به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، مسعود گنجی رئیس صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم جدول زمانبندی اعطای وام‌های دانشجویی در نیم سال اول سال تحصیلی ۱۴۰۲-۱۴۰۱ به همراه جدول مبالغ جدید وام‌های دانشجویی خواهشمند است به منظور تسریع در را به رؤسای دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی ابلاغ کرد. بر اساس این ابلاغیه ثبت اطلاعات متقاضیان و ارسال لیست‌های وام در بازه زمانی تعیین شده اقدام لازم مبذول گردد:سامانه دانشجویی (پورتال صندوق) از روز پنجشنبه ۲۱ مهر ۱۴۰۱ تا روز چهارشنبه ۱۶ آذر ۱۴۰۱ برای ثبت تقاضای وام‌های تحصیلی، شهریه و مسکن متاهلی دانشجویان و از روز شنبه ۲۱ آبان ۱۴۰۱ تا روز چهارشنبه ۱۶ آذر ۱۴۰۱ برای ثبت تقاضای وام ضروری فعال خواهد بود. لذا ضرورت دارد تمامی دانشجویان متقاضی واجد شرایط نسبت به ثبت تقاضای خود در سامانه مذکور بر اساس جدول زمانبندی اقدام کنند.

کاربران دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی از روز شنبه ۳۰ مهر ۱۴۰۱ تا روز جمعه ۲۵ آذر ۱۴۰۱ می‌توانند نسبت به بررسی و تأیید درخواست‌های وام و ارسال لیست به صندوق در سامانه فاز ۲ اقدام نمایند.

برای جلوگیری از برگشت وام، هنگام تأیید لیست و ارسال به صندوق نسبت به فعال و به روز بودن شماره حساب دانشجویان و شماره شبای دانشگاه‌ها (به ویژه مؤسسات غیرانتفاعی- غیردولتی، ترجیحًا در بانک مورد تعهد با صندوق) اطمینان حاصل نمایند.

نظر به اینکه صرفًا دانشجویانی که اطلاعات هویتی و تحصیلی آنها به سامانه تبادل اطلاعات آموزشی وزارت عتف (GSB (ارسال شده باشد می‌توانند نسبت به تشکیل پرونده و ثبت تقاضای وام اقدام نمایند، ضروری است دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی با قید فوریت نسبت به تبادل و بروز ر سانی مستمر اطلاعات آموزشی دانشجویان در درگاه تبادل اطلاعات وزارت متبوع به صورت برخط اقدام نمایند.

دانشجویان ورودی جدید و ورودی سال‌های گذشته که برای اولین بار اقدام به ایجاد پرونده یا ثبت مقطع جدید در پورتال دانشجویی می‌نمایند، صرفًا با ارائه نسخه جدید سند تعهد امکان دریافت وام را خواهند داشت.

در زمان ثبت اطلاعات سند تعهد در پرونده دانشجویان ضروری است مشخصات ضامن یا ضامنین از طریق وب سرویس سازمان ثبت احوال (توسط کاربران دانشگاه‌ها) استعلام و تائید شود.

به دلیل تداوم شرایط اقتصادی و اجتماعی ناشی از شیوع بیماری کرونا در کشور، اخذ گواهی کسر از حقوق از متقاضیان وام‌های دانشجویی در نیمسال تحصیلی جاری الزامی نمی‌باشد.

نظر به اینکه از سال تحصیلی جدید وام ویژه دکتری نیز در قالب وام تحصیلی مقطع دکتری (به صورت ۶ ماهه) اعمال و اعتبار آن نیز در سر جمع اعتبار وام تحصیلی در نظر گرفته شده، شایسته است اطلاع رسانی و تمهیدات لازم برای پرداخت وام مذکور به دانشجویان شاغل به تحصیل متقاضی واجد شرایط مقطع دکتری در چارچوب ظوابط مربوطه در اولویت قرار گیرد.

در راستای حمایت از خانواده و جوانی جمعیت پرداخت وام تحصیلی دانشجویان متأهل به میزان دو برابر دانشجویان مجرد خواهد بود. با توجه به جایگزینی وام ضروری رویداد «خرید لوازم کمک آموزشی» به جای رویداد «به تشخیص ریاست صندوق»، دانشجویانی که قبلاً از وام ضروری رویداد تشخیص ریاست صندوق بهره مند شده‌اند امکان استفاده از وام رویداد خرید لوازم کمک آموزشی را ندارند.

پرداخت وام شهریه به دانشجویان تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) و سازمان بهزیستی کشور که اسامی آنان از سوی این دو نهاد معرفی شده و قبًلا در سامانه بارگذاری گردیده است، پس از انتخاب گزینه «شهریه دانشجویان تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی» در پورتال دانشجویی و ثبت درخواست وام توسط دانشجو انجام می‌شود. از این رو کارشناسان دانشگاه می‌بایست ضمن الصاق صورتحساب مالی نیمسال جاری دانشجو در پرونده فاز ۲ وی، نسبت به ثبت کل مبلغ شهریه در سامانه اقدام نمایند تا پس از کسر سهم پرداختی نهادهای حمایتی از کل شهریه دانشجو، مبلغ وام مازاد شهریه توسط سامانه محاسبه و اعمال گردد. شایان ذکر است: الف) عدم ثبت درخواست این وام به منزله انصراف از دریافت وام مازاد شهریه می‌باشد. ب) پس از ثبت درخواست این وام، امکان استفاده از وام شهریه صندوق و یا بانک در این نیمسال وجود نخواهد داشت. ج) دانشجویان تحت پوشش متقاضی وام مذکور نیاز به ارائه معرفی نامه به دانشگاه ندارند.

توزیع اعتبار در نیمسال جاری برای وام‌های تحصیلی، شهریه و ضروری به صورت غیرمتمرکز بوده و به هر دانشگاه به صورت مجزا تخصیص داده می‌شود و صرفًا اعتبار وام مسکن متأهلی به صورت متمرکز پیش بینی شده است. لذا شایسته است با رعایت ضوابط و مقررات در چارچوب اعتبارات ابلاغی با در نظر داشت محدودیت‌های اعتبارات، برنامه ریزی لازم برای اعطای وام به دانشجویان مستعد کم بضاعت در اولویت قرار گیرد.

به منظور تسریع در روند پرداخت لیست‌های وام، شایسته است نسبت به ارسال کمترین تعداد لیست با بیشترین تعداد متقاضیان اقدام گردد. بدیهی است لیست‌های ارسالی به ترتیب زمان ارسال به صندوق در اولویت پرداخت خواهد بود.

جدول مبالغ وام‌های دانشجویی برای سال تحصیلی ۱۴۰۲-۱۴۰۱

نوع وام مقطع تحصیلی / شهر / رویداد مبلغ (میلیون تومان) توضیحات
تخصیلی کاردانی، کارشناسی پیوسته و ناپیوسته ۲.۵

دانشجویان روزانه دانشگاه‌های دولتی، مراکز وابسته به دستگاه‌های اجرایی و آموزشکده‌های فنی و حرفه‌ای

کارشناسی ارشد پیوسته و ناپیوسته، دکترای حرفه‌ای و دکترای پیوسته ۳
دکتری تخصصی ناپیوسته ۶.۵
ودیعه مسکن متاهلی شهر تهران ۳۵
کلان شهرها ۳۰
سایر شهرها ۲۵
ضروری ازدواج ۶.۵
تولد فرزند دانشجوی متأهل ۶.۵
دانشجویان حادثه دیده در سوانح و تصادفات (جراخی) ۶.۵
دانشجویان مبتلا به بیماری‌های خاص و پرهزینه ۶.۵
بیماری خاص و پر هزینه یکی از اعضا تحت تکفل دانشجو ۶.۵
دانشجویان توان خواه ۶.۵
خرید لوازم کمک آموزشی ۶.۵
دانشجویان برتر، نمونه کشوری و مبتکر ۴
دانشجویان قهرمان ورزشی ۴
حوادث و بلایای طبیعی ۴
فوت پدر، مادر، همسر یا فرزند دانشجو ۴
شهریه کاردانی، کارشناسی پیوسته و ناپیوسته ۱.۵

دانشجویان نوبت دوم دانشگاه‌های دولتی، مراکز وابسته به دستگاه‌های اجرایی، آموزشکده‌های فنی و حرفه‌ای و به دانشجویان دانشگاه‌های پیام نور، جامع علمی و کاربردی، آزاد اسلامی و مؤسسات غیردولتی - غیرانتفاعی

کارشناسی ارشد پیوسته و ناپیوسته، دکترای حرفه‌ای و دکترای پیوسته ۳
دکتری تخصصی ناپیوسته ۶.۵

مبلغ وام تحصیلی دانشجویان متأهل حداکثر تا دوبرابر مبلغ وام دانشجویان مجرد می‌باشد.