به گزارش پارس نیوز، 

ندا رحیمی :براساس اندازه‌گیری‌ها، بررسی ها و محاسبات انجام شده توسط اداره‌کل تنظیم مقررات و ارتباطات رادیوئی منطقه جنوب، میزان پهنای باند مورد استفاده رادار سازمان هواشناسی شیراز بیش از میزان درج شده در پروانه بوده است.
وی اظهار داشت: طیف فرکانسی جزء منابع ملی محسوب شده و براساس قانون هرگونه بهره‌برداری از آن مستلزم دریافت پروانه از سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی است.
مدیرکل تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی منطقه جنوب اظهار داشت: براساس پروانه تاسیس و بهره‌برداری از شبکه‌های رادیویی صادر شده از سوی این سازمان، پهنای باند رادارهای هواشناسی حداکثر 2500 KHz است و سازمان هواشناسی به هیچ عنوان اجازه استفاده از پهنای باند بیشتر در قالب این پروانه را ندارد.
وی ادامه داد: امواج (سیگنال) خارج از باند این رادارها باعث تاثیر منفی در باند طیف گسترده (5.8 گیگا هرتز) و نقض پروانه بهره‌برداری شده است که این محدوده فرکانسی به تجهیزات رادیویی وایرلس و انواع گیرنده و فرستنده‌های رادیویی اختصاص یافته است و در حال حاضر تعداد زیادی از کاربران از آن استفاده می ‌کنند.
رحیمی اظهار داشت: رعایت نکردن ضوابط و مقررات در نظر گرفته شده از طرف هر کدام از کاربران، باعث تاثیرپذیری تجهیزات دیگر کاربران می شود.
وی همچنین گفت: پیش از این نیز موضوع استفاده از محدوده فرکانسی تعیین شده مطابق با پروانه صادر شده از سوی اداره‌کل صدور پروانه سرویسهای رادیویی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیوئی به سازمان هواشناسی کشور ابلاغ شده و در جلسات نیز مورد تاکید قرار گرفته است.
مدیرکل تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی منطقه جنوب یادآوری کرد: مسئولیت تفاوت مشخصات فرکانسی رادارهای هواشناسی با مشخصات درج شده در پروانه تاسیس و بهره‌برداری از شبکه رادیویی متعلق به دارندگان پروانه، برعهده بهره‌بردار است.
وی با این حال اظهار داشت: سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی همچنان به منظور پاکسازی فضای فرکانسی درج شده در پروانه سازمان هواشناسی اقدامات لازم را انجام داده و خواهد داد.
مدیرکل هواشناسی استان فارس پیش از این گفته بود: به دلیل وجود انواع پارازیت ها اطلاعات دقیق و تقریبا هیچ داده مفیدی از رادار پیشرفته نصب شده در قله کوه دراک شیراز دریافت نمی شود.
مسعود ده ملایی افزود: در حال حاضر این رادار به دلیل تداخل امواجی که وجود دارد بلااستفاده مانده و عملا کارایی خود را از دست داده است.
محمد علیزاده کارشناس پیش بینی و رادارهای هواشناسی اداره کل هواشناسی فارس نیز گفته بود: مذاکرات زیادی با سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی برای حذف امواجی که در باند فرکانسی این رادار وجود دارد انجام شده تا این باند آزاد و امواج درست از رادار دریافت شود اما متاسفانه تاکنون هیچ اتفاقی در این باره رخ نداده و روز به روز نیز بر دامنه امواج افزوده و خطای این رادار هواشناسی بیشتر شده است.
رادار پیشرفته هواشناسی فارس در سال 93 در قله کوه دراک شیراز نصب شد و به گفته مدیرکل وقت سازمان هواشناسی این استان ،احداث آن افزون بر 9 میلیارد تومان هزینه در برداشته است.
از جمله دیگر مزایای این رادار که در زمان استقرار آن بیان شد این است که با استفاده از این رادار می توان زمان و شدت بارش، میزان بارش، یخ زدگی جاده ها و بادهای جوی و رعدو برق برای هواپیماها را بسیار دقیق پیش بینی کرد.
9873/ 2027