به گزارش گروه وب گردی خبرگزاری صدا و سیما، حساسیت بهاری ممکن است از نیمه‌های اسفند شروع شود و تا تابستان ادامه داشته باشد؛ بنابراین احتمال دارد که علائم آلرژی فصل بهار را قبل و حتی پس از رسیدن این فصل نیز احساس کنید. گرده‌هایی که توسط باد در هوا پخش می‌شود، اصلی‌ترین دلیل بروز آلرژی فصل بهار هستند.

شش علامت آلرژی بهاری

در بدن بسیاری از افراد، علائم آلرژی زمانی بروز پیدا می‌کند که سیستم ایمنی آن‌ها به موادی به نام «آلرژن‌ها» که در حالت عادی بی‌خطر هستند واکنش غیرعادی نشان می‌دهد که باعث تولید هیستامین می‌شود و خطر بروز علائمی مانند آبریزش بینی و عطسه را افزایش می‌دهد. رایج‌ترین علائم حساسیت فصل بهار شامل گرفتگی و آبریزش بینی، عطسه، خارش و ریزش اشک از چشمان، خارش گلو و بینی و التهاب سینوس‌ها می‎‌شود.

شایع‌ترین علائم آلرژی بهاری 

عطسه

خیلی از شما وقتی در بهار بیرون از خانه هستید، نمی‌توانید پنج دقیقه را بدون عطسه سپری کنید. اگر مطمئن نیستید که با آلرژی یا سرماخوردگی، آنفلوانزا یا کووید ۱۹ سر و کار دارید، این را به خاطر داشته باشید: آلرژی باعث تب، بدن درد یا خستگی شدید ناشی از ویروس نمی‌شود.

سرفه یا گلودرد

آلرژی‌های بهاری اغلب باعث ترشحات پشت حلق می‌شوند؛ ترشحات آزاردهنده مخاط از سینوس‌ها به گلو. ترشحات مداوم می‌تواند باعث سرفه یا حتی گلودرد شود.

خارش چشم

بیشتر علائم آلرژی توسط هیستامین‌ها ایجاد می‌شود. هیستامین‌ها مواد شیمیایی هستند که توسط «ماست‌سل‌ها« (تنظیم‌کننده‌های اصلی سیستم ایمنی) در بدن و آن هم هنگام مشاهده مهاجمی مانند گرده درختان آزاد می‌شوند. هیستامین‌ها می‌توانند باعث تورم و التهاب در چشم‌ها شوند.

سردرد

مبتلایان به آلرژی اغلب دچار سردرد می‌شوند. به نظر می‌رسد افزایش التهاب و گرفتگی بینی به دنبال واکنش بدن نسبت به عامل آلرژی زا، برخی اعصاب صورت را تحریک می‌کند و مجموع این عوامل حتی به سردرد میگرنی ختم می‌شود.

پوست خشک و خارش‌دار

اگر پوست شما در طول بهار بسیار خشک و خارش‌دار می‌شود، می‌تواند به‌دلیل بثورات پوستی به نام «درماتیت آتوپیک» که به نام اگزما نیز شناخته می‌شود، باشد و زمانی ایجاد می شود که یک آلرژن باعث التهاب و تحریک پوست شود.

گرفتگی و خارش گوش

هیچ‌چیز روی صورت شما (یا در واقع کناره‌های صورت) از آلرژی‌های بهاری در امان نیست. علاوه بر سوزش چشم و گرفتگی بینی، گوش‌ها نیز ممکن است خارش و گرفتگی داشته باشند. این عارضه می‌تواند ناشی از احتقان باشد.