به گزارش خبرنگار مهر، پاسی از شب گذشته اما راهروی اورژانس بیمارستان هنوز مملو از بیمارانی است که صدای سرفه‌ها و عطسه‌های آنها یک لحظه قطع نمی‌شود. از کودک ۷ ساله گرفته تا افراد مسن، در انتظار ویزیت پزشک هستند.

این روزها و شب‌ها، مشابه این صحنه را می‌توان در اغلب بخش‌های اورژانس بیمارستان‌ها شاهد بود. افرادی با علائم مشابه یکدیگر که نشان می‌دهد درگیر بیماری فصل پاییز و زمستان شده اند. اما، با یک تفاوت نسبت به سال‌های گذشته و آن هم، شروع زودهنگام سرماخوردگی‌ها و آنفلوانزای فصلی است.

متخصصین عفونی، پیش بینی کرده بودند که پاییز و زمستان امسال، شاهد شیوع آنفلوانزا باشیم و دلیل آن نیز، رها شدن پروتکل‌های بهداشتی پاندمی کرونا است. زیرا، در دو سال گذشته و به دنبال شیوع بیماری کرونا در جهان، شاهد تشدید رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی در مقابله با این ویروس بودیم و همین مسئله باعث شد تا از شدت سایر بیماری‌های ویروسی و عفونی، کاسته شود.

بر اساس آنچه در دو سال گذشته شاهد بودیم، وضعیت شیوع آنفلوانزا در مقایسه با سال‌های قبل تر، به مراتب کمتر بود. این در حالی است که به دنبال فروکش کردن پاندمی کووید ۱۹، رعایت پروتکل‌های بهداشتی به پایین‌ترین سطح خود رسیده و تا حدودی، عادی انگاری شده است.

پیام طبرسی رئیس بخش عفونی بیمارستان مسیح دانشوری، با عنوان این مطلب که امسال زودتر از سال‌های قبل درگیر شیوع آنفلوانزا شدیم، گفت: سال‌های قبل شیوع آنفلوانزا از اوایل آبان رخ می‌داد، اما امسال از مهر ماه با شیوع آنفلوانزا مواجه شدیم.

وی افزود: افرادی که علائم سرماخوردگی دارند، سریع‌تر خوب می‌شوند اما وقتی علائم بیماری همراه با تنگی نفس و سرفه طولانی مدت شود باید به پزشک مراجعه کرده تا با استفاده از داروهای ضد ویروسی بهبود یابند.

رئیس بخش عفونی مسیح دانشوری، با عنوان این مطلب که شیوع کرونا فعلاً کم شده است، گفت: پیشگیری از ابتلاء به آنفلوانزا شبیه دستورالعمل‌های کرونا است و افراد باید با شستشوی دست‌ها، رعایت فاصله اجتماعی و زدن ماسک، جلوی شیوع بیماری را بگیرند.

ایرج خسرونیا رئیس جامعه پزشکان متخصص داخلی ایران، با عنوان این مطلب که پیش بینی می‌شود امسال شاهد افزایش موارد ابتلاء به آنفلوانزا باشیم، افزود: با توجه به کم شدن موارد کرونا و کاهش رعایت پروتکل‌های بهداشتی، انتظار می‌رود با افزایش موارد آنفلوانزا در جامعه مواجه شویم.

وی با بیان این موضوع که موارد مرگ و میر آنفلوانزا کمتر از کرونا نیست، ادامه داد: متأسفانه مردم، آگاهی زیادی از بیماری آنفلوانزا ندارند. در حالی که وقتی همه گیری آنفلوانزا رخ می‌دهد، شاهد موارد بستری و مرگ و میر هستیم.

رئیس جامعه پزشکان متخصص داخلی ایران تاکید کرد: اولویت تزریق واکسن آنفلوانزا با افرادی است که بیماری‌های زمینه‌ای، مزمن، دیابت، سرطان و…، دارند.

آمیتیس رمضانی استاد تمام بیماری‌های عفونی، با عنوان این مطلب که پاییز، زمستان و اوایل بهار زمان شروع آنفلوانزا است، گفت: ماه‌های شیوع آنفلوانزا، آذر، دی و بهمن است.

وی در پاسخ به این سوال که ویروس آنفلوانزا با ویروس سرماخوردگی چه تفاوتی دارد، افزود: این ویروس جزو آدنو ویروس‌ها و رینو ویروس‌ها (عاملان سرماخوردگی) نیست، بلکه شامل آنفلوانزای A ، B و C است که بیشترین مشکل انسان با گروه‌های A و B آنفلوانزا است.

استاد تمام بیماری‌های عفونی در خصوص تفاوت آنفلوانزا و سرماخوردگی، گفت: آنفلوانزا شدیدتر، جدیدتر و مهم‌تر از ویروس‌های سرماخوردگی است. این بیماری بسیار پر سر و صدا است و با تب و سردرد شدید بروز می‌کند و تدریجاً بعد از یک هفته تخفیف پیدا می‌کند.

وی افزود: افرادی که به بیماری‌های زمینه‌ای مانند بیماری‌های قلبی، ریوی، کلیوی، کبدی دیابت و بیماری‌های نقص سیستم ایمنی مبتلا هستند، به تزریق سالانه واکسن آنفلوانزا اهتمام ورزند. همچنین با توجه به اینکه شکل جدی بیماری آنفلوانزا در مادران باردار دیده می‌شود این گروه حتماً نیاز به تزریق واکسن آنفلوانزا دارند. در بیماران مبتلا به سرطان که از داروهای شیمی درمانی استفاده می‌کنند نیز ضرورت تزریق واکسن آنفلوانزا وجود دارد.

مدیر گروه تحقیقات بالینی انستیتو پاستور گفت: با توجه به اینکه ویروس کرونا و ویروس آنفلوانزا از جمله ویروس‌های تنفسی هستند، از این به بعد، علائم کرونا می‌تواند با علائم آنفلوانزا اشتباه شود، بنابراین افتراق این دو بیماری به دلیل تفاوت درمان آنها از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

وی درباره راه انتقال آنفلوانزا افزود: راه اصلی انتقال از طریق قطرات و ترشحات تنفسی است و راه غیر مستقیم آن مانند دست دادن با همدیگر و یا دست زدن به اشیایی است که قبلاً توسط فرد بیمار آلوده شده است.

رمضانی در پاسخ به این سوال که در صورت ابتلاء به آنفلوانزا چه کنیم، گفت: در افراد سالم در صورت ابتلاء، با درمان‌های حمایتی مانند استراحت، نوشیدن مایعات گرم، استفاده از مسکن و آنتی هیستامین، بیماری کنترل خواهد شد اما افرادی که بیماری‌های زمینه‌ای دارند لزوم مراجعه به پزشک با احتمال درمان‌های ضد ویروسی برای کاهش موارد شدید بیماری و فوت، ضرورت دارد.

وی تاکید کرد: کودکان، افراد مسن، خانم‌های باردار و مبتلایان به بیماری‌های زمینه‌ای در خطر هستند به خصوص در مادران باردار مبتلا به آنفلوانزا با احتمال مشکل در جنین روبرو خواهیم بود بنابراین تزریق واکسن آنفلوانزا به همه مادران باردار توصیه می‌شود.

رمضانی در پاسخ به این سوال که آیا آنفلوانزا نیاز به قرنطینه دارد، گفت: تمام ویروس‌های تنفسی نیاز به قرنطینه دارند.

به نظر می‌رسد، امسال آنفلوانزا زودتر از راه رسیده و باید مراقب‌های بهداشتی را بیش از پیش رعایت کرد.