به گزارش پارس به نقل از فارس، آیت الله ناصر مکارم شیرازی عصر امروز در دیدار با مدیرعامل و معاونین موسسه مالی و اعتباری کوثر با اشاره به ویژگی های نظام اقتصادی و بانکداری در شرایط کنونی دنیا بیان کرد: بانکداری که از شرق به غرب آمده دارای فرهنگ غربی است.

وی با اشاره به اینکه در بانکداری اسلامی باید قوانین شرعی رعایت شود اظهار کرد: بانکداری در اسلام گامی برای خدمت به مردم بوده و تفاوت های جدی با بانکداری غربی دارد.

این مرجع تقلید با اشاره به ضرورت رعایت قوانین و مقررات، به صدور فاکتورهای صوری اشاره کرد و ادامه داد: مسئولان بانک ها برای ارائه تسهیلات به مردم از ایشان فاکتور می گیرند و به این مسئله که پول وام در کجا هزینه می شود کاری ندارد و مردم نیز گاهی بدون اطلاع بانک اقدام به این کار کرده و گاهی نیز مردم از سوی مسئولان بانک به این امر تشویق می شوند.

وی با اشاره به اینکه چنین اقداماتی موجب آلوده شدن نظام اسلامی می شود خاطرنشان کرد: در پاسخ به نامه ها و استفتائات مردم در خصوص چنین مسائلی می گوییم که چنین اقدامی حرام است.

آیت الله مکارم شیرازی با تاکید بر پرهیز از صدور فاکتورهای غیرواقعی گفت: این اقدام علاوه بر اینکه غیرحلال شدن پول را به دنبال دارد برکت پول را از بانک و فرد قرض گیرنده می برد.

وی با اشاره به مسئله اخذ جریمه های دیرکرد اقساط اضافه کرد: این مسئله بارها و بارها تذکر داده شده است ولی نمی دانیم چرا آن را به صورت ریشه ای حل نمی کنند.

این مرجع تقلید با اشاره به رهن مال از سوی بانک ها در ازای پرداخت تسهیلات اظهار کرد: اگر کسی نتواند در موعد مقرر دین خود را به بانک بپردازد بانک باید به اندازه دین خود از فروش مال برداشته و باقی را به صاحب آن برگرداند.

وی تصریح کرد: شکایت های زیادی از سوی مردم مطرح می شود که بانک کل مال رهن شده را برداشته و باقیمانده سهم افراد را نمی دهد.

آیت الله مکارم شیرازی با تاکید بر ضرورت ترویج قرض الحسنه بیان داشت: باید سرمایه های مردم به خود مردم داده شده و قرض الحسنه موجب می شود که خیر و برکت نصیب بانک و مردم شود.

وی با اشاره به معنی کوثر به معنای خیر کثیر یادآور شد: حضرت فاطمه زهرا (س) منبع خیرات کثیر برای جامعه اسلامی بوده است و امیدواریم که این موسسه مالی و اعتباری برای جامعه اسلامی دارای خیر و برکت باشد.