~~به گزارش پارس ، به نقل از خبرگزاری مهر پیش از ظهر امروز مجید قدمی در سی امین جلسه شورای سازمان آموزش و پرورش استثنایی که در ساختمان شهید رجایی برگزار شد، اظهار کرد: ۷۱ هزار و ۴۳۰ دانش آموز با نیازهای ویژه در مدارس خاص سازمان آموزش و پرورش استثنایی و ۴۹ هزار و ۵۵۳ دانش آموز در طرح تلفیقی مشغول به تحصیل هستند که در مقایسه با سال قبل کاهش جمعیت دانش آموزی در مدارس خاص و افزایش جمعیت دانش آموزی در مدارس عادی نشان می دهد که سازمان آموزش و پرورش استثنایی در راستای تحقق اهداف سند تحول بنیادین حرکت کرده است .

وی تصریح کرد: در بین گروه های هفت گانه دانش آموزی مدارس با نیازهای ویژه، کم بینا و کم شنوا کمترین جمعیت و دانش آموزان عقب مانده ذهنی بیشترین جمعیت دانش آموزی مدارس سازمان آموزش و پرورش استثنایی را تشکیل می دهند .

قدمی از اجرای الکترونیک طرح سنجش سلامت کودکان در سال تحصیلی جاری خبر داد و افزود: با اجرای این طرح قریب به ۸۰۰ میلیون تومان در کاغذ و نیروی انسانی صرفه جویی شد و گزارشات این طرح چند ماه زودتر از حالت سنتی آن استخراج و به بهره برداری رسید .

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی ادامه داد: این طرح همچنان در حال برگزاری است چون دانش آموزانی در شروع این طرح با مشکلات خاصی مواجه بودند برای درمان خود به کانون های تخصصی ارجاع شدند .

وی با اشاره به طرح سنجش سلامت در سال تحصیلی جاری، خاطر نشان کرد: ۲۷ هزار و ۲۶۵ دانش آموز با بهره هوشی بین ۷۰ تا ۹۰ به عنوان دیرآموز تشخیص داده شده اند و با حمایت شهرداری تهران و تخصیص اعتبار۸ میلیارد تومان مشکل ایاب و ذهاب دانش آموزان مدارس خاص سازمان آموزش و پرورش استثنایی شهر تهران به طور کامل حل شد .

قدمی اضافه کرد: برای حل مشکل ایاب وذهاب دانش آموزان با نیازهای ویژه کل کشور نیاز به ۲۶ میلیارد تومان اعتبار دارد که در سال تحصیلی جاری مشکل ایاب و ذهاب دانش آموزان با نیازهای ویژه در مناطق محروم به طور کامل در مناطق برخوردار نیم برخوردار تا ۸۰ درصد حل شده است .

رئیس آموزش و پرورش استثنایی ادامه داد: امسال با حمایت دولت تدبیر و امید مشکلات چاپ وتوزیع کتاب های درس به دانش آموزان مدارس استثنایی به طور کامل حل شده و مقدمات چاپ کتاب های درسی برای سال تحصیلی آینده نیز فراهم شده است .

وی از چاپ ۲۲عنوان کتب جدید برای دانش آموزان مدارس سازمان خبرداد و گفت: ۱۳ عنوان برای سال تحصیلی جاری و ۹ عنوان برای سال تحصیلی آینده در نظرگرفته شده است .

قدمی از درخشش دانش آموزان با نیازهای ویژه در کنکو سراسری دانشگاه ها خبر داد و اظهار کرد: در کنکور امسال ۴ رتبه ۲ رقمی، ۹ رتبه ۳ رقمی در مجموع ۳۰۰ دانش آموز این مدارس بدون استفاده از سهیمه های اختصاصی برگزیده دانشگاه های کشور شدند .

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی با تاکید بر آموزش نیروهای شاغل در مدارس خاص سازمان، تصریح کرد: از سال ۹۳ تاکنون دوره های ضمن خدمت برگزار کردیم به طوری که ۴۶ هزار و ۴۸۰ نفر ساعت آموزشی کادر آموزشی این مدارس ارائه شده است.

وی در خصوص فعالیت های خاص سازمان آموزش و پرورش استثنایی گفت: تالیف و مناسب سازی کتاب های بر اساس نیاز دانش آموزان خاص، برنامه ریزی دقیق جهت حمایت های علمی واجرایی از طرح آموزش تلفیفی فراگیر، اجرای طرح حمایت از دانش آموزان محروم در زمینه تامین نیازهای توان بخشی و پزشکی، تولید و مناسب کردن ابزارهای تشخیصی به ویژه در حوزه اُتیسم و اختلالات یادگیری، حمایت ویژه از دانش آموزان استثنایی محروم از پدر و برگزاری گسترده آموزش های ضمن خدمت تخصصی از فعالیت های سر آمد سازمان آموزش و پرورش استثنایی در سال تحصیلی جاری محسوب می شود.