به گزارش پارس به نقل از باشگاه خبرنگاران ، اهمیت بخش مسکن در اقتصاد کشور و نیز حساسیت ها و تاثیرات اقتصادی و اجتماعی ناشی از آن، مرکز آمار ایران را بر آن داشت تا از سال ۱۳۷۲ به تهیه و اجرای طرح آمارگیری از قیمت و اجاره مسکن بپردازد، از سال ۱۳۸۸ برای ارائه این اطلاعات از سامانه اطلاعات مدیریت معاملات املاک و مستغلات کشور استفاده شده، این سامانه با هدف شفاف سازی اطلاعات معاملات املاک و مستغلات در راستای ساماندهی امور مسکن طراحی و پیاده سازی شده است.

براساس اطلاعات به دست آمده از سامانه اطلاعات مدیریت معاملات املاک و مستغلات کشور از سوی مرکز آمار ایران، اطلاعات قیمت و اجاره مسکن در شهر تهران نیمه اول سال ۹۲ منتشر شده است، که خلاصه یافته ها در طرح مذکور به شرح زیر می باشد:
 
**** منطقه ۳ گرانترین بخش تهران بزرگ

متوسط قیمت فروش هر مترمربع زمین یا زمین ساختما نهای مسکونی کلنگی معامله شده از طریق بنگاه های معاملات ملکی در شهر تهران ۵۸۳۹۱ هزار ریال بوده است که نسبت به فصل قبل ۳.۲ درصد و نسبت به فصل مشابه سال قبل ۱۶۰.۲ درصد افزایش داشته است.

در میان مناطق ۲۲ گانه شهرداری تهران، بیش ترین متوسط قیمت فروش یک مترمربع زمین یا زمین ساختما نهای مسکونی کلنگی معامله شده در حدود ۹۴۶۸۱ هزار ریال در منطقه ۳ و کمترین آن در حدود ۱۶۸۶۰ هزار ریال در منطقه ۲۰ بوده است.

**** ارزانترین زیر بنای مسکونی در منطقه ۱۸   

متوسط قیمت فروش هر مترمربع زیربنای مسکونی معامله شده از طریق بنگاه های معاملات ملکی در شهر تهران ۴۲۳۵۸ هزار ریال بوده است که نسبت به فصل قبل ۸.۵ درصد و نسبت به فصل مشابه سال قبل ۶۷.۴ درصد افزایش داشته است.
 
در میان مناطق ۲۲ گانه شهرداری تهران، بیش ترین متوسط قیمت فروش یک مترمربع زیربنای مسکونی معامله شده در حدود ۳۰۲۹ هزار ریال در منطقه ۱ و کمترین آن در حدود ۱۹۸۶۶ هزار ریال در منطقه ۱۸ بوده است.

****رکود معاملات در منطقه ۵ ثبت شد

همچنین از کل معاملات انجام شده برای فروش یک مترمربع زیربنای مسکونی در مناطق ۲۲ گانه شهرداری تهران، منطقه ۵ با ۱۰.۳ درصد دارای بیشترین سهم و منطقه ۲۲ با ۰.۹ درصد دارای کمترین سهم از معاملات انجام شده در شهر تهران می باشند.  

**** بیشترین معاملات اجاره ملک در منطقه ۳

متوسط مبلغ اجاره ماهانه به علاوه سه درصد ودیعه پرداختی بابت اجاره یک مترمربع زیربنای مسکونی معامله شده از طریق بنگاه های معاملات ملکی در شهر تهران ۱۷۷۱۲۰ ریال بوده است که نسبت به فصل قبل ۸.۱ درصد و نسبت به فصل مشابه سال قبل ۳۱.۲ درصد افزایش داشته است.

در میان مناطق ۲۲ گانه شهرداری تهران، بیش ترین متوسط مبلغ اجاره ماهانه به علاوه سه درصد ودیعه پرداختی بابت اجاره یک مترمربع زیربنای مسکونی معامله شده، ۲۵۹۳۸۱ ریال در منطقه ۳ و کمترین آن ۸۴۱۶۲ ریال در منطقه ۱۹ بوده است.

همچنین از کل معاملات انجام شده برای مبلغ اجاره ماهانه به علاوه سه درصد ودیعه پرداختی برای هر مترمربع زیربنای مسکونی در مناطق ۲۲ گانه شهرداری تهران، منطقه ۵ با ۱۲.۹ درصد دارای بیشترین سهم و منطقه ۲۲ با ۰.۹ درصد دارای کمترین سهم از معاملات انجام شده در شهر تهران  هستند.