به گزارش ایسنا، این مراسم پاسداشت صبح روز چهارشنبه (نهم شهریورماه) با حضور مهمانانی از بیش از ۴۰ کشور دنیا، مجمع جهانی اهل بیت (ع)، جامعه‌المصطفی، خانواده‌های شهدا و جمعی از مسئولان و چهره‌های فرهنگی و ادبی در مرکز همایش‌های صداوسیما برپا شد.

در آغاز این برنامه، ایمان عطارزاده، معاون هماهنگی و رییس حوزهٔ ریاست دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت‌الله خامنه‌ای گفت: این شصتمین تقریظی است که توسط رهبر انقلاب بر کتاب‌های حوزهٔ دفاع مقدس منتشر می‌شود. البته مطمئناً تعداد این تقریظ‌ها بیشتر است اما از سال ۹۱ که به صورت رسمی منتشر می‌شود، به این تعداد رسیده است.

او سپس به استقبال مخاطبان از آثار ادبی و هنری حوزهٔ دفاع مقدس به‌دلیل انتشار تقریظ‌های رهبر انقلاب در سال‌های اخیر اشاره و بیان کرد: به یاری خدا و به برکت تقریظ‌های رهبر انقلاب، جریان‌سازی خوبی در حوزهٔ کتاب‌های دفاع مقدس و آثار این حوزه شکل گرفته است. 

عطارزاده در ادامهٔ سخنان خود به حمید حسام و مسعود امیرخانی، نویسندگان کتاب یادشده و همچنین سورهٔ مهر، ناشر آن، تبریک گفت.

تقریظ رهبر انقلاب بر کتاب خاطرات یگانه مادر ژاپنی شهید رونمایی از متن تقریظ

در ادامهٔ سیزدهمین مراسم پاسداشت ادبیات جهاد و مقاومت، علیرضا مختارپور - رییس سازمان اسناد و کتابخانه ملی - به قرائت گزیده‌ای از تقریظ رهبری بر کتاب «مهاجر سرزمین آفتاب» پرداخت و گفت که موضوع این تقریظ، ویژگی‌های زن مسلمان و وظایف او از دیدگاه رهبری است. 

متن این تقریظ به شرح زیر است:

«بسم الله الرّحمن الرّحیم

ـ سرگذشت پرماجرا و پرجاذبه‌ی این بانوی دلاور، که با قلم رسا و شیوای حمید حسام نگارش یافته است، جدّاً خواندنی و آموختنی است. من این بانوی گرامی و همسر بزرگوار او را سالها پیش در خانه‌شان زیارت کردم. خاطره‌ی آن دیدار در ذهن من ماندگار است. آن روز جلالت قدر این زن و شوهر با ایمان و با صداقت و با گذشت را مثل امروز که این کتاب را خوانده‌ام، نمی‌شناختم؛ تنها گوهر درخشانِ شهید عزیزشان بود که مرا مجذوب می‌کرد. رحمت و برکت الهی شامل حال رفتگان و ماندگان این خانواده باد

اردیبهشت ۱۴۰۱

ـ ساخت فیلم بر اساس زندگی خانم بابائی حرکت مهم و مؤثری در جهت معرفی و آبرو بخشیدنِ به خانواده‌ی اسلامی و مرد مسلمان است، و نباید از آن غفلت شود»

تقریظ رهبر انقلاب بر کتاب خاطرات یگانه مادر ژاپنی شهید

در ادامهٔ سیزدهمین مراسم پاسداشت ادبیات جهاد و مقاومت، علیرضا مختارپور - رییس سازمان اسناد و کتابخانه ملی - به بهانه رونمایی از تقریظ حضرت آیت‌الله خامنه‌ای (مدظله) بر کتاب «مهاجر سرزمین آفتاب» به بیان ویژگی‌ها و نقش ماندگار و مؤثر زن در جامعه و تاریخ از منظر معظّم‌ له پرداخت. مشروح مقاله رییس سازمان اسناد و کتابخانه ملی برای سیزدهمین پاسداشت ادبیات جهاد و مقاومت، رونمایی از تقریظ رهبر معظم انقلاب اسلامی بر این کتاب از این‌جا قابل دسترس است. 

https://farsi.khamenei.ir/others-note?id=50835

تقریظ رهبر انقلاب بر کتاب خاطرات یگانه مادر ژاپنی شهید حمید حسام، مؤلف کتاب

همچنین حمید حسام - نویسندهٔ کتاب «مهاجر سرزمین آفتاب» - در سخنانی گفت: هجرتِ خانم بابایی در کتاب، بیشتر از سایر وجوه‌ش بررسی شده است. البته، کتاب‌ها دربارهٔ ایشان باید نوشته شود. ۸۰سال زندگی که ۲۰سال در ژاپن و ۶۰ سال در ایران بوده، آکنده از شگفتی‌ها است. اصلا کتاب زندگی او آکنده از شگفتی‌هاست. شگفتی‌هایی که ناشی از هجرت است؛ هجرتی که دو ساحت دارد، یک ساحت جغرافیایی و دیگری ساحت اعتقادی.

او افزود: سختی کار ما شاید در بخش دوم بود؛ سیر انفسی خانم بابایی. چراکه سیر آفاقی با مصاحبه درمی‌آید. اتفاقی که مروری بر تاریخ انقلاب اسلامی و ریشه‌های آن است. سیر انفسی و آنچه در درون ایشان اتفاق افتاده با مصاحبت در می‌آید. 

حسام همچنین بیان کرد: خدا را شکر می‌کنم نسبتِ من و آقای امیرخانی با ایشان که ابتدا نسبت نویسنده و راوی بود، به نسبت مادر و فرزندی تبدیل شد.

این نویسنده سپس از مادر ژاپنی شهید به عنوان یک سفیر تمام‌عیار و فرهنگی یاد کرد و او را رسانهٔ بلیغی برای نظام جمهوری اسلامی دانست و گفت که مصاحبه با او پر بود از خرده روایت‌ها.

حمید حسام ادامه داد: اندازه‌شناسی در این کار خیلی هوشمندانه و باحساب بوده و جای درازنامه‌نویسی را گرفته است. شاید هر قطعه از زندگی ایشان راویان متعددی داشته باشد و این کتاب نقطهٔ شروعی برای آشنایی با ایشان باشد.

او در پایان سخنان خود به جمله‌ای از مصاحبه سبا بابایی را که مورد توجه او بوده اشاره کرد که مربوط به پس از پیروزی انقلاب اسلامی و چنین است: من ایرانی نبودم، از خاور دور آمده بودم اما غرور شکسته‌شده‌ام را اینجا در ایران،  فرسنگ‌ها دورتر از سرزمین مادری‌ام یافتم.

پس از این، با حضور بلقیس بابایی، به نمایندگی از مرحومه سبا بابایی و همسران شهید چیت‌سازیان، همدانی، خوش‌لفظ و سلگی از حمید حسام و همسرش با قابی از تصویر حمید حسام با رهبر انقلاب و همچنین انگشتر و چفیه متبرک تقدیر شد.

تقریظ رهبر انقلاب بر کتاب خاطرات یگانه مادر ژاپنی شهید

در بخش دیگری از این مراسم، کاظم آبه ، فارغ‌التحصیل ژاپنی جامعه‌المصطفی و از نزدیکان سبا بابایی در سخنانی ضمن قرائت آیاتی از قرآن گفت: من در ژاپن و ایران یک مادر معنوی پیدا کردم؛ او حاجیه خانم یامامورا بود. او هر لحظه در آغوش خداوند تلاش می‌نمود. خدا او را در میان محسنین قرار داده بود. 

او همچنین بیان کرد: من و همسرم به عنوان فرزندان معنوی حاجیه خانم یامامورا از تمام شما و سید و رهبر دل‌ها تشکر می‌نماییم.

تقریظ رهبر انقلاب بر کتاب خاطرات یگانه مادر ژاپنی شهید پیمان جبلی

پیمان جبلی ، رییس سازمان صداوسیما، دیگر سخنران این مراسم بود و ضمن تقدیر از حمید حسام، اظهار کرد: ام‌الشهید برای ما یک اسوه است. اگر ما به این قله‌های پرافتخاری که مورد انعام قرار گرفتند، توجه نکنیم و سرمشق و الگوی خودمان قرار ندهیم، در وادی ذلالت سلبریتیسم خواهیم افتاد. 

او همچنین به این‌که اگر سبا بابایی نبود، همه گمان می‌کردند داستان زندگی او افسانه است، اشاره کرد و گفت: چه بسیارند این داستان‌های واقعی که ما هنوز کشف نکردیم. این نشان‌دهنده وجود اختلال در مدیریت فرهنگی است که به یک سلبریتی بزرگ تبدیل نشده. ما بعد از فوت ایشان داریم ایشان را معرفی می‌کنیم. یک نظرسنجی قبل فوت ایشان نشان می‌داد افراد کمی ایشان را می‌شناسند و این نشان‌دهنده یک اختلال در مدیریت فرهنگی جامعه ما است. 

جبلی سپس بیان کرد: عهد می‌بندیم تا تمام توان خود را به کار ببندیم و این اسوه‌های همیشه زنده و سرافراز جهاد مقاومت را شناسایی کنیم و به الگوهای واقعی و عملی مردم در جامعه تبدیل کنیم. 

در این برنامه که با حضور افرادی چون حجت الاسلام قمی، رییس سازمان تبلیغات اسلامی، یاسر احمدوند، معاون فرهنگی وزیر ارشاد، علیرضا قزوه، مجتبی رحماندوست و... برپا شد، از حمید حسام و مسعود امیرخانی برای نگارش کتاب یادشده تقدیر شد و از متن تقریظ رهبر انقلاب بر «مهاجر سرزمین آفتاب» که متن آن پیش‌تر آورده شده است، رونمایی شد. 

اجرای موسیقی توسط ارکستر سمفونی صداوسیما و همچنین نقالی توسط مرشد محسن میرزاعلی از دیگر بخش‌های این برنامه بود. 

تقریظ رهبر انقلاب بر کتاب خاطرات یگانه مادر ژاپنی شهید

تقریظ رهبر انقلاب بر کتاب خاطرات یگانه مادر ژاپنی شهید

تقریظ رهبر انقلاب بر کتاب خاطرات یگانه مادر ژاپنی شهید

تقریظ رهبر انقلاب بر کتاب خاطرات یگانه مادر ژاپنی شهید

تقریظ رهبر انقلاب بر کتاب خاطرات یگانه مادر ژاپنی شهید

تقریظ رهبر انقلاب بر کتاب خاطرات یگانه مادر ژاپنی شهید

انتهای پیام