به گزارش پارس نیوز، 

سویل نوریوا روزنامه نگار، تحلیلگر منطقه ای و رییس مرکز رسانه های قفقاز گفت: اسراییل از نفوذ بیشتر ایران در خاورمیانه به شدت نگران است و به همین علت از مخالفان حکومت ایران در خارج قاطعانه حمایت می کند.

با انتشار مقاله ای تحت عنوان 'نقشه هایی علیه ایران' در روزنامه استار ترکیه نوشت: کشورهای غربی به ویژه آمریکا با همراهی رژیم صهیونیستی، سناریوهایی را برای آشوب در ایران در پیش گرفته اند که پیش از این علیه سرنگونی حکومت بعضی کشورهای منطقه انجام داده اند.

وی در این مقاله نوشت: رژیم صهیونیستی سرمایه گذاری زیادی بر روی اقوام کُرد، تُرک، ارمنی و عرب کرده تا با اختلاف افکنی میان آنها بتواند کشورهایی با ساختار به ظاهر منطبق بر خواست اقوام ایجاد کند.

وی بیان کرد: رژیم صهیونیستی علاوه بر پررنگ کردن اختلافات قومی، به تنش های مذهبی نیز دامن می زند به طوری که امروز تیرگی روابط ایران با برخی از کشورهای عربی از جمله عربستان سعودی، ناشی از آن است که رژیم صهیونیستی گسترش نفوذ مذهبی ایران در منطقه را به عنوان خطری برای حاکمیت عرب ها توصیف کرده و جا انداخته است.

وی تاکید کرد: نزدیکی رژیم صهیونیستی به جمهوری آذربایجان نیز بدون دلیل نیست چرا که با سرمایه گذاری بر روی احساسات قومی ـ ملی مردمان این سرزمین، می تواند از آنها به عنوان ابزاری برای تحریک همزبانان خود در مناطق ترک نشین ایران به ویژه استان های شمال غربی ایران علیه حکومت مرکزی استفاده کند.

وی تصریح کرد: من سال ها پیش از شیمون پرز رییس جمهوری اسراییل در خصوص ظلم آنها علیه برادران فلسطینی مان سوال کردم و او در پاسخ به من گفت: شما آذری ها برادرانی در ایران دارید و چرا پیگیر وضعیت آنها نیستید و از من سوال در خصوص فلسطینی ها می کنید؟!

این کارشناس سیاسی نزدیک به حزب حاکم ترکیه در تحلیل پاسخ پرز نوشت: به وضوح مشخص است که رژیم صهیونیستی از هر ابزار خارجی از جمله مطرح کردن رویای 'آذربایجان بزرگ'، ترساندن عرب ها از حکومت ایران در راستای تقویت جبهه مخالفان در خارج به منظور براندازی در ایران استفاده می کند.

وی چندی پیش با انتشار مقاله ای در روزنامه استار ترکیه نوشت: تضعیف ایران در منطقه از سوی آمریکا و رژیم صهیونیستی به ضرر ترکیه است.

وی افزود: تهدید اسراییل علیه ایران مقدمه تهدید علیه ترکیه است و در صورت تضعیف تهران، بی تردید گام بعدی تهدید کنندگان علیه دولت آنکارا و سرنگونی آن خواهد بود.