به گزارش خبرگزاری صدا و سیما ، آقای زلفی گل صبح امروز در نشست خبری به تشریح اقدامات وزارت علوم در یک سال گذشته پرداخت و گفت: سامانه نظام ایده ها و نیازها (نان) را بدون ایجاد ساختار جدید در پایگاه استنادی علوم و فناوری راه اندازی شد که از زمان راه اندازی در اردیبهشت تاکنون پنج هزار نیاز در آن ثبت شده است و همه دستگاه ها و وزارتخانه ها باید نیازهای فناورانه خود را در این سامانه ثبت کنند.

وی درباره آخرین وضعیت بورسیه‌ها گفت: بخش اعظم مسائل مربوط به بورسیه‌ها حل شده است، دفتر نظارت وزارت علوم و سازمان امور دانشجویان در حال پیگیری موضوع هستند، برای جذب بورسیه‌ها به دانشگاه‌های در حال توسعه این امتیاز را داده‌ایم که هر تعداد از این دانش آموختگان بورسیه را جذب کنند جزو ظرفیت آن‌ها محسوب نمی‌شود. همچنین از سازمان استخدامی برای این افراد شناسه استخدامی دریافت کردیم تا برای جذب آن‌ها مشکلی وجود نداشته باشد.

وزیر علوم درباره خوابگاه‌ها افزود: سال گذشته ۹۲۰ بلوک خوابگاهی برای ۱۹۶ هزار دانشجو داشتیم که امسال این بلوک‌ها به هزار و ۲۱ بلوک خوابگاهی و ظرفیت دانشجویان به ۲۱۴ نفر رسیده است. یعنی ۱۰۱ بلوک خوابگاهی و ۱۸ هزار ظرفیت پذیرش در خوابگاه‌ها اضافه شده است.

زلفی گل با اشاره به خوابگاهی متأهلی گفت: ۲۹۶ واحد خوابگاه متاهلی برای یک هزار و ۵۰۴ نفر است که در حال توسعه خوابگاه‌های متاهلی هستیم همچنین صندوق رفاه دانشجویان به دانشگاه‌ها وام ودیعه مسکن می‌دهد.

وی درباره ساماندهی سهمیه‌های کنکور نیز اظهار داشت: بخشی از سیاست گذاری سهمیه‌های کنکور با شورای عالی انقلاب فرهنگی و بخشی نیز با مجلس شورای اسلامی است و وزارت علوم مسئولیتی در ایجاد و یا حذف سهمیه‌ها ندارد.

زلفی گل در خصوص اینکه آیا با سهمیه‌ها موافق است یا خیر گفت: با همه سهمیه‌ها موافق نیستم، ولی با برخی از آن‌ها کاملاً موافقم.

وی درباره پرداخت حقوق اساتید حق التدریس نیز اظهار داشت: از دانشگاه‌ها می‌خواهم پرداخت حقوق اعضای هیئت علمی حق تدریس را در اولویت برنامه‌های خود قرار دهند.

زلفی گل درباره حذف کنکور خاطرنشان کرد: کنکور حذف شدنی نیست به این دلیل که در حال حاضر چند هزار دانش آموز داریم که معدل آن‌ها ۲۰ است، ولی نمی‌توان تمام این‌ها را در آن ۱۵ درصد رشته‌های پرطرفدار جذب کنیم. برای همین باید کنکور باشد.

وزیر علوم درباره اختصاص سه درصد بودجه به بخش فرهنگی نیز گفت: به هیئت امنای دانشگاه‌ها نیز اعلام کرده‌ایم که اختصاص سه درصد بودجه به بخش فرهنگ را مصوب کنند و رؤسای دانشگاه‌ها نیز این سه درصد را به فرهنگ اختصاص دهند. در وزارت علوم نیز به معاونت اداری مالی اعلام کرده‌ایم سه درصد بودجه فرهنگی را به بخش فرهنگی اختصاص دهند.

وی همچنین عمده‌ترین مشکل اساتید را در بخش مسکن اعلام کرد و افزود: با وزارت مسکن و شهرسازی در این زمینه رایزنی کرده‌ایم که در زمینه تأمین مسکن اعضای هیأت علمی برنامه ریزی‌هایی را انجام دهیم در بخش حقوق اعضای هیأت علمی نیز برنامه‌هایی در دست اجرا داریم که بعد از نهایی شدن اعلام می‌کنیم.

زلفی گل درباره ایجاد دانشکده‌های جدید در دانشگاه‌ها نیز گفت: در صورتی مجوز ایجاد دانشکده داده خواهد شد که دانشگاه فضای رفاهی و آزمایشگاهی را بتواند تأمین کند در بحث پذیرش دانشجویان نیز به همین صورت است دانشگاه‌ها باید برای پذیرش دانشجو از امکانات رفاهی مناسب برخوردار باشند.

وی درباره ایجاد پردیس‌های جدید در کشور‌های متقاضی گفت: برنامه داریم تا از اساتید بازنشسته در این پردیس‌ها در صورت درخواست خود آن‌ها استفاده کنیم البته در حال حاضر این طرح است و هنوز عملیاتی نشده است.

زلفی گل همچنین درباره بودجه اختصاصی دانشگاه‌ها گفت: سرانه بودجه دانشگاه‌های ما بین ۸ هزار و ۵۰۰ تا ۲۱ هزار تومان است هزینه یک نوبت غذای ناهار و یا شام دانشجویان با بودجه‌ای که سازمان برنامه اختصاص می‌دهد سازگاری ندارد، اولویت دانشگاه‌ها پرداخت حقوق اساتید و در مرحله بعد تأمین غذای دانشجویی، خوابگاه و ایاب و ذهاب است که در این شرایط بودجه پژوهشی و فرهنگی ذبح می‌شود و این خیلی بد است که نتوانیم در بخش‌های پژوهشی و تحقیقاتی هزینه کنیم.