به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری فارس، آیت الله رئیسی رئیس جمهور در دیدار شوکت میرضیایف رئیس‌جمهور ازبکستان که عصر امروز چهارشنبه 23 شهریور برگزار شد، گفت: حضور در شهر سمرقند و در جمع دوستان و برادران عزیزمان و ریاست جمهوری ازبکستان که کشوری دوست و برادر است توفیقی برای بنده و همکارانم  بشمار می رود.

وی افزود: سالگرد استقلال ازبکستان را به شما و همکارانتان تبریک می‌گویم بدون تردید ازبکستان در این سالها پیشرفت‌های خوبی داشته است به ویژه در دوره نخست وزیری و ریاست جمهوری جنابعالی. روابط ما با ازبکستان فقط روابط همسایگی و منطقه‌ای نیست، بلکه رابطه‌ عمیق فرهنگی و تمدنی بین ملت‌های دو کشور وجود دارد.

رئیسی تشریح کرد: پیشرفت های شما را پیشرفتهای خودمان می دانیم و برای توسعه روابط بین دو کشور هیچ مانعی را نمی شناسیم. برخلاف تحریم ها  جمهوری اسلامی در سالهای گذشته پیشرفت های خوبی حاصل شده است. ملت ما اراده کرد و تهدیدها را به فرصت تبدیل کرد. در حوزه های مختلفی پیشرفت داریم و ظرفیت های خوبی در جمهوری اسلامی ایجاد شده است.

وی افزود: آمادگی برای افزایش روابط دو جانبه در حوزه‌های  مختلف به ویژه در حوزه تبادل تجاری و اقتصادی وجود دارد.  حوزه ترانزیت و حمل ونقل از حوزه هایی است که بین دو کشور در آنها همکاری خوبی صورت بگیرد.

رئیسی گفت: همچنان که در تاجیکستان خدمت شما گفتم آمادگی داریم با توجه به امکاناتی که در حوزه انرژی وجود دارد همکاری خوبی با هم داشته باشیم. با سخنانی که بین وزیر نفت ما و مسئولین بخش انرژی ازبکستان صورت گرفته و با توجه به تفاهماتی که انجام شده امیدوارم گام های خوبی برای توسعه روابط درحوزه انرژی برداشته شود.

رئیس جمهور افزود: امضای اسناد بین دو کشور جلوه خوبی از اراده برای توسعه روابط در حوزه های مختلف بین دو کشور است. کشاورزی می‌تواند یکی از زمینه های همکاری بین دو کشور باشد با اراده ای که وجود دارد سطح ارتباط تجاریِ 500 میلیون دلاری بین دو کشور در گام اول به سه یا چهار برابر بیشتر ارتقا پیدا کند

رئیسی خاطر نشان کرد: در ارتباط با نیروهای فنی و مهندسی با توجه به امکانی که در کشورما ایجاد شده می تواند زمینه خوبی برای همکاری دو کشور باشد.

رئیس جمهور خاطر نشان کرد: در خصوص عضویت ایران در سازمان همکاری های شانگهای از شما به خاطر نظر مثبتتان در اجلاس قبلی و این اجلاس صمیمانه تشکر کنم. 

 شوکت میرضیایف رئیس جمهور ازبکستان نیز گفت: از دیدن جنابعالی در شهر تاریخی سمرقند خوشحالی خودم را ابراز می کنم البته در یکسال برای سومین بار با هم دیدار می کنیم و سفر جنابعالی به ازبکستان سفری تاریخی است.

وی افزود: با استفاده از این فرصت سی‌امین سالگرد برقراری روابط دیپلماتیک میان دو کشور ایران و ازبکستان را تبریک می گویم. سلام من را به رهبر عالی جمهوری اسلامی ایران برسانید.

رئیس جمهور ازبکستان تشریح کرد: حضور جنابعالی در اجلاس سران سازمان همکاری شانگهای را و همچنین امضای سند عضویت کامل ایران در این سازمان را تبریک می‌گویم.

میرضیایف تصریح کرد:  همه اصلاحاتی که در ازبکستان در حوزه مبارزه با فساد اداری، توسعه بهبود بخشیدن به روابط خود با کشورهای همسایه انجام می شود با سیاست‌های دولت شما در ایران هماهنگی دارد. 

رئیس جمهور ازبکستان افزود: همچنین راه بسیار بزرگی را در حوزه روابط بین دو کشور باز می کنیم از زمان اولین ملاقات بنده با شما تا ملاقات امروز ما رویدادهای خیلی مهمی رخ داد که از جمله  آن می ‌توان به سفرهای آقایان قالیباف، وحیدی، شمخانی و ستاری به ازبکستان نام برد از طرفی برخی مسئولان ازبکستان هم به ایران آمدند.

وی تشریح کرد: رویدادهای مهمی که از سفر تا سفر انجام شد می تواند پایه محکمی برای توسعه بیش از پیش روابط بین دو کشور خواهد بودالبته در این میان علاوه بر سفرهایی که عرض کردم کمیسیون مشترک دو کشور برگزار شد و کمیسیون مشترک سرمایه گذاری تاسیس شد و چند همایش تجاری و علوم فن‌آوری را بین دو کشور برگزار کردیم که همه اینها ایجاد کننده انگیزه جدید برای توسعه این همکاری ها خواهد بود.

میرضیایف گفت: دریکسال اخیر ملت ازبکستان اطلاعات بیشتری در مورد تاریخ بزرگ شما به دست آوردند همچنین از اشتراکات فرهنگی زیادی بین ملت دو کشور مطلع شدند.

رئیس جمهور ازبکستان تشریح کرد: البته این مسائل باعث شد روابط دو کشور در حوزه اقتصادی و بازرگانی هم افزایش پیدا کند از جمله در سال گذشته مبادلات تجاری بین دو کشور نسبت به سال قبل از آن 73 درصد افزایش یافته و امسال هم از آغاز سال میلادی تاکنون نسبت به مدت مشابه سال گذشته 15 درصد افزایش داشته ایم.