خدایار عینی، در گفتگو با خبرنگار مهر، گفت: در شرایط کنونی ۳ برابر نیاز کشور، سرنگ و متعلقات آن را تولید می‌کنیم و از این حیث، نه تنها کمبودی نداریم که برعکس، انبارهای کارخانجات تولیدی پُر از سرنگ است.

وی با عنوان این مطلب که کارخانجات سرنگ سازی کشور با یک سوم ظرفیت مشغول تولید هستند، افزود: از اول انقلاب، تولید سرنگ در کشور آغاز شده و توانسته ایم به تولید کننده این کالای استراتژیک در منطقه تبدیل شویم.

عینی با اشاره به فعالیت ۲۵ کارخانه سرنگ سازی در کشور، تاکید کرد: متأسفانه از این تعداد، ۵ کارخانه ورشکسته شده اند.

وی با انتقاد از ورود بخش دولتی به عرصه تولید سرنگ در کشور، افزود: از وقتی که دو نهاد عمومی و دولتی وارد این عرصه شدند، کارخانه‌های سرنگ سازی دچار مشکل شده اند.

به گفته عینی، علاوه بر ۵ کارخانه‌ای که ورشکسته شده اند، ۵ کارخانه دیگر نیز درخواست ورشکستگی داده اند.

دبیرکل سندیکای تولید کنندگان سرنگ و سر سوزن ایران ادامه داد: وزارت بهداشت یک نهاد نظارتی در حوزه سلامت است و نباید وارد حوزه تولید کالاهای سلامت شود.

عینی به دوران کرونا گریز زد و گفت: در دوران کرونا می‌توانستیم بیشترین صادرات سرنگ و متعلقات آن را به کشورهای منطقه و اروپا داشته باشیم. اما، اجازه صادرات داده نشد.

وی افزود: از دهه هفتاد تا نیمه‌های دهه هشتاد، بیشترین صادرات سرنگ را داشتیم. اما، الان میزان صادرات به صفر رسیده است.

عینی با اعلام اینکه میزان مصرف سرنگ در کشور سالانه ۸۰۰ میلیون تا یک میلیارد عدد است، گفت: ما ۳ برابر این مقدار را تولید می‌کنیم و می‌توانیم تنها صادر کننده سرنگ به کشورهای همسایه و منطقه باشیم. زیرا، به غیر از ترکیه، کشور دیگری در منطقه کارخانه سرنگ سازی ندارد.