به گزارش پارس به نقل از مهر، پایتخت ۸.۵ میلیون نفری و ده ها شهر دیگر ایران این روزها مورد هشدارهای جدی از سوی مسئولان آبی کشور و وزارت نیرو قرار گرفته است. مقامات وزارت نیرو می گویند وضعیت بی آبی و افت شدید ذخیره سدها در بسیاری از مناطق کشور و از جمله پایتخت جدی است و بدون همکاری مردم برای کاهش مصرف آب، امکان عبور از فصل گرمای سال آینده که بزودی از راه خواهد رسید وجود ندارد. براساس آخرین گزارش وزارت نیرو در روز ۱۳ اسفندماه امسال، بارش باران تهران در سال آبی جاری که از ابتدای مهرماه آغاز شد، تنها ۱۳۰ میلیمتر بوده که این حجم بارش در استان های تهران و البرز با ۲۸ درصد کاهش در مقایسه با زمان مشابه سال آبی گذشته و ۳۵ درصد کاهش در مقایسه با دوره بلندمدت ۴۶ ساله همراه بود.

سدهای تهران خالی شدند

بارش های ثبت شده در ۱۲ روز نخست اسفندماه امسال نیز حدود ۲.۶ میلیمتر بوده که این میزان بارش ۴۷ درصد کمتر از میزان بارش های گزارش شده در دوره مشابه سال گذشته است.

وزارت نیرو در گزارش دیگری در روز ۱۲ اسفندماه به وضعیت نامناسب ذخایر آبی پشت سدهای ۵ گانه تهران اشاره کرد و عنوان شد: حجم فعلی آب موجود در مخازن سدهای تهران ۳۹۴ میلیون مترمکعب گزارش شده که این میزان در مقایسه با زمان مشابه سال آبی گذشته، ۳۶ درصد کاهش نشان می دهد.

حجم آب موجود در مخزن سدهای تهران در زمان مشابه سال آبی گذشته ۶۱۷ میلیون مترمکعب ثبت شده بود. همچنین حجم آب ورودی به مخازن سدهای تامین کننده آب استان تهران از ابتدای سال آبی جاری تاکنون ۲۸۰ میلیون مترمکعب بوده است.

میزان آب ورودی به مخزن پنج سد زیرپوشش شرکت آب منطقه ای تهران در زمان مشابه سال آبی گذشته، ۳۴۳ میلیون مترمکعب بوده است. حجم آب ورودی به مخازن سدهای تهران از ابتدای سال آبی جاری (مهرماه ۹۲) تاکنون، ۱۸ درصد در مقایسه با دوره مشابه سال آبی گذشته کاهش یافته است. در حال حاضر تنها ۲۱ درصد از حجم مخازن سدهای استان تهران از آب پُر شده است.

در روزهای اخیر محمد پرورش، مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران نیز با هشدارهایی نسبت به جدی بودن مسئله بی آبی در تهران و لزوم توجه مردم به کاهش مصرف در این شهر ۸.۵ میلیون نفری گفت: با وجود اینکه هنوز در فصل زمستان به سر می بریم، اما در روزهای گذشته مصرف آب شهر تهران به سطح مصرف در روزهای گرم تابستان رسیده است.

سرانه مصرف آب هر شهروند تهرانی؛ روزانه ۳۲۰ لیتر

این مقام مسئول در وزارت نیرو اظهارداشت: پنج شنبه گذشته مصرف آب شهر تهران به دو میلیون و ۹۰۰ هزار مترمکعب رسید که این میزان مصرف معادل مصرف روزانه آب در ماه های خرداد و تیر است. هم اکنون از ۵ میلیون مشترک آب در شهر تهران، ۴ میلیون و ۱۰۰ هزار مشترک خانگی هستند که این امر اهمیت صرفه جویی مشترکان خانگی را بیش از پیش نشان می دهد.

وی همچنین از تشکیل ۳ کارگروه تامین آب و بهره برداری، کمیته مدیریت توزیع و کمیته مصرف برای مدیریت آب برای تابستان سال آینده خبر داد و گفت: ۳۲۰ لیتر سرانه مصرف آب در شهر تهران بسیار زیاد است و باید در این رابطه مدیریت تقاضا انجام شود.

اواخر بهمن ماه امسال نیز ستار محمودی قائم مقام وزیر نیرو با اعلام اینکه ایران در بدترین سال بارندگی قرار دارد، تهران و ۷ شهر دیگر کشور در مرز هشدار بی آبی دانست و گفت: اصفهان، تهران، بندرعباس، مشهد، قم، شیراز، اهواز و آبادان شهرهایی هستند که از نظر وضعیت آبی به مرز هشدار رسیده اند.

قبل از محمودی، وزیر نیرو نیز درباره کاهش شدید ذخایر آبی کشور هشدار داده بود. چیت چیان عنوان کرد: در حال حاضر منابع آب تجدیدشونده کشور از ۱۳۰ میلیارد مترمکعب به ۱۲۰ میلیارد مترمکعب کاهش یافته و این امر در آینده نیز تشدید می شود، با این حال، وضعیت آبی کشور از مرحله بحرانی هم عبور کرده است.

۸ شهر بزرگ در معرض تنش آبی

وزیر نیرو عنوان کرد: اکنون ۲۹۸ دشت مطالعاتی کشور دچار بیلان منفی در آب های زیرزمینی است و با شرایطی مشابه دریاچه ارومیه مواجه هستیم. حمیدرضا جانباز؛ مشاور وزیر نیرو نیز پیش از آن در اظهاراتی از قرار گرفتن بیش از ۵۰۰ شهر کشور در تنش آبی سخن گفته بود.

در هر حال، کمتر از ۱۰ روز دیگر فصل بهار از راه می رسد و بزودی شرایط آب و هوایی کشور تغییر و رو به گرما خواهد گذاشت. بنابراین با وجود هشدارهای داده شده می توان نتیجه گرفت که اگر در ماه های آینده به ویژه در فصل گرما و نیمه اول سال ۹۳، مصرف کنندگان آب کشور الگوی مصرف را در دستور کار خود قرار ندهند، قطعا مناطقی از کشور از جمله تهران دچار مشکلات جدی در تامین آب خواهند شد که در نهایت راهی جز جیره بندی، قطعی و افت فشار آب را به همراه نخواهد داشت.

درباره تهران، علیرضا نوذری پور معاون مهندسی و توسعه آبفای استان تهران گفت: با وجود اینکه در یکی دو سال اخیر با کاهش میزان بارندگی ها در تهران مواجه بوده ایم، این کاهش هم اکنون به ۳۰ درصد رسیده است و بنابراین تهران در بخش آب از مرز تنش آبی نیز گذشته است.

این مقام مسئول در آبفای استان تهران اظهارداشت: ذخیره سدهای تامین کننده آب تهران به ویژه در سامانه شرق که شامل سدهای لار و لتیان است وضعیت مناسبی ندارند و افت شدید ذخیره آب این سدها باعث شده تا پایتخت نشینان به بحران آب نزدیک تر شوند.

مصرف تاریخی آب در تهران

وی ادامه داد: گرمای نیمه اول امسال هم بی سابقه بوده به نحوی که در تهران مصرف روزانه آب شرب توسط شهروندان تا ۳ میلیون و ۴۲۰ هزارمترمکعب نیز رسید که مصرفی تاریخی است. سرانه تامین شده آب برای هر پایتخت نشین در تابستان امسال ۴۰۰ لیتر بوده است.

نوذری پور تاکید کرد: با وجود اینکه در تهران همیشه تلاش می شود تا یک ذخیره ۱ میلیون و ۳۰۰ هزارمترمکعبی استراتژیک داشته باشیم اما در تابستان امسال مجبور شدیم از این ذخیره استفاده کنیم که در نهایت به ۷۰۰ هزارمترمکعب کاهش یافت که باعث اعمال افت فشار آب در مناطقی از شهر شد.

معاون مهندسی و توسعه آبفای استان تهران تصریح کرد: در شرایط عادی برای تامین آب شرب تهران، ۲۵ درصد از منابع زیرزمینی و چاه ها و ۷۵ درصد نیز از منابع سطحی و ذخیره سدها استفاده می شود که در حال حاضر میزان استفاده از آب چاه ها به ۴۰ درصد رسیده است.