حسن همتی، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با پارس نیوز با اشاره به آخرین مواضع و صحبت‌های طرف‌های غربی طی مذاکرات هسته‌ای وین در مورد مواضع جمهوری اسلامی ایران مطرح کرد: طرف‌های مقابل در مذاکرات به دلیل اینکه به دنبال منافع خودشان هستند غیر از راه‌حل‌های خودشان بقیه راه‌ها را غیر سازنده قلمداد می‌کنند.

وی افزود: طرف‌های غربی در مذاکرات به دنبال وقت گذرانی و اتهام‌زنی هستند که به دنیا بگویند ما قصد داریم به توافق برگردیم اما این ایران است که با پیشنهادات غیرسازنده توافق را نمی‌پذیرد.

همتی در پاسخ به اینکه آیا اینکه طرف‌های مقابل باید تحریم‌ها را لغو و تضمین‌های لازم را ارائه دهند غیر سازنده است؟ گفت: واقعیت این است که غربی‌ها به دنبال منافع خودشان هستند و انتظار دارند که ما از مطالبات به حق خودمان دست بکشیم.

*کشوری که بخواهد مذاکرات به نتیجه برسد، علیه کشور مقابل خود تحریم وضع نمی‌کند

رئیس فراکسیون امنیت پایدار و روابط خارجی پویا مجلس تصریح کرد: کشوری که قصد داشته باشد مذاکرات به نتیجه برسد هر روز شخصیت‌های حقیقی و حقوقی کشور ما را به لیست تحریم‌ها اضافه نمی‌کند. طرف مقابل قصد دارد تا بخش عظمی از تحریم‌ها را همچنان حفظ کند و تضمینی هم در میان نباشد و در نهایت نگاهشان به برجام‌های دوم و سوم است.

او معتقد است که طرف ایرانی پیشنهادات خود را منطقی و قانونی ارائه داده است و ما بر سر مطالبات به حق خودمان هم قاطعانه خواهیم ایستاد.

همتی همچنین با اشاره به اینکه آمریکا ادعا کرده است مسائل پادمانی باید از طریق آژانس حل شود، یادآورشد که باید این را بدانیم چیزی به اسم آژانس انرژی اتمی مستقل وجود ندارد و همه این‌ها زیر نظر و تحت سلطه آمریکا هستند. لذا آن‌ها قصد دارند تا با بهانه‌هایی واهی از زیر تعهدات خود شانه خالی کنند.

این عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس افزود: تشکیلات بین‌المللی و جهانی که در خاک آمریکا قرار دارد به هیچ وجه مستقل نیستند و عملکرد سازمان انرژی اتمی بین المللی نیز بارها این مسئله را ثابت کرده است که صداقت لازم را ندارد و مستقل عمل نمی‌کند. به همین خاطر ما نمی‌توانیم به این نوع موضوعات اعتماد کنیم و موضوع پادمانی باید تعیین تکلیف شود.