گروه اجتماعی خبرگزاری فارس، هشدارهایی در خصوص وضعیت کمبود آب در تهران داده می‌شود برخی می‌گویند که میزان آب کم است و از ابتدای زمستان با بحران کمبود آب روبه‌رو خواهیم شد. شرکت آب و فاضلاب استان تهران اعلام می‌کند فقط 18 درصد سدهای تهران آب دارند و تهرانی‌ها باید در مصرف آب صرفه‌جویی کنند. عبور از این مرحله با کمک و همیاری مردم امکانپذیر است. اعضای شورای شهر هم هشدارهایی در خصوص پایین آمدن آب سدهای اطراف تهران داده‌اند و می‌گویند اگر باران نبارد دچار مشکل می‌شویم.

با صرفه جویی آب تهران از بن بست کم آبی خارج می شود

مسؤولین از شهروندان می‌خواهند در مصرف آب صرفه‌جویی کنند تا تهران از بن‌بست کم آبی خارج شود. وضعیت تأمین منابع آبی دچار مشکل شده تا جایی که سناریوهای مختلفی مطرح می‌شود. مخازن سدهای اطراف تهران نسبت به سال‌های گذشته وضعیت خوبی ندارد.

میزان آب 5 سد اطراف تهران بسیار پایین است 

مهدی پیرهادی رئیس کمیسیون سلامت و خدمات شهری شورای شهر تهران می‌گوید: میزان آب 5 سد اطراف تهران بسیار پایین است و به گفته مدیرعامل سازمان آب و فاضلاب دچار مشکل هستیم و  اگر باران نیاید تهرانی‌ها حدودا 100 روز آب خواهند داشت. در سدهای اطراف تهران آب وجود ندارد و اگر در فصل پاییز و زمستان دچار کمبود آب هستیم باید برای فصل تابستان و سال‌های بعد چاره‌ای بیندیشیم.باید بسیاری از مجموعه‌های دولتی و نهادهای عمومی در مصرف بهینه آب اقدام کنند و از مبحث 16 و 19 ساختمان را اجرا کنند و باید پس از این اقدام از شهروندان بخواهیم مباحث را اجرایی کنند.

از دولتمردان می‌خواهیم نسبت به سکونت‌پذیری شهر تهران تجدیدنظر کنند/ تهران بیش از 10 میلیون نفر گنجایش ندارد

پیرهادی در ادامه می‌گوید که از دولتمردان می‌خواهیم نسبت به سکونت‌پذیری شهر تهران تجدیدنظر کنند چرا که تهران بیش از 10 میلیون نفر گنجایش ندارد.

رتبه سوم خشکسالی را داریم/شاهد کاهش 14 درصدی ورودی به مخازن نسبت به سال گذشته هستیم

بر اساس آمار به دست آمده کشور در سال آبی 99 تا 1400 رتبه سوم خشکسالی را در طول 50 سال گذشته و در سال آبی 1400 تا 1401 رتبه یازدهم خشکسالی را داشته است.بر اساس آمار دفتر اطلاعات و داده‌های آب کشور میزان حجم آب در 30 روز از سال آبی 1401 تا 1402 حدود 18.12 میلیارد مترمکعب بوده و شاهد کاهش 14 درصدی ورودی به مخازن نسبت به سال گذشته هستیم.

طرحی در شورا در خصوص رفع مشکل کمبود آب داریم/طرح بازچرخانی آب در ساختمان‌های بزرگ را تهیه کرده‌ایم/ آبی که هدر می‌رود را تخلیه و در فضای سبز استفاده می‌کنیم

مهدی چمران رئیس شورای شهر تهران در خصوص کمبود آب در تهران به خبرنگار فارس می‌گوید ما در شورای شهر طرحی را تهیه کرده‌ایم تا بتوانیم در این زمینه اقداماتی انجام دهیم. وزارت نیرو اعلام کرده که کمبود آب داریم ما هم طرح بازچرخانی آب در ساختمان‌های بزرگ را تهیه کرده‌ایم و حتی شاید این طرح الزامی شود تا با بازچرخانی آب بتوانیم حداقل فضای سبز را آبیاری کنیم چرا که باغات باید حفظ شوند و آب آنها هم تأمین شود. بهترین راه تأمین بازچرخانی آب است. آبی که هدر می‌رود را تخلیه و در فضای سبز استفاده می‌کنیم و حتی می‌توانیم برای شست‌وشوهای معمولی هم از آن استفاده کنیم.این طرح در دستور کار شورا است و به زودی به صحن می‌آید.

در کشور ما بهترین آب‌های پشت سدها برای شست‌وشو و ... استفاده می‌شود

وی ادامه می دهد که ما توصیه‌مان این است که شهروندان آب کمتری استفاده کنند. شهروندان همچنین در فصل گرم سال با صرفه‌جویی در مصرف برق کمک کردند تا تابستانی بدون مشکل و قطعی برق را پشت سر گذاشتیم. در خصوص کم آبی هم باید برنامه‌ریزی‌ها صورت بگیرد و آب کمتر مصرف شود. در کشورهای دیگر آب تسویه شده برای خوردن استفاده می‌شود اما در کشور ما بهترین آب‌های پشت سدها برای شست‌وشو و ... استفاده می‌شود و بعضا هدررفت داریم باید هر چه بیشتر در مصرف آب صرفه‌جویی کنیم و این به نفع شهر و شهروندان است تا دچار کمبود آب نشویم. طرح بازچرخانی آب آماده است و به زودی در صحن مطرح می‌شود و از دوستان وزارت نیرو هم دعوت می‌کنیم تا در این بحث شرکت کنند هر چند که جلساتی هم گذاشته‌ایم.

مصرف آب شرب روزانه تهران 30 ملیون مترمکعب است/ اگر صرفه‌جویی صورت نگیرد در زمستان دچار مشکل خواهیم شد/برای تأمین آب شرب استفاده حداکثری از حداقل منابع آبی موجود در سطح کشور در دستور کار قرار گیرد

بر اساس این گزارش، تهران پاییز کم آبی را پشت سر می‌گذارد و هشدارهایی در خصوص کم آبی داده شده است. تهران واقعا چند روز آب دارد؟ مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب تهران در روزهای ابتدایی آبان گفت که تهران فقط برای 100 روز آب دارد.بختیاری با بیان اینکه مصرف آب شرب روزانه تهران 30 م لیون مترمکعب است . اگر صرفه‌جویی صورت نگیرد در زمستان دچار مشکل خواهیم شد. بر اساس آمارها میزان مصرف آب در تهران بالاست و باید در این زمینه صرفه‌جویی‌هایی صورت بگیرد.

قاسم ساعدی عضو کمیسیون انرژی مجلس می‌‌گوید باید برای تأمین آب شرب استفاده حداکثری از حداقل منابع آبی موجود در سطح کشور در دستور کار قرار گیرد و از روش‌های علمی‌تر و مؤثرتر برای مواجه با چالش‌های کم آبی استفاده شود. همه کارشناسان و مردم اطلاع دارند که کشور در شرایط خشکسالی قرار دارد و از لحاظ ذخیره منابع آبی شرایط مناسبی نیست و در استان‌های مرکزی با نشست سفره‌های آب زیرزمینی و در استان‌های جنوبی با خشک شدن رودخانه‌ها و کم شدن ذخایر آب پشت سدها مواجه‌ هستیم. امروز پایتخت در معرض تهدید کاهش شدید ذخایر آبی قرار دارد و استان‌های دیگر کماکان با این چالش روبه‌رو هستند به طور کلی کشور با بحران کمبود آب مواجه است که انتظار داریم مدیران منابع آبی کشور این بحران را مدیریت کنند.

بر اساس این گزارش گفته می‌شود که تهران با مشکل کم آبی روبه‌رو می‌شود و انتظار می‌رود مردم صرفه‌جویی را در اولویت قرار دهند و با صرفه‌جویی از هدررفت آب جلوگیری شود . برای تأمین آب شرب استفاده حداکثری از حداقل منابع آبی موجود در سطح کشور باید صورت گیرد و باید مدیریت منابع آبی هم نسبت به سال‌های گذشته مؤثرتر باشد.مدتی است که موضوع کمبود آب مطرح شده است البته مدیریت شهری طرح بازچرخانی آب را در دستور کار قرار داده و قرار است به زودی این طرح در شورا بررسی شود تا بتوانند بخشی از مشکلات را برطرف کنند.