به گزارش جام جم آنلاین ، شرایط سدها همواره به وضعیت بارش‌ها‌ گره خورده است، در حدود سه سال اخیر نیز شرایط بارش‌های کشور مناسب نبوده است. به همین دلیل بسیاری از سدهای کشور شرایط مناسبی ندارند.

برای نمونه مهدی فتوکیان، رئیس گروه نیروگاه‌های برق آبی شرکت آب منطقه‌ای تهران درباره حجم سدهای تهران می‌گوید:‌ حجم مخازن سدهای تامین کننده آب تهران حدود ۳۲۹ میلیون متر مکعب برآورد می‌شود. این درحالی است که این رقم در سال گذشته ۴۱۰ میلیون متر مکعب بوده  است.

شرایط شکننده آب در تهران

منابع آب تهران آب رفت

با توجه به گفته‌های رئیس گروه نیروگاه‌های برق آبی شرکت آب منطقه‌ای تهران می‌توان گفت حجم مخازن سدهای تهران نسبت به سال  گذشته حدود‌ ۸۱ میلیون متر مکعب کاهش پیدا کرده است.

او درباره کاهش بارش‌ها در استان‌ تهران نیز عنوان می‌کند:‌ میزان بارندگی‌ آبان ‌ ۱۴۰۱ در حوضه آبریز شرکت آب منطقه تهران چهار میلی‌متر بوده، این درحالی است که میزان بارش‌ها در بلند مدت 18.4 میلی‌متر گزارش شده است.

‌‌بهزاد پارسا، مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای تهران نیز معتقد است ‌شرایط سدهای تامین کننده آب تهران مناسب نیست. آن طور که او توضیح داده است در ابتدای پاییز حجم ذخیره آبی در مخازن سدهای امیرکبیر و طالقان ‌حدود ۲۸۱ میلیون مترمکعب برآورد شد که در مقایسه با شرایط مخزن نرمال انتهای شهریور کمبود ۱۸۳ میلیون مترمکعبی را نشان می‌دهد.

به گفته پارسا‌ شرایط سدهای لتیان، لار و ماملو نیز با حجم ذخیره ۱۳۳ میلیون مترمکعبی از کاهش ۲۷۵ میلیون مترمکعبی نسبت به مخزن نرمال انتهای شهریور حکایت دارد.

در واقع کاهش حجم آب مخازن سدهای تامین کننده آب ‌ از شرایط شکننده آب در تهران حکایت دارد، اتفاقی که باید توجه ویژه‌ای به آن داشت و راهکارهای مناسبی را برای کنترل آن به کار گرفت، چراکه میزان هدر رفت آب در شبکه آبرسانی قابل توجه است و بسیاری از شهروندان نیز الگوی مصرف آب را رعایت نمی‌کنند.

خطر مشترکان پر مصرف

منابع آب تهران آب رفت

کارشناسان معتقدند بیشتر منابع آب کشور در بخش کشاورزی مصرف می‌شود و برای بهبود شرایط آبی کشور لازم است بهره‌وری آب در کشاورزی افزایش پیدا کند. با این حال نمی‌توان هدر رفت آب در شبکه آبرسانی و مصرف بی‌رویه آب در شهرها را نیز نادیده گرفت، چراکه در کلانشهری مانند تهران  مصرف آب حدود‌ ۶۳ درصد شهروندان ‌بیش از الگوی مصرف است.  ‌

‌شرکت آبفای استان تهران نیز به تازگی از قطع موقت انشعاب 9300 خانوار بد مصرف خبرداده است‌، ماجرایی که تنش آبی در تهران را تایید می‌کند.

تورج فتحی، کارشناس محیط زیست و منابع آب درباره مشترکان پرمصرف آب  به جام جم آنلاین می‌گوید: بررسی‌ها نشان می‌دهد که به شکل میانگین شهروندان در یک شبانه روز حدود 240 لیتر آب مصرف می‌کنند. این درحالی است که در بیشتر کشورهای دنیا شهروندان کمتر از نصف این مقدار آب را مصرف می‌کنند. برای نمونه در ژاپن که میزان بارش‌های آن قابل توجه است شهروندان حدود 90 لیتر آب در شبانه روز مصرف می‌کنند.‌

حسین سرایی، مدیرمرکز کنترل آب تهران نیز در این باره می‌گوید سرانه مصرف آب شرب در شهر تهران ۲۴۰لیتر برثانیه در شبانه‌روز به ازای هر نفر است که ۷۰ لیتر بیش از سرانه مصرف آب شرب کشوری است.

آن طور که او توضیح داده است‌ سرانه مصرف شهر تهران در تابستان تا ۳۱۰ لیتر بر ثانیه در شبانه‌روز نیز می‌رسد.

با توجه به مصرف بی‌رویه آب از سوی برخی شهروندان کارشناسان تاکید می‌کنند که برای کاهش سرانه مصرف آب باید اقدامات مناسبی انجام داد و تلاش‌ها در این خصوص را به نصب چند بنر و ارسال پیامک برای شهروندان محدود نکرد.

برای نمونه می‌توان برای هر واحد آپارتمان کنتور آب جداگانه‌ای در نظر گرفت، زیرا این روزها آب بسیاری از آپارتمان ها مشترک است. به همین دلیل برخی افراد در مصرف آب با یکدیگر به رقابت می‌پردازند.

 تورج فتحی، کارشناس محیط زیست و منابع آب نیز در این باره می‌گوید: در کشورهای جهان برای افراد پر مصرف  جریمه‌های بازدارنده‌ای در نظر می‌گیرند و حتی برخی کشورها آب را به شکل کارتی در نظر می‌گیرند و شهروندان بیشتر از یک حد مشخص نمی‌توانند آب مصرف کنند.

هدر رفت آب در شبکه آب

منابع آب تهران آب رفت

البته لازم به یادآوری است که در بحران آب نمی‌توان انگشت اتهام را فقط به سمت شهروندان گرفت، زیرا سوء مدیریت منابع آب و‌ هدر رفت آب در شبکه آبرسانی نیز در این بین قابل توجه است و شهروندان نیز از کیفیت و کمیت آبرسانی گلایه‌هایی دارند.

فتحی در این باره توضیح می‌دهد: البته برخی مواقع نیز هدر رفت آب در شبکه‌ آبرسانی را به پای شهروندان می‌نویسند.

آن طور که او توضیح می‌دهد مصرف آب کلانشهر تهران حدود 1.2 تا 1.4 میلیارد مترمکعب در سال برآورد می‌شود، این درحالی است که بیش از 200 میلیون متر مکعب آب در شبکه آب رسانی هدر می‌رود، چراکه این شبکه فرسوده است و برای بهبود آن اقدامات قابل توجهی انجام نمی‌شود.

‌فتحی ادامه می‌دهد: از هر 100 لیتر آبی که به شبکه آب تزریق می‌شود به طور میانگین حدود 35 تا 40لیتر آب به دلیل فرسودگی شبکه آبرسانی هدر می‌رود.

به گفته او هدر رفت آب در مناطقی که شبکه آبرسانی قدیمی‌تر است، بیشتر و به 50 لیتر نیز می‌رسد. ‌

این درحالی است که کارشناسان معتقدند میزان هدر رفت آب باید در هر صد لیتر کمتر از 10 لیتر باشد.‌

با توجه به گفته‌های مسئولان و کارشناسان باید تاکید کرد شرایط منابع آب در کلانشهر تهران نگران کننده است و اگر برای کاهش هدر رفت آب و مصرف بی‌رویه آن چاره‌ای اندیشیده نشود، این نگرانی به بحران بدل می‌شود، بحرانی که گریبان همه شهروندان را خواهد گرفت و زندگی در کلانشهر تهران را برای شهروندان دشوارتر خواهد کرد.