به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما ، آقای رئیسی، پس از بازگشت از ترکمنستان، در فرودگاه مهرآباد اظهار داشت: این سفر به‌منظور حضور در ششمین اجلاس سران کشور‌های ساحلی دریای خزر و برای دیدار‌های دو جانبه رؤسای جمهور شرکت‌کننده در این اجلاس، برگزار شد.

رئیس جمهور با اشاره به طرح دیدگاه‌های جمهوری اسلامی ایران در این اجلاس بر اساس منافع ملی کشورمان، تصریح کرد: دریای خزر متعلق به ملت‌های این منطقه است و مدیریت آن هم بر اساس مدیریت مشترک کشور‌های ساحلی این دریا خواهد بود.

آقای رئیسی گفت: باید همه کشور‌های ساحلی با هم همکاری داشته باشند، زیرا دریای خزر، دریای دوستی و همکاری بین کشور‌ها و ملت‌های اطراف آن است. در حوزه‌های اقتصادی، فرهنگی و محیط زیستی، کشتیرانی، گردشگری، شیلات و حوزه‌های مختلف می‌تواند همکاری بین کشور‌های ساحلی دریای خزر صورت گیرد.

رئیس جمهور با اشاره به کنوانسیون و رژیم حقوقی دریا، اظهار داشت: این کنوانسیون و تفاهم کشور‌های ساحلی دریای خزر باید بر اساس ترسیم خط مبدأ باشد که مورد تأکید جمهوری اسلامی ایران است.

آقای رئیسی تصریح کرد: «خط مبدأ» می‌تواند بهره‌برداری عادلانه را از دریای خزر برای کشور‌های مختلف، به‌ویژه جمهوری اسلامی ایران که در حوزه ساحلی دارای مشکلاتی است، فراهم کند. حتما برای دستیابی به یک نظام حقوقی عادلانه، باید خط مبدأ ترسیم شود و این نکته‌ای بود که بر آن تأکید کردم.

رئیس جمهور گفت: حضور نداشتن بیگانگان در دریای خزر، مورد تأکید همه کشور‌های ساحلی این دریا است و باید از منابع و ظرفیت‌های این دریا مراقبت شود.

آقای رئیسی با اشاره به دیدار با سران کشور‌های جمهوری آذربایجان، ترکمنستان و روسیه، اظهار داشت: در هر سه دیدار بر ضرورت اجرایی شدن تفاهم‌نامه‌های دو جانبه تأکید شد. محور این دیدار‌ها توسعه روابط تجاری و اقتصادی بود.

رئیس جمهور با تأکید بر آغاز مسیر جدید در روابط با برخی کشور‌های همسایه و افزایش مناسبات تجاری و توسعه روابط، تصریح کرد: سوآپ گازی که بین ترکمنستان و جمهوری آذربایجان از خاک ایران اجرا شده، قرار است که توسعه پیدا کند.

آقای رئیسی، مسأله افغانستان و جنگ اوکراین را از دیگر مسائل مطرح شده با سران کشور‌های ترکمنستان، جمهوری آذربایجان و روسیه برشمرد و گفت: اعلام آمادگی کردیم که از جایگاه و اعتبار جمهوری اسلامی ایران برای حل و فصل جنگ اوکراین استفاده کنیم.

رئیس جمهور با ارزیابی مثبت از سفر خود به ترکمنستان، اظهار داشت: توسعه روابط با همسایگان از سیاست‌های دولت است و این سیاستی را که جواب داده است، دنبال خواهیم کرد. ظرفیت بسیاری در همسایگان ما وجود دارد؛ آنها نیز اعلام آمادگی کرده‌اند و کار با جمهوری اسلامی ایران و استفاده از کالا‌های ایرانی را به کالاهای برخی دیگر از کشور‌ها ترجیح می‌دهند.

آقای رئیسی تصریح کرد: در سفر رئیس جمهور ترکمنستان به ایران، علاوه بر تفاهم‌نامه‌هایی که در سطح ملی منعقد شد، قرارداد‌هایی نیز با استان‌های همجوار این کشور، با حضور استانداران گلستان، خراسان رضوی و خراسان شمالی، بسته شد. فعال شدن بازارچه‌های مرزی و صادراتی در استان‌های دو کشور می‌تواند مورد استقبال باشد.

رئیس جمهور گفت: کار با جمهوری اسلامی ایران، مورد استقبال مردم ترکمنستان است. این سفر‌ها نشان می‌دهد که سیاست افزایش تعامل با همسایگان، سیاستی است که به‌طور کامل موفق بوده است و پس از این نیز موفق خواهد بود؛ ما آثار آن را در منطقه مشاهده می‌کنیم.

آقای رئیسی اظهار داشت: من به همکارانم در دولت تأکید می‌کنم که همه دستگاه‌ها و وزرا باید تلاش کنند تا بتوانیم سهم ایران اسلامی در اقتصاد منطقه را افزایش دهیم؛ در حال حاضر، این سهم را نداریم. سهم ما بیشتر است. این سفر‌ها و اجرای تفاهم‌نامه‌ها حتما می‌تواند کمک کند که سهم بایسته جمهوری اسلامی ایران را داشته باشیم.

رئیس جمهور، همچنین از طرح پیشنهاد میزبانی ایران در هفتمین اجلاس سران کشور‌های ساحلی دریای خزر و استقبال کشور‌های حاضر در اجلاس از این طرح و نیز فعال شدن دبیرخانه کنوانسیون محیط زیستی در ایران، خبر داد.