به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجو، سی‌امین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی در حالی از 21 تا 27 آبان ماه برگزار خواهد شد که علی رمضانی مدیر خانه کتاب و ادبیات و اصحاب رسانه در نشست خبری این دوره گفت:

سال گذشته در همین محل برگزاری عرض کردم که اگر کاری برای کتاب اتفاق بیفتد باید با کمک اهالی رسانه رقم بخورد و از برگزارکنندگان ۲۸ دوره پیش تقدیر می‌کنیم چرا که باعث شدند تا پرچم سی‌امین هفته کتاب به دست ما برسد.

رمضانی در خصوص آمار تولیدات حوزه نشر در یک سال گذشته بیان کرد: از هفته کتاب سال گذشته تا به حال ۱۱۶ میلیون نسخه کتاب در ۱۱۱ هزار عنوان  منتشر شده و مجموعه ناشران با گذر از کرونا به دور فعالیت‌های خودشان بازگشتند و توانستند نیاز مخاطبان را پاسخ دهند و امیدواریم مجموعه توجهات به حوزه کتاب باعث شود که مشکلات این حوزه حل شود چرا که حوزه نشر یک صنعت برتر به لحاظ حجم تولید، تعداد فعالان در این عرصه و میزان اثرگذاری است.

وی در ادامه افزود: ۱۱۶ میلیون نسخه کتاب در سال گذشته عددی بیش از ۷ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان گردش مالی را ایجاد کرد. در دوره سی‌ام تلاش شد در کنار رویداد نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران که عمومی است هفته کتاب هم عمومی و مردمی شود و دغدغه مردم به سمت کتاب و کتابخوانی برود. برای همین شعاری که از جمع ایرانیان کتابخوان حکایت می‌کند ما همانیم که می‌خوانیم انتخاب شد و پوستری که در نظر گرفته شده است اقشار مختلف مردم را پوشش بدهد.

وی درخصوص فعالیت‌هایی که برای مردمی شدن هفته کتاب صورت گرفته است بیان کرد: در این رویکرد همگرایی با دستگاه‌هایی که با عموم مردم در ارتباط هستند صورت گرفت. وزارت ارشاد، نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، وزارت آموزش و پرورش و کانون پرورشی فکری کودکان و نوجوانان و کانون‌های فرهنگی مساجد تمرکز ویژه‌ای داشتیم تا اتفاقات در فضای عمومی نمود بیشتری پیدا کند.

رمضانی در ادامه با اشاره به اجرای سه دسته برنامه در ۳۱ استان کشور گفت: این برنامه‌ها در قالب پویش‌‌ ‌و مسابقات، نشست‌ها و معرفی‌ها و تحلیل و تکریم از پیشکسوتان و اصحاب صنعت نشر از سوی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و همکاری بیش‌از ۶۰‌ دستگاه دیگر طراحی شده است‌.

به گفته رمضانی، طرح اکران شهری کتاب‌های نویسندگان و به شهر آوردن کتاب نیز یکی دیگر از اقدامات و برنامه‌های هفته کتاب است که از دو روز قبل در تهران آغاز شده و در سراسر کشور نیز اجرا می‌شود. این کتاب‌ها، آثار برگزیده جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران، جایزه جلال آل احمد و جشنواره بین‌المللی فجر است.

وی با بیان اینکه در هفته کتاب تلاش می‌کنیم تصویر مخدوشی که از صنعت نشر ایجاد شده را ترمیم کنیم، گفت: در این زمینه از نهادها و دستگاه‌های مختلف خواسته‌ایم که معرفی کتاب و کتاب خوب را در دستور کار خود قرار دهند و البته در برنامه‌ریزی‌ها از کارهای کلیشه‌ای پرهیز شود.

وی درخصوص جلساتی که با ۱۷ دستگاه درگیر در هفته کتاب گفت: اول در مورد شعار، رویکردها و بحث‌ها که نباید تکراری باشند حرف زدیم و اینکه نباید با مردم با جملات تکراری مثل کتاب بخوانیم چون خوب است حرف بزنیم، چرا که با این ادبیات در سیل تولیدات ۱۱۶ میلیون نسخه‌ای سرگردان می‌شوند. دستگاه‌های مختلف با شناخت اقتضائات، باید معرفی کتاب را در دستور کار خود قرار دهند و باید از کارهای کلیشه‌ای بپرهیزیم تا با تعامل با رسانه‌ها به سؤالات جدیدی در عرصه کتاب روبه رو شویم که برای مردم مفید باشد.

رمضانی درخصوص فعالیت‌های شاخصی که در این هفته اجرا خواهد شد اظهار داشت: از ۲ روز گذشته طرح اکران شهری کتاب‌های برگزیده را داریم و استقبال کردیم که شهرداری به پیشواز هفته کتاب برود و مجموعه اقدامات تبلیغاتی برای هفته کتاب صورت گرفته است. روز شنبه ۲۱ آبان هفته کتاب با تجدید میثاق با امام خمینی در حرم مطهرشان با حضور اصحاب حوزه نشر و مسئولین شروع به کار خواهد کرد و یازدهمین دوره جشنواره ملی کتاب دفاع مقدس را از ۱۹ آبان خواهیم داشت که امیدواریم مورد استقبال  مردم قرار بگیرد در این نمایشگاه ۹۰ ناشر با ۶ هزار عنوان شرکت کرده‌اند که تا ۲۷ آبان ادامه خواهد داشت.

سال شاهد تلویزیون اینترنتی ketab.tv بر بستر تلوبیون و سایر سکوهای اینترنتی هستیم.

وی ادامه داد: این تلویزیون با استفاده از ظرفیت مجموعه‌های مختلف نشر کشور و مجموعه دستگاه‌های مسئول تلاش دارد تصویر متفاوتی از صنعت نشر و حوزه کتاب برای مردم به نمایش بگذارد.

رمضانی همچنین از انتخاب آرشیو بایگانی برنامه‌های تلویزیونی مرتبط با کتاب و بازپخش آن‌ها در این شبکه تلویزیونی خبر داد و عنوان کرد: این تلویزیون تلاش دارد در تعامل با حوزه نشر و مردم به سکوی تعامل تولید محتوا در حوزه کتاب تبدیل شود، با این شبکه می‌توانیم بگوییم که امروز کتاب دارای یک اطلاع‌رسان تصویری شده است که به حوزه تولید و توزیع بهتر رویدادهای حوزه کتاب کمک می‌کند.

وی در ادامه به تجلیل و تکریم از پیشکسوتان حوزه نشر اشاره کرد و گفت: این برنامه همزمان با هفته کتاب با حضور مسئولان فرهنگی کشور برگزار خواهد شد.

آغاز کار سامانه خرید از کتابفروشی‌ها، سرفصل دیگر صحبت‌های مدیرعامل مؤسسه خانه کتاب و ادبیات ایران بود، رمضانی در این زمینه توضیح داد: بعد از یک دوره فعالیت آزمایشی این سامانه از هفته کتاب فعالیت خود را آغاز خواهد کرد و حدود ۴۰ میلیارد تومان خرید را به کتابفروشی‌ها ارجاع می‌دهد.

وی افزود: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی حدود ۱۰ میلیارد تومان یارانه برای خرید اقشار مختلف کشور در نظر گرفته است، مخاطبان برای بهره‌مندی از این یارانه باید با کد ملی و شماره تلفن همراهی که به نام خودشان است به سامانه وارد کرده و به ازای ۴۰۰ هزار تومان خرید، از ۱۰۰ هزار تومان یارانه استفاده کنند.

رمضانی با بیان اینکه تعداد قابل توجهی کتابفروش در این سامانه ثبت‌نام کردند و به مرور شاهد اضافه شدن کتابفروشان خواهیم بود، یادآور شد: نکته کلیدی این است که کتابفروشان نمی‌توانند ویترین خود را به سراسر کشور عرضه کنند؛ اما با حضور در این سامانه می‌توانند ویترین خود را در معرض دید همه ایرانیان قرار دهند.

به گفته وی، بخش عمده هزینه‌ ارسال کتاب‌ها را وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تقبل می‌کند و بخش دیگری از سوی مخاطبان و خریداران پرداخت خواهد شد.

دبیر سی‌امین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران در ادامه با طرح این موضوع که سامانه «خرید از کتاب‌‌فروشی‌ها» فعالیت دائمی خواهد داشت، گفت: بعد از تجربه موفق نمایشگاه مجازی کتاب که کتاب‌ها را به روستاها و شهرهای دورافتاده‌ای می‌برد که نشانی فرد به رنگ در منازل بود، معتقدیم که این رویداد نیز با موفقیت و استقبال مخاطبان همراه خوهد بود.

رمضانی سرعت و سهولت جستجو و دسترسی را از ویژگی‌های این سامانه دانست، افزود: مخاطبان از هرجای کشور می‌توانند به راحتی از سامانه کتاب خریداری کنند و برای شهرهایی که فاقد کتابفروشی هستند، این سامانه امکان خوبی برای دسترسی مردم به کتاب فراهم می‌کند.

وی تأکید کرد: از سوی دیگر همه مردم می‌توانند عادلانه از یارانه بهره‌مند شوند، در این طرح در چرخه توزیع و فروش کتاب نیز کتابفروشان به‌عنوان آخرین حلقه زنجیره صنعت نشر، یارانه‌ها به سمت این گروه سوق داده شده است.

به گفته رمضانی، امکان ثبت سفارش ۲۴ ساعته در هفت روز هفته برای مخاطبان فراهم شده است.

رمضانی درخصوص فعالیت‌های دیگر هفته کتاب بیان کرد: سازمان فرهنگی و هنری شهرداری برنامه‌های متنوعی را دارد و نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور ۱۷ کتابخانه را تأسیس خواهد کرد و همچنین ۲۹ مین دوره کتاب جهاد دانشگاهی برگزار خواهد شد. دو پویش عمومی داریم که در بخش اول پویش معرفی کتاب با عنوان کتاب دستت چیه؟ است و دربخش دوم مسابقه کتابخوانی در ۲ رده سنی کودک و نوجوان و بزرگسال با کتاب‌های قهرمان و ستاره‌ها چیدنی نیستند را برای عموم مردم خواهیم داشت.

۱۰ میلیارد تومان یارانه خرید کتاب به مردم / کتابفروشی‌‎ها به همه مناطق ایران کتاب خواهند فروخت

رمضانی با اشاره به دیگر برنامه‌های هفته کتاب تأکید کرد: جشنواره «دانایی و توانایی» توسط وزارت آموزش و پرورش، چهارمین دوره کتاب سال وزارت جهاد کشاورزی، جشن «کتاب‌یار» توسط شهرداری تهران، نمایش چهار فیلم کوتاه اقتباسی در موزه سینما باغ فردوس، ۶ تله تئاتر و فیلم در حوزه اقتباس آثار، اختتامیه جشنواره روستاها و عشایر دوستدار کتاب و پخش دور جدید انیمیشن «آقا و خانم کتابدار» برخی دیگر از برنامه‌های هفته کتاب است.

وی در ادامه بیان کرد: مجموعاً بیش از ۸۰۰ برنامه در سه بخش گفته شده در سراسر کشور اجرا خواهد شد.

در پایان از پوستر سی‌امین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی رونمایی شد.

۱۰ میلیارد تومان یارانه خرید کتاب به مردم / کتابفروشی‌‎ها به همه مناطق ایران کتاب خواهند فروخت