نکاتی که باید برای شروع غذای کمکی کودک بدانید و رعایت کنید

با بزرگتر شدن کودک باید او را با غذاهای کمکی آشنا کنیم، شروع کردن غذای جامد میتواند برای او جالب و عجیب باشد. برای برخی از والدین، شاید این موضوع که چه زمانی میتوانند غذای کمکی را شروع کنند کمی گیج کننده باشد، مثلا :

  • از چه زمانی و با چه نوع غذایی باید شروع کرد؟
  • چه مقدار غذا برای کودک مناسب است ؟
  • چه غذاهایی را باید در برنامه غذایی کودک خود در نظر بگیریم؟

شروع این روند کار پیچده ایی نیست ، تنها چند قانون ساده و مهم دارد که با در نظر داشتن آنها مطمئن خواهید شد که غذای کودک برای رشد او مناسب است.

زمان مناسب شروع غذای کمکی کودک

زمان شروع استفاده از غذاهای کمکی در کنار شیر مادر مرحله جدیدی را در زندگی کودک ایجاد میکند و به کودک شما این امکان را میدهد که لذت بردن از طعم و مزه های جدید را تجربه کند.

اما شروع غذای کمکی قبل از 4 ماهگی به دلیل اینکه دستگاه گوارش شیرخوار برای پذیرفتن غذاهایی غیر از شیر آمادگی لازم را ندارد روش نادرستی میباشد و شروع زود هنگام تغذیه تکمیلی باعث کمتر طلبیدن شیر مادر شده و از این رو موجب کاهش شیر مادر هم میشود.

یکی ازعواملی که سبب میشود کودک الگوی ثابت و مناسبی برای غذا خوردن داشته باشد این است که از همان ابتدای شروع غذای کمکی برنامه درستی را برای تغذیه کودک تعیین کنید. معمولا تنها غذای کودک در شش ماه اول تولد شیر مادر است و بعد از آن به تدریج کودک با انواع غذاهای کمکی آشنا خواهد شد .

در پایان سال اول تولد یعنی همان یک سالگی 70 درصد انرژی مورد نیاز کودک از شیر و 30 درصد باقی آن هم از غذاهای کمکی تامین میشود ، اما این روند در طول سال دوم به صورت آهسته برعکس خواهد شد تا در پایان 2 سالگی با قطع کامل شیردهی کودک 100درصد انرژی مورد نیاز خود را از غذاها کسب کند.

غذای کمکی کودک

غذای کمکی جامد از چه سنی باید شروع گردد؟

امروزه اکثر پزشکان اولین غذای جامد را بین چهار تا شش ماهگی تجویز میکنند . چنانچه بارها در مطالب مربوط به تغذیه کودک در نمناک گفته ایم خوردن غذای جامد قبل از این زمان روشی نادرست میباشد که توسط پزشکان توصیه نمیشود. ازهمان ابتدای تولد تا پایان شش ماهگی شیر مادر و قطره ویتامین به کودک داده میشود.

از سوی دیگر دستگاه گوارش کودک در پایان شش ماهگی میتواند مواد غذایی ساده را وارد روده شده را هضم کرده و جذب بدن خود نماید.این نکته را در نظر داشته باشید که از هفت ماهگی تا 12 ماهگی همواره شیر مادر باید به عنوان پایه و اساس تغذیه کودک باشد .

اگر در خانواده سابقه آلرزی و یا حساسیت وجود دارد پزشک برای تجویز غذا به غیر از شیر مادر زمان بیشتری صبر خواهد کرد، دلیل آن این است این کودکان هر چه اولین غذای جامد را دیرتر شروع کنند احتمال ابتلا به آلرژی و حساسیت در آنها کاهش میابد.

((بهترین زمان برای شروع تغذیه کمکی 4 تا 6 ماهگی میباشد.هرگز نباید تغذیه تکمیلی را پیش از 4 ماهگی یا بعد از هفت ماهگی شروع کرد.

زیرا تا شش ماهگی شیر مادر میتواند تمام نیازهای تغذیه کودک را فراهم سازد. اما بعد از این زمان شیر مادر یا شیر خشک به تنهایی تمامی نیاز های کودک شما را پاسخ نمیدهد و لازم است پروتئین ها و منابع حاوی آهن، زینک و ویتامین ها و به خصوص ویتامین A و D به برنامه غذایی کودک اضافه شود.

اگر از زمان شروع تغذیه تکمیلی کودکتان دیگر به شیر خوردن تمایلی نداشته باشد برای جلوگیری از کمبود کلسیم باید سایر لبنیات را جایگزین شیر کنید.))

بهترین غذای کمکی کودک

چه غذاهایی برای شروع مناسب است؟

  • بهتر است برای اولین بار با غذاهایی شروع کنید که به شیر مادر شباهت داشته باشد.
  • نرم و پوره مانند و مزه آن هم شبیه به شیر مادر باشد و راحت بتواند آن را هضم کند تا باعث ناراحتی معده و روده کودک نشود.
  • برای شروع میتوانید از غلات استفاده کنید ؛ تنها عیب آن طعم و مزه آن است که ممکن است برای کودک شما تا حدودی دلچسب نباشد.
  • سعی کنید کودکتان را با انواع غذاها آشنا کنید ، ولی دو غذای جدید را به صورت همزمان وارد برنامه غذایی او نکنید .
  • نکته قابل توجه این است که غذای کمکی باید ولرم ( نه خیلی گرم نه خیلی سرد ) باشد.

غذاهی بسیاری را میتوانید در برنامه کودک خود جای دهید که به عنوان مثال ذکر شده :

  • حریره بادام
  • فرنی آرد برنج
  • فرنی بادام
  • شیر برنج
  • پوره سیب زمینی
  • پوره هویج
  • آش گندم

مقدار غذای کمکی نوزاد

برای شروع غذای کمکی کودک از چه لوازمی باید استفاده کرد؟

کودک خود را روی یک صندلی پایه بلند راست نشانده و پیشبند او را نیز ببندید. قاشقی که شما برای غذا دادن به کودک خود استفاده میکنید مهم است.

قاشق مربا خوری برای غذا خوردن یک کودک چند ماهه بسیار بزرگ و نامناسب است،به علاوه اینکه گودی آن به حدی است که کودک شما نمیتواند تمام محتویات آن را در هان خود جای دهد.

قاشق های چای خوری که گود نباشد برای این کار مناسبتر است، اگر دندان های کودک شما در حال در آمدن است سعی کنید از قاشق هایی استفاده کنید که گودی آن را لاستیک پوشانده باشد زیرا در این زمان کودک علاقه زیادی به گاز گرفتن قاشق دارد.

چند وعده در روز باید غذای جامد به کودک داده شود؟

برای شروع یک وعده در روز کافی است، باید سعی کنید کودکتان را کم کم به این شرایط عادت دهید. حدود شش تا هفت ماهگی آن را به روزی سه وعده برسانید.

بهتر است زمانی را برای وعده غذای جامد در نظر بگیرید که کودک شما گرسنه باشد در غیر این صورت از دادن آن صرف نظر کنید زیرا اگر غذای جامد یک ساعت یا بیشتر بعد از شیر خوردن داده شود کودکتان آن را به خوبی قبول میکند.

در نظر داشته باشید در زمان غذا خوردن کودک شما به صورت کامل باید هوشیار و سرحال باشد .