به گزارش ایسنا، سازمان هواشناسی با صدور هشدارنارنجی از تشدید فعالیت سامانه بارشی و بارش برف و باران و در نقاط مستعد رعدوبرق از روز دوشنبه تا چهارشنبه ( ۵ تا ۷ دی) خبر داد.

این شرایط جوی روز دوشنبه در جنوب سیستان و بلوچستان، شرق هرمزگان، سه شنبه در نیمه‌جنوبی سیستان و بلوچستان، شرق هرمزگان، نیمه شمالی بوشهر و شمال غرب فارس و چهارشنبه در خراسان جنوبی، هرمزگان، کهگیلویه و بویراحمد، جنوب اصفهان، نیمه جنوبی سیستان و بلوچستان، شمال غرب فارس، بوشهر و جنوب شرق خوزستان پیش‌بینی می‌شود.

در اثر این مخاطره جوی، آبگرفتگی معابر عمومی، بارش برف و کولاک همراه با انسداد جاده‌ها و محورهای روستایی در نواحی سردسیر و کوهستانی، لغزندگی جاده‌ها و معابر عمومی، اختلال در ناوگان حمل و نقل، اختلال در فعالیت‌های عمرانی، سیلابی شدن رودخانه‌ها و مسیل‌ها، خسارت به صنعت کشاورزی و احتمال اختلال در انتقال حامل‌های انرژی به‌ویژه صنعت برق و گازرسانی دور از انتظار نیست.

سازمان هواشناسی در این شرایط جوی برای جلوگیری از آسیب‌ها و مخاطرات آمادگی در خدمت‌رسانی ناوگان حمل و نقل، لایروبی کانال‌ها و آبروها، عدم توقف و احتیاط در عبور از حاشیه رودخانه‌ها و مسیل‌ها، آمادگی دستگاه‌های اجرایی مسئول از جمله شهرداری‌ها و راهداری‌ها و دستگاه‌های امدادرسان، پرهیز از رفت و آمدهای غیر ضروری در سفرهای بین شهری و مدیریت مناسب در اراِئه حامل‌های انرژی را توصیه می‌کند.

این سازمان در ادامه نسبت به افزایش گرادیان فشاری و وزش باد شدید از دوشنبه تا چهارشنبه ( ۵ تا ۷ دی) نیز هشدار داد که روز دوشنبه و سه‌شنبه در جنوب سیستان و بلوچستان، شرق هرمزگان و روز چهارشنبه در سیستان و بلوچستان، هرمزگان، شرق کرمان و خراسان جنوبی پیش‌بینی می‌شود.

در اثر این مخاطره جوی احتمال اختلال در تردد به سبب کاهش شعاع دید، خسارت به صنعت کشاورزی، شکستن درختان فرسوده، آسیب به سازه‌های موقت، سقوط اشیاء از ارتفاعات، تاخیر و احتمال لغو پروازها دور از دسترس نیست.

به توصیه سازمان هواشناسی باید در این شرایط جوی اجتناب از سفرهای غیر ضروری، عدم پارک خودروها در کنار درختان فرسوده، ساختمان‌های نیمه‌کاره و تابلوهای تبلیغاتی، اجتناب از سفرهای غیرضروری، اطمینان از استحکام سازه‌های موقت، اجتناب از پرواز با بالگرد، هواپیماهای سبک و گلایدر و اجتناب از فعالیت‌های کویرنوردی در دستور کار قرار گیرد.

هشدار آلودگی هوا در حد ناسالم برای گروه‌های حساس

سازمان هواشناسی همچنین با صدور هشدار زرد رنگ از آلودگی هوا در حد ناسالم برای گروه‌های حساس از دوشنبه تا پنجشنبه ( ۵ تا ۸ دی) خبر داد.

این شرایط جوی روز دوشنبه در تهران و مشهد، سه شنبه ، چهارشنبه و پنجشنبه نیز در تهران، کرج، ارومیه و تبریز مورد انتظار است.

در اثر این مخاطره افزایش غلظت آلاینده‌ها، افزایش شاخص‌های آلودگی هوا و کاهش کیفیت هوا در حد ناسالم برای گروه‌های حساس و در صورت عدم مهار منابع آلاینده ثابت و متحرک به‌ویژه در مناطق پرتردد تا حد ناسالم پیش‌بینی می‌شود.

سازمان هواشناسی برای کاهش آسیب‌های ناشی از این مخاطره جوی، مدیریت بهینه در مصرف سوخت‌های فسیلی، کنترل فعالیت‌های صنعتی آلاینده، کاهش تردد غیر ضروری و پرهیز از حرکات ورزشی در فضای باز، بویژه سالمندان، کودکان و افراد با سابقه بیماری‌های قلبی و تنفسی را توصیه می‌کند.

به گزارش ایسنا ، هشدار  زرد رنگ  به معنای این است که پدیده‌ای جوی رخ خواهد داد که ممکن است در سفرها و انجام کارهای روزمره اختلالاتی را ایجاد کند. این هشدار برای آگاهی مردم صادر می‌شود تا بتوانند آمادگی لازم برای مواجهه با پدیده‌ای جوی را داشته باشند که از حالت معمول کمی شدت بیشتری دارد. از سوی دیگر مسئولان نیز در جریان این هشدارها قرار می‌گیرند تا اگر لازم باشد تمهیداتی را بیندیشند. صدور هشدار سطح نارنجی به معنای آن است که «احتمال بروز خسارت گسترده زیاد است » و براین اساس نیز سازمان هواشناسی بر لزوم آمادگی ناوگان حمل ونقل و راهداری‌ها، عدم تردد در حاشیه رودخانه‌ها و مسیل‌ها، آمادگی سازمان‌های مربوطه همچون شهرداری‌ها و راهداری‌ها ، پرهیز از رفت وآمدهای غیر ضروری در سطح شهرها و سفرهای بین شهری تاکید کرده است.