به گزارش پارس به نقل از فارس، بهرام عین اللهی امروز در نشست خبری که به مناسبت صدور حکم انتزاع دانشگاه علوم پزشکی ایران از تهران در شورای عالی انقلاب فرهنگی صادر شد در معاونت آ موزشی وزارت بهداشت گفت: همه باید اراده تمکین به قانون را داشته باشیم و حتی اگر اعتراضی هم داریم نباید جلوی قانون بایستیم.

وی ادامه داد: توجه به قانون در محیط های آموزشی اهمیت بیشتری دارد و همیشه توصیه ما به دانشگاه ها این است که هر آنچه قانون است باید انجام شود، در حوزه آموزشی با بالاترین مرجع آموزش عالی که دانشگاه های علوم پزشکی هستند سر و کار داریم.

عین اللهی گفت: طبق بیانات رهبری در بین تمام مشکلات دو اولویت مسائل اقتصادی و علمی باید در راس امور قرار گیرد و شورای عالی انقلاب فرهنگی که عالی ترین مرجع تصمیم گیری در رابطه با مسائل فرهنگی و آموزشی است، دارای مصوباتی است که لازم الاجرا بوده و باید به آن عمل شود.

معاون آموزشی وزیر بهداشت تصریح کرد: دانشگاه علوم پزشکی ایران مولود انقلاب است که البته در گذشته از تجمیع مراکز آموزشی به وجود آمد اما اکنون بهترین بیمارستان ها که قابلیت آموزشی دارند، مانند بیمارستان شهید رجایی، شفا یحیائیان، علی اصغر و رسول اکرم (ص) زیر مجموعه این دانشگاه است و حدود ۱۷ بیمارستان در این دانشگاه تجمیع شده است.

وی افزود: بزرگترین مرکز همایشی دانشگاه های علوم پزشکی کشور، بزرگترین دانشکده پیراپزشکی، بزرگترین دانشکده توانبخشی، بزرگترین دانشکده مدیریت علوم پزشکی و کتابخانه مرکزی در دانشگاه علوم پزشکی ایران قرار دارد.

دانشگاه ایران رتبه ۲ را در آزمون بورد تخصصی پزشکی به دست آورد


عین اللهی با اشاره به اینکه این دانشگاه جزو ۵ دانشگاه علوم پزشکی برتر کشور است، گفت: امسال این دانشگاه در امتحانات تخصصی و فوق تخصصی رتبه دو کشور را به دست آورده است.

وی با بیان اینکه طب اورژانس به صورت تخصصی در دانشگاه علوم پزشکی ایران راه اندازی شده، گفت: از نظر سخت افزاری کلاس ها و محیط آموزشی و همچنین نرم افزاری اساتید باسابقه و علاقه مند در این دانشگاه وجود دارند.

عین اللهی گفت: اینکه در برخی جاها گفته شد، ادغام دانشگاه ها به دلیل کیفیت نامناسب دانشگاه علوم پزشکی ایران بوده، واقعیت نداشته است.

معاون آموزشی وزیر بهداشت ادامه داد: ادغامی که در سال ۸۹ انجام گرفت مورد توافق اساتید قرار نگرفت و به دنبال آن بودند تا دانشگاه به جایگاه خود برگردد و در انتهای سال ۹۱ با تغییراتی در وزارت بهداشت فرصت مناسب فراهم شد تا مطالبات را پیگیری کنند.

وی ادامه داد: بنابراین انتزاع دو دانشگاه علوم پزشکی ایران و تهران در ۱۸ فروردین ۹۲ صورت گرفت و مورد استقبال پرسنل و اساتید این دانشگاه قرار گرفت.

عین اللهی از تشکیل کمیته ماده ۲ مصوبه شورای عالی گسترش خبر داد و گفت: این کمیته هفت نفره به تازگی تشکیل شده است و در کنار آن کمیته مطالبات دانشجویی ایجاد شد تا مشکلاتی بر روند تحصیلی دانشجویان ایجاد نشود.

وی افزود: دانشگاه علوم پزشکی ایران تا امروز با سختی های مالی و اعتباری که تخصیص داده نشد، مواجه بوده است اما چون اساتید به دانشگاه خود معتقد بودند، بدون دریافت اضافه کاری حاضر بودند خدمت کنند و بسیاری از آزمون ها در این دانشگاه بدون پرداخت پولی برگزار شد.

عین اللهی با اشاره به مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی در تیر امسال مبنی بر اینکه ادغام و انتزاع دانشگاه ها بر عهده وزرای بهداشت و علوم است، گفت: این مصوبه شب گذشته به تأیید مجدد شورای عالی انقلاب فرهنگی رسید.

وی افزود: عدالت آموزشی موضوعی است که باید در تمام دانشگاه ها اجرا شود و همه دانشگاه ها بر مبنای عدالت از اساتید با تجربه بهره مند شوند.

معاون آموزشی وزیر بهداشت در مورد وضعیت دانشجویان پس از انتزاع قطعی دو دانشگاه، گفت: دانشجویانی که قبل از ادغام کد رشته محل دانشگاه علوم پزشکی ایران را داشته اند، ورودی های قبل از سال ۸۹ بوده اند که تحصیل خود را در همین دانشگاه ادامه خواهند داد.

وی ادامه داد: دانشجویان مقاطع کارشناسی سال ۸۹ امسال فارغ التحصیل می شوند و مشکلی ندارند و نکته جالب توجه اینکه انتزاع دو دانشگاه در اردیبهشت امسال به درخواست انترن ها انجام شده در حالی که ما می خواستیم به مرور انجام شود.

عین اللهی گفت: امسال نزدیک به ۱۲۰۰ دانشجو ورودی دانشگاه علوم پزشکی ایران هستند که با هماهنگی سازمان سنجش کد رشته محل این دانشگاه را ایجاد کردیم و دانشجویان ورودی امسال تکلیفشان مشخص است.

ورودی های ۹۰ و ۹۱ از دانشگاه علوم پزشکی تهران فارغ التحصیل می شوند


معاون آموزشی وزیر بهداشت در مورد وضعیت دانشجویان ورودی ۹۰ و ۹۱ که بیشترین اعتراض را درباره انتزاع داشته اند، گفت: طبق مصوبه شورای عالی گسترش، تمام این ورودی ها دانشجوی علوم پزشکی تهران هستند و وزارت بهداشت قصدی برای تغییر آن ندارد و این افراد از دانشگاه تهران فارغ التحصیل می شوند.

وی ادامه داد: جلساتی میان دو دانشگاه تهران و ایران برگزار شد و همه توافق کردند همه امکانات از نظر فضاهای آموزشی در اختیار این دو دانشگاه قرار گیرد، البته هر دانشکده وضعیت خاصی دارد.

عین اللهی گفت: دانشجویانی که در رشته ای تحصیل می کنند که اصلاً در دانشگاه تهران وجود ندارد و اغلب رشته های کارشناسی هستند مانند رشته اپتومتری به صورت میهمان پذیرش می شوند و از آنجایی که دانشگاه علوم پزشکی ایران دانشجوی سال ۲و ۳ ندارد، می تواند امکانات آموزشی خود را در اختیار دانشگاه علوم پزشکی تهران قرار دهد.

وی افزود: تغییری در وضعیت هیئت علمی ها به وجود نمی آید چرا که این رشته ها اساتیدی از دانشگاه علوم پزشکی ایران داشته اند البته کلاس های مشترک هم می تواند برای این رشته ها برگزار شود.

معاون آموزشی وزیر بهداشت گفت: مدیریت آموزشی دانشجویان ورودی ۹۰ و ۹۱ بر عهده دانشگاه علوم پزشکی تهران است و فقط از نظر برنامه ریزی و کلاس بندی ها بین دو معاون آموزشی تعیین و تکلیف می شود اما حوزه مدیریت مانند کارنامه، انتخاب واحد، حذف واحد و… در دانشگاه علوم پزشکی تهران انجام می شود.

وی تاکید کرد: وزیر بهداشت در نظر دارد تمام امکانات این وزارتخانه در اختیار دانشجویان ورودی ۹۰ و ۹۱ دانشگاه علوم پزشکی تهران قرار گیرد. شهر تهران امکانات اضافه بر دانشجو دارد به طوری که ۱۷ بیمارستان آموزشی دانشگاه ایران، ۱۴ بیمارستان علوم پزشکی تهران و همین طور علوم پزشکی شهید بهشتی به میزان فضای آموزشی دانشجو ندارند.

عین اللهی گفت: بنابراین امکانات بیش از دانشجو است و برای وزارت بهداشت کاری ندارد برای این تعداد امکانات بدهد. به همین منظور کمیته ای منظور شده است تا این وضعیت را رصد کند و در کنار آن کمیته رسیدگی مطالبات دانشجویی مشکلات دانشجویی را برطرف می کند.

معاون آموزشی وزیر بهداشت ادامه داد: در رشته های پزشکی اصلاً مشکلی نداریم، چون دانشجویان این رشته ها علوم پایه را که تمام کنند، باید به بیمارستان بروند که مدیریت آن به عهده دانشگاه علوم پزشکی تهران است که می تواند از ظرفیت های دانشگاه ایران هم استفاده کند.

۳۴ نفر از رتبه های دورقمی کنکور دانشگاه ایران را انتخاب کردند


عین اللهی ادامه داد: از نظر آمار رتبه ای دانشگاه ایران جزو بهترین دانشگاه های علوم پزشکی است به طوری که در سنجش امسال ۳۴ نفر از رتبه های دو رقمی علوم پزشکی، دانشگاه ایران را انتخاب کرده اند.

وی با تأکید بر اینکه کیفیت آموزشی به نیروی انسانی متکی است، تصریح کرد: نباید دانشگاه ها را آن قدر بزرگ کنیم که رقابت از بین برود. دانشگاه ها باید طوری باشند که روحیه رفاقت ایجاد شود و باید نزدیک هم شوند.

رتبه بندی دانشگاهها جایگزین تیپ بندی می شود


معاون آموزشی وزیر بهداشت ادامه داد: به همین دلیل از برنامه های اصلی معاونت آموزشی رتبه بندی دانشگاه ها است که تا دو سال آینده جایگزین تیپ بندی می شود و دانشگاه هایی که کیفیت خوبی دارند، درجه یک محسوب خواهند شد.

وی افزود: دانشگاه علوم پزشکی تهران رتبه یک را دارد و حتماً ما از آن پشتیبانی می کنیم اما دانشگاه علوم پزشکی ایران هم باید رقابت کند. اینکه اعلام شود دانشجویی متعلق به جای خاصی است ایجاد رقابت نمی کند.

وی تصریح کرد: بودجه ها سرجمع است و بر اساس سرانه دانشجویی تخصیص داده می شود. دانشگاه علوم پزشکی ایران بودجه اش در دانشگاه تهران دیده شده است و از طرفی دیوان عدالت اداری مصوبه داشته، مبنی بر توقف نقل و انتقالات مالی در دانشگاه علوم پزشکی ایران.

عین اللهی گفت: بودجه دانشگاه علوم پزشکی ایران وجود دارد و طبق مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی که قابل طرح در دیوان عدالت اداری نیست، به تدریج این بودجه به جای خود برمی گردد.

معاون آموزشی وزیر بهداشت در مورد وضعیت واحدهای بین الملل گفت: ظرفیتی برای دانشگاه علوم پزشکی تهران برای سال ۹۰ و ۹۱ در نظر گرفته شده که کافی است. ایران دارای یک دانشگاه پیام بوده است که مشکلی نداشته و امسال مجدداً برای سال ۹۲ دانشجو گرفته است. در واقع در زمان ادغام ورودی نداشته است.

عین اللهی تصریح کرد: امسال با توجه به پیش بینی که برای انتزاع انجام شده بود برای رشته هایی که در دانشگاه علوم پزشکی تهران امکاناتی نداشتیم، ظرفیت ندادیم و رشته هایی که باید ظرفیت را کم می کرد، تا مشکلش حل شود، ظرفیت ها را به حداقل رساندیم. البته این امکان را دادیم که دو نوبته پذیرش کند. این اتفاق با پیشنهاد خود دانشگاه ها بوده است.

وی در مورد تقویت استعدادهای درخشان گفت: ضریب هوش ایرانی ها از متوسط جهانی بالاتر است. این استعداد ذاتی است و می تواند ما را خودکفا کند، هنر ما مدیران، نخبه پروری است که باید فضای آن در دانشگاه ها اجرا شود.

وی تصریح کرد: شورای استعدادهای درخشان تشکیل شده و برای دستیاران امتیاز با آزمون در نظر گرفته شده همچنین باید هماهنگی در زمینه اخلاق و پزشکی، صنایع و پزشکی که در آن مشکل داریم ایجاد شود.