به گزارش پارس نیوز ،   بر اساس آخرین به روز رسانی‌ها، تعداد شهرهای با وضعیت قرمز از ۱۸ به ۱۲ شهر و تعداد شهرهای با وضعیت نارنجی از ۷۶ به ۶۱ شهر کاهش یافت.

کاهش شمار شهرهای «قرمز» و افزایش شهرهای «زرد» کرونا در کشور

 

 

همچنین تعداد شهرهای با وضعیت زرد از ۲۲۷ به ۲۷۰ و تعداد شهرهای با وضعیت آبی از ۱۲۷ به ۱۰۵ شهر رسید.

بر این اساس اکنون ۱۲ شهر در وضعیت قرمز کرونا و ۶۱ شهر در وضعیت نارنجی، ۲۷۰ شهر در وضعیت زرد و ۱۰۵ شهر در وضعیت آبی قرار دارند.

شناسایی ۹۴۰ بیمار جدید کرونا در کشور /  فوت ۳۹ تن دیگر در شبانه‌روز گذشته

 از دیروز تا امروز ۲۱ فروردین ماه ۱۴۰۲ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۹۴۰ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی و ۴۹۷ نفر از آنها بستری شدند.

بر این اساس مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۷ میلیون و ۵۹۹ هزار و ۸۲۸ نفر رسید.

متاسفانه در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۳۹ نفر از بیماران کووید۱۹ در کشور جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری، به ۱۴۵ هزار و ۶۵۲ رسید.

خوشبختانه تا کنون ۷ میلیون و ۳۴۹ هزار و ۵۱۱ نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند. همچنین ۸۱۸ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در بخش‌های مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌ها تحت مراقبت قرار دارند. تا کنون ۵۶ میلیون و ۷۰ هزار و ۱۶۷ آزمایش تشخیص کووید۱۹ در کشور انجام شده است.

همچنین تا کنون ۶۵ میلیون و ۲۱۴ هزار و ۲۲۹ نفر دُز اول، ۵۸ میلیون و ۶۰۹ هزار و ۸۳۵ نفر دُز دوم و ۳۱ میلیون و ۶۸۷ هزار و ۲۷۸ نفر، دُز سوم و بالاتر واکسن کرونا را تزریق کرده‌اند و مجموع واکسن‌های تزریق شده در کشور به ۱۵۵ میلیون و ۵۱۱ هزار و ۳۴۲ دُز رسید.

در حال حاضر ۱۸ شهرستان در وضعیت قرمز، ۷۶ شهر در وضعیت نارنجی، ۲۲۷ شهر در وضعیت زرد و ۱۲۷ شهر کشور نیز در وضعیت آبی قرار دارند.

XBB۵۱ جدیدترین سویه کووید۱۹ / احتمال افزایش مجدد آمار مبتلایان

دکتر سید احمد طباطبایی درباره آخرین وضعیت کرونا در کشور، گفت: متاسفانه اکنون نسبت به نیمه دوم اسفند ۱۴۰۱ تعداد مبتلایان به بیماری افزایش یافته است و این موضوع حتی در رنگ‌بندی کرونایی شهرهای کشور هم مشهود است؛ چنانچه تعداد شهرهای نارنجی و قرمز افزایش یافته است.  

وی افزود: هرچند که تعداد فعلی بیماران در مقایسه با آمار موج‌های قبلی نظیر موج دلتا افزایش چندانی نداشته است، اما در مقایسه با روزهای پاییز سال قبل و روزهایی که حتی یک فوتی کرونایی هم گزارش نمی‌شد، آمار فعلی قابل توجه است.  

او یکی از دلایل افزایش آمار مبتلایان به کرونا را بی‌توجهی به رعایت پروتکل‌های بهداشتی خواند و ادامه داد: دست دادن، روبوسی، در آغوش گرفتن، عدم استفاده از ماسک، تجمع در اماکن سربسته و شرکت در میهمانی‌های عید نوروز و... مواردی هستند که می‌توانستند سبب گسترش بیماری از فردی به فرد دیگر شوند.

این عضو کمیته علمی کشوری مقابله با کرونا تاکید کرد: رسیدن به این باور که باید با کرونا زندگی کنیم بسیار مهم است و مردم باید این مهم را مد نظر قرار دهند. هرچند که شاید دیگر نیاز به محدودیت‌های سخت نباشد اما خود افراد باید رعایت کنند.  

طباطبایی افزود: از سوی دیگر در دنیا شیوع سویه‌های جدیدتری از کرونا مانند XBB۵۱ که از خانواده اومیکرون است گزارش شده است هرچند که هنوز در ایران گزارشی از مشاهده آن نداشتیم اما لازم است حساسیت و مراقبت‌های خود را افزایش دهیم.  

وی با اشاره به تداوم روند افزایشی بروز کرونا در کشور، اظهار کرد: برآورد اولیه حکایت از ادامه همین روند فعلی تا پایان فروردین ماه داشت اما ممکن است مجددا با مسافرت‌ها و رفت و آمدهای تعطیلات عید فطر و عدم رعایت مردم، روند افزایشی ادامه‌دار شود.  

عضو کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا، ادامه داد: با افزایش تعداد مبتلایان کرونا هم عوارض بیماری و هم مرگ‌ومیر ناشی از آن افزایش می‌یابد. البته عوارض کرونا در مبتلایان به بیماری‌های زمینه‌ای بسیار بارزتر است. سیر بروز علائم کرونا هنوز هم مانند گذشته مشابه سرماخوردگی است.  /ایسنا

تعداد شهرهای قرمز افزایش یافت / کاهش شهرهای آبی رنگ

بنابر اعلام مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت، رنگ بندی نقشه کرونا در کشور دوباره دستخوش تغییر شد.

بر اساس تازه‌ترین به روز رسانی‌، تعداد شهرهای با وضعیت قرمز از ۱۳ به ۱۹ شهر افزایش یافت.

0

همچنین، تعداد شهرهای با وضعیت نارنجی از ۴۸ به ۴۵ شهر کاهش یافت.

1

تعداد شهرهای با وضعیت زرد از ۱۹۴ به ۲۳۳ و تعداد شهرهای با وضعیت آبی از ۱۹۳ به ۱۵۱ شهر رسید.

3

موج هشتم کرونا آغاز شده است / افزایش ۱۴درصدی بستری‌های کرونایی در کشور

پدرام پاک‌آیین در یک گفت‌وگوی تلویزیونی با اشاره به افزایش آمار کرونا در کشور اظهار کرد: روز گذشته 1036 ابتلای جدید به بیماری کرونا در کشور داشتیم و 29 نفر از بیماران نیز جان باختند و 488 بیمار بستری جدید داشتیم که افزایش 14درصدی را نسبت به یک ماه قبل در آمار بستری‌ها نشان می‌دهد.

وی افزود: در زمان حاضر 627 نفر در بخش‌های مراقبت‌های ویژه در کشور بستری هستند؛ این بیماران بیشتر دارای بیماری‌های زمینه‌ای قلبی ـ عروقی، ریوی و بیماری‌های حاد تنفسی بوده‌اند که بر اثر ابتلا به کرونا در بخش‌های مراقبت‌های ویژه بستری شده‌اند.

کدام زیرسویه‌های اومیکرون در کشور شایع است؟

سخنگوی وزارت بهداشت تصریح کرد: در زمان حاضر زیرسویه‌های ویروس کرونا به‌نام‌های XBB و BQ1 در کشور ما در حال گردش است که ویژگی آنها این است که مرگ‌ومیر کمتری نسبت به سویه‌های دیگر مانند دلتا دارند اما میزان سرایت آنها بسیار بالاست.

در موج هشتم کرونا قرار داریم

سخنگوی وزارت بهداشت با بیان اینکه "امروز در موج هشتم کرونا قرار داریم و لازم است مراقبت‌های لازم برای پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا صورت بپذیرد"؛ اضافه کرد: امروز 13 شهر قرمز، 48 شهر نارنجی، 194 شهر زرد و 193 شهر آبی کرونایی در کشور داریم و افزایش شمار شهرهای قرمز نشان می‌دهد که آمار کرونا افزایش پیدا کرده است.

وی گفت: تا پیش از افزایش موارد مبتلا در اتحادیه اروپا، روند رو به نزول کرونا را در کشور داشتیم و در 6 ماه از سال گذشته مرگ‌ومیر تک‌رقمی و صفر داشتیم که باعث شد به‌اذعان سازمان جهانی بهداشت، کشوری موفق در کنترل کرونا شناخته شویم، الآن نیز نسبت به سایر کشورهای اروپایی و آمریکایی که برخی از آنها بیش از 2000 بستری دارند؛ وضعیت مطلوبی از نظر کرونا داریم اما باید بپذیریم که وارد موج هشتم کرونا شده‌ایم و از مردم می‌خواهیم برای مهار شدن موج هشتم کرونا، دستورالعمل‌های بهداشتی را رعایت کنند.

افراد بالای 18 سال دوز یادآور واکسن کرونا را تزریق کنند

وی تأکید کرد: همه افراد بالای 18 سال که 6 ماه از آخرین نوبت تزریق واکسن کرونا به آن‌ها گذشته است حتماً به مراکز بهداشتی مراجعه و دوز جدید واکسن را تزریق کنند؛ ما در سال گذشته 50 میلیون دوز واکسن کرونا تولید کرده‌ایم و نه‌تنها کمبودی در واکسن کرونا نداریم بلکه اقدام به صادرات واکسن‌ها به برخی کشورهای آفریقایی نیز کرده‌ایم.

پاک‌آیین ادامه داد: مردم در دید و بازدیدهای سال نو شیوه‌نامه‌های بهداشتی را رعایت و از دست دادن و روبوسی کردن خودداری کنند.

اقدامات وزارت بهداشت برای کنترل کرونا در کشور

پاک‌آیین خاطرنشان کرد: وزارت بهداشت پیش‌بینی افزایش آمار مسافرت‌ها پیش از آغاز ماه مبارک رمضان را انجام داده بود و در همین راستا برای تکمیل واکسیناسیون افراد، فراخوان صادر و خانه‌های بهداشت و مراکز جامع سلامت را فعال کرد. تشدید مراقبت‌های بهداشتی لازم در تمام مراکز درمانی و تشدید نظارت بر پایانه‌های مرزی نیز از دیگر اقدامات وزارت بهداشت بوده است به‌طوری که در ایام نوروز 79 هزار نفر از افرادی را که به‌عنوان مسافر وارد کشور شده‌اند، در پایانه‌های مرزی مورد پایش قرار داده‌ایم و این اقدام در جهت کاهش آمار ابتلا به کرونا بوده است.

آمار کرونا اوج گرفت / ۱۰۳۶ بیمار جدید و ۲۹ فوتی

در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۲۹ نفر از بیماران کووید ۱۹ در کشور جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری، به ۱۴۵ هزار و ۲۴۹ رسید.

تا کنون ۷ میلیون ۳۴۴ هزار و ۷۲۶ نفر از بیماران، بهبود یافته و یا از بیمارستانها ترخیص شده اند.

۶۲۷ نفر از بیماران مبتلا به کووید ۱۹ در بخش‌های مراقبت‌های ویژه بیمارستانها تحت مراقبت قرار دارند.

تا کنون ۵۵ میلیون و ۷۷۰ هزار و ۵۴۸ آزمایش تشخیص کووید ۱۹ در کشور انجام شده است.

در حال حاضر ۱۳ شهرستان وضعیت قرمز، ۴۸ شهر در وضعیت نارنجی، ۱۹۴ شهر در وضعیت زرد و ۱۹۳ شهر کشور نیز در وضعیت آبی قرار دارند.

شناسایی ۸۹۱ بیمار جدید کرونایی در کشور

  از دیروز تا امروز ۶ فروردین ماه ۱۴۰۲ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۸۹۱ بیمار جدید مبتلا به کووید ۱۹ در کشور شناسایی و ۴۵۴ نفر از آنها بستری شدند.

مجموع بیماران کووید ۱۹ در کشور به ۷ میلیون و ۵۸۵ هزار و ۴۲۲ نفر رسید.

شناسایی ۸۹۱ بیمار جدید کرونایی در کشور/ ۲۴ نفر فوت شدند

در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۲۴ نفر از بیماران کووید ۱۹ در کشور جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری، به ۱۴۵ هزار و ۲۲۰ رسید.

تا کنون ۷ میلیون ۳۴۴ هزار و ۳۷۸ نفر از بیماران، بهبود یافته و یا از بیمارستانها ترخیص شده اند.

۶۱۱ نفر از بیماران مبتلا به کووید ۱۹ در بخش‌های مراقبت‌های ویژه بیمارستانها تحت مراقبت قرار دارند.

تا کنون ۵۵ میلیون و ۷۴۷ هزار و ۵۹۵ آزمایش تشخیص کووید ۱۹ در کشور انجام شده است.

در حال حاضر ۱۳ شهرستان وضعیت قرمز، ۴۸ شهر در وضعیت نارنجی، ۱۹۴ شهر در وضعیت زرد و ۱۹۳ شهر کشور نیز در وضعیت آبی قرار دارند.

وزیر بهداشت : شاهد موج هشتم ویروس کرونا در کشور هستیم

 بهرام عین اللهی، در حاشیه حضور در سازمان اورژانس کشور، اظهار داشت: نیروهای اورژانس در سراسر کشور، بی ادعا مشغول خدمت رسانی به مردم و مصداق واقعی مدافعان گمنام سلامت هستند.

وی از رسانه‌های جمعی و خبری خواست تا خدمات اورژانس را به نحو شایسته‌ای پوشش دهند، چرا که کارکنان اورژانس، شبانه‌روز و در حوادث مختلف همواره پای کار مردم بوده و هستند.

عین‌اللهی اظهار امیدواری کرد که در آینده شاهد به تصویر کشیده شدن زحمات بی‌وقفه کارکنان اورژانس در رسانه‌ها، سینماها و سریال‌های تلویزیونی باشیم.

وزیر بهداشت گفت: متوسط زمان حضور اورژانس در صحنه حوادث به ویژه در تصادفات جاده‌ای حدود ۱۴ دقیقه، در شهرهای کوچک ۸ دقیقه و در شهرهای بزرگ ۱۰ تا ۱۲ دقیقه است.

وی با بیان اینکه مأموریت‌های اورژانسی از آغاز سال جدید تاکنون ۵۸ درصد افزایش یافته است، علت این افزایش را بیشتر شدن ترددهای جاده‌ای و مسافرت‌ها برشمرد.

عین‌اللهی افزود: در ایام نوروز حدود ۴۴ هزار و ۴۰۰ درمان در محل انجام شده است و همچنین ۵ هزار و ۶۷۱ اعزام به مراکز درمانی صورت گرفته که حدود ۷۶ اعزام با پرواز هوایی بوده است.

به گفته وزیر بهداشت از آغاز سال جدید تاکنون مراجعه به مراکز بهداشتی و درمانی رشد ۵۹ درصدی داشته و حدود ۲۷ هزار پزشک متخصص و ۴ هزار و ۵۰۰ پزشک فوق تخصص در این ایام مشغول به فعالیت هستند که این آمار فقط مربوط به ۶۶۴ بیمارستان دانشگاهی است و حال آنکه مجموعاً هزار و ۶۶ بیمارستان در ایام نوروز و تعطیلات آماده خدمات رسانی بهداشتی و درمانی به مردم هستند.

افزایش ۵۸ درصدی ماموریت های اورژانس در سال نو

وی اظهار داشت: از آغاز سال نو تاکنون مردم در سراسر کشور بیش از ۵۶۰ هزار تماس با سامانه ۱۱۵ داشتند که نیروهای خستگی ناپذیر اورژانس، پاسخگوی تماس‌های ایشان بودند و راهنمایی‌های لازم را صورت دادند و در صورت لزوم نیز آمبولانس و تکنیسین به محل اعزام شده است.

عین‌اللهی خاطرنشان کرد: در ایام نوروز بیش از ۱۴۴ هزار و ۸۶۱ مأموریت از سوی اورژانس انجام شده است که از این تعداد مأموریت ترافیکی با حدود ۲۷ هزار و ۴۶۴ مورد، ۱۹ درصد رشد داشته است.

وزیر بهداشت با اشاره به مسائل و مشکلات بهداشتی برخی صنوف در ایام نوروز، گفت: همکاران ما مراقبت‌ها و بررسی‌های خود را در تعطیلات نوروز افزایش دادند تا مردم ما دچار مشکلات بهداشتی نشوند؛ به طوری که بیش از ۷۸ هزار و ۶۴۷ مسافر در پایانه‌های مرزی مورد مراقبت‌های بهداشتی قرار گرفتند و ۴۳ هزار و ۵۴۶ آزمایش در حوزه واگیر از این مسافران انجام گرفته است.

عین‌اللهی افزود: همکاران ما در ایام تعطیلات نوروزی ۳۷۳ هزار و ۹۷۰ بازرسی از اماکن اقامتی، هتل‌ها و رستوران‌ها داشتند که در طی این بازرسی‌ها، متأسفانه ۸ هزار و ۹۹ متخلف به مراجع مربوطه معرفی و هزار و ۴۹۶ پلمپ صورت گرفته است و ۳۶۱ هزار و ۵۵۵ کیلوگرم مواد غذایی و آشامیدنی فاسد معدوم شده‌اند.

وزیر بهداشت با بیان اینکه انتقال خون و بانک خون در تعطیلات نوروز مثل دیگر روزهای سال فعال هستند، گفت: حدود ۵۷ هزار و ۲۵۲ واحد خون بین مراکز درمانی توزیع شده است.

وی در ادامه با بیان اینکه در این ایام ۷۶ مأموریت اورژانس هوایی در کشور انجام شده است، اظهار کرد: در این مأموریت‌ها بیماران بدحال با بالگرد به مراکز درمانی منتقل شده ند.

به گفته وزیر بهداشت، ۷۱۳ نفر در این ایام دچار ایست قلبی شدند که ۶۴۶ نفر از این بیماران در مراکز درمانی احیا شدند و ۶۷ نفر را هم تکنیسین‌های اورژانس در همان محل احیا کردند.

عین‌اللهی با بیان اینکه از ابتدای سال تاکنون مراجعه به اورژانس مراکز درمانی ۵۸ درصد و اعمال جراحی اورژانسی ۸ درصد افزایش داشته است گفت: بیماران گوارشی ۴۲ درصد، بیماران قلبی ۲۶ درصد و مصدومان ترومایی ۱۹ درصد نسبت به سال گذشته افزایش یافته است و اقدامات درمانی لازم برای آنها انجام شده است.

به گفته وزیر بهداشت، در حوزه بهداشت محیط نیز اقدامات لازم در خصوص کلرسنجی و بهداشت آب آشامیدنی صورت گرفته که از همین حیث حدود ۱۵۲ هزار و ۵۹۰ مورد بررسی سلامت آب از سوی تیم سلامت بهداشت محیط انجام شده است.

وی با اشاره به وقوع حوادث مختلف از ابتدای سال ۱۴۰۲ تاکنون گفت: ۷ زمین لرزه در کشور در ۸ روز گذشته به وقوع پیوسته است. شاهد ریزش سنگ از کوه در جاده‌های استان مازندران بودیم که به ۱۳ نفر آسیب وارد کرد و در سه استان کشور شاهد وقوع رعد و برق بودیم که به ۷ نفر آسیب رسید.

عین‌اللهی از عنایت ویژه مقام معظم رهبری در سخنرانی نوروزی نسبت به حوزه سلامت قدردانی کرد و گفت: قدردانی رهبر معظم انقلاب از نیروها، دانشمندان و کادر بهداشت و درمان، لوح افتخاری بر ضمیر آحاد جامعه سلامت و مایه قوت قلب و دلگرمی آنهاست.

وزیر بهداشت با بیان اینکه شاهد موج هشتم ویروس کرونا در کشور هستیم، گفت: موج هشتم ویروس کرونا باعث افزایش مراجعه به مراکز درمانی شده است و مهم‌ترین مسئله برای پیشگیری از ابتلاء به کرونا، تزریق واکسن است. بنابراین از آن دسته از مردم که از مدت تزریق آخرین واکسن آنها ۶ ماه می‌گذرد، تقاضا داریم برای تزریق مجدد به مراکز بهداشتی مراجعه کنند.

وی افزود: لازم است آن دسته از مردم که بیماری‌های زمینه‌ای، قلبی و دیابت و کهولت سن دارند حتماً برای تزریق واکسن اقدام کنند.

عین‌اللهی از مردم خواست در دید و بازدیدهای نوروزی حتماً از ماسک استفاده کرده و اگر علائم سرما خوردگی دارند، از تردد در اجتماع خودداری کنند./مهر

نقشه کرونا دستخوش تغییر شد + اسامی ۱۳ شهر قرمز

بر اساس آخرین به روز رسانی‌ها، تعداد شهرهای با وضعیت قرمز از ۱۰ به ۱۳ و تعداد شهرهای با وضعیت نارنجی از ۳۳ به ۴۸ شهر افزایش یافت.

 

نقشه کرونا دستخوش تغییر شد + اسامی ۱۳ شهر قرمز

 

 

نقشه کرونا دستخوش تغییر شد + اسامی ۱۳ شهر قرمز

همچنین تعداد شهرهای با وضعیت زرد از ۱۹۸ به ۱۹۴ و تعداد شهرهای با وضعیت آبی از ۲۰۷ به ۱۹۳ شهر رسید.

 

آژیر قرمز کرونا به صدا در آمد / تهران از وضعیت آبی خارج شد

 در حالی که معاون درمان وزارت بهداشت، افزایش نسبی آمار کرونا را چندان خطرناک نمی‌داند؛ اما تازه‌ترین به روزرسانی نقشه کرونا در کشور، از افزایش تعداد شهرهای قرمز حکایت دارد.

بر اساس آخرین به روز رسانی‌ها، تعداد شهرهای با وضعیت قرمز از ۴ به ۱۰ و تعداد شهرهای با وضعیت نارنجی از ۲۳ به ۳۳ شهر افزایش یافت. همچنین تعداد شهرهای با وضعیت زرد از ۱۸۶ به ۱۹۸ و تعداد شهرهای با وضعیت آبی از ۲۳۵ به ۲۰۷ شهر رسید.

آژیر قرمز کرونا به صدا در آمد/ تهران از وضعیت آبی خارج شد

 

طبق گزارش وزارت بهداشت، یکی از ۱۰ شهر کشور که در وضعیت قرمز قرار دارد، سوادکوه است که لب مرز جغرافیایی استان تهران واقع شده است.

در همین حال، شهر تهران نیز طبق تازه‌ترین به روزرسانی نقشه کرونا در کشور، از وضعیت آبی خارج شده و در فهرست شهرهای زرد قرار گرفت.

همچنین، شهرستان‌های اسلامشهر، پیشوا، رباط کریم، دماوند، شمیرانات و شهریار؛ در استان تهران نیز زرد شده اند و فیروزکوه در وضعیت نارنجی قرار دارد.

تغییر رنگ شهرستان‌های استان تهران، می‌تواند هشداری برای شهر تهران باشد که مستعد قرمز شدن است.

شهنام عرشی سرپرست مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، در گفتگو با خبرنگار مهر، با عنوان این مطلب که میزان سرایت سویه های جدید اومیکرون بالا است، افزود: هموطنان از ماسک‌های مطمئن استفاده کنند. شستن دست‌ها و رعایت بهداشت فردی، از اهمیت زیادی در جلوگیری از انتقال ویروس برخوردار است.

وی در واکنش به پیش بینی از وضعیت بیماری در سال جدید، گفت: با توجه به تعطیلات سال نو، پیش بینی می‌کنیم شاهد افرایش موارد ابتلاء باشیم. البته امیدواریم، مرگ و میر آنچنانی نداشته باشیم.

سید احمد طباطبایی عضو کمیته علمی ستاد ملی کرونا، با اشاره به افزایش موارد کرونا در کشور، گفت: هرچند علائم بیماران شدید نیست اما با رؤیت هر علامتی، فرد بیمار باید از حضور در جمع خودداری کند تا تعداد بیشتری بیمار نشوند.

وی افزود: درگیری سیستم تنفسی فوقانی، گلودرد، سر درد، بدن درد و مشکلات گوارشی؛ علائم غالب بیماران در مدت اخیر است.

طباطبایی ادامه داد: در حال حاضر تجمعات آخر سال و حضور در مراکز خرید بدون رعایت پروتکل بهداشتی می‌تواند سبب افزایش بروز بیماری شود.

عضو کمیته علمی ستاد ملی کرونا، در خصوص وضعیت بیماری بعد از پایان تعطیلات نوروزی، گفت: متأسفانه پس از هر اتفاق مهم یا تعطیلی و مناسبت‌های مختلف در کشور، با افزایش موارد بیماری مواجه شده‌ایم و احتمالاً تکرار مجدد این سناریو دور از ذهن نباشد چرا که رعایت پروتکل‌های بهداشتی در کشور کاهش چشمگیری یافته است.

تجربه موج‌های قبلی کرونا در کشور، نشان داده است که وقتی شهرستان‌های استان تهران در وضعیت خطر قرار می‌گیرند، شهر تهران نیز گرفتار وضعیت این شهرستان‌ها می‌شود.

در پایان تعطیلات نوروزی، شاهد موج بازگشت مسافران به شهرهای خود هستیم و در این بین، استان تهران نیز حجم زیادی از همین مسافران را خواهد داشت که احتمال دارد با علائم بیماری به منزل باز گردند.

 

تعداد شهرهای قرمز در نقشه کرونا افزایش یافت + اسامی

بنابر اعلام مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت، بر اساس آخرین به روز رسانی‌ها، تعداد شهرهای با وضعیت قرمز از ۱ به ۴ شهر افزایش یافت.

 

تعداد شهرهای قرمز کرونایی افزایش یافت + اسامی

بر همین اساس، تعداد شهرهای با وضعیت نارنجی نیز از ۱۳ به ۲۳ شهر رسید.

تعداد شهرهای قرمز کرونایی افزایش یافت + اسامی

همچنین تعداد شهرهای با وضعیت زرد از ۱۱۸ به ۱۸۶ شهر رسید.

در همین حال، تعداد شهرهای آبی در نقشه کرونایی کشور از ۳۱۶ به ۲۳۵ شهر کاهش یافت.

تعداد شهرهای قرمز در نقشه کرونا افزایش یافت + اسامی

افزایش آمار کرونا جدی نیست / فعلا انتظار بروز پیک جدیدی را نداریم

دکتر سعید کریمی در گفت‌وگو با ایسنا، درباره روند ابتلا به کرونا در کشور، گفت: افزایش موارد کرونا در کشور قابل توجه نیست. البته که در طول زمان تغییرات و بالا و پایین شدن طبیعی است، اما آنطور نیست که وارد پیک جدیدی شده باشیم. موج هشتم بیماری در کشور تقریبا تمام شده است. با این حال این تغییرات و افزایش و کاهش‌ موارد با جمعیت ۸۵ میلیونی جامعه طبیعی است. فعلا انتظار نداریم که وارد پیک جدید شویم.

کرونا

وی با بیان اینکه افزایش مواردی که در کرونا رخ داده است، جدی نیست، گفت: اینطور نیست که بگوییم ورودی‌هایمان به طور جدی بالا رفته یا بستری‌هایمان به طور چشمگیری افزایش یافته است. ما روزانه آمار مراجعین کرونا به بیمارستان‌هایمان را داریم و در این زمینه افزایش جدی نداشتیم و بستری‌های جدی اتفاق نیفتاده است. بنابراین فعلا پیش‌بینی از اینکه بخواهیم وارد یک موج جدید شویم یا افزایش جدی داشته باشیم، نداریم. مگر اینکه اتفاق جدیدی رخ دهد. به عنوان مثال جهش جدیدی از ویروس رخ دهد و ... که تا به امروز خدارا شکر چنین موردی نداشتیم.

کریمی تاکید کرد: بنابراین تغییرات در آمار در کشوری که ۸۵ میلیون جمعیت دارد، طبیعی است. آنچه اهمیت دارد، سیر و روند کروناست. سیر کرونا طی حدود یک هفته و ۱۰ روز گذشته، به صورت مداوم افزایش‌یابنده نبوده است و آمار بالا و پایین داشته است. بر این اساس فعلا از نظر کرونا انتظار بروز مشکل جدی نداریم. در عین حال بیمارستان‌های ما آمادگی کامل برای ارائه خدمت دارند.

وی گفت: در کشور ۱۵۶ هزار تخت بیمارستانی داریم و اکنون تعداد موارد اصلا قابل مقایسه با امکانات‌مان نیست و خدمت‌رسانی به خوبی قابل انجام است. باید توجه کرد که ما در پیک‌های دشوار کرونا از پس خدمت‌رسانی برآمدیم و اکنون که شرایط بسیار بهتر است.

خطر اوج گیری کرونا در سال نو / محاسبه اشتباه وزارت بهداشت

روند صعودی آمار روزانه کرونا در اسفند ماه، می‌تواند زنگ خطری برای اوج گیری دوباره بیماری در روزهای آغازین سال نو باشد.

در همین حال، افزایش ترددها در روزهای پایانی سال و در عین حال، کاهش رعایت پروتکل‌های بهداشتی، باعث سرعت در گردش ویروس و انتقال بیماری شود.

گزارش‌ها و نمودارهای وزارت بهداشت از رعایت پروتکل‌های بهداشتی که هفتگی منتشر می‌شود، نشان می‌دهد ۸۵ درصد مردم کشور ماسک‌ ها را برداشته‌اند.

بر اساس تازه‌ترین نتایج بررسی‌های هفتگی وزارت بهداشت که مربوط به سوم تا دهم اسفند ۱۴۰۱ می‌شود، استفاده از ماسک در اماکن عمومی کشور به ۱۵.۸ درصد رسیده است.

کرونا

همچنین، میزان رعایت بهداشت فردی در اماکن عمومی نیز به شدت نزول کرده و به ۴۳.۶۰ درصد رسیده است.

نکته جالب در نمودار وزارت بهداشت، رتبه آخر تهران در رعایت بهداشت فردی است که روی عدد ۳۰.۲۹ قرار دارد.

افشین منیری متخصص بیماری‌های عفونی گفت: افزایش ترددها در روزهای پایانی سال، دید و بازدیدهای نوروزی و عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی، احتمال شیوع کرونا را افزایش می‌دهد.

وی، نسبت به گردش ویروس در آستانه تعطیلات نوروزی هشدار داد و افزود: کاهش رعایت پروتکل‌های بهداشتی، ماسک نزدن و پایین آمدن سطح آنتی‌بادی ناشی از واکسن‌ها زمینه‌ساز ایجاد پیک جدید کرونا در کشور است.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، رعایت بی ‌کم و کاست پروتکل‌های پیشگیرانه برای کاهش گردش ویروس را خواستار شد و گفت: شستشوی مکرر دست‌ها، استفاده از ماسک، کاهش ترددهای غیرضروری و قرنطینه شدن به محض مشاهده علامت‌های سرماخوردگی می‌تواند راهکار مؤثری برای کاهش موارد ابتلاء به کرونا باشد.

این متخصص بیماری‌های عفونی با بیان اینکه واریانتی که در حال حاضر در گردش است بیشتر دستگاه فوقانی را تحت تأثیر قرار می‌دهد، ادامه داد: در موارد جدید ابتلاء، سینوس و گلوی مبتلایان بیشتر از ریه‌ها درگیر کرونا است ولی کماکان ریه‌های مبتلایان به بیماری‌های زمینه‌ای و تنفسی در صورت ابتلاء در معرض خطر است.

اوج گیری دوباره بیماری در روزهای پایانی سال، باعث شده تا وزارت بهداشت بار دیگر رعایت پروتکل‌های بهداشتی را از طریق رسانه ملی هشدار دهد. این در حالی است که این روزها، رفت و آمدهای روزانه مردم به دلیل آماده شدن برای ورود به سال جدید، بیشتر شده و همین موضوع در کنار عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی، بر شدت نگرانی‌ها افزوده است.

کرونا

این در حالی است که بهرام عین اللهی وزیر بهداشت، در تازه‌ترین واکنش به اوج گیری دوباره بیماری کرونا در کشور، مدعی شده که پیش بینی کرده بودیم در بهمن ماه، بیماری اوج بگیرد که حالا این اتفاق در ماه اسفند در حال رخ دادن است.

وی، بار دیگر از مردم خواست که در محیط‌ها و اماکن شلوغ و سربسته مثل هواپیما، قطار و اتوبوس، حتماً ماسک بزنند.

وزیر بهداشت همچنین از کسانی که بیماری زمینه‌ای و…، دارند؛ درخواست کرد حتماً نسبت به تزریق واکسن کرونا بعد از ۶ ماه از آخرین تزریق، اقدام کنند.

وی با اشاره به افزایش موارد ابتلاء در روزهای اخیر، نسبت به اوج گیری بیماری در روزهای پایانی سال و تعطیلات سال نو، ابراز نگرانی کرد و از مردم خواست حتماً پروتکل‌ها را سفت و سخت رعایت کنند./مهر

وزیر بهداشت: احتمالا یک موج کرونای دیگر تا آخر سال داشته باشیم

 عین‌اللهی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری فارس، در مورد آخرین وضعیت واکسیناسیون در کشور اظهار کرد: هم‌اکنون مانند گذشته گروه‌بندی برای تزریق واکسن کرونا مطرح نیست و همه افراد بالای ۱۸ سال می‌توانند برای تزریق واکسن کرونا اقدام کنند.

وی در مورد احتمال شیوع مجدد کرونا در کشور گفت: ما احتمال این را می‌دهیم که تا آخر سال یک موج کرونا را در کشور داشته باشیم. شروع مجدد کرونا و میزان آمار در آن بستگی به میزان همکاری مردم دارد و هرچه مردم واکسیناسیون را انجام داده و پروتکل بهداشتی را رعایت کند، آمار ما هم پایین‌تر می‌آید.

وزیر بهداشت خاطرنشان کرد: واکسیناسیون، رعایت فاصله اجتماعی و ماسک زدن ازجمله اقداماتی است که مردم می‌توانند برای جلوگیری از شیوع مجدد کرونا انجام دهند. من به وزیر محترم راه و شهرسازی هم تأکید کردم که حتماً در هواپیماها زدن ماسک را اجباری کنند.

عین‌اللهی در پایان اشاره کرد که هم اکنون ۵۰ میلیون دُز واکسن برای تزریق در کشور آماده است.

واکسن کودکان

ماه آینده پیک جدید کرونا را تجربه می کنیم / ویروس RSV چیست

آمیتیس رمضانی، در برنامه تلویزیونی شبکه سلامت سیما، در پاسخ به این سوال که زمستان امسال با چه ویروس‌هایی مواجه هستیم، گفت: با شروع زمستان، با انواع و اقسام ویروس‌های تنفسی که شامل: سرماخوردگی، آنفولانزا، ویروس RSV، کرونایی فصلی و کوبید ۱۹ هستند، مواجه هستیم، خوشبختانه آنفولانزای نوعA که پاییز امسال، با شیوع زیاد و علائم شدید همراه بود، کاهش پیدا کرده است.

وی افزود: احتمال اینکه در ماه بهمن مجدداً میزان آنفلوانزا افزایش پیدا کند، وجود دارد. البته این آنفلوانزای نوع B خواهد بود که عوارض و شدت کمتری نسبت به نوعA دارد.

این متخصص عفونی یادآور شد: در حال حاضر، کرونا فراوانی کمتری در کشور دارد، اما در سایر کشورها (آمریکا، اروپا، چین، ژاپن) افزایش موارد واریانت های کرونا گزارش شده است. واریانت هایی که همه مشتق از سویه اومیکرون هستند، چه از نوع سویه‌ای که در اسفندماه (BA2)، و چه سویه هایی که در مرداد ماه در کشور تجربه شدند (BA5).

و ی افزود: در حال حاضر واریانت هایی که در گردش هستند، از همین دو سویه مشتق شده‌اند، مانند سویه های نوترکیبXVV ،BQ1 ،BQ1.1، که در حال گردش در دنیا هستند.

رمضانی در پاسخ به این سوال که چرا در هر دوره یک سویه نسبت به دیگر سویه ها غالب می‌شود، گفت: سه سالی که با کرونا دست و پنجه نرم کرده‌ایم، این‌گونه بوده که سویه‌ای که قدرت و سرایت پذیری بیشتری داشته، غالب جامعه می شده و بقیه ویروس‌ها را کنار می گذاشته است، همانند هفت پیک گذشته‌ای که تجربه کردیم.

دبیر انجمن متخصصین عفونی کشور متذکر شد: انتظار می‌رود که در ماه آینده با یکی از این سویه ها (BQ1.1)، که در حال حاضر در جهان نیز در گردش است، پیک جدیدی داشته باشیم. خوشبختانه، شدت بیماری زایی (پاتوژنزیس) این ویروس زیاد نیست و شدت درگیری ریه‌ها نیز کم است و تنها نگران افراد مسن هستیم‌.

وی در پاسخ به این سوال که آیا تزریق دوز بوستر برای همه افراد جامعه ضروری است، گفت: اکثر افراد جامعه، هم واکسن تزریق کرده‌اند و هم عفونت را تجربه کرده‌اند، برای افراد جوان زیر ۶۰ سال که بیماری زمینه‌ای ندارند، اگر دو یا سه دوز، تزریق واکسن کرونا داشته‌اند، نیاز به تزریق مجدد واکسن نیست. در این افراد ترکیب ایمنی اکتسابی که از ابتلای طبیعی بیماری و تزریق واکسن حاصل شده است، محافظت خوبی ایجاد می‌کند.

رمضانی به گروه‌های پر خطر بالای ۶۰ سال (بیماری‌های قلبی ریوی، تنفسی، اختلال در سیستم ایمنی) یادآور شد: اگر دو دوز واکسن تزریق کرده‌اید، دوز سوم و اگر سه دوز زده‌اید، دوز چهارم را، طی روزهای آینده تزریق کنید.

وی در پاسخ به این سوال که در حال حاضر چه واکسن‌هایی را به عنوان تزریق دوز یادآور (بوستر) توصیه می‌کنید، گفت: معمولاً واکسن‌هایی که با تکنولوژی یا پلتفرم پروتئینی هستند، بهترین گزینه محسوب می‌شوند. در حال حاضر در کشور، واکسن پاستور، واکسن رازی و واکسن نورا، که از نوع پلتفرم پروتئینی هستند، به عنوان دوز یادآور توصیه می‌شود.

رمضانی در پاسخ به این سوال که آیا ویروس RSV، بزرگسالان را نیز درگیر می‌کند، گفت: این بیماری ویروسی تنفسی، در اصل مختص کودکان زیر ۵ سال است، اما بزرگسالانی که با نقص سیستم ایمنی مواجه هستند، احتمال ابتلاء به این بیماری را دارند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا علائم کرونا، آنفلوانزا و RSV با هم شباهت دارند، گفت: همه ویروس‌های تنفسی، از نظر علائم همپوشانی دارند و فقط در بعضی، شدت بیشتر و در بعضی دیگر شدت درگیری کمتر است. مثلاً در یک نوزاد و کودک زیر یک سال، با تب بالا و مشکلات تنفسی، خس خس سینه، غذا نخوردن، بی حالی و بی قراری، به RSV مشکوک می‌شویم. گاهی RSV در کودکان، باعث بستری در بیمارستان می‌شود، معمولاً با مراجعه به موقع والدین، هیچ مشکلی ایجاد نمی‌شود و کودک به خوبی بهبود می‌یابد.

این متخصص عفونی یادآوری کرد: در حال حاضر بیماری کرونا، آنفلوانزا وRSV، در بسیاری از کشورهای دنیا شایع شده است.

وی گفت: راه انتقال این ویروس‌های تنفسی، همه یکسان است و از راه سیستم تنفسی منتقل می‌شود، البته راه فرعی، دست‌های آلوده به ویروس هم، از جمله راه‌های انتقال است.

رمضانی در پاسخ به این سوال که آیا پیش بینی می‌کنید پاندمی مجددی در آینده داشته باشیم، افزود: سال‌های اخیر سال‌های بیماری‌های عفونی است، بهترین کار این است که از خودمان شروع کنیم و با رعایت اصول بهداشتی، کمتر در معرض برخورد با ویروس‌ها قرار بگیریم. بهترین کار این است که اصول بهداشتی را در زندگی نهادینه کنیم.