیر نفت با تاکید بر اینکه تغییری در سهمیه بندی بنزین ایجاد نخواهد شد، گفت: باید مصرف را مدیریت کنیم، زیرا مصرف بالای ۱۰۰ میلیون لیتر بنزین با توجه به جمعیت کشور تطابق ندارد.

جلیل سالاری در حاشیه مراسم گرامیداشت هفته پژوهش با تاکید بر اینکه در حال حاضر تامین سوخت مورد نیاز کشور در اولویت قرار دارد، افزود: صادرات در اولویت بعدی قرار دارد.

وی با تاکید بر اینکه واردات بنزین در حال حاضر انجام نمی‌شود، گفت: برای سوآپ همنام با کشور روسیه و برخی کشورهای آسیای میانه در مرحله توافق قرار داریم و مذاکرات برای سوآپ نفت خام با هدف استفاده در پالایشگاه‌های شمالی کشور در جریان است.

سالاری از ارسال تجهیزات پالایشگاهی ایران به کشورهای دیگر اشاره کرد و ادامه‌داد: این تجهیزات در حال استفاده در یکی از پالایشگاه‌های خارج از کشور است و با ۲ پالایشگاه دیگر نیز توافقاتی برای استفاده از تجهیزات ایرانی انجام شده است.

وی بر لزوم مدیرقت مصرف سوخت در کشور تاکید کرد و اضافه‌کرد: باید مصرف را مدیریت کنیم زیرا مصرف بالای ۱۰۰ میلیون لیتر بنزین با توجه به جمعیت کشور تطابق ندارد. در این زمینه علاوه بر اصلاح الگوی مصرف باید سیستم خودروها نیز تغییر کند.

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران تاکید کرد: اختلاف قیمت سوخت در ایران با کشورهای همجوار بسیار بالا است و این موضوع مسیر قاچاق را ایجاد می‌کند. برای جلوگیری از قاچاق باید استفاده از سامانه‌های پیمایش مانند «سپهتن» مورد توجه قرار گیرد.

وی با اشاره به اینکه برنامه ای برای تغییر سهمیه بنزین وجود ندارد، گفت: بنزین یورو ۴ و یورو ۵ تفاوت چندانی با یکدیگر ندارند و هر دو استانداردهای روز جهان را دارا هستند.

معاون وزیر نفت به تولید بنزین سوپر در پالایشگاه شازند با اتمام تعمیرات اساسی اشاره کرد و افزود: توزیع بنزنی سوپر در تهران و برخی از کلانشهرها آغاز شده و به‌تدریج افزایش خواهد یافت.

بودجه 1402 و قیمت بنزین

لایحه بودجه ۱۴۰۲ که در دولت تصویب شده است، پنجم دی ماه از سوی رئیس جمهوری طی نامه‌ای رسمی به مجلس شورای اسلامی ارائه شده و بر اساس آن در صورت تصویب مجلس، قیمت بنزین ثابت می‌ماند. یکی از نشانه‌های اصلی برای تغییر قیمت بنزین، درآمد دولت حاصل از فروش نفت و فرآورده‌های نفتی است که از لایحه تصویب شده دولت برای سال آینده نشان می‌دهد این عدد در سال آینده تغییر محسوسی نداشته است؛ بنابراین می‌توان نتیجه گرفت، دولت قصدی برای افزایش قیمت بنزین در سال ۱۴۰۲ ندارد.

در جزئیات منابع بودجه دولت در لایحه ۱۴۰۱ نیز واگذاری‌ دارایی‌های سرمایه‌ای حدود ۴۰۸ هزار میلیارد تومان پیش‌بینی شده بود که نسبت به ۳۹۵ هزار میلیارد تومان بودجه سال گذشته حدود ۱۳ هزار میلیارد تومان افزایش دارد.

این در حالی است که در بخش واگذاری دارایی‌های سرمایه‌ای ۳۸۱ هزار میلیارد تومان مربوط به منابع حاصل از فروش نفت و فرآورده‌های نفتی است.

بازار داغ شایعات و اصل ماجرا

اما از مردادماه امسال صحبت‌های مختلفی در خصوص افزایش قیمت بنزین مطرح می‌شود، اما هر بار یکی از مسئولان در دولت رییسی این موضوع را تکذیب می‌کنند. حالا در زمستان ۱۴۰۱ دوباره شایعات اوج گرفته‌اند.

افزایش قیمت بنزین در سال آینده صحت ندارد

مدیرعامل شرکت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی با رد افزایش قیمت بنزین در سال آینده، گفت: در این زمینه هیچ مکاتبه یا ابلاغی انجام نگرفته و همچنین در قانون هم چنین چیزی پیش بینی نشده است.

محسن زنگنه، نایب رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی، در جلسه روز 4 دی مجلس اعلام کرد قیمت بنزین در بودجه سال آینده، تقریباً با همان نرخی که امسال هست تعیین شده است. اما درآمد دولت از این محل با مقداری افزایش به دلیل افزایش تعداد خودرو و استفاده بیش‌تر از سوخت تعیین شده است. بنابراین قیمت بنزین در سال آینده افزایش نمی‌یابد. 

تغییر نحوه توزیع و نرخ بنزین

حسین حسین‌زاده درباره برنامه تغییر نحوه توزیع و نرخ بنزین اظهارکرد: در طرح توزیع بنزین به افراد که در جزایر کیش و قشم اجرا شد و همچنین تغییر سهمیه بنزین در برخی مناطق مرزی مثل سیستان و بلوچستان که موضوع قاچاق مطرح بود، به نتایجی رسیدند که همه اینها روی میز دولت و وزارت نفت قرار دارد اما تاکنون هیچ تصمیمی برای تغییر سهمیه و یا افزایش قیمت گرفته نشده است.

وی با بیان اینکه امسال قیمت بنزین ثابت خواهد بود، افزود: نکته‌ای که وجود دارد بحث تولید و مصرف بنزین است، اکنون ۹۵ تا ۱۰۵ میلیون لیتر در روز مصرف بنزین داریم اما باتوجه به افزایش سالانه ۴ تا ۶ درصدی و همچنین افزایش سفرها بدنبال پایان کرونا و افزایش سفرها به بنزین بیشتری نیاز است، بنابراین به نظر می‌رسد یکی از راه‌حل‌ها در مورد رشد تقاضای بنزین؛ بهینه‌سازی مصرف سوخت و یکی از روش‌ها هم توسعه مخازن سی‌ان‌جی است.

شرط گران شدن بنزین به لیتری یک دلار

این عضو کمیسیون انرژی مجلس گفت: اگر بخواهیم طرح خاصی ارائه کنیم و بنزین را گران کنیم و روی یک دلار فوب خلیج‌فارس ببریم باید چند میلیون خودروی فرسوده را هم از رده خارج کنیم و خودروی هیبریدی را وارد بازار کنیم و از محل مابه‌التفاوت قیمت ۳ هزار تومان فعلی تا ۳۰ هزار تومان فوب اجرا شود که فعلا به هیچ‌وجه بستر برای این کار فراهم نیست.

وی تاکید کرد: در حوزه بنزین هیچ افزایش قیمتی نداریم و جامعه هم گنجایش پذیرش قیمت بالاتر از این را ندارد. در کل ریل‌گذاری و سیاست مجلس این است که افزایش قیمت و کاهش سهمیه نداشته باشیم مگر اینکه شیوه توزیع باتوجه به طرح پایلوتی که در جزایر انجام شد و نحوه توزیع گازئوئیل که به طور آزمایشی انجامی‌شود، دولت تصمیم‌گیری کند.

فعلا قرار نیست قیمت‌ سوخت تغییری داشته باشد

مصطفی نخعی نیز در همین رابطه گفت: فعلا هیچ بحثی در زمینه تغییر در شیوه توزیع و نرخ بنزین مطرح نیست.

وی تاکید کرد: تا زمانی که طرحی نیامده و برنامه تغییر نکرده همین شیوه جاری ادامه خواهد داشت.

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس خاطرنشان کرد: فعلا قرار نیست قیمت‌ سوخت تغییری داشته باشد و بنزین با همین نرخ کنونی توزیع خواهد شد.