نمک در فرهنگ اسلامی و ایرانی دارای حرمت خاصی است و جایگاه ویژه ای دارد. نذر برای حاجت روشی است که از طریق آن خواسته خود را از خداوند می طلبیم. نذر نمک حضرت زهرا به نوعی توسل به ایشان برای گرفتن حاجت است. در ادامه این مقاله بیتوته چند نوع نذر نمک آورده ایم.

خیلی از افراد برای گرفتن حاجت های خود نذر می کنند و زمانی که حاجت خود را گرفتند و یا مشکلشان برطرف شد و نذر خود را ادا می کنند. در این مقاله قصد داریم شما را با نذر نمک آشنا کنیم.

نذر نمک برای حضرت فاطمه زهرا و برکات آن

نذر نمک به نیت فاطمه زهرا (س) به این صورت است که ابتدا نیت می کنند که در صورتی که حاجت آن ها برآورده شود و یا مشکل خاصی از آن ها برطرف شود، نمک را در بسته های کوچک بسته بندی می کنند و در بین عده ای مشخصی پخش می کنند و اشخاصی که نمک را دریافت می کنند نیز در لحظه دریافت نمک نذر می کنند که در صورتی که حاجتشان برآورده شود تعدادی نمک بسته بندی کنند و در بین مردم پخش کنند. برای گرفتن حاجت به واسطه حضرت فاطمه (س) علاوه بر نذر نمک می توانید نماز حضرت فاطمه و صلوات مخصوص حضرت زهرا را نیز بخوانید.

بنابراین لازم است زمانی که نمک را پخش می کنید این توضیح را به افرادی که آن را دریافت می کنند بدهید تا بدانند که روند آن چگونه است زیرا همه با نحوه نذر نمک حضرت فاطمه زهرا (س) آشنا نیستند، پس اگر می خواهید این زنجیره حفظ شود آن را به دیگران توضیح دهید.

نذر نمک حضرت فاطمه (س), نذر نمک حضرت فاطمه, نذر نمک حضرت عباس

نذر نمک حضرت عباس (ع):

نذر نمک حضرت ابوالفضل (ع)، بسیار ساده است و ان شاالله بعد از حاجت روایی با کمترین هزینه می توانید نذر خود را ادا کنید.

در نذر نمک حضرت عباس (ع)، ابتدا نیت کنید و خواسته ی قلبی خود را از صمیم قلب با خداوند در میان بگذارید. مثلا نیت کنید (فلان) تعداد بسته نمک نذر حضرت ابوالفضل (ع) می کنم تا (فلان) حاجتم برآورده شود.

با توجه به حاجتی که دارید چند صلوات برای مادر حضرت ابوالفضل (ع) بفرستید و به همان تعداد بسته های نمک تهیه کنید.

بعد از اینکه حاجت خود را گرفتید بسته های نمک را تهیه کرده و در یک امامزاده بین مردم پخش کنید.

اگر به اماکن متبرکه و زیارتگاه دسترسی نداشته باشید می توانید نمک ها را تهیه کرده و در بین افراد نیازمند توزیع کنید.

ان شاالله که حاجت روا شوید.

نذر نمک حضرت ابولفضل بسیار مجرب است، اما در صورتی که خواسته شما با این نذر نمک برآورده نشد، بدانید قطعا خیر و صلاحی در آن است.

انواع نذر نمک به چه صورت است, آشنایی با نذر نمک, نذر نمک حضرت فاطمه (س)

نذر نمک میرزای قمی چگونه است؟

میرزا ابوالقاسم قمی یکی از عالمان مشهور در قرن 12 هجری بود که از ایشان نوشته هایی با خط نستعلیق به جای مانده است. آیت الله بهاء الدینی در ذکر مقام دینی و علمی میرزای قمی گفته اند که بعد از حضرت معصومه (س) در قم فردی به عظمت میرزای قمی وجود ندارد.

اما نذر نمک میرزای قمی به چه صورت است و نذر نمک برای حاجت چه کار باید کرد.

در نذر نمک میرزای قمی، با واسطه قرار دادن ایشان، نیت کرده و خواسته خود را در دل بیان کنید و تعدادی بسته نمک تهیه کنید تا بعد از گرفتن حاجت آنها را بین مردم پخش کنید.

به عنوان مثال می توانید به نیت امام زمان عج 12 بسته نمک تهیه کنید تا بعد از گرفتن حاجت، آنها را در اماکن متبرکه پخش کنید.

سفارش شده که بعد از گرفتن حاجت در نذر نمک، برای همه گرفتاران دعا کنید و از خداوند برای گناهکاران طلب مغفرت کنید.

نظر علما درباه نذر نمک چیست؟

پاسخ آیت الله مکارم شیرازی در رابطه با اعتبار نذر نمک اینگونه است:

"این نوع نذرها غالبا دلیل معتبری ندارد و عمل به آنها واجب نیست، می توانید معادل آن را در کلیه امور خیر مصرف نمایید."

بنابراین می توان چنین نتیجه گرفته که سند معتبری برای نذر نمک نیامده است اما توجه به این نکته نیز ضروری است که نذر و نیاز نوعی ارتباط معنوی با خدا و ائمه اطهار و معصومین می باشد و از انجایی که توسل به ائمه برای گرفتن حاجت بسیار در تعالیم دینی ما امده است می توان با نیت قلبی نذر نمک حضرت فاطمه (ص) و حضرت ابوالفضل را انجام داد.